Banyak Perbedaan Pendapat Dalam Islam Ini Cara Menyikapinya


Imam Jalaluddin al-Mahalli [W 864 H] dalam “Kanzu al-Raghibin“, mengomentari [syrh] “Minhaj al-Tholibin” yang ditulis Muhyiddin Yahya bin Syaraf al-Nawawi [W 676], membagi pendapat ulama dengan 12 kategori berdasarkan kualitas/bobot pendapat tersebut, yaitu: “al-adzhar” [lebih jelas/terang], “al-masyhur” [populer], “al-qadim” [pendapat lama], “al-jadid” [pendapat baru], “fi qaulin” [dalam satu pendapat], “fi qaulin qadim” [dalam satu pendapat lama], “al-asoh” [lebih sahih], “al-sahih” [sahih], “al-nash” [dalam satu nash], “al-madzhab” [dalam satu madzhab].
Enam kategori pertama ditunjukkan untuk menilai pendapat-pendapat al-Syafii, sedangkan sisanya untuk menyebut beragam pendapat ulama pengikut al-Syafii [ashab al-Syafii]
Jika pendapat [qaul] al-Syafii itu mapan dan kokoh [didukung dalil-dalil yang kuat], maka disebut “qaul al-adzhar“.
Jika kualitas dan bobotnya lebih rendah maka cukup dikatakan “masyhur”. Jika perdebatan di antara pengikut al-Syafii itu kuat disebut “al-asah”, namun kalau biasa-biasa saja dikategorikan “sahih”.
Ini menunjukkan, al-Syafii saja mempunyai banyak pendapat [al-aqwal]. Masing-masing pendapat memiliki dimensi dan gradasinya sendiri-sendiri.
Juga ketika pendapat-pendapat itu dipahami oleh pengikut-pengikut al-Syafii akan memunculkan banyak pendapat pula [al-awjuh].
Oleh kalangan NU, sebagai komunitas yang biasa bergumul dengan kitab kuning, perbedaan pendapat itu disikapi dan diperlakukan wajar-wajar saja. Bahkan, dalam konteks Ijtihad, semuanya dianggap benar.
“Barangsiapa berijtihad dan ijtihadnya benar, ia mendapat dua pahala. Dan barangsiapa berijtihad dan ijtihadnya salah, ia mendapat satu pahala,” begitu kata Nabi SAW. Benar-salah dalam ijtihad sama-sama mendapat bonus pahala.
Orang NU (sebagai representasi kaum yang selalu bergelut dengan perbedaan pendapat, red.) dalam melihat sesuatu tidak dengan kaca mata kuda.
Mereka bisa meminjam dan menggunakan beragam kaca mata untuk melihat keragaman realitas ini. Bagi mereka perbedaan pendapat itu rahmat bukan laknat.
Yang kagetan itu yang tidak terbiasa dengan perbedaan pendapat. Mereka umumnya tidak tumbuh dalam tradisi bermadzhab, bahkan anti-madzhab.
Mereka memotong tradisi intelektual Islam yang panjang itu dengan membuat tradisi baru. Akibatnya kering, dangkal, jumud, dan berakhir jumawa [merasa paling benar sendiri].
Buat seluruh umat Islam, baiknya waspada dan jangan sampai terpancing apalagi sampai ikut-ikutan kelompok anti madzhab ini.
Dalam soal berpendapat dan menyikapi banyak pendapat, berpijaklaj pada petuah Imam al-Syafii: “Qawluna sawab yahtamilu al-khata. Wa qawlu ghairina khata yahtamilu al-sawab” [pendapat saya benar, tapi mungkin saja salah. Pendapat orang lain salah, tapi mungkin saja benar]. Dan, biasanya, diakhir pendapt mereka selalu dipungkasi dengan: Wallahu a’lam bi sawab.
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/banyak-perbedaan-pendapat-dalam-islam-ini-cara-menyikapinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbedaan Cara Orang Berlari Jadi Kunci Tentukan Jenis Sepatu Yang Tepat

Perbedaan Cara Orang Berlari Jadi Kunci Tentukan Jenis Sepatu Yang Tepat

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 280 hits
Untuk menentukan sepatu yang tepat dengan kakimu coba gunakan untuk berlari sebanyak satu putaran kamu mencobanya di toko Jangan pilih sepatu yang hanya kamu rasa enak digunakan ketika sedang berdiri saja
Kami Hanya Penuhi Hasrat Keluarga Kebumi Wanita Cara Islam Kata Mufti

Kami Hanya Penuhi Hasrat Keluarga Kebumi Wanita Cara Islam Kata Mufti

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 505 hits
Predeep Nambiar GEORGE TOWN Mufti Pulau Pinang berkata pihak berkuasa agama hanya memenuhi hasrat keluarga dan tiada niat jahat dalam keputusan mereka membenarkan pengebumian cara Islam bagi seorang wanita Sikh selepas beberapa pemimpin Sik...
Cara Orang Murtad Kembali Masuk Islam

Cara Orang Murtad Kembali Masuk Islam

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 311 hits
Cara Orang Murtad kembali Masuk Islam Jika ada orang murtad karena mengingkari salah satu kewajiban dalam islam misalnya tidak mau mengakui bahwa mengerjakan shalat 5 waktu itu wajib bgmn cara taubatnya Jawab Bismillah was shalatu was salam...
10 Tahun Pendam Syahadah Mencari Cara Masuk Islam

10 Tahun Pendam Syahadah Mencari Cara Masuk Islam

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 249 hits
Pagi itu seperti biasa aku melaksanakan rutin kerja di Hidayah Centre Foundation Rutin waktu ini agak luar biasa kerana perlu memantau renovasi pejabat yang sedang berlangsung di bangunan yang telah berusia hampir 30 tahun itu Dek kerana re...
10 Cara Mudah Mengira Dalam Matematik

10 Cara Mudah Mengira Dalam Matematik

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 788 hits
Dalam kaedah matematik sebenarnya ada pelbagai cara mudah untuk mengira hasil darab sesuatu nombor Kaedah mungkin bertambah kompleks sekiranya nombor
Cara Unik Golkar Manfaatkan Teknologi Lewat Kampanye Augmented Reality

Cara Unik Golkar Manfaatkan Teknologi Lewat Kampanye Augmented Reality

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 264 hits
Masa kampanye yang tinggal satu pekan lagi Golkar membuat terobosan untuk memangkas jarak dan waktu Partai bernomor urut 4 tersebut merilis aplikasi G4AR yang mengusung user experience berupa augmented reality Tujuannya kampanye partai berl...
Hb Anak Rendah Berat Tak Cukup Semak Cara Berikan Zat Besi Elak Makanan Halang Penyerapan

Hb Anak Rendah Berat Tak Cukup Semak Cara Berikan Zat Besi Elak Makanan Halang Penyerapan

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 485 hits
HB rendah atau anemia juga turut dihadapi kanak kanak tidak hanya ibu hamil Ia selalunya akan muncul bersama masalah berat badan yang rendah Sungguh merunsingkan Ikuti penerangan pegawai dietetik ini Betapa resahnya ibu apabila anak menghad...
25 Tips Cara Beri Rangsangan Untuk Bayi Agar Jadi Anak Bijak

25 Tips Cara Beri Rangsangan Untuk Bayi Agar Jadi Anak Bijak

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 444 hits
Hari ini saya nak kongsikan sedikit tips mengenai parenting Dah lama tak share sesuatu menarik yang boleh dipraktikan para ibubapa dalam menzahirkan sebuah keluarga yang bahagia Saya pasti semua famili nakkan keluarga yang bahagia dengan an...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan