Bagaimana Cara Debug Ghost Css Secara Manual


Sudah menjadi satu kebiasaan apabila anda ingin nyahpijat (debug) elemen atau isu yang melibatkan CSS, maka Chrome Devtools adalah jawapannya. Rutin ini dilakukan berulang-ulang sehinggalah anda menjadi buntu apabila menerima satu masalah yang pelik melibatkan CSS. Ianya tidak lain dan tidak bukan adalah berkenaan ghost CSS.
Apa itu Ghost CSS Ghost CSS ini ialah isu berkaitan dengan elemen CSS dimana anda membuat susun atur rekaan UI, tetapi hasilnya itu tidak seperti yang dimahukan anda. Lebih menjengkelkan, anda tidak pasti apa masalahnya kerana anda tidak nampak secara visual elemen yang menjadi punca permasalahan tersebut.
Banyak faktor yang mempengaruhinya. Antaranya susun atur elemen. Sebab itulah paparan antaramuka anda kadang-kala terlalu ketepi, scrollbar tak keluar, ada whitespace dan macam-macam lagi. Puas ditenung dan dibuat dianogsis dengan Devtools, tidak pula menjumpai jawapannya. Jadi masalah-masalah seperti ini sememangnya menyakitkan hati.
Masalah saya https://azmirshah.com/wp-content/uploads/2022/01/first.mp4 Dalam isu saya, saya hadapi masalah dengan whitespace di sebelah kanan UI untuk paparan telefon bimbit sahaja. Jika diimbas dengan mata kasar, tidak pula nampak dimana silapnya.
Walaupun tau isu overflow, kita nak juga tahu elemen mana yang menjadi punca dan menganggu susunan UI. Kalau terpaksa refactor, kita akan buat. Kalau hal kecil, kita ubah sedikit sahaja.
Jadi bagaimana cara untuk siasat? Mudah sahaja. Kita perlu nyahpejat (debug) CSS secara manual. Caranya ialah dengan memasukkan kod berikut dalam fail CSS.
/* Debug Ghost CSS*/ * { background: #000 !important; color: #0f0 !important; outline: solid #f00 1px !important; } Ini adalah cara untuk anda debug kod secara manual menggunakan CSS. Kebiasaannya saya akan menggunakan cara ini sebab bukan selalu saya nak spotcheck elemen CSS.
Tapi kalau anda nak jadikan aktiviti ini sebagai satu tabiat, anda boleh gunakan kod Javascript dibawah dan jadikannya sebagai bookmark browser anda.
javascript: ( function () { const xray = document.createElement('style'); xray.innerHTML = "*{background:#000!important;color:#0f0!important;outline:solid #f00 1px!important;}"; const xraysInPage = [...document.body.getElementsByTagName("style")].filter(style => style.innerHTML === xray.innerHTML); if(xraysInPage.length > 0) { xraysInPage.forEach(style => document.body.removeChild(style)); } else { document.body.appendChild(xray) } } )(); Caranya ialah dengan highlight code Javascript ini, kemudian drag sahaja kod ini ke ruangan bookmark browser anda. Selepas itu anda boleh cuba untuk klik bookmark tadi. Anda akan dapati laman web yang anda buka akan bertukar warna.
Ini adalah cara bagaimana untuk jadikan kod ini sebagai bookmark Menerusi kaedah ini, anda dapat mendiagnosis elemen dengan lebih mudah kerana setiap bahagian akan diwarnakan. Sempadan elemen diwarnakan dengan warna merah, latar belakang warna hitam dan tulisan berwarna hijau. Jadi anda akan nampak susunan elemen dibahagian mana yang bermasalah.
Paparan seperti ini memudahkan saya untuk mengesan susunan elemen CSS Bagi kes saya, masalah berpunca daripada seksyen hero saya sahaja. Memandangkan ini masalah kecil, saya hanya tambahkan overflow-x: hidden; pada HTML dan body tanpa usik elemen hero. Dimasa akan datang, mungkin ada benda lain yang hendak diperbetulkan, cara ini mungkin boleh membantu.
Kesimpulan Ini adalah cara mudah yang menjimatkan masa jika anda berkerja dengan UI tetapi UI itu degil tak dengar cakap. Adakalanya bila dah menulis beribu kod, kita penat dan terleka sehingga terbuat silap. Ini salah satu cara untuk debug dan kenalpasti masalahnya.
Baca juga: Beza camel, snake, kebab dan pascal case dalam penulisan kod
Terima kasih kerana sudi membaca. Jika ada trick lain lagi, saya pasti akan kongsikannya di masa akan datang.
Nota: Kalau anda tambah kod tersebut di CSS, dah sudah debug, jangan lupa buang kod tu.

The post Bagaimana cara debug ghost CSS secara manual appeared first on Azmir Shah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://azmirshah.com/bagaimana-cara-debug-ghost-css-secara-manual/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Tat Telur Cara Mudah Guna Kuali Jer Elok Menjadi

Buat Tat Telur Cara Mudah Guna Kuali Jer Elok Menjadi

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 151 hits
Jom kita buat tat telur yang pernah viral dulu Tak payah susah guna oven kita guna pan saja pun menjadi Tat ni boleh dapat dalam 9 keping macam dalam gambar Kalau beli dekat bakeri RM2 ke RM3 juga sebiji Bolehlah cuba nanti Tat telurBahan u...
Resipi Char Meehoon Bihun Goreng Cara Cina Penuh Rasa Sedap Amat

Resipi Char Meehoon Bihun Goreng Cara Cina Penuh Rasa Sedap Amat

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 309 hits
Resipi Char Meehoon Bihun Goreng perkongsian saudara Wan LuQman ni nampak sangat sedap Kombinasi warnanya nampak sangat menyelerakan Bahan bahan yang digunakan juga sangat mudah Menurut beliau Bihun Goreng Cina ini rupanya memang kehitam hi...
Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam Tak Perlu Tuala Basah

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam Tak Perlu Tuala Basah

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 208 hits
Sekarang ni musim anak anak demam susah hati dibuatnya Salah satu kaedah yang mama guna untuk turunkan suhu panas tu adalah jerlum dengan air Ada juga yang gunakan tuala basah kemudian diletakkan atas kepala anak Artikel Menarik Melalui per...
Buasir Otak Tv Roblox Cara Rompak Bank Dalam Game Bandar

Buasir Otak Tv Roblox Cara Rompak Bank Dalam Game Bandar

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 318 hits
Kali ini saya akan tunjukkan cara merompak bank dalam game Roblox Bandar atau How to rob bank in Roblox Bandar Dalam game je tau boleh rompak betul betul tak boleh Jom tonton animasi ini
Cara Mudah Tukar Domain Blogspot Ke Dotcom 2022

Cara Mudah Tukar Domain Blogspot Ke Dotcom 2022

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 182 hits
Cara Mudah Tukar Domain Blogspot Ke Dotcom 2022 Domain merupakan idaman setiap blogger yang serius dalam dunia penulisan blog Ada banyak jenis domain seperti com my net xyz dan lain lain Antara domain yang paling popular dan digunakan denga...
Cara Install Aplikasi Disney Hotstar Di Samsung Tv Malaysia

Cara Install Aplikasi Disney Hotstar Di Samsung Tv Malaysia

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 249 hits
Saya percaya jika anda pemilik Samsung TV untuk model sebelum tahun 2016 anda pasti musykil bagaimanakah agaknya cara untuk memasang aplikasi di Samsung TV Ini kerana secara default aplikasi Disney Hotstar tidak ada di Samsung TV Lebih lebi...
Cara Membuat Qr Code Percuma

Cara Membuat Qr Code Percuma

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 245 hits
Cara Membuat QR Code Percuma Seiring dengan perkembangan teknologi semasa dan keadaan pandemik covid 19 telah banyak mempengaruhi cara kerja setiap jabatan Pada bulan November 2021 yang Sha telah ditukarkan ke Unit Pendidikan Pencegahan Kes...
4 Cara Redakan Demam Batuk Kahak Dan Selesema Anak Dengan Lemon

4 Cara Redakan Demam Batuk Kahak Dan Selesema Anak Dengan Lemon

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 161 hits
Klik Join Subscribe Channel Telegram di bawah untuk ilmu dan info bermanfaat 4 Cara Redakan Demam Batuk Kahak dan Selesema Anak Dengan Lemon Lemon adalah natural remedy yang tak ramai orang tahu Orang ingat lemon untuk kuruskan badan je Tap...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans