Bantu Miskin Tegar Jana Pendapatan Bukan Terus Beri Wang Kata Kumpulan Pengguna Free Malaysia Today 25 02 2023


 
KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu membantu kumpulan miskin tegar menjana pendapatan tambahan bukan sekadar menyalurkan bantuan tunai seperti bantuan tambahan RM600 di bawah Sumbangan Tunai Rahmah (STR) diumum dalam Belanjawan 2023.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Nadzim Johan, berkata pendekatan tunggal seperti itu dikhuatiri akan membuatkan rakyat kumpulan bawahan terus bergantung harap kepada ihsan kerajaan untuk jangka panjang.
Menurutnya, bantuan sedemikian juga tidak memberi nilai tambah kepada kumpulan miskin tegar, yang realitinya memerlukan satu inisiatif untuk membawa mereka keluar daripada kepompong kemiskinan.
“Tambahan RM600 itu tak ke mana pun, sepatutnya kerajaan salurkan dalam bentuk yang lebih produktif yang boleh menjana hasil bagi kumpulan penerima.
“Contohnya, kerajaan bagi pilihan buat perniagaan kecil-kecil seperti tanaman cendawan atau usahakan sayur-sayur hidroponik yang tidak memerlukan kos tinggi,” katanya kepada FMT, mengulas bantuan tunai tambahan RM600 di bawah STR bagi kategori miskin tegar.
Dalam pembentangan Belanjawan 2023 semalam, perdana menteri yang juga menteri kewangan Anwar Ibrahim mengumumkan tambahan bantuan sebanyak RM600, daripada RM2,500 yang diterima ketika ini.
Sumbangan itu akan disalurkan dalam bentuk bakul makanan dan baucar barangan makanan asas bernilai RM600, yang menjadikan keluarga dalam kumpulan miskin tegar layak menerima sumbangan sehingga maksimum RM3,100.
Seorang pengamal perubatan, Dr Maamor Mansor, pula berpendapat usaha kerajaan memperkenalkan Skim Perubatan Madani untuk golongan B40 dipuji, namun menggesa kerajaan meluaskan jumlah perlindungan kepada penerimanya.
“Skim kesihatan kerajaan pusat perlu memberi lebih nilai daripada Iltizam Selangor Sihat yang ditawarkan kerajaan Selangor.
“Ia perlu ditambah baik termasuk tingkat jumlah perlindungan, tambah klinik panel, selain membenarkan penerimanya menjalani pemeriksaan kesihatan berkala untuk mengesan penyakit lebih awal,” katanya.
Beliau turut berharap skim itu dapat dilaksanakan segera bagi mengurangkan kesesakan di klinik kerajaan dan hospital awam ketika ini.
Belanjawan Madani 2023 memperuntukkan RM120 juta untuk skim Perubatan Madani khusus bagi golongan miskin mendapatkan rawatan kesihatan di klinik dan pengamal perubatan am swasta, sama seperti dilaksanakan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) di Selangor.

Artikel oleh: Free Malaysia Today
BANTU MISKIN TEGAR JANA PENDAPATAN, BUKAN TERUS BERI WANG, KATA KUMPULAN PENGGUNA
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2023/02/25/bantu-miskin-tegar-jana-pendapatan-bukan-terus-beri-wang-kata-kumpulan-pengguna/



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/02/bantu-miskin-tegar-jana-pendapatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantu B40 Jana Pendapatan Bukan Terus Menerus Bagi Tunai Ppim Berita Harian 25 02 2023

Bantu B40 Jana Pendapatan Bukan Terus Menerus Bagi Tunai Ppim Berita Harian 25 02 2023

papar berkaitan - pada 25/2/2023 - jumlah : 159 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan seharusnya membantu golongan miskin tegar untuk menjana pendapatan sendiri bukannya terus menerus menyalur sumbangan dalam bentuk tunai kepada golongan itu Ketua aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Nadzim Johan b...
Kerajaan Komited Basmi Miskin Tegar Program Inisiatif Pendapatan Rakyat Diperkenal Mohon Segera

Kerajaan Komited Basmi Miskin Tegar Program Inisiatif Pendapatan Rakyat Diperkenal Mohon Segera

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 125 hits
Kerajaan komited basmi miskin tegar 8211 Program inisiatif pendapatan rakyat diperkenal Mohon Segera IPR fokus dengan strategi serampang dua mata untuk menambah pendapatan keluarga miskin tegar dan B40 pada masa yang sama berusaha menyelesa...
Mcm Hantar Sukarelawan Kumpulan Kedua Bantu Mangsa Gempa Di Syria Berita Harian 21 02 2023

Mcm Hantar Sukarelawan Kumpulan Kedua Bantu Mangsa Gempa Di Syria Berita Harian 21 02 2023

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 156 hits
KUALA LUMPUR Badan bukan kerajaan Muslim Care Malaysia menghantar kumpulan kedua sukarelawannya bagi membantu mangsa gempa bumi di Turkiye dan Syria Ketua misi Ahmad Safuan Ujar berkata kumpulan disertai sembilan sukarelawan itu berlepas da...
Muslim Care Malaysia Hantar Kumpulan Kedua Ke Turkiye Syria Kosmo 22 03 2023

Muslim Care Malaysia Hantar Kumpulan Kedua Ke Turkiye Syria Kosmo 22 03 2023

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 112 hits
SEPANG Muslim Care Malaysia meneruskan misi kemanusian membantu mangsa gempa bumi di Turkiye dan Syria apabila menghantar kumpulan kedua sukarelawan ke negara terbabit malam tadi Ketua Misi MCM Ahmad Safuan Ujar berkata kumpulan seramai sem...
Ipr 2023 Bantuan Inisiatif Pendapatan Rakyat

Ipr 2023 Bantuan Inisiatif Pendapatan Rakyat

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 281 hits
Cara daftar mohon permohonan IPR 2023 Bantuan Inisiatif Pendapatan Rakyat online untuk jana sekurang kurangnya insentif inisiatif kerajaan RM2000 sebulan Berbanding memberikan duit yang tidak berkesudahan kepada rakyat Malaysia kerajaan Mal...
Peluang Jana Pendapatan Dalam Usd

Peluang Jana Pendapatan Dalam Usd

papar berkaitan - pada 20/2/2023 - jumlah : 162 hits
Peluang Jana Pendapatan Dalam USD Setiap Bulan Dengan CopytradeJika anda sedang mencari peluang jana pendapatan dalam USD setiap bulan Anda perlu membaca artikel yang Paksu ingin Paksu kongsikan ini Artikel ini akan berkongsi bagaimana cara...
Belanjawan 2023 Membangun Malaysia Madani

Belanjawan 2023 Membangun Malaysia Madani

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 209 hits
Dengan tema Membangun Malaysia MADANI Belanjawan 2023 memastikan langkah yang mampan dan terangkum berpaksikan keadilan sosial di samping menggerakkan usaha reformasi pentadbiran dan tatakelola baik Belanjawan 2023 memperuntukkan RM388 1 bi...
Malaysia S Cpi Eases To 3 7pct In January 2023 Dosm

Malaysia S Cpi Eases To 3 7pct In January 2023 Dosm

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 107 hits
Malaysia s Consumer Price Index for January 2023 eased to 3 7 percent from 3 8 percent in December 2022 said the Department of Statistics Malaysia In a statement today DOSM said the index recorded 129 5 versus 124 9 in the same month of the...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing