Bantuan Khas Anak Istimewa Selangor Permohonan Insentif Rm5 000 One Off


BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR (ANIS):PERMOHONAN INSENTIF RM5,000 ONE-OFF

Kepada ibubapa yang mempunyai anak istimewa,boleh buat permohonan bantuan one-off dengan had maksima sehingga RM5,000 bagi satu keluarga.
Terdapat 4 jenis bantuan bagi program ANIS iatu bantuan makanan dan keperluan tambahan, pembelian atau pembaikian peralatan , ubat ubatan dan juga pendidikan iatu terapi atau kelas khas bagi anak OKU.
APA ITU BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR (ANIS)?
Bantuan khas ini dibuka kepada pemohon yang mempunyai tanggungan anak OKU untuk kegunaan mereka sewaktu kecemasan atau bagi tujuan mengurangkan kos sara hidup, pemulihan dan pendidikan yang ditanggung oleh ibu bapa / penjaga.
YAWAS mempelawa pemohon yang berkelayakan untuk memohon bantuan ANIS bagi mendapatkan manfaat bersifat one-off dengan jumlah maksima sehingga RM 5,000.00 setahun bagi satu isi keluarga.
Baca tentang SKIM BANTUAN ASUHAN ANAKKU PINTAR:CARA PERMOHONAN & SEMAKAN
TARIKH PERMOHONAN BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR(ANIS)
Pendaftaran akan dibuka bermula pada 15 Februari 2021.
SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR(ANIS)
Berikut adalah syarat kelayakan bantuan ANIS:
Ibu/bapa/penjaga lahir di Negeri Selangor ATAU bukan kelahiran Selangor dan sedang menetap di Selangor minimum 10 tahun (perlu mendapatkan cop pengesahan mastautin daripada pengesah yang dibenarkan) Dihadkan kepada anak OKU berumur 18 tahun ke bawah Mempunyai Kad OKU atau Surat Pengesahan Doktor (Jika tiada Kad OKU) Sekiranya penjaga merupakan ibubapa angkat maka pengangkatan hendaklah sah dan berdaftar di bawah Akta Pendaftaran Pengangkatan (JPN) dan Akta Pengangkatan 1973 CARA PERMOHONAN BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR (ANIS)
Pemohon boleh memohon secara atas talian www.anis.yawas.my. Borang permohonan hendaklah dicetak dan dihantar bersama dengan dokumen yang lengkap dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan. Permohonan beserta dokumen yang tidak lengkap akan menyebabkan permohonan tidak akan diproses Permohonan boleh dihantar kepada : Emel [email protected] Pusat Khidmat Masyarakat DUN berhampiran iii. Pejabat Yayasan Warisan Anak Selangor
SENARAI DOKUMEN YANG DIPERLUKAN BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR(ANIS)
Berikut adalah senarai dokumen yang diperlukan untuk permohonan:
Salinan kad pengenalan pemohon. Salinan kad pengenalan pasangan. Salinan Sijil Daftar / Kad Nikah Ibu Bapa Anak OKU Salinan Surat Perakuan Anak Angkat (jika berkenaan). Salinan kad pengenalan anak istimewa Salinan Kad OKU dari JKM atau surat pengesahan doktor berkaitan dengan masalah anak. (Jika tiada kad OKU) Cop pengesahan mastautin yang disahkan bagi ibu/bapa/penjaga yang bukan kelahiran selangor Salinan preskripsi doktor dengan spesifikasi khusus (Tertakluk bagi makanan, keperluan khusus, pembelian peralatan/mesin dan ubat-ubatan yang disarankan oleh doktor) Salinan surat tawaran pusat pembelajaran, sebutharga yuran pembelajaran, dan penyata bank pusat pembelajaran. (Tertakluk bagi kategori pendidikan khas/sesi terapi untuk anak OKU) SOALAN LAZIM BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR(ANIS)
Saya mempunyai 2 orang anak OKU, bolehkah saya memohon untuk kedua-dua anak saya?
Boleh. Permohonan hendaklah dibuat secara berasingan. Namun jumlah bantuan yang diperuntukkan untuk satu keluarga adalah sehingga RM5,000.00 sahaja setahun.
Anak saya menghidap autism tetapi tiada Kad OKU daripada JKM, bolehkah saya memohon?
Boleh. Lampirkan bersama salinan surat pengesahan doktor yang menyatakan anak puan mempunyai simtom tersebut sewaktu permohonan dibuat.
Anak saya OKU dan berusia 19 tahun, bolehkah saya memohon bantuan ini?
Tidak boleh. Permohonan hanya dibuka untuk anak di bawah usia 18 tahun sahaja.
Dimanakah saya boleh memohon bantuan ini?
Permohonan hanya boleh dibuat secara atas talian sahaja di www.anis.yawas.my.
Adalah diingatkan selepas permohonan dibuat, borang permohonan hendaklah dicetak dan dihantar bersama dokumen yang diperlukan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan. Dokumen yang tidak lengkap akan menyebabkan permohonan bantuan tidak akan diproses
Anak OKU saya memerlukan bantuan peralatan sokongan seperti yang disarankan oleh doktor, bolehkan saya beli di luar dan lampirkan resit untuk menampung kos bayaran tersebut?
Tidak boleh. Pembelian peralatan hanya boleh dibuat melalui panel lantikan di bawah YAWAS sahaja. Barang akan terus dihantar kepada penerima setelah proses kelayakan diluluskan dan tempahan kepada panel selesai.
Rumah saya jauh daripada Shah Alam. Dimanakah pejabat terdekat boleh saya hantar borang permohonan dan dokumen yang diperlukan?
Permohonan boleh dihantar ke pejabat Pusat Khidmat Masyarakat DUN yang berhampiran dengan rumah tuan/puan atau boleh diemelkan ke [email protected].
Saya dan isteri bukan kelahiran Selangor dan telah menetap di Selangor tidak sampai 10 tahun, bolehkah saya memohon bantuan ini untuk anak OKU saya?
Tidak boleh. Minimum tempoh pemastautin adalah selama 10 tahun.
Saya dan isteri lahir di Selangor tetapi menetap di Perak, bolehkah saya memohon bantuan untuk anak OKU saya?
Tidak boleh. Pemohon hendaklah sedang menetap di Selangor sahaja
Saya lahir di Perak, isteri lahir di Selangor, anak saya OKU dan kami sedang menetap di Selangor. Layakkah kami memohon bantuan ini untuk anak saya?
Boleh
Saya dan isteri bukan kelahiran Selangor, anak OKU berumur 9 tahun, dan kami sedang menetap di Selangor sudah lebih 10 tahun. Bolehkah saya memohon?
Boleh, namun tuan/puan perlu mendapatkan cop pengesahan mastautin di ruangan pada borang permohonan.
Sila rujuk pada Senarai Jawatan Pegawai Pengesah yang dibenarkan.
Anak saya OKU dan memerlukan bantuan makanan khusus seperti yang disarankan oleh doktor dan juga sesi terapi khas di pusat terapi tertentu. Bolehkah saya memohon untuk 2 jenis bantuan tersebut?
Boleh. Sila rujuk senarai dokumen yang diperlukan dan lampirkan bersama sewaktu permohonan dibuat kelak. Adalah diingatkan jumlah maksima bantuan adalah sehingga RM 5,000.00 sahaja.
YAWAS tidak bertanggungjawab membayar lebihan kos sekiranya ia melebihi jumlah yang ditetapkan.
Adakah permohonan saya akan diproses sekiranya dokumen yang saya lampirkan tidak lengkap?
TIDAK. Kerana semua pemohonan tanpa melampirkan dokumen yang mencukupi akan ditolak.
MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN
Sila layari laman web YAWAS .
The post BANTUAN KHAS ANAK ISTIMEWA SELANGOR (ANIS):PERMOHONAN INSENTIF RM5,000 ONE-OFF. appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/bantuan-khas-anak-istimewa-selangor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayaran Rayuan Bantuan Geran Khas Prihatin 2 0 Berjumlah Rm155 Juta Kepada 52 000 Pks Mikro Pada Jumaat

Bayaran Rayuan Bantuan Geran Khas Prihatin 2 0 Berjumlah Rm155 Juta Kepada 52 000 Pks Mikro Pada Jumaat

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 257 hits
Sejumlah RM155 juta bayaran rayuan Geran Khas Prihatin akan disalurkan kepada 52 000 perusahaan kecil dan sederhana mikro melalui akaun bank yang didaftarkan pada 5 Februari kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul ...
Ppz Maiwp Ssm Hantar Bantuan Rm400 000 Mangsa Banjir

Ppz Maiwp Ssm Hantar Bantuan Rm400 000 Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 191 hits
Oleh Ketua Pegawai Eksekutif PPZ MAIWP Ahmad Shukri Yusoff melihat barangan sumbangan misi pasca banjir Khaira PPZ SSM 2021 ke Terengganu Pahang dan Johor Turut hadir Pengerusi PPZ MAIWP Datuk Seri Ali Al Habshee dan Ketua Pegawai Eksekutif...
Bantuan Awal Ipt Zakat Kedah 2021 Cara Permohonan Semakan Kelayakan

Bantuan Awal Ipt Zakat Kedah 2021 Cara Permohonan Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 484 hits
BANTUAN AWAL IPT ZAKAT KEDAH 2021 CARA PERMOHONAN SEMAKAN KELAYAKAN Bagi pelajar yang baru berpeluang melanjutkan pengajian sepenuh masa di peringkat Sijil Diploma Ijazah Sarjana Muda Skim Bantuan Awal IPT Dalam dan Luar Negara Oleh Lembaga...
Uum Prof Ordered To Pay Rm5 000 To Mujahid After Court Sets Aside Defamation Suit

Uum Prof Ordered To Pay Rm5 000 To Mujahid After Court Sets Aside Defamation Suit

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 228 hits
The High Court in Kuala Lumpur has set aside a defamation suit by Universiti Utara Malaysia professor Kamarul Zaman Yusoff against Parit Buntar MP Mujahid Yusof Rawa today Kamarul had filed the suit on July 28 last year over a 2017 commenta...
Yayasan Bank Rakyat Salur Bantuan Khas Persekolahan

Yayasan Bank Rakyat Salur Bantuan Khas Persekolahan

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 183 hits
Yayasan Bank Rakyat memperuntukkan RM50 000 khas kepada 500 murid sekolah rendah dan menengah di sekitar Rantau Panjang Kelantan bagi menerima bantuan persekolahan Program Kembali ke Sekolah Yayasan Bank Rakyat itu bertujuan membantu murid ...
Cuma Ada Rm5 Tular Anak Rakam Ayah Makan Nasi Tak Berlauk Lelaki Ini Jelaskan Apa Yang Berlaku

Cuma Ada Rm5 Tular Anak Rakam Ayah Makan Nasi Tak Berlauk Lelaki Ini Jelaskan Apa Yang Berlaku

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 192 hits
Sebelum ini telah tular sebuah video memaparkan kehidupan seorang bapa dan anak lelakinya yang serba kekurangan Kehidupan dua beranak ini teleh mencuri tumpuan ramai apabila kanak kanak bernama Nik Aswan memuat naik video tersebut di aplika...
Resipi Hokaido Creamy Custard Honey Istimewa Buat Anak Simple Tapi Sedap

Resipi Hokaido Creamy Custard Honey Istimewa Buat Anak Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 267 hits
Jika sebelum ini kita hanya membeli sahaja jika teringin untuk menikmati Hokaido Creamy Custard Honey ini kali ini apa kata kita cuba hasilkan sendiri di rumah pada anak anak Resipinya simple dan tidaklah terlalu susah Superb Jom cuba resip...
One Off Rm500 Untuk Frontliner Indah Khabar Dari Rupa

One Off Rm500 Untuk Frontliner Indah Khabar Dari Rupa

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 373 hits
KUALA LUMPUR Pemberian one off RM500 kepada semua petugas barisan hadapan hanya indah khabar dari rupa apabila pelaksanaan bantuan itu mempunyai kadar dan kelayakan yang sangat berbeza berbanding dengan yang diumumkan dalam Belanjawan 2021 ...
Tiada Caj Yang Dikenakan Pada Permohonan Bantuan Prihatin Rakyat Lhdn

Tiada Caj Yang Dikenakan Pada Permohonan Bantuan Prihatin Rakyat Lhdn

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 210 hits
Lembaga Hasil Dalam Negeri kini menyelar dan menafikan spekulasi berhubung pengenaan caj perkhidmatan terhadap permohonan Bantuan Prihatin Rakyat 2021 Jelas pihaknya permohonan tersebut dapat dilakukan secara percuma dan tiada sebarang caj ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite