Bagaimana Memulakan Kerjaya Dalam It Jika Keputusan Spm Anda Tidak Cemerlang


Anda mungkin bercita-cita untuk memulakan kerjaya dalam bidang teknologi maklumat (IT) kerana minat dan bakat anda. Tetapi, anda mungkin berasa kecewa atau putus asa jika keputusan SPM anda tidak cemerlang atau tidak memenuhi syarat untuk memasuki program pengajian tinggi yang berkaitan dengan IT.
Jangan risau, anda tidak perlu menyerah pada impian anda. Walaupun keputusan SPM anda tidak mengagumkan, anda masih boleh menyambung kerjaya dalam IT dengan cara-cara lain. Anda perlu bersedia untuk bekerja keras, belajar sepanjang hayat, dan mengambil peluang yang ada.
Berikut adalah beberapa tips yang boleh membantu anda:
Pilih Program Pengajian Tinggi yang Sesuai Anda mungkin tidak dapat memasuki program pengajian tinggi yang paling popular atau prestij dalam IT, tetapi anda masih boleh mencari program yang sesuai dengan minat dan kemampuan anda. Anda boleh mempertimbangkan program seperti diploma, sijil, atau kursus pendek dalam IT yang ditawarkan oleh institusi pengajian tinggi awam atau swasta.
Program-program ini biasanya mempunyai syarat kemasukan yang lebih rendah daripada program ijazah, dan juga lebih pendek dan lebih murah. Anda juga boleh mendapat pengalaman praktikal dan pengetahuan asas dalam IT melalui program-program ini. Anda boleh menggunakan program-program ini sebagai batu loncatan untuk melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi jika anda berminat dan berkelayakan.
Dapatkan Sijil Profesional dalam IT Anda juga boleh meningkatkan kelayakan dan kredibiliti anda dengan mendapatkan sijil profesional dalam IT yang diiktiraf oleh industri. Sijil-sijil ini biasanya menilai kemahiran dan pengetahuan anda dalam bidang-bidang tertentu dalam IT, seperti pengaturcaraan, pembangunan web, pentadbiran sistem, rangkaian, keselamatan, analisis data, dan sebagainya.
Sijil-sijil ini boleh didapati melalui kursus-kursus pendek yang ditawarkan oleh penyedia-penyedia latihan profesional seperti Microsoft, Cisco, Oracle, Google, IBM, dan lain-lain. Anda biasanya perlu lulus peperiksaan atau projek untuk mendapatkan sijil-sijil ini. Kelebihan sijil-sijil ini adalah bahawa kebanyakan daripadanya tidak memerlukan syarat kemasukan akademik seperti SPM¹².
Tingkatkan Kemahiran IT Anda Secara Berterusan Anda perlu menyedari bahawa IT adalah bidang yang sentiasa berubah dan berkembang. Anda perlu mengekalkan daya saing anda dengan meningkatkan kemahiran IT anda secara berterusan. Anda boleh melakukannya dengan cara-cara seperti:
Membaca buku, majalah, blog, atau laman web yang berkaitan dengan IT untuk mengetahui perkembangan terkini dan trend dalam bidang ini.Menghadiri seminar, bengkel, webinar, atau kursus dalam talian yang menawarkan latihan atau sijil dalam IT untuk mempelajari kemahiran baru atau meningkatkan kemahiran sedia ada.Menyertai komuniti, forum, atau pertubuhan profesional dalam IT untuk berinteraksi dengan orang-orang yang mempunyai minat dan pengalaman yang sama, dan mendapat nasihat atau sokongan daripada mereka.Melibatkan diri dalam projek-projek IT secara sukarela, bebas, atau berpasukan untuk mendapat pengalaman praktikal dan menunjukkan kebolehan anda kepada bakal majikan. Cari Peluang Kerjaya yang Berbeza Anda perlu membuka minda anda dan mencari peluang kerjaya yang berbeza dalam IT. Anda tidak perlu terhad kepada jawatan-jawatan tradisional seperti jurutera perisian, juruanalisis sistem, atau juruteknik rangkaian. Anda boleh mencari jawatan-jawatan lain yang juga memerlukan kemahiran IT, seperti juruweb, jurugrafik, jurucontent, jurumedia sosial, jurudata, atau jurudigital.
Anda juga boleh mencari peluang kerjaya dalam industri-industri lain yang menggunakan teknologi IT, seperti perbankan, perniagaan, pendidikan, kesihatan, atau kerajaan. Anda boleh menggunakan kemahiran IT anda sebagai nilai tambah kepada kemahiran lain yang diperlukan oleh industri-industri ini.
Jadikan Contoh Kejayaan Orang Lain sebagai Inspirasi Anda mungkin merasa rendah diri atau kurang yakin dengan keputusan SPM anda yang tidak cemerlang. Tetapi, anda perlu ingat bahawa keputusan SPM bukanlah penentu kejayaan kerjaya anda. Anda boleh menjadikan contoh kejayaan orang-orang yang berjaya dalam IT tanpa mempunyai keputusan akademik yang baik sebagai inspirasi.
Antara contoh-contoh ini adalah:
Bill Gates, pengasas Microsoft, yang meninggalkan pengajian di Universiti Harvard untuk menubuhkan syarikat perisian yang menjadi salah satu syarikat teknologi terbesar di dunia.Mark Zuckerberg, pengasas Facebook, yang juga meninggalkan pengajian di Universiti Harvard untuk melancarkan laman web sosial yang menjadi salah satu platform media sosial terpopular di dunia.Steve Jobs, pengasas Apple, yang tidak menamatkan pengajian di kolej dan bekerja sebagai pekerja sambilan sebelum menubuhkan syarikat teknologi yang menghasilkan produk-produk inovatif seperti Macintosh, iPod, iPhone, dan iPad.Jack Ma, pengasas Alibaba, yang gagal dalam peperiksaan masuk universiti sebanyak tiga kali dan ditolak oleh lebih daripada 30 syarikat sebelum menubuhkan syarikat e-dagang yang menjadi salah satu syarikat internet terbesar di dunia. Kesimpulannya, anda boleh memulakan kerjaya dalam IT walaupun keputusan SPM anda tidak cemerlang. Anda perlu memilih program pengajian tinggi yang sesuai, mendapatkan sijil profesional dalam IT , meningkatkan kemahiran IT anda secara berterusan , mencari peluang kerjaya yang berbeza , dan menjadikan contoh kejayaan orang lain sebagai inspirasi. Anda juga perlu mempunyai sikap positif, tekun, dan berani menghadapi cabaran. Dengan usaha dan komitmen anda, anda pasti boleh mencapai kejayaan dalam IT .
Sumber rujukan:
¹: https://www.easyuni.my/en/malaysia-computer-science-and-information-technology/
²: https://jpkmalaysia.com/no-spm-certificate/
3: https://www.forbes.com/sites/theyec/2020/10/19/do-college-grades-predict-future-success/
The post Bagaimana memulakan Kerjaya dalam IT Jika Keputusan SPM Anda Tidak Cemerlang appeared first on Radio Senyap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.radiosenyap.com/2023/06/bagaimana-memulakan-kerjaya-dalam-it-jika-keputusan-spm-anda-tidak-cemerlang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Innalillah Ibu Pelajar Cemerlang 11a Spm Meninggal Dunia

Innalillah Ibu Pelajar Cemerlang 11a Spm Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 200 hits
Ibu kepada pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia yang memperoleh 11A Muhammad Syahril Saidi 18 meninggal dunia kira kira jam 8 malam tadi Allahyarhamah Tuan Faridah Tuan Ismail 53 meninggal dunia akibat penyakit angin ahmar kira kira j...
Rakan2 Sebaya Ambil Keputusan Spm Cleaner Sekolah Hanya Lihat Dari Jauh

Rakan2 Sebaya Ambil Keputusan Spm Cleaner Sekolah Hanya Lihat Dari Jauh

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 105 hits
Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia yang baru sahaja diumumkan pada 8 Jun 2023 menghadirkan pelbagai cerita suka duka buat mereka yang mengambil peperiksaan tersebut beberapa bulan yang lalu Kisah mereka yang mendapat keputusan cemerlang sem...
Video Call Untuk Tahu Keputusan Spm Jemaah Haji Syukur Dapat 8a

Video Call Untuk Tahu Keputusan Spm Jemaah Haji Syukur Dapat 8a

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 217 hits
Selepas dipilih menjadi tetamu Allah seorang remaja sekali lagi menerima berita gembira apabila mendapat keputusan 8A dalam kesemua mata pelajaran Sijil Pelajaran Malaysia yang diumumkan hari ini Menurut laporan Kosmo Nur Saffiyah Nasuha Ra...
10 109 Calon Spm 2022 Peroleh Keputusan Semua A Pkharuddin

10 109 Calon Spm 2022 Peroleh Keputusan Semua A Pkharuddin

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 147 hits
Imej hiasanPUTRAJAYA Seramai 10 109 atau 2 7 peratus daripada 373 974 calon yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2022 memperoleh keputusan semua A Seramai 403 637 calon menduduki peperiksaan bertulis SPM 2022 pada 20 Februari...
Selepas Dipilih Jadi Tetamu Allah Remaja Ini Terima Berita Gembira Dapat Keputusan Spm 8a

Selepas Dipilih Jadi Tetamu Allah Remaja Ini Terima Berita Gembira Dapat Keputusan Spm 8a

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 169 hits
Selepas dipilih jadi tetamu Allah remaja ini terima berita gembira dapat keputusan SPM 8A Selepas dipilih menjadi tetamu Allah seorang remaja sekali lagi menerima berita gembira Apabila mendapat keputusan 8A dalam kesemua mata pelajaran Sij...
30 Ranking Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2022 Mengikut Gred Purata Sekolah

30 Ranking Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2022 Mengikut Gred Purata Sekolah

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 207 hits
Ranking dan Senarai Sekolah Terbaik SPM 2022 2023 Keseluruhan SBP MRSM SMKA SABK Rangking Sekolah Terbaik Setiap Negeri di MalaysiaIngin tekankan ini adalah ranking SBP MRSM SMKA SABK Tidak Rasmi yang dikongsikan di Facebook Group Ini adala...
Senarai Pilihan Kerjaya Lepasan Spm

Senarai Pilihan Kerjaya Lepasan Spm

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 226 hits
SENARAI PILIHAN KERJAYA LEPASAN SPM Kepada para pelajar lepas SPM adakah anda telah membuat perancangan anda selepas tamat SPM Sekiranya anda ingin membuat pilihan kerjaya disini kami akan kongsikan kepada anda senarai pilihan kerjaya lepas...
3 Short Essay In English Spm 250 Words

3 Short Essay In English Spm 250 Words

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 159 hits
Article 1 Working in Kuala Gandah National Elephant Conservation Centre A few years ago when I was waiting for my Mid Term Exam results I decided to do volunteer work at Kuala Gandah National Elephant Conservation Centre with three of my fr...
Pelajar Raih 11a Spm Dapat Lebih 10 Tawaran Sambung Belajar Amp Biasiswa

Pelajar Raih 11a Spm Dapat Lebih 10 Tawaran Sambung Belajar Amp Biasiswa

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 150 hits
Remaja yang mendapat 11A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Muhammad Syahril Saidi 18 telah mendapat lebih 10 tawaran menyambung pelajaran beserta biasiswa selepas meraih keputusan cukup cemerlang Kisah Syahril tular apabila mendapa...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup