Bagaimana Memberi Makan Pesakit Yang Terlantar


Menjaga pesakit yang terlantar bukanlah mudah terutama jika anda tidak mempunyai pengalaman. Dan saya pernah melalui pengalaman menjaga pesakit terlantar ini dan kesilapan yang saya lakukan ini saya kongsi bersama dengan anda serta cara mengatasinya.
Ibu saya merupakan pesakit yang terlantar akibat kanser beliau telah merebak ke tulang belakang hingga menyekat saraf di tengkuknya hingga menyebabkan kelumpuhan dari leher ke tengkuk. Ini membuatnya tidak mampu menjaga dirinya dan anda harus menjaga kesihatan mereka.
Dua perkara yang akan terjadi dan pasti akan terjadi sebagai pemula menjaga orang tua terlantar ini iaitu ia akan dihidrat iaitu kekurangan air di badan dan serta luka di belakang badan atau punggung kerana terlalu lama terlantar.
Pada hari ini saya akan memberi tunjuk ajar bagaimana mengelakkan dihidrat pada pesakit yang terlantar di katil.
Sebelum itu saya pernah katakan jika anda tidak mempunyai pengalaman menjaga pesakit terlantar di katil ialah ia takkan memperolehi makan dan minum yang mencukupi kerana ketidakmampuan pesakit untuk minum dan makan dengan baik.
Apatah lagi nak makan, sudah tentu ia tak mampu hendak mengunyah makanan pepejal, Maka anda akan berikan minuman susu melalui mulut dan paling tinggi sehari anda berikan 1 cawan sahaja. Dan dalam jangka masa panjang, beliau tidak mampu untuk sedut minuman melalui penyedut anda akan memberi makan melalui picagari.
Bayangkan, dahulu jika anda memberi minum hanya 1 cawan sehari dan kemudian melalui picagari, sudah tentu kesihatan pesakit yang terlantar akan makin teruk dan akhirnya ia akan dihidrat. 
Inilah yang berlaku pada saya dan ibu saya telah dimasukkan ke wad kecemasan selama seminggu dan dimasukkan air melalui dripping dengan banyaknya kerana kekurangan air. Dan inilah penyesalan yang anda tidak mahu terjadi pada anda.
Sepatutnya beliau sakit kerana kanser tetapi sebaliknya ia sakit kerana kekurangan air. Syukur alhamdulilah ibu saya mampu diselamatkan dan untuk mengelakkan ini mahu tak mahu kami mengupah jururawat luar mejaga ibu kami supaya kami boleh belajar dengan cara yang betul.
Dan upah jururawat bukanlah murah dan memakan belanja RM7000 ke atas jika penjagaan selama 1 bulan. Dan saya disini akan memberi langkah demi langkah bagaimana memberi metod terbaik mengatasi masalah ini tanpa anda perlu mengeluarkan wang yang begitu banyak.
TUBE MAKANAN DAN URINESalah satu teknik terbaik ialah anda memberi akan melalui tube terus ke perut pesakit terlantar. Ini adalah cara yang terbaik kerana pesakit terlantar tidak boleh makan dan minum dengab baik maka dengan cara ini anda boleh menentukan sukatan yang betul untuk pemakanan pesakit ini.
Tube makanan ini akan dimasukkan ke hidung dan terus ke perut da tube ini harus ditukar setiap 2 minggu. Kos setiap pemasangan tube ini ialah RM90 pada tahun 2022.
Dan saya juga cadangkan masukkan tube urine pesakit terlantar ke kantung kencing. Ini supaya jumlah air kencing beliau mudah dibersihkan dan salah satu punggung berlubang ialah kesan air kencing yang tidak dibersihkan dengan baik.
Sebaik-baiknya jika anda memasang tube makanan  anda pasang sekali tube kencing. Ianya sama juga iaitu 2 minggu seklai kena tukar dengan kos RM110 juga,
DRIPPING 
Dan untuk sementara selama 1 bulan anda juga harus melakukkan dripping masukkan glukosa selama 2 kali ( 1 bag sahaja) sebagai tambahan. Dimana sekali dripping ialah RM80. Tetapi ini adaalh opsyen jika anda telah memberi makan/minum dengan jadual yang betul. 
Untuk dripping , ia harus melalui pengawasan jururawat selama 8 jam dan total 2 kali ialah 12 jam. Kos untuk jururawat selama 1 jam ialah RM20. 
TETAPI saya katakan untuk dripping tidak perlu. Dan saya terpaksa buat dripping kerana sebelum ini ibu saya dihidrat. 



KOS TUBE URINE DAN MAKANAN.Sebulan kos penukaran tube kedua-dua ialah RM400 sebulan. Ini yang wajib yek kena buat. Dripping tak wajib.


JADUAL PEMAKANAN MELALUI TUBE.Biasanya pemakanan melalui tube diberikan setiap 4 jam sekali sebanyak 5 kalis sehari. Makanan utamanya ialah susu, Ural dan Lactus.

INI ADALAH JADUAL PEMAKANAN
0600am – Pati Ikan haruan - berikan jika anda luka ( jika tidak abaikan) 
0700am – Susu 
0800am – Mandi , Dressing dan Senaman 
1100am -  Susu,Ural dan Lactul
0300pm – Susu, Ural dan Lactul
0700pm – Susu, Dan Lactul
1100pm – Susu



Susu yang disaran ialah ENERCAL yang mengenyangkan pesakit tetapi anda boleh tukar apa jua ata snasihat doktor pakar. Saya guna Enercal sebab ibu saya tak makan apa-apa maka kena beri susu tinggi khasiat

Jumlah bancuhan ialah 4 skop sekali bancuh sebayak 5 kali sehari. Harga Enercal ini ialah RM65 dan sebulan guna 3 tin minimum ( RM195)
URAL berfungsi untuk mencuci air kencing pesakit. Disebabkan pesakit hanya minum susu sahaja maka ural harus diberikan agar kencing beliau tak pekat atau berbuih. Anda boleh dapatkan maklumat lebih lanjut di Google.

Ural ini dalam bentuk sachet dan diberikan berasing dan tak perlu campur dalam susu. Harga Ural ialah RM35 sekotak dan kena beli 2 kotak sebulan. ( RM70)
LACTUL berfungsi untuk memudahkan penghadaman air besar. Apabila anda asik minum susu sahaja, khuatir najis yang keluar keras dan harus gunakan Lactul ini. Kalau najis keras anda kena korek pakai tangan dan sakitkan pesakit.
Lactul ini dalam bentuk cecair dan setiap kali guna ialah 15ML sahaja dan ia tak perlu campur dalam susu. Lactul tidak perlu diberikan setiap hari tetapi 3 hari sekali sahaja. Harga Lactul ialah RM10 dan boleh digunakan sebulan 
Jika anda Vitamin cecair pun boleh diberikan jika perlu. Target anda ialah menambahkan tenaga kepada pesakit terlantar.


CARA PEMBERIAN MAKANAN MELALUI TUBE


Kepit tube dan  buka penutup masukkan ke dalam air. Pastikan tiada gelembung udara keluar dari tube
Kepit tube masukkan picagari dan melakukan vaccum.sehingga semua makanan tak hadam dikeluarkan. Gunakan picagari kecil
Kepit tube dan masukkan air suam ( flash) ke dalam tube. Gunakan picagari besar
Kepit tube dan masukkan susu dan kemudian ural atau lactus atau morfin atau pati ikan haruan ( lihat jadual pemakanan) 
Kepit tube masukkan air suam hingga habis satu cawan ( 2 kali picagari besar) 
REMINDER :Semasa melakukan aktiviti flash adakala air tak turun. Tepuk bahagian atas picagari dengan telapak tangan.Pastikan kedudukan picagari sedikit tinggi untuk memudahkan pengaliran 

ALAT -ALAT YANG DIGUNAKAN MELALUI PEMAKANAN TUBE


Untuk bancuhan susu, saya gunkan teko seperti atas dan pastikan bancuhan air hanya dalam 2 cawan sahaja atau 3 kali picagari besar. 
Anda boleh sahaja gunakan alatan lain seperti corong buat kek yang lutsinar agar lebih mudah dibasuh,


Picagari kecil ini digunakan untuk aktiviti vacuum makanan dari perut pesakit yang belum hadam. Anda tarik dan kumpulkan di cawan yang berlainan.
Adakala banyak makanan yang tak hadam dan adakala tiada. Tapi pastikan lakukan ini selepas periksa gelembung uadara di tube. 

Gambar sebelah kiri adalah gambar penyukat cecair semasa hendak mengambila sukatan 15ML Laktul. Dan picagari besar diguna untuk masukkan susu serta bahan-bahan lain.



KESIMPULAN Melalui teknik ini maka  anda dapat memberikan makanan yang mencukupi kepada pesakit yang terlantar tanpa risau mereka memperolehi makanan yang mencukupi.
KOS-KOS bulanan yang harus anda sediakan setiap bulan untuk pemakanan pesakit terlantar :
Tube Makanan/Urine: RM400
Enercal : RM195
Ural: RM70
Laktul : RM10 Total kos bulanan pemakanan pesakit terlantar ialah : RM675 ialah kos anda suka tak suka. Ini belum campur kos pamper semaa mandi.
Inilah penerangan lengkap kami semasa kami menjaga ibu kami. Jika anda merasakan artikel ini berguna. titip Al- Fatihah kepada ibu saya Hanifah Binti Harun semoga beliau dikalangan orang-orang yang beriman.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2022/05/bagaimana-memberi-makan-pesakit-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak Didera Diberi Makan Mi Segera Mentah Selama Dua Tahun

Kanak Kanak Didera Diberi Makan Mi Segera Mentah Selama Dua Tahun

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 169 hits
KANAK KANAK itu kini mendapat rawatan perubatan di hospital dan diletakkan di bawah penjagaan badan kebajikan AGENSI TARAKAN Sepasang suami isteri di Tarakan Kalimantan Utara ditahan polis selepas didakwa mendera anak perempuan mereka berus...
Tular Pelajar Sekolah Makan Makanan Dari Atas Lantai

Tular Pelajar Sekolah Makan Makanan Dari Atas Lantai

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 108 hits
TANGKAP layar memaparkan situasi ketika seorang lelaki menghidangkan makanan di atas lantai sebuah sekolah agama di Indonesia Instagram JAKARTA Sebuah klip video menjadi tular di media sosial Indonesia kerana memaparkan situasi seorang lela...
Penelitian Makan Serangga Dan Daging Tiruan Baik Untuk Kesehatan Dan Bumi

Penelitian Makan Serangga Dan Daging Tiruan Baik Untuk Kesehatan Dan Bumi

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 186 hits
Mengonsumsi daging tiruan atau yang dikembangkan dalam laboratorium maupun serangga bisa menghemat emisi karbon dan air juga baik untuk kelestarian lingkungan hidup
Buka Puasa Makan Sate Jomsate Com Seksyen 13 Shah Alam Selangor

Buka Puasa Makan Sate Jomsate Com Seksyen 13 Shah Alam Selangor

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 269 hits
Dah 2 minggu en husband terigin nak makan sate dari Jomsate ni sebenarnya First time kami rasa sate ni bila anak sedara mama belikan untuk kami Kebetulan kawannya kerja di situ siap buat delivery lagi di rumah Memang sedap sate ni sebab tu ...
Kerabu Ikan Bilis Rangup Best Betul Bila Makan Bunyi Krup Krap

Kerabu Ikan Bilis Rangup Best Betul Bila Makan Bunyi Krup Krap

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 95 hits
Menu kerabu mudah disediakan dan tidak menggunakan banyak bahan Selain terkenal dengan hidangan sihat dan segar kerabu antara juadah pembuka selera dan cara penyediaannya juga ringkas dan cepat Kerabu Ikan Bilis antara menu yang sangat sesu...
Buat Sendiri Baru Puas Makan Resipi Cendol Mudah Sedap Untuk Berbuka

Buat Sendiri Baru Puas Makan Resipi Cendol Mudah Sedap Untuk Berbuka

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 167 hits
Sedapnya kalau dapat makan Cendol sejuk sejuk terutamanya setelah sehari berpuasa Mudah sahaja caranya untuk membuat minuman ini secara homemade Bukan tidak boleh dibeli tetapi andai dibuat sendiri rasanya lebih enak dan puas makan Anak ana...
Biskut Thumbprint Mudah Buat Gerenti Ulang Kali Nak Makan

Biskut Thumbprint Mudah Buat Gerenti Ulang Kali Nak Makan

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 116 hits
Siapa yang suka mengunyah biskut raya kenalah buat yang memang menjadi kegemaran Boleh cuba buat biskut thumbprint dengan menggunakan ibu jari Tambah sedap disalut pula dengan kacang tumbuk yang sudah disangai Confirm ketagih nak makan Bisk...
Makan Colek Di Rawang

Makan Colek Di Rawang

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 294 hits
Alhamdulillah kita berkesempatan sekali lagi menduduki Ramadan Mubarak untuk tahun Hijrah 1443 bersamaan tahun 2022 Sejak di uji pendamik ini waktu seakan terhenti selama dua tahun dan kini perlahan lahan kita kembali kepada kehidupan yang ...
Bebola Kek Coklat Cheese Puas Hati Makan Mewah Dengan Rasa Coklat

Bebola Kek Coklat Cheese Puas Hati Makan Mewah Dengan Rasa Coklat

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 170 hits
Buat kudapan ni untuk hari raya pasti anak anak pun suka Mewah dengan rasa coklat yang membuatkan sesiapa yang merasa pasti rasa puas hati Buatnya pun mudah Bebola kek coklat cheeseBahan bahan 1 peket biskut marie perisa coklat atau asli Ma...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say

Reflections On 25 Years Can Pkr Realise Its Reform Goals

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu

Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak