Bahan Kandungan Digital Pembelajaran Sepatutnya Milik Kpm Dr Maszlee



Konsep Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara online, offline dan offsite sejak pengumuman sejak Perintah Kalawan Pergerakan 1.0 tahun lalu, telah menjadi norma baharu dalam kehidupan para pelajar dan pendidik di negara ini.
Sejak Mac tahun lalu, guru di sekolah rendah dan menengah terpaksa kandungan pengajaran digital di internet bagi memudahkan ilmu diajar kepada murid-murid.
Namun, menurut mantan Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee Malik, terdapat cara yang sepatutnya lebih memudahkan sesi PdPR, iaitu dengan menggunakan bahan kandungan digital yang telah sedia dihasilkan sejak beberapa tahun lalu.
“Saya tabik hormat kepada guru di 10,224 buah sekolah yang terus komited untuk memastikan pengajaran dan pembelajaran kepada anak murid tetap dilaksanakan walaupun mereka terpaksa berhadapan dengan masalah liputan internet mengakses bahan PdP di sesetengah kawasan
“Hakikatnya terdapat warga pendidik mengambil inisiatif mengeluarkan wang gaji sendiri membeli peralatan seperti kamera webcam, bahkan ada juga yang membina studio mini di rumah bagi membina video kandungan digital secara penstriman siaran langsung untuk tujuan PdPR.
“Walau bagaimanapun, saya berasa musykil ke manakah perginya bahan-bahan digital multimedia eBahan dan Courseware Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang pernah dibangunkan suatu waktu dahulu, yang berada di ‘Moe Repository’ di Frog VLE (YTL).
“Saya ingat lagi, waktu saya di Kementerian, bahan-bahan ini telah dibekalkan melalui CD ke sekolah-sekolah. Bahan-bahan tersebut telah dinaiktaraf formatnya dengan kos kepada kerajaan kepada format Sharable Content Object Reference Model (SCORM) dan digunapakai secara atas talian melalui Repository Moe di Frog VLE, sebelum Portal Digital Educational Learning Initiative Malaysia (DELIMa) diwujudkan,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut beliau lagi, sekiranya bahan kandungan digotal itu boleh diakses maka akan lebih mudah para guru untuk mengongsikan kepada murid melalui melalui jaringan Youtube, Facebook, Twitter, Whatsapp dan telegram serta DELIMa.
Katanya, DELIMa merupakan pelantar milik KPM yang menawarkan perkhidmatan percuma di Google Classroom (GC) sejak menggantikan Pelantar Frog VLE setelah tamatnya kontrak 1Bestarinet pada 30 Jun 2019, semasa beliau masih lagi menerajui Kementerian Pendidikan.
Tambah Dr Maszlee, hampir 5 juta murid dan 411,000 guru telah dibekalkan ID untuk mengakses portal DELIMa untuk mendapatkan bahan digital seperti Buku Teks Digital Asas (BTDA), Video On Demand Video Kurikulum Portal EduwebTV dan pautan aplikasi percuma Google Classroom juga Canva.
“Untuk rekod, bahan kandungan multimedia eBahan dan courseware interaktif yang telah dibangunkan menggunakan peruntukan kerajaan diselia oleh pemegang taruh pada ketika itu melalui Sektor Pembangunan Epembelajaran, di Bahagian Sumber dan Teknologi Pendidikan, KPM. Maknanya, bahan-bahan tersebut merupakan hak milik KPM.
“Mewakili rakyat dan warga pendidik, saya ingin penjelasan daripada Menteri Kanan Pendidikan dan 2 Timbalan Menteri Pendidikan hari ini, di manakah repositori digital ebahan dan courseware interaktif bernilai hampir sebilion ringgit, yang telah dibangunkan oleh KPM melalui syarikat yang telah dianugerah kontrak sejak bermulanya Sekolah Bestari dan Pembestarian Sekolah ini, sekarang?” tanya.
Tegas Ahli Parlimen Simpang Renggam itu, bahan digital ebahan dan courseware yang telah dibangunkan oleh vendor KPM, sepatutnya boleh diakses melalui pelantar DELIMa dan boleh digunakan oleh guru dan murid-murid semasa berlakunya pandemik Covid-19.
“Bahan-bahan tersebut saya kira boleh mengurangkan tekanan guru bagi persediaan PdPR murid. Sekarang ini, majoriti guru-guru terpaksa membuat kandungan baharu, walaupun bahan-bahan lama tersebut pernah ada dan boleh digunapakai oleh KPM.
“Hal ini memerlukan penjelasan dari KPM,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32754

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tracing Covid 19 Secara Digital Panglima Tni Beri Laptop Ke Babinsa

Tracing Covid 19 Secara Digital Panglima Tni Beri Laptop Ke Babinsa

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 193 hits
Jenderal bintang empat ini berharap mulai minggu depan para tenaga Tracer Digital dan Tracer Lapangan dari TNI sudah dapat berjalan dengan baik sehingga dapat menekan kasus Covid 19
Sinergi Telkom Dan Media Group Perkuat Infrastruktur Digital Ekosistem Bisnis Media

Sinergi Telkom Dan Media Group Perkuat Infrastruktur Digital Ekosistem Bisnis Media

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 253 hits
Melalui kolaborasi antara Telkom dengan Media Group ini kedua belah pihak dapat saling memberikan manfaat dan nilai tambah sesuai dengan kapabilitas masing masing
Digital Health Passport

Digital Health Passport

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 165 hits
NEW WORLD ORDER KENYATAAN BUKAN LAGI TEORI KONSPIRASI Sahabat2ku dalam masa beberapa bulan lagi kita akan menyaksikan KEBENARAN DAN KENYATAAN yg selama ini dikutuk dihina dan diremehkan oleh banyak manusia yg menggelar Teori Konspirasi dan ...
The Future Of Digital Marketing Will Surprise You

The Future Of Digital Marketing Will Surprise You

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 268 hits
The Future of Digital Marketing Will Surprise You Like Follow Follow Subscribe
Menengok Pencapaian Program Literasi Digital Nasional Yang Diluncurkan Pemerintah Bulan Mei Lalu

Menengok Pencapaian Program Literasi Digital Nasional Yang Diluncurkan Pemerintah Bulan Mei Lalu

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 200 hits
Per tanggal 30 Juli 2021 Program Literasi Digital Nasional telah menjalankan sebanyak 5 055 kegiatan di 34 provinsi dan 454 kabupaten atau kota dengan jumlah partisipan sebanyak 3 284 608
Myclaaz Com Platform Digital Yang Menyokong Tenaga Pengajar Dengan Pelbagai Peluang Untuk Menjana Pendapatan

Myclaaz Com Platform Digital Yang Menyokong Tenaga Pengajar Dengan Pelbagai Peluang Untuk Menjana Pendapatan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 253 hits
Pasaran dalam talian untuk pendidikan ini menawarkan pelbagai kelas bimbingan oleh guru dan pelatih bertauliah Pertama seumpamanya di Asia platform digital pendidikan ini tidak hanya memberi kemudahan kepada golongan tenaga pengajar dan pel...
Afgan Dan Aulion Bicara Tentang Kreativitas Dalam Kegiatan Literasi Digital Kemkominfo Bersama Siberkreasi

Afgan Dan Aulion Bicara Tentang Kreativitas Dalam Kegiatan Literasi Digital Kemkominfo Bersama Siberkreasi

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 224 hits
Rangkuman keserusan dua program dari kegiatan MakinCakapDigital Kemkominfo bersama Siberkreasi yang digelar Sabtu lalu
Block Iklan Adsense Yang Sepatutnya

Block Iklan Adsense Yang Sepatutnya

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 180 hits
kredit memberpress com Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua sahabat sahabat blogger Baru baru ini rakan blogger Bola Katok di dalam artikel beliau Dah hal ini terjadi kepada Naim sendiri apabila iklan kasino terpapar di blog ini P...
Ahli Politik Sepatutnya Fokus Tangani Covid Berbanding Isu Kuasa Veteran Dap

Ahli Politik Sepatutnya Fokus Tangani Covid Berbanding Isu Kuasa Veteran Dap

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 185 hits
Dr Tan Seng Giaw merupakan bekas ahli parlimen Kepong selama 8 penggal nbsp Seorangg pemimpin veteran DAP yang berkhidmat sebagai ahli Parlimen hampir empat dekad menggesa semua pemimpin politik menghentikan polemik perebutan kuasa dan foku...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang