Bahasa Melayu Jawi Sebati Dengan Pei Lin



‘DOK rok cetong’ dan ‘guana gamok’ adalah antara perkataan yang tidak terdapat dalam kamus utama bahasa Melayu tetapi mesra ditutur Dekan Fakulti Farmasi, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Prof. Dr. Lua Pei Lin, 46.
Anak jati Kampung Batu Enam di Kuala Nerus, Terengganu itu bukan sahaja fasih berbahasa Melayu, malah langsung tidak kekok berkomunikasi menggunakan dialek Terengganu dalam rutin harian sama ada di kampus atau di luar.
Pei Lin yang merupakan generasi kelima Cina Peranakan di pantai timur turut berkemahiran membaca dan menulis jawi. Ia dipelajarinya sejak di bangku sekolah rendah.
Di sebalik kelebihan dimiliki, hakikatnya wanita Tionghoa itu tidak tahu bercakap, membaca mahu pun menulis dalam bahasa Mandarin. Ini kerana pertuturan di rumah menggunakan bahasa ibunda iaitu Hokkien.
Jadi, usah terkejut jika melihat dia berkomunikasi dalam bahasa Melayu walaupun dengan individu sebangsa.
“Saya bangga kerana fasih bercakap dalam bahasa Melayu di samping boleh membaca dan menulis jawi, tidak semestinya orang Cina perlu pandai bercakap Cina sahaja bukan?
“Kalau saya bercakap dialek Terengganu yang totok di telefon, ramai terkejut dan kebiasaannya akan bertanya kembali adakah saya orang Cina atau Melayu. Sehingga kini situasi itu masih berlaku,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Bagi Pei Lin, kefasihannya berbahasa Melayu itu bukan sesuatu yang asing kerana kebanyakan Cina Peranakan berasimilasi dan beradaptasi dengan budaya penduduk tempatan.
Katanya, selain bahasa, mereka turut mengamalkan cara hidup, makanan di samping tradisi berpakaian orang Melayu, yang berbeza hanyalah agama.
Anak sulung daripada tiga beradik itu berkata, bahasa kebangsaan terus subur dalam keluarganya kerana bapanya, Lua Chee Chiang merupakan pesara guru bahasa Melayu yang mengajar di sekolah kebangsaan.
Malah, dia turut mendapat pendidikan di sekolah kebangsaan bermula dari peringkat rendah hingga menengah di Sekolah Kebangsaan (SK) Sultan Sulaiman I dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Sulaiman di Kuala Terengganu.
“Walaupun berbeza bangsa tetapi cara hidup orang Melayu sudah sebati dengan keluarga saya.
“Sejak kecil saya membaca surat khabar dan buku-buku bahasa Melayu, malah kami sekeluarga merupakan peminat filem Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee di samping gemar menonton drama-drama Melayu di televisyen,” katanya.
Dalam pada itu, menurut Pei Lin, keluarganya juga memberi sokongan padu apabila dia perlu mengikuti pembelajaran jawi selama dua tahun ketika menuntut di tahun tiga dan empat.
Katanya, jawi adalah tulisan yang berseni dan sangat bermanfaat untuk dipelajari terutama bagi mereka yang tinggal dalam persekitaran masyarakat Melayu.
DR. LUA Pei Lin juga selesa berkomunikasi menggunakan dialek Terengganu dalam rutin seharian sama ada di kampus atau di luar. Bahasa Hokkien pupus ditelan zaman?
WALAUPUN bahasa ibundanya cuma dalam Hokkien, Pei Lin bagaimanapun terkilan kerana dialek itu seolah-olah dipinggirkan di era ini.
Katanya, dominasi bahasa Mandarin di seluruh negara menyebabkan penggunaan bahasa Hokkien tidak lagi diperlukan, hinggakan tidak mampu dituturkan dalam kalangan generasi muda.
“Bukan salah generasi muda kerana mereka lahir dan membesar di zaman penguasaan bahasa Mandarin.
“Cuma saya berharap ada inisiatif daripada persatuan Hokkien untuk menyuburkan pembelajaran bahasa itu terutama kepada belia,” katanya.
Pei Lin berkata, langkah awal yang diambil pihak tertentu sekurang-kurangnya mampu menyelamatkan bahasa Hokkien agar tidak hilang ditelan zaman.
Katanya, sekali pun tidak lagi menjadi bahasa lingua franca masyarakat Cina, namun tiada salahnya Hokkien dipertahankan sebagai legasi.
BIODATA PROF. DR. LUA PEI LIN
* Umur: 46 tahun
* Asal : Terengganu
* Kerjaya : Dekan Fakulti Farmasi, UniSZA
Tahap pendidikan:
* Universiti Cardiff, Wales, United Kingdom
* Maktab Sains Mara (MSM) Kuala Lumpur, Cheras
* SMK Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu
* SK Sultan Sulaiman I, Kuala Terengganu
Bahasa Melayu, jawi sebati dengan Pei Lin
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Baca Artikel Menarik :
KWSP lancar 2 inisiatif kepada majikan LHDN buru pelari cukai UMNO Perlu Peroleh Mandat Rakyat Pada PRU15, Terajui Negara Kembalikan Kegemilangan Agong ulangi sokongan kepada Ismail Sabri tanpa paksaan Kenapa kerajaan Muhyiddin lapor angka kematian jauh dibawah angka sebenar? Terpadam sudah retorik ‘No Anwar no DAP’ Saya tak reda, datang jumpa saya minta maaf – Imam Masjid Putrajaya Hadiah TMJ kepada Azizulhasni cetus spekulasi Hanya Hantar Kotak, Penjual Ini Dakwa Beg Tangan Bernilai RM35,000 Dicuri Pusat Kurier ‘Tembak Saya, Jangan Biar Taliban Ambil Saya’- Bintang Pop Afghanistan Resepi Roti Jejari Cheese Gebu Layari Laman Facebook MYKMU
Buka sekolah: KPM perlu tumpu tiga aspek – i-Guru

The post Bahasa Melayu, jawi sebati dengan Pei Lin appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/14/bahasa-melayu-jawi-sebati-dengan-pei-lin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Praktis Cepat Membaca Bahasa Melayu Lengkap Dengan Video Pembelajaran Latihan Menggunakan Liveworksheets Com

Praktis Cepat Membaca Bahasa Melayu Lengkap Dengan Video Pembelajaran Latihan Menggunakan Liveworksheets Com

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 534 hits
Salam sejahtera semua Sebagai guru Pemulihan Khas saya sering kali melakukan modifikasi dan penambahbaikan kepada amalan pengajaran dan pembelajaran di kelas supaya murid murid dapat menguasai sesuatu kemahiran yang diajar dengan cepat dan ...
Kerajaan Tak Tegas Punca Rakyat Bukan Melayu Tak Kuasai Bahasa Kebangsaan

Kerajaan Tak Tegas Punca Rakyat Bukan Melayu Tak Kuasai Bahasa Kebangsaan

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 279 hits
Kerajaan patut memainkan peranan lebih jitu bagi memastikan bahasa kebangsaan dimartabat dengan tidak berkompromi penggunaan bahasa lain dalam urusan rasmi negara tidak kira apa jua bentuk dan sifatnya Felo Utama Institut Kajian Etnik Unive...
Adakah Pbt Juga Tidak Menyukai Bahasa Dan Identiti Melayu

Adakah Pbt Juga Tidak Menyukai Bahasa Dan Identiti Melayu

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 310 hits
Tanpa kerjasama PBT pasti sukarSAYA bersetuju dengan pandangan Guru Kampungan Melaka dalam ruangan Forum Utusan Malaysia bertajuk pada 8 September lalu Saya berpendapat agensi yang paling layak untuk bertindak dalam mengangkat martabat baha...
Tolonglah Martabatkan Bahasa Melayu

Tolonglah Martabatkan Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 157 hits
KETIKA berlangsungnya acara Sukan Olimpik 2020 kita dapat menyaksikan pengacara program rancangan televisyen berjaya menggunakan bahasa Melayu dalam sesi wawancara bersama atlet negara walaupun masih terselit bahasa Inggeris Begitu juga aca...
Orang Melayu Ibarat Buah Manggis Mat Kilau

Orang Melayu Ibarat Buah Manggis Mat Kilau

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 205 hits
Jika dilihat Sejarah Kerajaan Islam Melayu dari Zaman Kesultanan Kedah Tua Kerajaan Melayu Melaka Kerajaan Acheh Kerajaan Johor Riau Lingga Pahang atau Kerajaan Mataram di Jawa sekalipun Kerajaan tersebut tumbang bukanlah disebabkan Kekuata...
Tanah Haram Musang King Pun Salah Dap Melayu Malas Gitu Lah

Tanah Haram Musang King Pun Salah Dap Melayu Malas Gitu Lah

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 224 hits
MALAY DRAMA THE VICTIMC N P dr WATanah Haram Musang King pun salah DAP Tadi tiba tiba ada walaun PAS menyelit komen tanya pasal Musang King aku mulanya malas nak komen pasal kes ni Bila dah tanya aku jawab lah Ni nak habaq Masalah tanah kat...
Owhhhh Ada Lagi Mabuk Mabuk Hey Ini Negara Melayu Isle Sapa Mabuk Jatuh Kapir Kah Kah Kah

Owhhhh Ada Lagi Mabuk Mabuk Hey Ini Negara Melayu Isle Sapa Mabuk Jatuh Kapir Kah Kah Kah

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 178 hits
Panas Lelaki mabuk rempuh roadblock menteri agama masih membisuSeptember 5 2021 Seorang lelaki yang memandu kereta jenis Toyota Estima dalam keadaan mabuk telah merempuh sekatan jalan raya di Jalan Besar Simpang Ampat dekat Seberang Perai S...
Apalah Malang Nasibmu Melayu

Apalah Malang Nasibmu Melayu

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 122 hits
NORMAN RADZUANApalah malang nasib mu Melayu Selepas melantik pelbagai Duta bertaraf Menteri Muhyiddin dilantik Pengerusi MPN bertaraf Menteri Seronok mereka kenduri duit cukai rakyat Patut bajet berjuta2 itu boleh ambil beribu2 pekerja kont...
Istimewa Sushiwak Diolah Dengan Citarasa Melayu

Istimewa Sushiwak Diolah Dengan Citarasa Melayu

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 229 hits
Buat penggemar sushi sanggup makan berpinggan bagi memenuhi cita rasa Terpulang kepada cita rasa anda banyak pilihan kini di pasaran Melihat kepada permintaan ini mendorong Izzati Zainal mencebur diri dalam perniagaan makanan sushi dengan j...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Agriculture And Food Security Ministry Rice Thrown At Temerloh Dumpsite Spoilt Unsafe For Consumption

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade