Bahang Prk Pelangai Kian Terasa Siapa Aktivis Berani Tawar Diri Tanding Bebas


Pilihan Raya Kecil DUN Pelangai pada Oktober ini kemungkinan akan turut menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan BEBAS.
Ia berikutan terdapat desas-desus, ada calon dari kalangan aktivis akan menawarkan diri untuk bertanding.
Umum mengetahui, DUN Pelangai adalah kerusi panas kerana ia terletak dalam kawasan tanah tinggi Bentong yang sering dikaitkan dengan isu pencerobohan hutan, pengondolan tanah dan pencemaran alam sekitar.
Malahan, pada Disember 2021 tragedi banjir lumpur akibat 'puing kepala air'  di kawasan itu telah meragut sembilan nyawa. Tiga mangsa di Janda Baik dan enam lagi di Sungai Telemong, Karak.
Keenam mangsa terbabit dipercayai penduduk Felda Bukit Kepayang yang terletak dalam DUN Pelangai. 
Kerusi DUN ini juga popular kerana ia diwakili oleh Tan Sri Adnan Yaakob selama tempoh 36 tahun, termasuk 19 tahun sebagai Menteri Besar Pahang,
Maknanya, DUN Pelangai sangat sinonim kepada warga Pahang atas kehebatan pemimpinnya.
Kecoh kontroversi mantan MB
Ia dipanaskan lagi apabila mantan MB itu didakwa mengeluarkan kenyataan 'UMNO sudah bungkus lepat' susulan hanya menang 19 kerusi daripada 108 yang ditandingi pada Pilihan Raya Umum DUN di enam negeri baru-baru ini. Malah, di Terengganu UMNO gagal mendapat satu kerusi pun.
Kecoh dibuatnya selepas kenyataan tersebut, dan ia ditularkan oleh para penyokong pembangkang (Perikatan Nasional) kononnya Adnan sudah menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Walhal, Adnan hanya terserempak dengan Muhyiddin ketika beliau hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mengikuti kes Datuk Sri Najib Razak pada hari yang sama. 
Malah, Adnan ketika dihubungi menjelaskan pihak media salah faham kenyataan beliau. Walhal dia masih setia bersama parti keramat orang Melayu itu sebenarnya.
Tragedi pesawat tetap diingati
Ketika berita ini tular, dalam masa yang sama kita digemparkan dengan tragedi pesawat terhempas di Elmina yang turut melibatkan ADUN Pelangai, Allahyarham Datuk Seri Johari Harun.
Kesemua enam penumpang termasuk dua krew pesawat maut di tempat kejadian. Malah ia turut melibatkan dua orang awam yang lalu di kawasan ini. Kejadian ini amat menggemparkan seluruh negara.
Malahan di Pahang sendiri situasi panik melanda, kerana arwah Johari diwar-warkan bakal mengambilalih tampuk kepimpinan Kerajaan Pahang sekiranya Datuk Seri Hj Wan Rosdy Wan Ismail bertukar ke pusat bila-bila masa dari sekarang.
Namun Allah lebih menyayangi beliau dan kini kerusi DUN Pelangai kosong semula. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan Pilihan Raya Kecil (PRK) di DUN itu pada 7 Oktober dan 23 September hari pencalonan.
Hangat seketika apabila Pesuruhjaya PAS Pahang, Rosli Abdul Jabar dilapor mengeluarkan kenyataan di facebook mendakwa PN akan jadikan DUN Pelangai kerusi ke-18 milik mereka sebelum SPR buat kenyataan rasmi. 
Beliau diserang bertalu-talu oleh ahli termasuk pemimpin UMNO kerana dikatakan tidak menghormati ahli keluarga mangsa yang masih bersedih atas kehilangan orang tersayang. 
Siapa aktivis berani tawarkan diri ? 
Kini, 'paluan kompang' sudah bermula di tanah tinggi Bentong. Ketika BN dan PN sibuk menentikan calon yang sesuai, timbul pula 'desas desus' ada calon BEBAS dikalangan aktivis akan menawarkan diri untuk bertanding. 
Persoalannya siapakah yang berani mempertaruhkan diri itu?  Umum mengetahui, beberapa orang aktivis alam sekitar telah disaman RM1 juta oleh Kerajaan Pahang, susulan kenyataan panas berkaitan isu banjir lumpur Bentong pada 2021. 
Antara mereka ialah mantan Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA), Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil, bekas Ketua Pengarang Berita TV3 Khaidir Ahmad, bekas Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tuck. 


Beliau juga merupakan mantan Ahli Parlimen Bentong yang bertanding BEBAS pada PRU-15 lalu. 


Seorang lagi aktivis masyarakat yang disaman RM1 juta ialah Mohd Shukri Mohd Ramli yang popular dengan gelaran CMK atau Blogger Cucumatkilau. Beliau juga pernah beberapa kali bertanding BEBAS sebelum ini, termasuk yang terakhir ei PRK DUN Chini pada Julai 2020.


Selain empat orang aktivis tadi, Pahamg juga mempunyai dua orangagi aktivis yang cukup lantang bersuara tentang alam sekitar iaitu Aminuddin Yahaya yang berasal dari Temerloh. 


Namun pada PRU-15 lalu beliau bertanding kerusi Parlimen Temerloh atas tiket PEJUANG. Beliau kini adalah Pengerusi Gerakan Tanah Air (GTA) Pahang. 
Sementara itu seorang lagi aktivis popular berasal dari Pahang ialah Presiden Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Malaysia (PERKID), Ustaz Masrizi Sat. 


Dalam ramai-ramai aktivis terbabit hanya Puan Sri Sabrina dan Ustaz Masrizi Sat sahaja yang tidak terlibat secara langsung dengan politik. Maka, dua nama ini mungkin tidak termasuk dalam senarai. 
Namun, tempat mereka digantikan oleh sekarang lagi aktivis iaitu Presiden Pertubuhan Suara Anak Pahang (PSAP) Haslihelmy DM Zulhasli. Beliau adalah pemimpin muda NGO yang juga selalu bersuara tentang isu rakyat di Pahang.


Beliau juga merupakan anak jati DUN Pelangai, yang amat rapat dengan kempimpinan UMNO Bentong sejak di era Tan Sri Adnan Yaakob hinggalah sekarang. 
JJika beliau bertanding sebagai calon BEBAS, sudah pasti ia bakal menggugat sebenarnya. Namun persoalannya, beranikah beliau terima kenyataan dipecat UMNO jika bertanding bebas?. 
Apa pun, kita tunggu sehingga hari pencalonan PRK Pelangai pada 23 September ini. Apakah senarai aktivis yang dinyatakan itu akan membuat kejutan? Sudah pasti ia mendebarkan dan amat dinantikan semua pihak. 
Jika ini berlaku, maka pertembungan tiga penjuru akan dapat disaksikan sama seperti PRK DUN Simpamg Jeram dan Parlimen Pulai di Johor sekarang. 
Apa yang penting 'meriahkan situasi, suburkan demokrasi'. Sama-sama kita nanti perkembangan lanjut desas-desus ini. #PahangDaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/08/pilihan-raya-kecil-dun-pelangai-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Psap Tawar Diri Tanding Calon Bebas Di Pilihan Raya Kecil Dun Pelangai

Presiden Psap Tawar Diri Tanding Calon Bebas Di Pilihan Raya Kecil Dun Pelangai

papar berkaitan - pada 30/8/2023 - jumlah : 221 hits
KUANTAN Presiden Presiden Pertubuhan Suara Anak Pahang Haslihelmy DM Zulhasli menjadi individu pertama menawarkan diri untuk bertanding sebagai calon bebas bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Pelangai pada 7 Oktober depan Me
Pertembungan Tiga Penjuru Antara Ph Pn Dan Bebas Di Prk Simpang Jeram

Pertembungan Tiga Penjuru Antara Ph Pn Dan Bebas Di Prk Simpang Jeram

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 251 hits
MUAR Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Simpang Jeram menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara calon Pakatan Harapan Perikatan Nasional dan Bebas sebaik sesi penamaan calon selesai di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di sini hari ...
Prk Dun Pelangai Pas Pahang Serahkan Tiga Nama Di Pertimbangkan Jadi Calon

Prk Dun Pelangai Pas Pahang Serahkan Tiga Nama Di Pertimbangkan Jadi Calon

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 116 hits
KUANTAN PAS Pahang menyerahkan tiga nama kepada pucuk pimpinan pusat parti itu untuk dipertimbangkan sebagai calon pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Pelangai pada 7 Oktober ini Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Andansura Rabu berk
Pn Tak Akan Beri Kemenangan Percuma Kepada Bn Ph Di Prk Dun Pelangai

Pn Tak Akan Beri Kemenangan Percuma Kepada Bn Ph Di Prk Dun Pelangai

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 121 hits
KUANTAN Perikatan Nasional Pahang tidak akan sesekali memberi kemenangan percuma kepada Barisan Nasional dan Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Pelangai Perkara itu ditegaskan Ketua Penerangan PAS ne
Prk Persaingan Tiga Penjuru Di Kerusi Parlimen Pulai Antara Ph Pn Dan Bebas

Prk Persaingan Tiga Penjuru Di Kerusi Parlimen Pulai Antara Ph Pn Dan Bebas

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 206 hits
JOHOR BAHRU Kerusi parlimen Pulai menyaksikan pertembungan tiga penjuru dalam Pilihan Raya Kecil yang akan berlangsung 9 September nanti Pakatan Harapan meletakkan bekas speaker Dewan Undangan Negeri Suhaizan Kayat manakala Perikatan Nasion...
Spr Tetapkan Tarikh Prk Pelangai Pada 7 Oktober Penamaan Calon 23 September

Spr Tetapkan Tarikh Prk Pelangai Pada 7 Oktober Penamaan Calon 23 September

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 196 hits
PUTRAJAYA Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari pengundian Pilihan Raya Kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Pelangai Pahang pada 7 Oktober ini Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Ghani Salleh berkata tarikh penamaan calon dan pengundian awal...
Nad Zainal Kawan Dengan Semua Orang Mahu Perbaiki Diri Amp Utamakan Keluarga

Nad Zainal Kawan Dengan Semua Orang Mahu Perbaiki Diri Amp Utamakan Keluarga

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 152 hits
Sejak semalam kecoh di media sosial apabila pelakon Nad Zainal mengeluarkan kenyataan berhubung dakwaan kononnya sedang bermasam muka dengan beberapa rakan selebriti Isu itu mula kembali bangkit apabila Nad atau nama sebenarnya Farah Nadia ...
Hiburan Watak Lelaki Songsang Lebih Dekat Dengan Diri Saya Nabil Aqil Mahu Buktikan Bakat Lakonan

Hiburan Watak Lelaki Songsang Lebih Dekat Dengan Diri Saya Nabil Aqil Mahu Buktikan Bakat Lakonan

papar berkaitan - pada 27/8/2023 - jumlah : 244 hits
Sebelum ini aktor muda Nabil Aqil pernah berkata dia mahu mencabar diri dan mengidamkan watak lelaki bernafsu songsang dalam drama Bagaimanapun impian pelakon yang lahir dari pertandingan Hero Remaja itu dikecam oleh warganet yang kurang se...
Kena Atasi Dari Kecil Kalau Anak Anak Yang Suka Bergaduh Risau Bila Besar Pentingkan Diri

Kena Atasi Dari Kecil Kalau Anak Anak Yang Suka Bergaduh Risau Bila Besar Pentingkan Diri

papar berkaitan - pada 30/8/2023 - jumlah : 280 hits
Adik bak sini Abang punya tu Abang minta dari adik Tak boleh Ni adik punya juga Wekk Adik menjelir lidah Bak la sini Kalau tak tumbuk adik Abang berang Tumbukla kalau berani Adik mencabar sambil melarikan diri Bingitla rumah tu kejap bila s...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sang Saka Penipu

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh