Banyak Khasiat Rupanya Serunding Halia Bagus Untuk Ibu Berpantang


Halia merupakan salah satu ramuan penting dalam masakan terutamanya masakan Melayu. Tetapi pernahkah anda mendengar kebaikan pengambilan serunding halia untuk ibu berpantang?

Ayuh teruskan membaca perkongsian artikel ini untuk mengetahui dengan lebih mendalam mengenainya.
Khasiat serunding halia
Halia atau nama botaninya Zingiber officinale Roscoe adalah sejenis tumbuhan yang sering digunakan di dalam pelbagai masakan sebagai bahan rempah perasa.
Haruman dan rasa unik halia adalah berasal daripada minyak semula jadinya – perkara paling penting buat halia.
Halia dianggap sebagai ubatan terbaik untuk wanita selepas melahirkan anak. Pengambilannya pada bulan pertama selepas bersalin dipercayai dapat mengurangkan gejala jangka panjang seperti pening, sakit kepala, sakit pinggang, arthritis dan/atau masalah perut.
Dari aspek saintifik, rizom halia mengandungi:
Air Karbohidrat Serat Kalium Fosforus Oleoresin Pati minyak Vitamin A, B dan C Lemak Asid organik Minyak meruap seperti zingeron, zinzerol, zingeberal, zingiberin, borneol, seniol dan feladren
Sebelum kita bercerita lebih lanjut mengenai serunding halia, ayuh ketahui secara ringkas kebaikan tumbuhan ini.
Mengurangkan angin dan memperbaiki sistem penghadaman
Sudah pasti manfaatnya dalam membantu mengurangkan angin badan amat diperlukan oleh ibu selepas bersalin.
Kajian pada 2018 mengkaji kesan halia pada gas yang terbentuk dalam saluran usus semasa penghadaman.
Kajian ini menunjukkan bahawa enzim dalam halia boleh membantu memecahkan dan mengeluarkan gas ini. Secara tidak langsung ia memberikan kelegaan buat si ibu daripada sebarang ketidakselesaan.
Penyelidikan juga menunjukkan bahawa halia boleh melancarkan pergerakan saluran pencernaan – kesannya ia dapat melegakan atau mencegah sembelit.
Memanaskan badan
Halia bukan sahaja mampu menghilangkan masalah angin tetapi ia juga berfungsi untuk memanaskan badan. Ini kerana kita sedia maklum, ibu berpantang akan kerap mengalami kesejukan badan.
Mengurangkan berat badan
Berat badan selepas bersalin turut merupakan antara perkara yang merunsingkan wanita, bukan?
Halia mengandungi unsur yang dapat membantu melancarkan sistem metabolisme tubuh dan boleh bertindak sebagai agen pembakar lemak bagi menghapuskan lemak tepu di dalam badan.
Rasa halia yang agak pedas dan berangin ada kalanya tidak digemari sesetengah wanita.
Namun disebabkan ia mempunyai banyak kebaikan untuk kesihatan, khususnya selepas bersalin, maka penggunaannya telah dipelbagaikan.
Jadi penghasilannya dalam bentuk seperti serunding halia, sudah tentu akan dapat menarik minat untuk mencubanya. Lebih baik lagi, ia juga sebenarnya boleh dinikmati oleh sesiapa sahaja.
Resipi serunding halia bersama bawang putih buat ibu berpantang
Kini anda sudah mengetahui khasiat serunding ini khususnya buat wanita yang akan menjalani tempoh berpantang.
Ingin tahu resipi untuk menghasilkan serunding ini?
Tetapi resipi yang dikongsikan adalah bersama bawang putih. Ini kerana gabungan halia dan bawang putih dipercayai amat bagus dan dapat membantu membuang angin dalam badan.
Sudah bersedia? Jom!
 
Bahan-bahan untuk serunding halia:

Halia – sebaiknya pilih halia muda atau halia kampung yang berwarna lebih gelap dan bersaiz kecil Bawang putih Sedikit garam Sedikit serbuk lada hitam Cara penyediaan:
Hiriskan halia melawan urat dan tumbuk hingga hancur. Anda juga boleh memilih untuk memarut halia. Kemudian perahkan air jusnya dan kemudian digoreng hingga garing. Taburkan sedikit garam sebagai bahan perasa jika perlu. Bawang putih pula dihiris nipis dan kemudian digoreng garing. Semasa menggoreng anda boleh menabur sedikit garam sebagai bahan perasa. Gaulkan halia dan bawang putih yang digoreng tadi bersama sedikit serbuk lada hitam. Biarkan sejuk dan simpan ia di dalam bekas kedap udara agar tahan lebih lama. Kini serunding halia sedia untuk dinikmati bersama nasi putih panas istimewa untuk ibu berpantang! Oleh sebab halia banyak manfaatnya, selain dinikmati dalam bentuk serunding, anda juga boleh menyediakan teh halia yang juga amat sesuai untuk wanita dalam tempoh berpantang. Ingin tahu caranya?
Resipi teh halia

Walaupun anda mempunyai pilihan untuk membeli teh halia serbuk di pasaran, tetapi sudah tentu menghasilkannya sendiri lebih nikmat rasanya.
Bahan-bahan:
1-2 inci halia mentah segar – dikupas kulit dan dihiris nipis 1 ½ hingga 2 cawan air 1-2 sudu madu ½ sudu jus perahan lemon atau limau – ikut citarasa Cara penyediaan:
Halia yang sudah siap dikupas dan dihiris direbuskan ke dalam air untuk tempoh sekurang-kurangnya 10 minit. Jika mahukan rasa teh yang lebih pekat atau kuat, biarkan ia mendidih selama 20 minit atau lebih dan gunakan lebih banyak hirisan halia. Tuangkan air yang siap direbus ke dalam cawan dan tambahkan madu serta perahan lemon atau limau. Kini teh halia sedia untuk dinikmati ibu berpantang terutamanya pada waktu minum petang. Halia adalah baik untuk kesihatan, terutamanya wanita selepas bersalin. Tetapi jika anda tidak pasti sama ada sesuai untuk mengambilnya atau mempunyai keraguan, berundinglah dengan doktor untuk mendapatkan lebih kepastian. Kredit: Hello Doktor


Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Banyak Khasiat Rupanya Serunding Halia! Bagus Untuk Ibu Berpantang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/banyak-khasiat-rupanya-serunding-halia-bagus-untuk-ibu-berpantang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Lelaki Nak Sesuatu Dia Banyak Diam Ibu Ayah Kena Faham Baru Mudah Tackle

Anak Lelaki Nak Sesuatu Dia Banyak Diam Ibu Ayah Kena Faham Baru Mudah Tackle

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 218 hits
Selalu orang cakap anak lelaki jangan dimanjakan sangat kena ajar dia berdikari supaya dewasa akan jadi kuat Bukan itu saja ada juga berpendapat anak lelaki tak boleh dibiar manja Bagaimanapun semua ini silap sebab anak lelaki pun mempunyai...
Biar Gagal Jadi Isteri Yang Penting Tak Gagal Jadi Ibu Rita Rudaini

Biar Gagal Jadi Isteri Yang Penting Tak Gagal Jadi Ibu Rita Rudaini

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 98 hits
Hampir sembilan tahun bergelar ibu tunggal kepada dua cahaya mata bukan perkara mudah buat pelakon Rita Rudaini kerana dialah ibu dan dia juga bapa Meskipun tanpa figura bapa membesarkan dua anak anaknya namun Rita membuktikan dia berjaya m...
Ibu Jual Bayinya Berusia 5 Hari Untuk Biayai Kos Pembedahan Hidung

Ibu Jual Bayinya Berusia 5 Hari Untuk Biayai Kos Pembedahan Hidung

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 180 hits
Ibu jual bayinya berusia 5 hari untuk biayai kos pembedahan hidungSeorang wanita Rusia didakwa menjual bayinya yang baru dilahirkan dengan harga RM15 000 hanya kerana dia memerlukan wang untuk membiayai kos pembedahan hidung Wanita berusia ...
Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 223 hits
Anak masuk dua pun mama dah rasa pening tengok keadaan rumah apatah lagi lebih dari 5 orang anak Fuh Memang mencabar nak membesarkan anak anak ni Lain anak lain ragam dan perangainya kan Tak mustahil kalau dalam rumah tersebut ada sistem kh...
Ibu Mentua Akan Pastikan Saya Bercerai Peguam Syarie Kongsi Prosedur Heret Pihak Ketiga Ke Mahkamah

Ibu Mentua Akan Pastikan Saya Bercerai Peguam Syarie Kongsi Prosedur Heret Pihak Ketiga Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 132 hits
Gangguan orang ketiga dalam rumahtangga bukan lagi isu yang asing di Malaysia dan sering kita dengari Namun tahukah anda gangguan orang ketiga bukan sahaja merujuk kepada gangguan dari orang luar rakan sekerja mahupun rakan karib tetapi jug...
Penantian 2 Tahun Akhirnya Ibu Bapa Dapat Tunaikan Haji Tahun 2022

Penantian 2 Tahun Akhirnya Ibu Bapa Dapat Tunaikan Haji Tahun 2022

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 160 hits
Dapat tawaran panggilan Haji pada tahun 2020 ditangguhkan dan tak pasti tahun bila pada masa itu akan dapat berita gembira seperti ini Sama ada nama yang disenaraikan pada tahun 2020 akan kekal atau pun dibubarkan Sama ada peserta mahupun k...
Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 268 hits
Kanak kanak normal pun boleh ada tanda tanda autisme Jangan terkejut dengan kenyataan ini ya ibu ayah Tidak mustahil perkara tersebut boleh berlaku pada anak anda yang lahir normal sekiranya tidak dipantau sejak awal Autisme adalah spektrum...
Superbytes Energy Cubes Dari Supercube Snek Sihat Sesuai Untuk Semua Terutama Ibu Mengandung Dan Ibu Menyusu

Superbytes Energy Cubes Dari Supercube Snek Sihat Sesuai Untuk Semua Terutama Ibu Mengandung Dan Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 201 hits
hai assalammualaikumSuperbytes Dari Supercube Snek Sihat Sesuai Untuk Semua Terutama Ibu Mengandung Dan Ibu Menyusu Nad pasti korang pernah dengar tentang Supercube Berlegar legar produk minuman Supercube Molasses Herb Drinks tu sampai nad ...
Patah Tulang Pinggul Amp Peha Bayi 4 Bulan Tercampak Tengah Highway Ibu Cari Bukti Jejak Pelaku Nahas

Patah Tulang Pinggul Amp Peha Bayi 4 Bulan Tercampak Tengah Highway Ibu Cari Bukti Jejak Pelaku Nahas

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 129 hits
Viral di media sosial Instagram baru baru ini mengenai satu hantaran oleh seorang pengguna dikenali sebagai Natasha Nadia yang meminta bantuan orang ramai mengesan pelaku yang menjadi punca nahas Menerusi hantaran tersebut kenderaan yang di...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu

Filem Sheriff Di Pawagam 18 April

Open House Special Ada Barista

Dolar Tidak Akan Ada Kegembiraan Tetapi Kecelakaan Membantu

Feeling Classy In Black Immalis