Bapa Ini Kongsi Tip Anak Duduk Diam Dalam Carseat Jalan Jauh Pun Tak Merengek


Biasanya ibu bapa akan merungut, susahlah nak letak anak dalam carseat. Letak sekejap, dah menangis minta angkat atau nak keluar. Kadang nak bawa kereta tak boleh fokus dengar tangisan anak yang meronta-ronta itu.
Jika anda fikir semula, sampai bila nak mengalah dengan anak? Dari awal kita ajar dan biasakan, lama-lama mereka akan faham. Namun jika cepat ‘kalah’, ibaratnya carseat yang dibeli itu hanya sebagai hiasan sahaja di rumah.
Lagi satu, keselamatan nyawa anak dalam kenderaan juga perlu diambil kira. Mana tahu kejadian tak diingini berlaku semasa perjalanan. Sekurang-kurangnya bila diletakkan dalam carseat, impak kemalangan pada anak boleh dikurangkan.

Berikut perkongsian seorang bapa kepada tiga cahaya mata yang menguruskan anaknya bersendirian setelah pemergian isteri dan bagaimana dia mendisiplinkan anak duduk dalam carseat.
Biasakan sejak bayi
Antara benda yang agak mudah buat aku selepas isteri meninggal adalah drive dengan 3 anak kecil.
Waktu tu anak-anak aku Khaleef 4 tahun, Khaleel 2 tahun dan Khaleed 7 bulan. Kau bayangkan macam mana aku nak drive seorang diri bawa budak kecil bertiga tu. Ada baby lagi.
Namun sebab aku dah aku ajar mereka duduk dalam child carseat tu sejak baby lagi jadi mereka dah biasa dan kuranglah ragamnya.
Pastikan anak kenyang dan selesa
Aku cuma pastikan mereka semua kenyang, ikat elok-elok dan aku boleh drive tanpa masalah. Sesekali ada jugaklah gangguan bila yang bongsu tu menangis. Biasalah baby, nak susu lah, nak kena tukar pampers lah.
Cuma selepas beberapa bulan mommy dia orang meninggal, aku berkira-kira nak balik kampung ke Kedah. 5 jam juga perjalanan tu. Seram weh, macam-maca aku fikir. Tapi aku tawakal dan redah jugak.
Aku pastikan mereka makan semua kenyang, aku standby semua barang macam pampers, susu sebelah driver. Aku, bagi mereka semua pakai baju seluar panjang siap berstokin bagai, ikat depa elok-elok, bagi botol masing-masing, bismillah dan drive.
Alhamdulillah mereka tidur nyenyak. Perjalanan lancar dan selamat tiba di kampung. Paling penting aku dah berusaha bagi mereka selesa dan selamat.
Alhamdulillah, sekarang masing-masing dah 8, 6 dan 4 tahun. Masuk kereta jer semua duduk seat masing-masing. Tak ada nak berebut duduk depan bagai. Tak ada nak ganggu bila aku drive.
Bahaya bila anak melompat ke sana sini bila kita tengah drive ni. Kita usahalah jaga keselamatan anak-anak. Mereka tu amanah yang diberikan kepada kita. Jaga sehabis baik.
Anak bongsu, Khaleed sewaktu berusia 1 tahun 9 bulan. Kalau anak-anak baru baby tu eloklah start ajar mereka duduk dalam carseat ni. Demi keselamatan anak, keselamatan kita dan juga memudahkan kita sangat-sangat. Jangan  riba anak sambil drive ok.
Child Restaint System (CRS) atau Child Safety Seat atau kita panggil Carseat tu dah murah sangat sekarang ni. Belilah satu sebagai tanda usaha kita dalam menjaga keselamatan anak-anak.
Kredit: Khairul Abdullah
#superdaddy
ARTIKEL BERKAITAN [Buntu Nak Pilih Carseat Terbaik, Ni Faktor Ibu Ayah Kena Pertimbangkan!]
BACA JUGA [Mohon Rebat 50% Carseat Sekarang! 1 April Boleh Semak & Beli Di Kedai Terpilih]

Sebagai ibu, sudah tentu kita mahukan yang terbaik buat si manja. Pemakanan yang sihat dan seimbang sangat kita titikberatkan supaya anak dapat membesar dengan baik.
Nak tahu rahsia sediakan hidangan enak yang buat anak berselera makan? Jom, sertai E-Workshop Kelas Penyediaan Makanan Anak: Sedap, Sihat & Selamat di https://toko.ideaktiv.com/product/e-workshop-kelas-penyediaan-makanan-anak-sedap-sihat-selamat/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Bapa Ini Kongsi Tip Anak Duduk Diam Dalam Carseat. Jalan Jauh Pun Tak Merengek! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bapa-ini-kongsi-tip-anak-duduk-diam-dalam-carseat-jalan-jauh-pun-tak-merengek/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luka Lagi Cepat Baik Tasha Manshahar Kongsi Tip Khatankan Anak Masa Bayi

Luka Lagi Cepat Baik Tasha Manshahar Kongsi Tip Khatankan Anak Masa Bayi

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 651 hits
Khatankan anak lelaki semasa mereka bayi lebih mudah sebenarnya berbanding menunggu bila anak sudah besar Dan inilah yang dilakukan oleh penyanyi Tasha Manshahar kepada anak keduanya Mateen Rizqi Malah menurut kata Tasha mengkhatannya anak ...
Doktor Kongsi Tip Turunkan Suhu Demam Anak Bawah 2 Tahun Cepat Berkesan

Doktor Kongsi Tip Turunkan Suhu Demam Anak Bawah 2 Tahun Cepat Berkesan

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 162 hits
Demam dan selesema sering dikaitkan dengan cuaca yang tidak menentu sepanjang tahun Walaupun ia dikategorikan sebagai masalah kesihatan biasa jika ia kerap berulang tentu membuatkan kita bimbang dan tidak selesa Bagi orang dewasa jika badan...
Air 1 Inci Pun Boleh Lemas Dr Kongsi Tip Elak Anak Lemas Dalam Bilik Air

Air 1 Inci Pun Boleh Lemas Dr Kongsi Tip Elak Anak Lemas Dalam Bilik Air

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 161 hits
Ibu bapa kena tahu hal ini Kanak kanak boleh lemas di dalam air walaupun kedalamannya hanya 1 inci atau kurang daripada 2 5 sentimeter Ada beberapa perkara ibu bapa perlu pastikan untuk elak risiko anak lemas di dalam bilik air Ia boleh ber...
Letak Je Terus Anak Menangis Bukan Mengada Tapi Ini Puncanya Anak Tak Mahu Duduk Dalam Carseat

Letak Je Terus Anak Menangis Bukan Mengada Tapi Ini Puncanya Anak Tak Mahu Duduk Dalam Carseat

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 110 hits
Sebaik meletakkan anak di dalam carseat tangisan tanpa henti dari bayi pastinya buat mak ayah panik Jangan putus asa hanya kerana tangisan dan jangan anggap bayi mengada ngada Ada sebabnya Memangku anak di riba ketika berada di dalam kereta...
Hiburan Cukur Jambul Kali Ke 2 Kepala Anak Penuh Slime Mak Mak Kongsi Tips Selain Botakkan Kepala

Hiburan Cukur Jambul Kali Ke 2 Kepala Anak Penuh Slime Mak Mak Kongsi Tips Selain Botakkan Kepala

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 149 hits
Orang kata kalau si kecil tiba tiba sahaja diam tak berbunyi tu pasti ada saja benda benda nakal yang dibuatnya Macam perkongsian seorang pengguna TikTok ini dia ada memuat naik video yang memaparkan gelagat anak perempuannya yang bikin si ...
Seiras Pak Ciknya Kakak G Dragon Kongsi Foto Anak Sulung

Seiras Pak Ciknya Kakak G Dragon Kongsi Foto Anak Sulung

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 412 hits
Umum mengetahui bahawa Kwon Da mi iaitu kakak kepada G Dragon baru sahaja melahirkan anak sulungnya bulan lalu Sebelum ini wanita itu hanya berkongsi separuh badan gambar bayi itu dan menyatakan bahawa dia mempunyai iras ahli BIG BANG terse...
Pemandu Ambulan Buntu Gusar Masa Depan Anak Angkat Tiga Tahun Cari Bapa Kandung

Pemandu Ambulan Buntu Gusar Masa Depan Anak Angkat Tiga Tahun Cari Bapa Kandung

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 130 hits
JERANTUT Seorang pemandu ambulans gusar dengan masa depan anak angkatnya susulan proses dokumentasi Jabatan Pendaftaran Negara masih belum selesai hingga kini Jaznul Hakim Jauhar 38 dari Kampung Temin di sini berkata anak angkatnya Nur Hann...
Dia Lahir 10 Hari Awal Hyelim Wonder Girls Kongsi Foto Anak Sulung

Dia Lahir 10 Hari Awal Hyelim Wonder Girls Kongsi Foto Anak Sulung

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 148 hits
Tahniah buat Hye lim Wonder Girls dan Shin Min chul kerana selamat menimang cahaya mata pertama mereka baru baru ini Menerusi program Godfather yang bersiaran pada 2 Mac pasangan itu mendedahkan foto anak lelaki mereka itu iaitu Sarang Ujar...
Jalan Banyak Sikit Bleeding Syatilla Melvin Alami Komplikasi Placenta Previa Ramai Kongsi Tip

Jalan Banyak Sikit Bleeding Syatilla Melvin Alami Komplikasi Placenta Previa Ramai Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 362 hits
Baru berniat untuk mencuba kelahiran normal pelakon Syatilla Melvin terpaksa menjalani pembedahan melahirkan bayi ketiganya kali ini selepas disahkan mengalami masalah placenta previa atau uri yang berada di bahagian bawah Menurut kata Syat...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah