Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia Tahun 2022 L Bantuan Rakyat Malaysia Untuk Miliki Lesen



Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia(BLKM) Tahun 2022 l Bantuan Rakyat Malaysia Untuk Miliki Lesen. Kerajaan Malaysia berusaha untuk memajukan rakyat melalui menjaga kebajikan rakyat Malaysia. Pelbagai usaha kerajaan untuk merealisasikan kebajikan kepada rakyat.
Sehubungan itu, kerajaan Malaysia akan terus komited melancarkan bantuan-bantuan baharu untuk kepentingan rakyat. Kini kerajaan memperkenalkan bantuan berupa subsidi bagi memperoleh lesen memandu. Bagi mengetahui lebih lanjut, anda boleh ikuti maklumat dibawah.
Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia(BLKM) Tahun 2022 l Bantuan Rakyat Malaysia Untuk Miliki Lesen Apakah Itu Program Bantuan Lesen Memandu Keluarga Malaysia(BLKM) Yang Diperkenalkan? Dibawah perancangan Kementerian Pengankutan Malaysia dan kerjasama bersama Jabatan Pengankutan Jalanraya(JPJ) telah membuat pengumuman akan memperlaksanakan satu program iaitu Bantuan Lesen Keluarga Malaysia(BLKM). Program ini ialah bantuan dari kerajaan Malaysia  khusus kepada mereka yang dari golongan berpendapatan rendah.
Program ini memfokuskan kepada keluarga Malaysia yang kurang berkemampuan dan berpendapatan rendah untuk membantu memiliki lesen memandu kelas B2 pada tahun ini.
Makluman kepada semua, program bantuan ini merupakan program dibawah seliaan tanggungjawab Sosial Korporat(CSR) MOT melalui JPJ yang telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Seri Ismail Sabri pada tahun 2022.
Berapakah Kadar Bantuan? Program bantuan ini merupakan program bantuan kewangan secara subsidi. Bayaran lesen memandu mempunyai kos yang tersendiri, melalui bantuan ini kos lesen memandu akan menjadi rendah dan mudah untuk dimiliki.
Dikenakan Bayaran RM250 Sahaja.. Bakal penerima yang layak perlu hadiri kursus latihan memandu yang sangat singkat. Bayaran juga akan dikenakan dengan lebih rendah berbanding kos bayaran sebenar yang dikenakan keatas individu biasa. Jumlah sebenar adalah RM750 untuk setiap individu bagi memiliki lesen memandu kelas B2.
Melalui bantuan ini, kos tersebut dikurangkan dan hanya perlu dibayar RM250 melalui subsidi kerajaan Malaysia bagi golongan yang berpendapatan rendah.
Apakah Syarat Kelayakan Bantuan Tersebut? Syarat bagi kelayakan menerima bantuan ialah:
Penerima merupakan warganegara Malaysia yang sah. Belum mengambil lesen Sihat tubuh badan Tiada kecacatan anggota badan Nama tidak dikenakan senarai hitam dan blacklist dari Polis Diraja Malaysia(PDRM) dan JPJ. Permohonan Bagi Bantuan Lesen Keluarga Malaysia(BLKM) Untuk makluman kepada semua, sehingga kini masih belum ada lagi kenyataan rasmi berkenaan cara untuk membuat permohonan skim bantuan BLKM ini. Pihak kami dari Sistem Guru Online, akan kemaskini maklumat berkenaan program ini dari semasa ke semasa.
Untuk pengetahuan anda semua, maklumat setakat ini, pemilihan calon yang akan menerima bantuan ini terdiri daripada senarai penerima eKasih(Pendaftar yang disenarai dalam senarai taraf kemiskinan).
Sekiranya anda ingin mengetahui butiran maklumat lebih terperinci berkenaan BLKM ini, anda boleh merujuk pada talian seperti dibawah :
Laman Rasmi – Jabatan Pengangkutan Jalanraya (JPJ) E-mel – [email protected] Nombor Telefon – 03 8000 8000 Media sosial Facebook – Jabatan Pengangkutan Jalanraya Soalan Lazim & FAQ 1) Bantuan Lesen Ini ditawarkan untuk kelas apa? Bantuan lesen yang diperkenalkan ialah bagi Kelas B2
2) Berapa yang akan diambil? Untuk makluman,hanya RM250 sahaja yang perlu dibayar bagi memiliki lesen selepas subsidi kerajaan kepada mereka yang layak.
3) Berapakah had umur yang dibenarkan untuk dapat bantuan ini? Had umur bagi mereka yang layak menerima bantuan ialah mereka yang berumur 16 tahun dan ke atas.
Melalui pengenalan bantuan ini, diharapkan dapat membantu ramai rakyat Malaysia untuk memiliki lesen memandu. Bantuan lesen ini akan dapat memberi manfaat kepada golongan yang memerlukan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/09/bantuan-lesen-memandu-keluarga-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bpex 2022 Pameran Satu Rumah Satu Keluarga Bumiputera Malaysia

Bpex 2022 Pameran Satu Rumah Satu Keluarga Bumiputera Malaysia

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 199 hits
BPEX 2022 PAMERAN SATU RUMAH SATU KELUARGA BUMIPUTERA MALAYSIA Assalammualaikum semua Peluang keemasan buat semua Bumiputera khususnya untuk memiliki hartanah di Lembah Klang dan Selangor Jom ramai ramai kita hadir ke BPEX Pameran Satu Ruma...
Bantuan Elaun Keluarga Malaysia Rm150 Rm1000 L Semak Kelayakan Anda

Bantuan Elaun Keluarga Malaysia Rm150 Rm1000 L Semak Kelayakan Anda

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 187 hits
BANTUAN ELAUN KELUARGA MALAYSIA RM150 RM1000 l SEMAK KELAYAKAN ANDA Kelurga Malaysia merupakan slogan dan tanda keharmonian dan kebersamaan sesama rakyat Malaysia Kerajaan Malaysia sentiasa mengutamakan keluarga Malaysia Banyak sebenarnya s...
Kerajaan Umumkan Bantuan Suri Rumah Rm480 Bermula September Tahun 2022

Kerajaan Umumkan Bantuan Suri Rumah Rm480 Bermula September Tahun 2022

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 367 hits
Tahukah anda Golongan suri rumah kini boleh memilih untuk mencarum di KWSP dengan insentif khas di bawah i Suri Ini bertujuan bagi memastikan kesejahteraan golongan suri rumah serta mengiktiraf sumbangan mereka kepada ahli keluarga dan pemb...
Cara Mohon 25 Bantuan Pendidikan Tinggi Bagi Pelajar Ipt Tahun 2022 L Permohonan Kini Dibuka

Cara Mohon 25 Bantuan Pendidikan Tinggi Bagi Pelajar Ipt Tahun 2022 L Permohonan Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 202 hits
Cara Mohon 25 Bantuan Pendidikan Tinggi Bagi Pelajar IPT Tahun 2022 l Permohonan Kini Dibuka Sudah tiba masanya kemasukan para pelajar ke IPT bagi tahun 2022 Untuk kemasukan tahun ini dijangka IPTA dan IPTS mendapat sambutan hangat daripada...
Perancangan Keluarga Relevan Walau Kadar Kesuburan Wanita Malaysia Menurun Kata Lppkn

Perancangan Keluarga Relevan Walau Kadar Kesuburan Wanita Malaysia Menurun Kata Lppkn

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 111 hits
KONSEP perancangan keluarga masih relevan biarpun Kadar Kesuburan Total wanita di negara ini menurun kepada 1 7 anak pada 2020 iaitu di bawah paras penggantian 2 1 anak bagi setiap wanita Pegawai Perubatan Bahagian Reproduksi Manusia Lembag...
Cfm Draws Upon The Spirit Of Keluarga Malaysia In Calling For Improved Telco Services

Cfm Draws Upon The Spirit Of Keluarga Malaysia In Calling For Improved Telco Services

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 230 hits
The Communications and Multimedia Forum of Malaysia lauds the reminder by the Minister of Communications and Multimedia Tan Sri Annuar Musa that telcos should be more proactive in providing service in all areas and not pick or divide areas ...
Extend Generation End Game To Include Alcohol Gambling Fast Food Focus Malaysia 03 10 2022

Extend Generation End Game To Include Alcohol Gambling Fast Food Focus Malaysia 03 10 2022

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 248 hits
THE Muslim Consumers Association Malaysia has urged the Government to implement the Generational End Game on alcohol and gambling before banning cigarettes and vaping for future generations Moreover PPIM also wanted to apply the same GEG ar...
Resolusi Atasi Penipuan Dalam Talian Utusan Malaysia 03 10 2022

Resolusi Atasi Penipuan Dalam Talian Utusan Malaysia 03 10 2022

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 170 hits
MELAKA Jawatankuasa Pilihan Khas Kesejahteraan Rakyat Majlis Mesyuarat akan menyerahkan beberapa resolusi kepada kerajaan bagi menangani isu penipuan dalam talian yang semakin berleluasa di negara ini Pengerusinya Datuk Seri Mohamad Ali Moh...
Duit Syiling Peringatan Bersempena Dengan Ulang Tahun Ke 50 Kilang Wang Bank Negara Malaysia

Duit Syiling Peringatan Bersempena Dengan Ulang Tahun Ke 50 Kilang Wang Bank Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 229 hits
Embargo Untuk siaran segera28 Sep 2022Bank Negara Malaysia ingin mengumumkan pengeluaran duit syiling peringatan bersempena dengan sambutan ulang tahun Kilang Wang yang ke 50 Kilang Wang yang ditubuhkan pada 10 Julai 1971 merupakan penempa ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord