Bagaimana Anwar Akan Jadi Pm Jika Kes Lembanga Pengampunannya Kalah




Kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri sekali pun, tempohnya tidak lama kerana beliau akan berdepan dengan keputusan mahkamah berhubung kes Lembaga Pengampunan.
Itu dinyatakan peguam, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz yang memfailkan saman terhadap Lembaga Pengampunan dan Presiden PKR itu bagi mencabar nasihat yang diberikan kepada Yang di-Pertuan Agong oleh pihak lembaga berkenaan pada 16 Mei 2018.
Menurutnya, sungguh pun Anwar tidak akan kembali ke penjara sekiranya kalah dalam kes itu tetapi beliau kemungkinan hilang kerusi Parlimen Port Dickson yang disandangnya.
“Apa akan jadi jika saya menang dalam saman terhadap Lembaga Pengampunan dan Anwar Ibrahim ini? Adakah Anwar akan masuk penjara kembali (semula)? Jawapannya, tidak.
“Tetapi, Anwar akan hilang kerusi Parlimen Port Dickson secara serta merta dan beliau tidak dapat bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) akan datang. Itu sahaja,” katanya menerusi hantaran Facebooknya hari ini.
Anwar diberi pengampunan penuh oleh Yang di-Pertuan Agong pada 15 Mei 2018 selepas dijanjikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad yang membentuk kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH) selepas menang PRU- 14.
Anwar yang ketika itu berada di Hospital Rehabilitasi Cheras dibebaskan selepas menjalani hukuman penjara selama 1,557 hari atas sabitan meliwat bekas pembantu peribadinya.
Bagaimanapun, Mohd Khairul Azam mendakwa pengampunan penuh itu bercanggah dengan Perkara 42(4) dan (5) Perlembagaan Persekutuan berikutan kuasa pengampunan hendaklah dilaksanakan dengan nasihat oleh Lembaga Pengampunan.
Dakwanya, Lembaga Pengampunan belum dibentuk dengan sempurna selepas pembentukan kerajaan baharu PH dan adalah mustahil bagi Lembaga Pengampunan dapat bersidang memberikan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong bagi memberikan pengampunan kepada Anwar.
Oleh itu, plaintif antara lain memohon pengisytiharan bahawa Lembaga Pengampunan ditubuhkan secara tidak sah di sisi Perlembagaan Persekutuan bagi tujuan bersidang dan seterusnya menasihati Yang di-Pertuan Agong berkenaan rayuan pengampunan Anwar, menyebabkan nasihat diberikan tidak sah dan terbatal.
Namun, pada 21 September lalu, Anwar dan Lembaga Pengampunan gagal membatalkan saman dikemukakan Mohd Khairul Azam yang mencabar kesahan pengampunan penuh diberikan kepadanya, dua tahun lalu.
Hakim, Datuk Akhtar Tahir membuat keputusan itu selepas mendapati Mohd Khairul Azam sebagai seorang awam dan peguam, mempunyai hak di sisi undang-undang atau locus standi untuk memfailkan saman berkenaan.

#Sumber : MG   

MR :    Perjalanan Anwar penuh dengan duri dan liku..


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/bagaimana-anwar-akan-jadi-pm-jika-kes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Gagal Batalkan Saman Cabar Pengampunannya

Anwar Gagal Batalkan Saman Cabar Pengampunannya

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 304 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan untuk mengetepikan saman seorang peguam berhubung pengampunan diraja untuk Presiden PKR Anwar Ibrahim Hakim Akhtar Tahir membuat keputusan untuk menolak permohonan dibuat Anwar itu da...
Cabaran Mahkamah Terhadap Pengampunan Sabitan Anwar Ibrahim Oleh Ydpa Melalui Nasihat Lembaga Pengampunan

Cabaran Mahkamah Terhadap Pengampunan Sabitan Anwar Ibrahim Oleh Ydpa Melalui Nasihat Lembaga Pengampunan

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 250 hits
Haniff Khatri Abdulla Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin AsSalamualaikum dan Salaam Sejahtera 1 Pada 26 02 2020 MOHD KHAIRUL AZAM ABDUL AZIZ seorang Peguam dan Rakyat Malaysia telah mencabar di MAHKAMAH TINGGI KUALA LUMPUR melalui Peguamca...
Suit Over Anwar S Pardon Can Go On Rules High Court

Suit Over Anwar S Pardon Can Go On Rules High Court

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 198 hits
The High Court here today dismissed applications by the government and Anwar Ibrahim to strike out a lawsuit filed against them by lawyer Mohd Khairul Azam Abdul Aziz over Anwar s pardon in 2018 In his lawsuit Khairul is seeking a declarati...
Anwar Di Trt World Forum

Anwar Di Trt World Forum

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 191 hits
Ancaman pada dunia hari ini adalah kejahilan dan ini membawa maksud tidak memahami dan menghargai perbedaan
Saya Boleh Anwar Jawab Kenyataan Guan Eng

Saya Boleh Anwar Jawab Kenyataan Guan Eng

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 189 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim menghargai pandangan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mahu beliau memberi laluan kepada Datuk Seri Shafie Apdal sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan Namun presiden KEADILAN itu yakin beliau mampu mend...
Keadilan Kesal Spr Pdrm Hentikan Program Jelajah Anwar

Keadilan Kesal Spr Pdrm Hentikan Program Jelajah Anwar

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 120 hits
Pemimpin pemimpin KEADILAN meluahkan kekesalan di atas tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya dan Polis Diraja Malaysia yang memberhentikan program terakhir Jelajah Sabah oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama calon DUN Inanam Peto Galim yang ber...
Lim Guan Eng Masih Sokong Anwar

Lim Guan Eng Masih Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 315 hits
Via WhatsApp Pengulangan pandangan yang memberi peluang kepada Shafie Afdal untuk jadi perdana menteri sekiranya Anwar Ibrahim gagal mengenapkan nombor tidak disenangi oleh orang PKR dan juga mereka yang kesekian lama mendambakan Anwar jadi...
Court Dismisses Anwar S Bid To Strike Out Suit Over Royal Pardon

Court Dismisses Anwar S Bid To Strike Out Suit Over Royal Pardon

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 190 hits
The Kuala Lumpur High Court today dismissed an application to strike out a legal challenge against the royal pardon granted to Anwar Ibrahim over his sodomy case Judge Akhtar Tahir made the ruling on the bid by the PKR president during open...
Tak Perlu Shafie Anwar Mampu Jadi Pm

Tak Perlu Shafie Anwar Mampu Jadi Pm

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 172 hits
Spekulasi sokongan DAP beralih kepada Presiden Warisan Datuk Seri Shafie Apdal sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakahan Harapan ingin mengambilalih pemerintahan negara dimatikan dengan jawapan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim mal...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid