Bah 2 Pemuda Umno Mesti Baca Ke Mana Pergi 1 7 Juta Tan Metrik Beras Tempatan




Saya harap Pemuda Umno sudah baca nukilan saya semalam yang bincangkan sedikit bagaimana Gaji Minima merumitkan masalah harga barang naik dan juga menambah kadar pengangguran dalam negara. 

Saya ingin nasihatkan Pemuda Umno, termasuk Ketua Pemuda yang biadap dan tidak beradab di Melaka itu membaca dan memahami carta dan maklumat berikut.
Kekurangan beras putih lokal berharga RM26 per 10kg masih tidak selesai.Dan masalah beras putih lokal tidak akan selesai. (Kenapa dia orang selalu sebut beras putih? Seolah terdapat juga beras hitam?) 
Pada tahun 2021 negara kita menghasilkan sekitar 1.7 JUTA MILLION TAN METRIK beras. Bagi tahun 2022 pun kurang lebih sama banyak pengeluaran beras.

Soalannya ke mana pergi 1.7 JUTA MILLION TAN METRIK beras lokal kita? 
Kemudian PEMBOHONGAN PUN BERMULA.  
Mereka bilang beras lokal ini hanya 65% daripada keperluan beras negara. Baki 35% itu perlu di-impot.
Jadi kita guna matematik Darjah Enam kita dapat =
65% keperluan beras negara = 1.7 JUTA Million tan pengeluaran lokal.
100% keperluan beras negara  =  100% / 65% x 1.7m ton  = 2.615 JUTA metrik tan.
Jadi beras yang di-impot pula adalah sebanyak 2.615 JUTA tan - 1.7 JUTA tan = 915 RIBU tan metrik (kurang lebih).
Tetapi ikut maklumat lain : "In 2022, import volume of rice in Malaysia amounted to approximately 1.24 million metric tons"
Something is not right. Rupanya kita mengimpot LEBIH daripada 35% keperluan beras negara (915 RIBU TAN METRIK).   Ataupun setiap ahli Pemuda Umno sekarang sedang makan LIMA PINGGAN nasi sekali duduk di meja makan.  Kita semua sedia faham Umno keseluruhannya kuat telan apa pun. Tetapi bolehkah Pemuda Umno makan lima pinggan nasi sekali duduk ? Yang mana satu?
 Something is not right. Apakah jumlah tan metrik pengeluaran beras lokal yang sebenarnya?Apakah jumlah tan metrik beras import yang sebenarnya? Dan soalan yang lebih misteri ialah - Ke mana pergi 1.7 JUTA TAN METRIK beras lokal itu? Siapa makan LIMA PINGGAN NASI SETIAP KALI DUDUK DI MEJA MAKAN?
 Bilangan penduduk negara lebih kurang sama.  Penduduk negara yang baru dilahirkan sejak dua, tiga tahun sudah masih minum susu atau disuap ibu.  Jadi siapa yang boleh makan habis 1.7 JUTA TAN METRIK beras lokal? Secara lojik, jawapannya lebih mudah daripada yang disangka. Sebahagian besar beras lokal (mungkin 80%) sedang di repackage dan dijual sebagai beras import dengan harga lebih mahal RM38 per 10kg ke atas, RM40 per 10kg, RM48 per 10kg pun ada. Sebab itu di pasaraya terdekat rumah saya, saya perhatikan sejak tiga, empat minggu ini LANGSUNG TIDAK ADA beras tempatan pada harga kawalan RM26 per 10kg. ZERO. Yang di jual semuanya beras impot.

Di Thailand harga beras mereka ex-farm kurang lebih RM1,815 satu tan metrik.Di Malaysia harga ex farm kurang lebih RM1,850 satu tan metrik.
Di Malaysia beras impot pula berharga RM3,200 satu tan metrik. Hello PEMUDA UMNO ke mana pergi 1.7 JUTA TAN METRIK beras lokal pengeluaran petani dan pesawah Malaysia? Saya ada sedikit lagi soalan misteri untuk dibawa ke tengah oleh Pemuda UMNO.  Kalaulah wholesaler-wholesaler bangsa Cina pendatang yang jahat, yang zalim, penyorok, penipu, pencuri, pembohong, perasuah  dsbnya buat repackaging beras lokal untuk dijual sebagai beras import kenapa pula sehingga hari ini tidak ada seorang pun wholesaler yang jahat itu ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah? 
Ikut carian dalam Bard AI, satu kapal laut boleh engkut kurang lebih 7,500 tan beras.
Average weight of a shipload of rice is approximately 7,500 MT.In 2022, average weight of a shipload of rice imported into USA was 7,300 MT. Average weight of a shipload of rice exported from Vietnam was 7,600 MT.Jadi satu kapal beras boleh muat kurang lebih 7.500 tan metrik beras.
Maksudnya pengeluaran beras negara sebanyak 1.7 JUTA tan metrik boleh isi 226 buah kapal laut. 
Hello Pemuda UMNO : ke mana pergi isi muatan beras sebanyak 226 buah kapal laut itu?Atau betulke engkau orang makan lima pinggan nasi sekali? Telang dengan pinggan sekali ke? Something is not right.  Tidak ada sesiapa kena tangkap.
Ramai orang terlibat. Ramai orang bersubahat. Banyak duit terlibat. Duit besar terlibat.

Masalah beras lokal ini tidak ada penyelesaiannya.

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/10/bah-2-pemuda-umno-mesti-baca-ke-mana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Pergi Beras Tempatan Minyak Masak

Mana Pergi Beras Tempatan Minyak Masak

papar berkaitan - pada 30/9/2023 - jumlah : 192 hits
bharian com myOleh September 29 2023 3 35pmHanya beras import kelihatan di sebuah pasar raya di Sungai Balang Muar susulan kekurangan bekalan Beras Putih Tempatan sejak beberapa minggu lalu Foto NSTP Alias Abd RaniMUAR Kami di sini sudah se...
Pemuda Umno Bongkar Modus Operandi Kartel Beras

Pemuda Umno Bongkar Modus Operandi Kartel Beras

papar berkaitan - pada 3/10/2023 - jumlah : 124 hits
Sinar HarianMuhammad Akmal memuat naik di Facebooknya gambar yang membezakan antara beras SST dan beras hancur Sinar HarianSHAH ALAM Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Dr Muhammad Akmal Salleh membongkar modus operandi kartel yang menggunakan ber...
Sprm Bongkar Penipuan Pembekalan Beras Bernilai Rm100 Juta

Sprm Bongkar Penipuan Pembekalan Beras Bernilai Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 9/10/2023 - jumlah : 112 hits
Astro AwaniOktober 9 2023 16 55 MYTPengarah Kanan Siasatan SPRM Datuk Seri Hishamuddin Hashim mengesahkan siasatan kes tersebut mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 Gambar failKUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membongkar keg...
Mp Pasir Gudang Merungut Beras Tempatan Minyak Masak Gula Pasir Telur Ayam Yiiiileeeekkkk

Mp Pasir Gudang Merungut Beras Tempatan Minyak Masak Gula Pasir Telur Ayam Yiiiileeeekkkk

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 137 hits
Kalau MP pembangkang yang berbunyi nanti walanon masuk kata itu semua propagandis polifag pembangkang Dan kempen daripada agensi kerajaan pun bertaburan kononnya beras tempatan ada banyak Sekarang MP kerajaan sendiri yang berbunyi dan merun...
Umno Terima Lebih Rm20 Juta Dana 1mdb Mahkamah Diberitahu

Umno Terima Lebih Rm20 Juta Dana 1mdb Mahkamah Diberitahu

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 91 hits
Ho Kit YenKUALA LUMPUR Seorang pegawai penyiasat polis memberitahu Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan 1MDB Najib Razak bahawa Umno mendapat manfaat daripada dana 1MDB berjumlah lebih RM20 juta Foo Wei Min daripada Jabatan Siasatan Jenayah Ko...
Bekas Menteri Pas Tunjuk Jahil Isu Beras Tempatan

Bekas Menteri Pas Tunjuk Jahil Isu Beras Tempatan

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 155 hits
HarapanDaily comAHMAD MURSIUstaz Pas Idris Ahmad komen di Faceboook Beras tempatan 65 Beras import 35 Tiba2 beras tempatan tdk ada Luar tabi i betullah Ini satu contoh bekas Menteri Batu yang Pas pernah lahirkan Bahaya jadi Menteri apabila ...
Mesti Baca What Is A Free Market Why A Free Market Price System Is Critical And Why Malaysia Is So Messed Up

Mesti Baca What Is A Free Market Why A Free Market Price System Is Critical And Why Malaysia Is So Messed Up

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 135 hits
This post will be concluded in Malay I received the following really short video from a friend of mine Sharifah M Orang yang bercakap dalam video yang singkat ini adalah Professor Milton Friedman seorang pakar ekonomi di University of Chica...
Belian Panik Punca Bekalan Beras Tempatan Terganggu

Belian Panik Punca Bekalan Beras Tempatan Terganggu

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 169 hits
Peningkatan harga beras import sehingga menganggu bekalan beras putih tempatan bermula September ini menyebabkan kekhuatiran masyarakat mengenai situasi bekalan beras negara Dalam hal ini Pengerusi Biro Petani KEADILAN Dr Azman Ismail mengi...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango