Bantuan Kanak Kanak Jkm Rm200 Sehingga Rm1000



Bantuan Kanak-Kanak JKM RM200 Sehingga RM1000. Sebagaimana tahun-tahun sebelum ini, kerajaan sedia ada pasti akan menyediakan bantuan yang khusus untuk kanak-kanak melalui program Bantuan Kanak-Kanak (BKK).
Untuk makluman semua, Bantuan Kanak-Kanak (BKK) ini adalah merupakan bantuan kerajaan dibawah kelolaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). JKM adalah merupakan badan kerajaan yang dikenali dengan menyalurkan bantuan kepada orang-orang susah, warga emas, Orang Kurang Upaya (OKU) dan lain-lain.
Begitu ramai kanak-kanak diluar sana yang tidak bernasib baik dan tidak terbela nasib mereka. Ramai juga kanak-kanak yang bernasib malang apabila kedua ibu bapa sejak mereka masih kecil lagi tanpa sempat merasai kasih sayang mereka. Apabila kehilangan penjaga pasti mereka hilang tempat pergantungan.
Bantuan Kanak-Kanak ini adalah telah dibentangkan semasa pengumuman bajet 2023 dimana kerajaan membentang memperuntukkan pelbagai bantuan untuk rakyat Malaysia termasuklah BKKK.

Menurut berita Harian,”Dengan semangat: “Keluarga Malaysia, Makmur Bersama”, bajet ini akan menjamin kesejahteraan rakyat, kelangsungan perniagaan, kemakmuran ekonomi dan kecekapan perkhidmatan kerajaan,” beritahunya semasa mengumumkan Bajet 2023 di parlimen di sini hari ini selepas pelbagai khabar angin mengatakan bahawa pembentangan ini tidak akan diadakan untuk memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).
Semasa itu beliau memberitahu dalam memastikan agenda Bajet 2023 yang berkesan, kerajaan akan sentiasa melakukan dasar fiskal yang mengembang yang mana cara ini penting bagi menyediakan bantuan sewajarnya kepada rakyat dan menyokong perniagaan.
Ini adalah merupakan tekad kerajaan yang ingin membantu kanak-kanak yang memerlukan. Bantuan ini khas untuk membela nasib kanak-kanak di Malaysia yang tidak terbela.
Bantuan Kanak-Kanak JKM RM200 Sehingga RM1000 Berikut adalah butiran lanjut mengenak Bantuan Kanak-Kanak (BKK).
APAKAH ITU BANTUAN KANAK-KANAK (BKK) Bantuan Kanak-Kanak (BKK) adalah bermatlamat untuk menolong keluarga/ penjaga kepada anak/ kanak-kanak atau membantu anak/ kanak-kanak yang tiada/kehilangan penjaga. Ini supaya mereka dapat terus tinggal bersama keluarga dan meneruskan kelangsungan hidup tanpa menjejaskan pertumbuhan dan perkembangan mereka sebagai kanak-kanak. JUMLAH BAYARAN BKK 2023 Sekiranya kanak-kanak tersebut berkelayakan, mereka akan menerima bantuan pada kadar yang berikut : Kadar Bayaran Bantuan Kanak-Kanak (BKK)
RM200 sebulan seorang bagi anak berumur 6 tahun & kebawah; RM150 sebulan seorang bagi anak berumur 7 hingga 18 tahun tahun; dan Kadar bantuan Maksimum RM1000 sebulan sekeluarga SIAPAKAH YANG LAYAK UNTUK MEMOHON BKK Warganegara yang bermastautin di Malaysia; Keluarga/ penjaga yang memberi jagaan kepada kanak-kanak Pendapatan isi rumah tidak melebihi : Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) purata miskin isi rumah semasa; PGK purata  miskin per kapita semasa Kanak-kanak yang berumur di bawah 18 tahun dan yang berumur 18 tahun ke atas boleh dipertimbangkan jika bersekolah sehingga tamat sekolah menengah atas; ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat (KPKM). CARA MEMBUAT PERMOHONAN Terdapat dua langkah untuk membuat permohonan bagi Bantuan Kanak-Kanak ini iaitu :
Secara Atas Talian Secara Manual Langkah 1 (Atas Talian)
Sila ke portal rami JKM iaitu :
http://ebantuanjkm.jkm.gov.my/spbk/login.jsp Klik butang “Datar Permohonan Atas Talian” Sila fahami butiran dan isi dengan lengkap Pemohon perlu isi dua bahagian ( A dan B) Anda di nasihati agar memeriksa kembali segala butiran yang anda telah isi bagi memastikan tiada kesilapan. Sekiranya telah lengkap dan sahih, sila klik butang “keputusan” Langkah 2 (Manual – Pejabat JKM)
Anda perlu hadir ke Pejabat JKM mengikut kawasan yang anda telah mohon secara online sebelum ini Dalam tempoh 14 hari selepas permohonan online di lakukan, sila hadir ke Pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat mengikut daerah yang anda telah pohon. Anda juga perlu hadir besama borang permohonan. Untuk muat turun borang, boleh klik pautan di bawah : DOWNLOAD BORANG YANG BERKAITAN JKM 18 Borang Permohonan Bantuan JKM 20 Borang Kaji Semula Bantuan Sejarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah ditubuhkan pada bulan April 1946. Di dalam jangkamasa 76 tahun, JKM telah mengalami evolusi dalam memenuhi peranannya di dalam pembangunan negara. Bermula dengan penglibatan menangani pelbagai masalah yang timbul akibat Perang Dunia Kedua, peranan dan fungsi Jabatan ini telah berkembang kepada perkhidmatan pencegahan dan pemulihan dalam isu-isu sosial serta pembangunan masyarakat. Sebagai salah satu agensi kerajaan yang memainkan peranan penting dalam pembangunan sosial, ia telah di tempatkan di bawah beberapa Kementerian: 1946 – 1951
Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaya
1952 – 1955
Jabatan Perusahaan dan Perhubungan Sosial
1956 – 1957
Jabatan Kesihatan dan Kebajikan Sosial
1957 – 1958
Kementerian Kesihatan dan Kebajikan Sosial
1958 – 1959
Kementerian Buruh dan Kebajikan Masyarakat
1960 – 1962
Kementerian Kesihatan dan Kebajikan Masyarakat
1963 – 1964
Kementerian Buruh dan Kebajikan Masyarakat
1964 – 1982
Kementerian Kebajikan Am
1982 – 1990
Kementerian Kebajikan Masyarakat Malaysia
1990 – 2004
Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat
2004 – kini
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
Visi, Misi & Objektif Visi
“Peneraju utama kebajikan dalam pembangunan dan kesejahteraan masyarakat”Misi
“Memperkasa masyarakat yang memerlukan ke arah kesejahteraan sosial”Moto
“Berkat Berjasa”Objektif Meningkatkan kompetesi, prestasi, produktiviti dan daya inovasi pekerja sektor kebajikan; Meningkatkan keupayaan dan memberi nafas baharu kepada organisasi; Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan kebajikan; Memperluas jaringan kerja dan kolaborasi strategik (multiple helix) dalam dan luar negara; dan Membudayakan patriotisme, nilai-nilai murni, etos dan integriti. Strategi Mengoptimumkan keupayaan dan potensi diri serta kesejahteraan kumpulan sasar Jabatan. Memastikan aspek Kebajikan di integerasikan dalam perancangan ke arah mencapai pembangunan sosio-ekonomi yang menyeluruh. Mempertingkatkan peranan dan keupayaan Jabatan sebagai paksi utama dalam perancangan dan penilaian program-program pembangunan Kebajikan Masyarakat di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Mempertingkatkan perkongsian bijak dan strategik melalui kerjasama dengan semua kumpulan masyarakat, badan-badan bukan kerajaan dan agensi-agensi antarabangsa. Memantap dan mempertingkatkan penyampaian perkhidmatan Kebajikan di semua peringkat. Mempertingkatkan pengurusan dan penggunaan sumber manusia secara optimum. Mempertingkatkan kualiti perancangan dan pengurusan kewangan serta teknologi maklumat dan komunikasi secara profesional. Logo Rasional
Logo ini dicipta sebagai memenuhi aspirasi bangsa yang progresif dan membangun. Justeru itu, keseimbangan yang berterusan antara infrastruktur dan pembangunan kebajikan dapat dicapai.
Logo dalam bentuk hati membayangkan masa depan dan pemodenan jabatan serta pendayaupayaan yang maksimum dalam menyediakan perkhidmatan kebajikan secara menyeluruh. Pendayaupayaan ini disokong oleh rasa kasih sayang dan kefahaman yang positif daripada kumpulan sasaran dan masyarakat secara keseluruhannya.
Bulatan berwarna jingga di atas hati merupakan simbolik yang mewakili usaha kemanusiaan yang dijalankan dalam merealisasikan misi dan visi jabatan, manakala warna unggu melambangkan sifat semulajadi jabatan yang proaktif dan dinamik selaku sebuah organisasi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat.
Sebagai rasa kebanggaan terhadap usaha yang dijalankan, warna-warna jalur gemilang seperti merah, putih, biru dan kuning telah dipilih sebagai asas terhadap integrasi, integriti, dedikasi serta komitmen individu, masyarakat dan bangsa keseluruhannya.
Kod Etika KOD ETIKA PEKERJA JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT Kod Etika Pekerja Jabatan Kebajikan Masyarakat adalah piawaian yang diamalkan oleh pekerja yang kompeten, berdisiplin tinggi, bertanggungjawab dan komited terhadap tugas untuk menjamin perkhidmatan kebajikan dan pembangunan masyakarat yang berkesan dan berkualiti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/bantuan-kanak-kanak-jkm-rm200-sehingga-rm1000.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantuan Ewallet Rm100 Rm200 Akan Diteruskan Lagi

Bantuan Ewallet Rm100 Rm200 Akan Diteruskan Lagi

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 75 hits
BANTUAN EWALLET RM100 RM200 AKAN DITERUSKAN LAGI Bantuan E wallet ini merupakan program inisiatif yang telah diperkenalkan oleh pihak kerajaan pada tahun ini Ianya merupakan satu berita yang gembira buat semua rakyat Malaysia yang terlibat ...
Bantuan Belia Rm1000 Dibawah Perkeso L Semak Kelayakan Anda

Bantuan Belia Rm1000 Dibawah Perkeso L Semak Kelayakan Anda

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 95 hits
Bantuan Belia RM1000 Dibawah PERKESO l Semak Kelayakan Anda Makluman kepada semua B40 yang menganggur atau lepasan graduan yang belum dapat sebarang pekerjaan atau membuat permohonan Kerajaan Malaysia telah membuat dan mewujudkan satu insen...
Terkini Bantuan Persediaan Awal Persekolahan Bagi Tahun 2023 Mohon Sekarang

Terkini Bantuan Persediaan Awal Persekolahan Bagi Tahun 2023 Mohon Sekarang

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 192 hits
TERKINI BANTUAN PERSEDIAAN AWAL PERSEKOLAHAN BAGI TAHUN 2023 MOHON SEKARANG Maklumat baharu kepada rakyat atau masyarakat yang bermastautin di Negeri Sembilan Pihak Majlis Agama Islam Negeri Sembilan sentiasa mengambil cakna akan kebajikan ...
Ibu Kanak Kanak Maut Didera Terduduk Nangis Lihat Jenazah

Ibu Kanak Kanak Maut Didera Terduduk Nangis Lihat Jenazah

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 190 hits
JOHOR BAHRU Ibu kepada kanak kanak lelaki empat tahun yang meninggal dunia kerana dipercayai didera dilihat terduduk dan menangis ketika melihat jenazah anaknya itu buat kali terakhir Wanita itu yang sedang menjalani hukuman di Penjara Simp...
Jenazah Kanak Kanak Lelaki Dipercayai Mangsa Dera Selamat Dikebumikan

Jenazah Kanak Kanak Lelaki Dipercayai Mangsa Dera Selamat Dikebumikan

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 129 hits
SEGAMAT Jenazah kanak kanak lelaki yang dipercayai menjadi mangsa dera di Senggarang Batu Pahat selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sungai Gatom di sini hari ini pada kira kira 5 30 petang Terdahulu jasad kanak kanak malan...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei