Bahan Makanan Di 30 Sekolah Asrama Tiada Logo Halal



Sebanyak 28 bahan makanan kering yang dibekalkan di bawah Program Bekalan Makanan Bermasak (BMB) di 13 sekolah berasrama didapati tidak mempunyai tarikh luput dan telah luput tarikh guna sehingga 427 hari.Menurut Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2018 Siri 3, hasil lawatan fizikal Audit bermula 21 Feb hingga 20 Mac 2019 juga mendapati bahan makanan di 30 sekolah berasrama yang terlibat dalam program itu juga tidak mempunyai logo halal yang diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
Dapatan itu diperoleh hasil pangauditan yang dilakukan di 42 sekolah berasrama yang melibatkan 71 kontrak di Sabah, Kelantan dan Johor dengan membabitkan asrama harian, sekolah agama bantuan kerajaan, sekolah menengah teknik dan vokasional serta sekolah berasrama penuh.
“Lawatan fizikal Audit yang dilakukan mendapati 23 sekolah dibekalkan dengan 59 bahan kering dengan jenama berbeza daripada jenama yang ditetapkan dan tiada kelulusan pentadbiran sekolah.
“Kualiti bahan makanan kering yang digunakan oleh kontraktor di 19 sekolah tidak menepati spesifikasi ditetapkan,” kata laporan itu yang dikeluarkan hari ini.
Laporan itu turut memaklumkan, antara kelemahan lain dikesan termasuk kualiti bahan basah tidak memuaskan dengan ada sekolah didapati menyimpan lebihan ikan sejuk beku yang tidak segar selain timbangan sebiji atau seketul bahan mentah tidak mencukupi berbanding timbangan ditetapkan dalam kontrak.
Selain itu, tahap kebersihan ruang dapur di 12 sekolah juga tidak memuaskan kerana rak penyimpanan peralatan makanan dan peti sejuk beku didapati kotor.
Menurut laporan itu, semua keadaan itu berpunca daripada ketidakpatuhan terhadap syarat kontrak dalam pelaksanaan program BMB, pemantauan yang kurang memuaskan di peringkat Kementerian Pendidikan (KPM), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan sekolah khususnya penyelia asrama.
Keadaan ini memberi kesan terhadap kualiti dan nutrisi makanan yang diterima oleh murid di asrama, menurut laporan tersebut.
“Program BMB tidak dilaksanakan dengan cekap dan berkesan menyebabkan berlakunya kelemahan dalam proses perolehan, pengurusan kontrak, pemantauan serta ketidakpatuhan oleh kontraktor terhadap syarat dan spesifikasi kontrak,” menurut laporan itu.
Justeru, pihak Audit mengesyorkan bagi mempertingkat lagi kecekapan pengurusan BMB, KPM perlu mengadakan pemantauan berkala terhadap pengurusan asrama agar lebih cekap dalam mengawasi pelaksanaan perkhidmatan BMB supaya kuantiti, kualiti dan spesifikasi makanan yang sepatutnya, selain menekankan soal kebersihan, keselamatan serta perkhidmatan pekerja.
Selain itu, KPM, JPN dan sekolah perlu meningkatkan penyeliaan dan penguatkuasaan bagi memastikan syarat kontrak dipatuhi sepenuhnya oleh kontraktor dan mengenakan tindakan tegas terhadap kontraktor yang gagal mematuhinya.
- Bernama


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/07/bahan-makanan-di-30-sekolah-asrama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jais Raids Murukku Making Premise Using Fake Halal Logo

Jais Raids Murukku Making Premise Using Fake Halal Logo

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 423 hits
A murukku snack food processing premise in Kajang was raided by the Selangor Islamic Religious Department yesterday after it was found to have used a fake halal logo on its products packaging Jais director Mohd Shahzihan Ahmad said the raid...
Pelajar Tingkatan 4 6 Asrama Kembali Sekolah 15 Julai

Pelajar Tingkatan 4 6 Asrama Kembali Sekolah 15 Julai

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 323 hits
PUTRAJAYA 9 JULAI Pelajar tingkatan empat dan enam semester satu tahun 2020 di sekolah berasrama di bawah Kementerian Pendidikan akan kembali bersekolah pada 15 Julai ini Dalam kenyataannya hari ini KPM berkata keutamaan diberi kepada kumpu...
Laungan Azan Di Sebalik Api Marak Asrama Sekolah Agama Kebakaran Pelajar Selamat

Laungan Azan Di Sebalik Api Marak Asrama Sekolah Agama Kebakaran Pelajar Selamat

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 582 hits
Awal pagi tadi para pelajar di asrama lelaki Sekolah Menengah Agama Al Falah Batu Talam Raub berhadapan detik cemas apabila asrama mereka terlibat dalam kebakaran Menerusi maklumat dan video yang dikongsikan di Facebook kejadian tersebut ha...
Gubernur Kalbar Wacanakan Siswa Sma Smk Tak Wajib Pakai Seragam Sekolah

Gubernur Kalbar Wacanakan Siswa Sma Smk Tak Wajib Pakai Seragam Sekolah

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 290 hits
Gubernur Kalimantan Barat Sutarmidji mewacanakan siswa SMA SMK tidak wajib menggunakan seragam sekolah selama satu tahun masuk sekolah Hal tersebut dilakukan untuk meringankan beban orang tua siswa yang terdampak COVID 19 atau corona virus ...
Bantuan Khas Rm600 Kepada Pemandu Bas Sekolah Cara Permohonan Semakan Kelulusan

Bantuan Khas Rm600 Kepada Pemandu Bas Sekolah Cara Permohonan Semakan Kelulusan

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 1735 hits
BANTUAN KHAS RM600 KEPADA PEMANDU BAS SEKOLAH CARA PERMOHONAN SEMAKAN KELULUSAN Kerajaan telah meluluskan bantuan khas RM600 seorang kepada 35 000 pemandu bas sekolah yang layak di seluruh negara Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Si...
Tarikh Pembukaan Semula Sesi Persekolahan Sekolah Agama Negeri Johor

Tarikh Pembukaan Semula Sesi Persekolahan Sekolah Agama Negeri Johor

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 1385 hits
TARIKH PEMBUKAAN SEMULA SESI PERSEKOLAHAN SEKOLAH AGAMA NEGERI JOHOR Alhamdulillah sekolah Agama juga bakal dibuka tidak lama lagi Jadi bolehlah anak anak buat persediaan untuk kembali The post appeared first on
Melihat Sekolah Monyet Untuk Petik Kelapa Di Thailand

Melihat Sekolah Monyet Untuk Petik Kelapa Di Thailand

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 954 hits
Melihat Sekolah Monyet untuk Petik Kelapa di Thailand Nirun Wongwiwat melatih seekor monyet di sebuah sekolah monyet untuk panen kelapa di provinsi Surat Thani Thailand
Sekolah Kafa Dibuka 2 3 Ogos Ini Menteri Agama

Sekolah Kafa Dibuka 2 3 Ogos Ini Menteri Agama

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 502 hits
Sekolah Kelas Agama dan Fardhu Ain akan dibuka semula pada 2 dan 3 Ogos ini Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata penetapan itu bersandarkan tiga pilihan model pengoperasian pembukaan penuh berdasarka...
Kembali Ke Sekolah Di Musim Pkpb

Kembali Ke Sekolah Di Musim Pkpb

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 277 hits
Kembali Ke Sekolah Di Musim PKPB Sesi persekolahan selepas PKPP bakal bermula 15 Julai 2020 Setelah hampir tiga bulan sekolah ditutup dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan diikuti pula dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dan set...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur