Baki Duit Belanja Harian Simpan Dalam Plastik Sebulan Suri Rumah Ini Boleh Dapat Rm500


Siapa kata suri rumah tak boleh ada duit sendiri. Jika pandai menyimpan, sedar-sedar boleh dapat beribu. Walaupun tiada pendapatan tetap seperti orang bekerja, sebenarnya lebihan duit ketika berbelanja tu boleh buat beli barang kemas atau digunakan ketika waktu terdesak.
Perkongsian ibu kepada tiga orang anak, Puan Salizawati binti Saleh sangat memberi inspirasi kepada golongan ibu. Apa yang penting mesti kena ada disiplin dan tak boros ketika berbelanja. Setiap hari jika dah beli apa-apa yang patut, lebihan baki tu mesti terus simpan.

Menurut Salizawati, sebelum menyimpan duit menggunakan kaedah packing kecil-kecil ini, sebenarnya dia seorang yang sangat boros. Biasalah orang perempuan jika ada duit kat tangan mesti akan ada je nak beli itu ini. Daripada saya membeli barang-barang yang tak penting baiklah simpan.
Jadi bermula bulan Oktober 2020, dapat idea untuk buat simpanan cara macam ni agar boleh berjimat. Sekurangnya hujung bulan bila kira duit tersebut, kita pula yang rasa teruja.

Maksud duit baki berbelanja ni adalah baki duit beli lauk, beli sarapan, beli kuih muih atau jika keluar beli makanan dengan suami, lebihan duit tu saya akan ambil dan simpan. Suami pun memang akan baki lebihan duit pada saya. Tak kisah RM1, RM5, RM10, atau RM20. Ikut pada nasib hari tersebut.
Apabila dah dapat duit baki belanja tersebut, akan dimasukkan dalam plastik kecil dan stapler siap-siap supaya saya tak boleh ambil dah. Sebab saya berpendapat, jika letak dalam dompet, mesti akan guna juga.
Itu sebab saya terus istiqamah buat cara stapler setiap hari supaya bila dah hujung bulan, kita buka dan kira akan rasa gembira. Setakat ini duit lebihan belanja yang saya simpan setiap bulan paling banyak dapat RM500. Paling sikit sebulan tu dalam RM300.
Contoh catatan yang dibuat setiap hari. Tulis siap-siap dalam buku Hasil duit yang di simpan, saya dah boleh barang kemas dan keperluan keluarga. Memang kita nampak duit RM1 je banyak, tapi siapa sangka kan bila dah kumpul dapat beratus setiap bulan.
Dah setahun buat macam ni, memang automatik kita akan berdisiplin. Sebab kita akan tertunggu-tunggu hujung bulan untuk tutup akaun dan gunting paket plastik tersebut untuk kira.
Awal bulan saya akan buat simpanan baru pula. Begitulah seterusnya hingga hari ini. Insya-Allah mula bulan November ini, duit lebihan yang di simpan ini akan masuk dalam bank pula.
Hujung bulan gunting paket plastik dan kiralah hasilnya Jadi buat suri rumah jangan rasa kita tak mampu. Tak kisah ada berapa pun duit, cuba mula simpan. Sikit-sikit pun, bila lama-lama kita kumpul pasti akan dapat banyak juga. Tak perlu ikut orang, boleh buat ikut kemampuan kewangan keluarga kita.
Macam duit syiling pun, kalau tak simpan, mesti letak merata jugakan. Jadi bila dah letak dalam botol atau tabung, sedar-sedar dapat juga beratus.
Kredit: Salizawati Saleh
Beli Cuoco Grade 420 Stainless Steel Knife Set
Cuoco Grade 420 Stainless Steel Knife Set  

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/parents)
The post Baki Duit Belanja Harian, Simpan Dalam Plastik. Sebulan Suri Rumah Ini Boleh Dapat RM500! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baki-duit-belanja-harian-simpan-dalam-plastik-sebulan-suri-rumah-ini-boleh-dapat-rm500/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suri Rumah Didakwa Peras Ugut Ambil Duit Suami Rm13 000

Suri Rumah Didakwa Peras Ugut Ambil Duit Suami Rm13 000

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 329 hits
KOTA BHARU Seorang suri rumah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini pada Khamis atas pertuduhan melakukan pemerasan terhadap suaminya sendiri dengan mengambil wang tunai mangsa berjumlah RM13 000 di sebuah hotel dekat sini bu...
Antivaksin Tak Boleh Rentas Negeri Kau Lepak Rumah Rita Rudaini Jelah Tak Pun Zul Yahya

Antivaksin Tak Boleh Rentas Negeri Kau Lepak Rumah Rita Rudaini Jelah Tak Pun Zul Yahya

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 277 hits
Selepas sekian lama menanti semalam kerajaan mengumumkan kebenaran kepada rakyat Malaysia yang sudah menerima vaksinasi lengkap melakukan pergerakan rentas negeri hari ini Susulan berita tersebut ramai yang meluahkan rasa gembira apatah lag...
Video Bini Tua Siap Kirim Duit Anak Hantar Ayah Balik Honeymoon Rumah Isteri Muda

Video Bini Tua Siap Kirim Duit Anak Hantar Ayah Balik Honeymoon Rumah Isteri Muda

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 428 hits
Berikutan pengumuman yang telah dibuat oleh kerajaan yang membenarkan rakyat untuk merentas negeri ramai yang mengambil peluang untuk balik ke pangkuan keluarga selepas 9 bulan sekatan dilakukan Jika ramai yang balik menemui keluarga masing...
Berang Mak Tak Bagi Duit Anak Baru Keluar Penjara Seminggu Tergamak Bakar Rumah

Berang Mak Tak Bagi Duit Anak Baru Keluar Penjara Seminggu Tergamak Bakar Rumah

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 161 hits
Luluh hati seorang ibu apabila anaknya sendiri tergamak membakar rumah keluarganya Insiden tersebut dikatakan berlaku kira kira jam 3 30 petang di Kampung Bukit Kapar Klang semalam Si anak yang juga merupakan bekas banduan dilaporkan sebelu...
Cara Daftar Aplikasi Novelah Baca Novel Pun Boleh Buat Duit

Cara Daftar Aplikasi Novelah Baca Novel Pun Boleh Buat Duit

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 1103 hits
Mesti ramai diluar sana yang suka membaca novel apa kata tukar dengan membaca novel kini anda boleh menjana income hanya dengan mambaca dan share aplikasi Novelah ini Aplikasi Novelah ini menggunakan konsep anda membaca artikel dan anda aka...
Hiburan Muka Berseri Dapat Balik Rumah Bini Ke 2 Isteri Pertama Sempat Selit Duit Poket

Hiburan Muka Berseri Dapat Balik Rumah Bini Ke 2 Isteri Pertama Sempat Selit Duit Poket

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 185 hits
Berikutan kebenaran kerajaan yang membenarkan rakyat merentas negeri pada 11 Oktober lalu berpusu pusulah orang ramai bergerak pulang ke kampung halaman bagi melepas rindu kerana sudah lama tidak berjumpa ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementBuka...
Hiburan Shaheizy Sam Usung Tv Ke Hotel Gara Gara Isteri Alami Alahan Tak Boleh Tengok Rumah Sendiri

Hiburan Shaheizy Sam Usung Tv Ke Hotel Gara Gara Isteri Alami Alahan Tak Boleh Tengok Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 268 hits
Sebelum ini pelakon Syatilla Melvin mendedahkan bahawa dia mengalami alahan pelik iaitu tidak boleh berada dalam rumah sendiri sepanjang kehamilan ketiganya ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementSyatilla kemudiannya memaklumkan bahawa dia bert...
Apa Lagi Haaaa Rumah Siap Pahat Berbunyi Perabot Pun Boleh Hilang Kah Kah Woiiii Pergi Kedai Ah Heng Tanya

Apa Lagi Haaaa Rumah Siap Pahat Berbunyi Perabot Pun Boleh Hilang Kah Kah Woiiii Pergi Kedai Ah Heng Tanya

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 188 hits
HAMZAH RIE NAMasa belum dapat jawatan habuan bagai gila menyalak Tapi bila dah dapat habuan jawatan menteri pangkat masing pakat membisu tu kenapa SR
Akhirnya Memegang Title Suri Rumah Sepenuh Masa

Akhirnya Memegang Title Suri Rumah Sepenuh Masa

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 321 hits
AKHIRNYA MEMEGANG TITLE SURI RUMAH SEPENUH MASA Antara perancangan umi untuk bersara dari tempat kerja akhirnya tiba jua walaupun The post appeared first on
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11