Bajet Bantuan Tunai Bkm Tak Atasi Perangkap Kemiskinan Kata Ngo


 


Pengasan Bersama Yayasan Chow Kit, Datuk Dr Hartini Zainuddin.


Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membantu komuniti miskin menyifatkan bantuan tunai langsung dalam Bajet 2023 akan menolong golongan itu buat sementara waktu sahaja, tanpa mempunyai rancangan terperinci bagi membantu mereka mengatasi perangkap kemiskinan.
Pengasan Bersama Yayasan Chow Kit, Datuk Dr Hartini Zainuddin berkata dana seperti RM2,500 di bawah skim Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) untuk keluarga yang mempunyai lima atau lebih anak, adalah lebih baik dibelanjakan untuk program seperti bengkel bagi membantu komuniti ini menyimpan dan berbelanja dengan bijak.
“Bayaran sekali sahaja adalah satu bantuan… subsidi memang hebat. Tetapi bagaimana kita hendak menghentikan mereka yang memerlukan subsidi dalam jangka masa panjang?

“Dan apa yang berlaku selepas wang itu habis? Adakah program lain akan memulakan peralihan? Saya harap ia lebih jelas,” katanya menurut laporan MalayMail hari ini ketika mengulas pembentangan Bajet 2023 di Parlimen semalam.Semalam, kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menawarkan bayaran sekali gus (one-off) BKM kepada isi rumah berpendapatan RM2,500 ke bawah sebanyak RM2,500, hanya sekiranya mereka mempunyai lima anak atau lebih.
Manakala, bagi keluarga yang mempunyai empat anak atau kurang pula, mereka akan menerima antara RM1,000 hingga RM2,000.
Bagaimanapun, Hartini memuji kerajaan kerana memperuntukkan pembiayaan untuk kesihatan mental bagi wanita dan masyarakat kurang bernasib baik.
Beliau merujuk kepada RM34 juta yang dianggarkan untuk penubuhan Pusat Kecemerlangan Kebangsaan untuk Kesihatan Mental, dan RM8 juta lagi pembiayaan kepada Pusat Sokongan Sosial Sehenti.
Namun, Hartini mempersoalkan bagaimana keberkesanan langkah yang diumumkan akan dipantau, yang juga merupakan perkara yang dikemukakan oleh Sumitra Visvanathan, Pengarah Eksekutif Pertubuhan Bantuan Wanita.
“Ia masih harus dilihat bagaimana pengajaran yang diperoleh daripada peruntukan belanjawan sebelum ini telah memaklumkan bajet ini,” kata Sumitra.
“Banyak peruntukan yang diumumkan tahun lepas tidak mendapat pemantauan dan penilaian yang mencukupi, termasuk peruntukan D11 dan peruntukan tahun lepas ke arah memperkenalkan produk tempoh kepada 130,000 belia B40 untuk mengurangkan kemiskinan tempoh,” tambahnya.
D11 merujuk kepada bahagian siasatan seksual, wanita dan kanak-kanak Polis Diraja Malaysia, yang diberi RM13 juta dalam Bajet 2022.
Menurut Adrian Pereira, pengasas kumpulan hak pekerja yang dipanggil Inisiatif Utara-Selatan, Malaysia masih menghadapi krisis buruh yang cuba dibetulkan oleh kerajaan dengan membawa masuk pekerja asing, yang menurutnya menghapuskan insentif untuk menawarkan pekerjaan bagi komuniti B40 tempatan.
“Pemberian wang tunai, dengan inflasi, akan habis dengan sangat pantas. Satu-satunya perkara yang benar-benar boleh membantu mengekalkan adalah pekerjaan yang layak dengan gaji yang lebih baik, standard kerja dan perlindungan sosial,” katanya.
Pereira juga berkata bahawa ramai pekerja yang dibantu oleh organisasinya dibayar kurang daripada gaji minimum RM1,500 walaupun layak menerimanya di bawah skim yang bermula pada Mei untuk syarikat yang mempunyai lima atau lebih pekerja.
Syarikat yang mempunyai kurang daripada lima pekerja dibenarkan menangguhkan kepada 1 Januari 2023.
“Kita tidak tahu sama ada kerajaan telah meningkatkan pemeriksa buruh untuk memastikan terdapat pematuhan. Kita benar-benar memerlukan pembaharuan struktur,” katanya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/bajet-bantuan-tunai-bkm-tak-atasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Program Bayaran Bantuan Kewangan Tanpa Tunai

Program Bayaran Bantuan Kewangan Tanpa Tunai

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 101 hits
Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga Dan Masyarakat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat sedangmelaksanakan satu inisiatif baru iaitu projek Bayaran Bantuan Kewangan Tanpa Tunai atau dikenali sebagai JKMPay Projek ini berst
Awani Ringkas Bajet 2023 Bkm Ditambah Baik Tahun Depan

Awani Ringkas Bajet 2023 Bkm Ditambah Baik Tahun Depan

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 187 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIV...
Bank Dunia Ragu Kemiskinan Ri Capai 0 Persen Di 2024 Ini Kata Pemerintah

Bank Dunia Ragu Kemiskinan Ri Capai 0 Persen Di 2024 Ini Kata Pemerintah

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 106 hits
Pemerintah optimis target angka kemiskinan nol persen pada 2024 tercapai Diketahui kemiskinan ekstrem merupakan kondisi dimana kesejahteraan masyarakat berada di bawah garis kemiskinan ekstrem setara dengan USD 1 9 PPP
Bajet Bkm 2023

Bajet Bkm 2023

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 166 hits
BAJET BKM 2023 Rakyat Malaysia pasti tidak sabar menanti pengumuman sempena Bajet 2023 Pelbagai insentif serta bantuan yang bakal dinikmati oleh semua rakyat Malaysia hasil pembentangan bajet tersebut Bajet 2023 akan terus mengutamakan kese...
Bajet 2023 Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia 2023

Bajet 2023 Senarai Bantuan Untuk Rakyat Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 403 hits
Pada 7 Oktober 2022 Menteri Kewangan Malaysia YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul bin Tengku Abdul Aziz membuat pembentangan Bajet 2023 yang mengfokuskan kepada kesejahteraan rakyat kelangsungan perniagaan kemakmuran ekonomi dan kecek...
Bantuan Hanya Kepada Ibu Bukan Bapa Ibu Penerima Bkm Bersalin 2023 Terima Rm500

Bantuan Hanya Kepada Ibu Bukan Bapa Ibu Penerima Bkm Bersalin 2023 Terima Rm500

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 215 hits
Para ibu daripada isi rumah yang menrima Bantuan Keluarga Malaysia yang melahirkan anak pada 2023 akan menerima bantuan tunai one off sebanyak RM500 di bawah program CahayaMata Keluarga Malaysia Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Ten...
Bajet 2023 Bantuan Awal Persekolahan Rm150 Untuk Semua Murid

Bajet 2023 Bantuan Awal Persekolahan Rm150 Untuk Semua Murid

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 190 hits
Menteri Kanan Kewangan sebentar tadi mengumumkan Bantuan Awal Persekolahan BAP akan dinaikkan kepada RM150 tanpa mengira jumlah pendapatan keluarga Ini bermakna semua murid layak menerima BAP RM150 ini Sebagai contoh jika ada 4 orang anak m...
Bajet 2023 Tambah Baik Bantuan Keluarga Malaysia

Bajet 2023 Tambah Baik Bantuan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 227 hits
Bajet 2023 berjumlah RM372 3 bilion ini menyaksikan peningkatan yang ketara berbanding Bajet 2022 iaitu sebanyak RM332 bilion Bajet ini menyediakan RM272 3 bilion bagi Belanja Mengurus RM95 bilion bagi Belanja Pembangunan dan RM5 bilion di ...
Pru15 Tak Sesuai Diadakan Pada November Kata Metmalaysia Tetapi Zahid Hamidi Bertegas Mahu Pru15 Diadakan Segera

Pru15 Tak Sesuai Diadakan Pada November Kata Metmalaysia Tetapi Zahid Hamidi Bertegas Mahu Pru15 Diadakan Segera

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 96 hits
Jabatan Meteorologi Malaysia memaklumkan Pilihan Raya Umum ke 15 tidak sesuai diadakan semasa Monsun Timur Laut yang dijangka bermula pada November ini nbsp Jika mengambil kira pandangan kami daripada komuniti pengurusan ben
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn