Bantu Anak Jadi Anti Rasuah Mak Ayah Perlu Mainkan Peranan Tanam Jati Diri Sejak Kecil


Ibu bapa menjadi watak utama dalam membentuk anak kecil untuk sedar dan tahu akan kepentingan buruknya anasir rasuah yang membelenggu masyarakat kita hari ini.
Malah ibu bapalah jugalah memainkan peranan utama sejak kecil lagi untuk membentuk agar anak menolak pemberian orang tanpa kepentingan dengan cara paling berkhemah.
Kupasan mengenai permasalah rasuah inilah yang cuba dibangkitkan oleh lapan panel menerusi sesi Live Politik Malaysia Tanpa Rasuah yang dibawakan oleh Rasuah Busters, Sinar Harian dan juga Astro Awani.

Menurut Ketua Pasukan Rasuah Busters, Datuk Hussamuddin Yaacub berkata, usaha membanteras masalah rasuah perlu diberikan tumpuan kepada ahli politik kerana mereka bertanggungjawab menentukan masa depan negara.
Malah kata Datuk Hussamuddin lagi, usaha membenteras yang melibatkan kumpulan ahli politik itu perlu kerana mereka adalah ‘decision maker’ dan pembuat dasar.

“Untuk itu, gerakan pasukan Rasuah Busters berusaha untuk memastikan kumpulan pertama ini yang melibatkan ahli politik adalah kumpulan pemimpin yang bebas rasuah.
“Untuk itu kita perlukan pemimpin yang berintegriti tinggi sahaja untuk berada di tampuk kepimpinan negara,” katanya dalam ucapan aluan majlis pelancaran gerakan Politik #MalaysiaTanpaRasuah secara maya pada pagi tadi.

Tambah Hussamuddin yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Kumpulan Karangkraf, pasukan Rasuah Busters akan bertindak sebagai mata dan telinga untuk mendesak sebuah kerajaan serta kepimpinan politik yang bersih menerusi gerakan Politik #MalaysiaTanpaRasuah.

Tanam anti rasuah dalam diri anak-anak sejak kecil
Katanya lagi menerusi beberapa perkongsiannya, pentingnya anak-anak kecil kita untuk diajar akan kepentingan menolak pemberian dan penekanan mengenai amalan rasuah yang sememangnya kurang sihat buat anak-anak kita yang sedang membesar.
Ketika ditanya mengenai kancer Rasuah yang patut dikongsikan sebagai salah satu subjek pendidikan khas di sekolah, Datuk Hussamuddin berkata, ibu bapa perlu memainkan peranan mereka.

“Bagi saya pendidikan anti rasuah ini bukan tugas guru, ibu bapa harus tanam supaya benci kepada salah laku rasuah. Dan ibu bapa yang bekerja sebagai guru, bawalah mesej yang sama kepada anak didik.
“Jadi jika mesej ini dapat disampai kepada anak-anak kita, kalau nak beri atau terima rasuah boleh diatasi sejak awal lagi,” kongsinya lagi.
Katanya, selain itu pasukan Rasuah Busters juga mengajak seluruh rakyat Malaysia bangkit membenci rasuah demi masa depan Malaysia yang lebih baik.

Enam Tuntutan Kempen Politik, #MalaysiaTanpaRasuah 
Mengulas lanjut, Hussamuddin berkata, menerusi kempen Politik #MalaysiaTanpaRasuah yang dilancarkan hari ini, terdapat enam tuntutan yang diberi perhatian oleh pasukan Rasuah Busters.
Katanya, tuntutan pertama adalah berhubung pelaksanaan dan sokongan penuh kepada Pelan Antirasuah Nasional (NACP) dan keduanya mempercepatkan pembentangan dan perlaksanaan Akta Pembiayaan Dana Politik.

Menurutnya, tuntutan ketiga untuk memastikan kebebasan dan ketelusan institusi terutamanya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Jabatan Peguam Negara.
“Tuntutan keempat memperkenal dan mengadakan Pilihanraya Pecat sebagai alternatif segera kepada Akta Anti Lompat Parti, seterusnya pelaksanaan dan pemerkasaan Undi18 serta melaksanakan reformasi parlimen,” katanya.
Keenam-enam tuntutan itu masing-masing dibentangkan oleh beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang diadakan secara maya.
Antara NGO yang bersama misi itu, BERSIH 2.0, Gabungan Bertindak Malaysia (GBM), Center to Combat Corruption & Cronysm, Transparency International Malaysia (TI-M), Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) dan Undi18.
Menarik: Betul Ke Cara Mama Pakaikan Lampin Pada Bayi, Jom Baca Untuk Ketahui/

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bantu Anak Jadi Anti Rasuah, Mak Ayah Perlu Mainkan Peranan, Tanam Jati Diri Sejak Kecil! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bantu-anak-jadi-anti-rasuah-mak-ayah-perlu-mainkan-peranan-tanam-jati-diri-sejak-kecil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Mak Ayah Meninggal Serentak Fahami Pembahagian Harta Pusaka Jagalah Kebajikan Anak Kecil

Bila Mak Ayah Meninggal Serentak Fahami Pembahagian Harta Pusaka Jagalah Kebajikan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 250 hits
Selalu kita dengar dan lihat di media sosial tentang mak ayah meninggal serentak tak kiralah kemalangan atau wabak penyakit Terus terfikir bagaimana kehidupan anak anak kecil yang ditinggalkan
Petua Didik Anak Bertanggungjawab Sejak Kecil

Petua Didik Anak Bertanggungjawab Sejak Kecil

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 238 hits
Didik anak anak bertanggungjawab serta berdisiplin seharusnya dimulakan dari awal lagi Ketika saya terpaksa berpindah ke Johor saya ambil keputusan untuk sambung belajar di UTM untuk Ijazah Master Dari sejak itu saya dah mula pasang angan a...
Anak Kuat Melawan Dahagakan Kasih Sayang Elak Berkeras Mak Ayah Berlembutlah

Anak Kuat Melawan Dahagakan Kasih Sayang Elak Berkeras Mak Ayah Berlembutlah

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 170 hits
Kita nampak anak kita keras dan suka membentak hakikatnya jauh di sudut hati anak kecil kita mereka amat dahagakan kasih sayang Mereka melawan demi meraih perhatian dari mak ayah Berlembutlah Tak guna kita gunakan kekerasan untuk mendidik m...
Kuat Merajuk Mudah Sensitif Tapi Ceria Sifat Anak Kedua Pelengkap Bahagia Mak Ayah

Kuat Merajuk Mudah Sensitif Tapi Ceria Sifat Anak Kedua Pelengkap Bahagia Mak Ayah

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 360 hits
Berbanding anak sulung yang penuh dengan personaliti menarik anak kedua juga tidak kurang hebatnya Walau berbagai ragam dan perangai anak kedua kita namun di rumah si kecil inilah yang sentiasa menjadi penghibur seisi rumah Sekejap dia mera...
Biasakan Anak Dengan Kerja Rumah Dari Kecil Bantu Anak Tak Picky Eater Dari Bantu Terus Jadi Suka

Biasakan Anak Dengan Kerja Rumah Dari Kecil Bantu Anak Tak Picky Eater Dari Bantu Terus Jadi Suka

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 215 hits
Pening juga kepala bila melayankan si kecil yang jenis memilih makanan Hanya makan makanan yang dirasakan bersesuaian dan tidak berani untuk mencuba Membiasakan anak dengan ruang dapur dan memberi peluang untuk membantu urusan ibu di dapur ...
5 Rahasia Membesarkan Anak Agar Menjadi Pribadi Yang Percaya Diri Bisa Dimulai Sejak Dini

5 Rahasia Membesarkan Anak Agar Menjadi Pribadi Yang Percaya Diri Bisa Dimulai Sejak Dini

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 138 hits
Menurut Psikolog ternyata ini rahasia membesarkan anak supaya kelak ia menjadi pribadi percaya diri
Selalu Tengok Mak Ayah Bergaduh Anak Dah Besar Suka Buat Orang

Selalu Tengok Mak Ayah Bergaduh Anak Dah Besar Suka Buat Orang

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 199 hits
Tidak dinafikan setiap pasangan pasti pernah berselisihan faham Perkahwinan mana yang tidak pernah diuji Apabila sesebuah pasangan berkahwin itu mempunyai anak setiap keputusan yang diambil tidak bersifat peribadi dan melibatkan diri mereka...
Tak Bolehlah Ayah Kata Macam Ni Mak Pula Macam Ni Nak Bentuk Anak Mak Ayah Kena Sepakat

Tak Bolehlah Ayah Kata Macam Ni Mak Pula Macam Ni Nak Bentuk Anak Mak Ayah Kena Sepakat

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 241 hits
Anak anak kecil kita sememangnya pemerhati paling bijak Mereka melihat dan menilai apa yang ada di depan mata mereka Dan mak ayahlah orang yang berada paling dekat untuk dilihat dan dicontohi anak anak Sebagai mak ayah elakkan beberapa perk...
Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

Jangan Kecam Mak Ayah Bawa Anak Keluar Main Mungkin Rumah Dia Bertingkat Mya Cadangkan Ambik Vaksin Tambahan Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 332 hits
Pengacara TV Mya Zulkifli berkongsi pandangan tentang kesihatan mental dan fizikal kanak kanak yang banyak terganggu setelah berbulan bulan lamanya terkurung kerana Perintah Kawalan Pergerakan Akhirnya terdapat sedikit kelonggaran dalam SOP...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor