Bajet 2019 Beri Petunjuk Baharu Hala Tuju Kerajaan


MALAYSIADATELINE


Pembentangan Bajet 2019 pada bulan depan akan memberi petunjuk jelas serta lengkap kepada para pelabur mengenai hala tuju kerajaan dalam perancangan pembangunan ekonomi untuk tempoh setahun akan datang, kata Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Dr Mohd Radzi Md Jidin.


Dr Mohd Radzi Jidin
Menurutnya, ini akan hanya melengkapkan lagi gambaran menerusi pembentangan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) Khamis lepas yang menjadi maklumat hala tuju dan kepimpinan kerajaan baharu yang diingini pelabur.

“Bagi saya, pembentangan Kajian Separuh Penggal RMK11 itu secara sendiri telah menjelaskan aspek itu dan pengumuman Bajet 2019 pada 2 November pula akan melengkapkan lagi keterangan mengenai pelan pembangunan ekonomi Malaysia bagi tempoh setahun,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan Seminar Pemegang Taruh bertajuk ‘Pengukuran Kemajuan Ekonomi Tulen Malaysia Dengan Mengambilkira Kebajikan Ekonomi dan Kelestarian Sumber,’ di sini, hari ini.

Mengulas selanjutnya, Mohd Radzi yang juga bekas pensyarah perakaunan forensik dari Universiti Tasmania, Hobart, Australia, juga menyifatkan situasi ekonomi negara ini berada pada tahap stabil.

“Bagaimanapun selepas tempoh Pilihan Raya Umum ke-14 dengan kemenangan Pakatan Harapan, para pelabur mengambil pendekatan berhati-hati,” katanya.

Malah, keputusan para pelabur juga berubah-ubah kerana dipengaruhi oleh banyak faktor termasuk perkembangan di dalam mahu pun di luar negara, katanya.

“Ini termasuk perang ekonomi di antara Amerika Syarikat (AS) dan China, kenaikan faedah di AS yang berperanan sebagai faktor penarik dan penolak untuk pelabur.

“Manakala dari sudut Malaysia, pelabur menunggu apa indikasi dan hala tuju kerajaan baharu…perkara ini yang akan beri faktor yang menarik atau sebaliknya untuk mereka,” katanya.

Selain itu, Mohd Radzi menyifatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bukanlah suatu petunjuk jelas untuk membayangkan kadar pertumbuhan ekonomi secara keseluruhannya.

“(Sebagai contoh) apabila KDNK digambarkan telah meningkat tetapi rakyat tidak merasai pertumbuhan tersebut, inilah yang cuba dirungkaikan (menerusi pengenalan petunjuk baharu),” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Seminar Kebangsaan Pemegang Taruh Prof Dr Jamal Othman berkata seminar separuh hari itu antara lainnya membincangkan petunjuk-petunjuk baharu yang dapat memberi gambaran lebih jelas mengenai pertumbuhan ekonomi negara.

“Selain KDNK, kita juga harus menilai pertumbuhan ekonomi dari segi kesejahteraan rakyat dan kesan kepada alam sekitar,” katanya.

Beliau juga kini mengetuai sekumpulan penyelidik menerusi inisiatif untuk memperkenalkan satu petunjuk prestasi ekonomi makro dianggap komprehensif dan inklusif dikenali Petunjuk Kemajuan Tulen (GPI) yang digunapakai secara meluas di negara maju seperti AS, New Zealand, Australia, Korea Selatan, China dan Jepun.-Bernama.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/10/bajet-2019-beri-petunjuk-baharu-hala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cukai Baru Dan Bajet 2019 Bakal Resipi Malapetaka Kepada Ekonomi Negara

Cukai Baru Dan Bajet 2019 Bakal Resipi Malapetaka Kepada Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 402 hits
KUALA LUMPUR 10 Okt 8211 Rakyat kini berada di situasi di mana Kerajaan menaikkan cukai tetapi mengurangkan bantuan rakyat membuang pekerja di sektor awam dan menghilangkan kerja di sektor swasta serta mencari alasan dan menyalahkan orang l...
Tiada Petunjuk Baharu Kes Bunuh Imam Fadi Kpn

Tiada Petunjuk Baharu Kes Bunuh Imam Fadi Kpn

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 212 hits
KUALA LUMPUR Selepas hampir enam bulan pembunuhan pensyarah Universiti Kuala Lumpur British Malaysian Institute warga Palestin Dr Fadi M Al Batsh polis masih belum menemui sebarang petunjuk baharu bagi merungkai kes itu Ketua Polis Negara T...
Berita Ucapan Bajet 2019 Pakatan Harapan Tun Mahathir Lebih Baik

Berita Ucapan Bajet 2019 Pakatan Harapan Tun Mahathir Lebih Baik

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 354 hits
Berita Ucapan Bajet 2019 Pakatan Harapan oleh Tun Mahathir Lebih baik Pembentangan Bajet 2019 semakin dekat Semuanya tertunggu apa dasar dan perancangan kerajaan untuk 12 bulan seterusnya lebih lebih lagi di bawah kerajaan baru Pakatan Hara...
Kerajaan Terima 21 Cadangan Projek Kereta Nasional Baharu

Kerajaan Terima 21 Cadangan Projek Kereta Nasional Baharu

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan setakat ini sudah menerima 21 cadangan firma tempatan dan asing bagi projek kereta nasional ketiga berbanding 14 sebelum ini Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dr Ong Kian Ming berkata peningkatan i...
Tiada Cukai Atas Modal Dalam Bajet 2019

Tiada Cukai Atas Modal Dalam Bajet 2019

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 229 hits
Tiada cukai atas modal dalam Bajet 2019Posted By on October 15 2018Kerajaan Pakatan Harapan tidak akan membentangkan cukai keuntungan modal dan harta warisan dalam pengumuman Bajet 2019 yang pertamanya pada 2 November lapor The Star hari in...
Temubual Bersama Ken Wong Presiden Lenovo Asia Pasifik Mengenai Hala Tuju Industri Pc

Temubual Bersama Ken Wong Presiden Lenovo Asia Pasifik Mengenai Hala Tuju Industri Pc

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 301 hits
Kita kini hidup di dunia pasca PC Telefon pintar kini menggantikan komputer riba dan desktop bagi mengakses laman web menggunakan media sosial dan melakukan kerja Akibatnya jualan PC semasa adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan sedek...
Seminar Bengkel Hala Tuju Kerjaya Mula Di Buka Di 9 Negeri Lagi

Seminar Bengkel Hala Tuju Kerjaya Mula Di Buka Di 9 Negeri Lagi

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 242 hits
Kerana banyak permintaan daripada pelbagai negeri seluruh Malaysia Kerana mereka melihat program ini mampu membuka minda dan celik akal dalam membuat pemilihan bidang pengajian Kami memutuskan untuk membuka penyertaan dari 9 buah negeri lag...
Bajet 2019 Pm Minta Rakyat Berkorban Sikit

Bajet 2019 Pm Minta Rakyat Berkorban Sikit

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 299 hits
The ReporterPerdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta rakyat berkorban sedikit bagi melaksanakan Bajet 2019 kerana prestasi kewangan negara tidak begitu mengizinkan untuk beberapa perkara Mahathir mendakwa kerajaan Barisan Nasional se...
Apakah Cukai Digital Di Dalam Bajet 2019 Dan Kenapa Anda Perlu Ambil Tahu

Apakah Cukai Digital Di Dalam Bajet 2019 Dan Kenapa Anda Perlu Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 546 hits
Bajet 2019 yang bakal berlangsung pada 2 November ini amat penting bagi menunjukkan hala tuju negara ini malah ia juga menunjukkan hala tuju sokongan dan perkembangan sektor digital di Malaysia Ia telah dipastikan oleh ahli ekonomi dan peme...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega