Baca Doa Ini Untuk Elak Diganggu Mimpi Buruk



Manusia memerlukan sekurang-kurangnya lapan jam tidur untuk mengembalikan semula tenaga yang telah digunakan oleh badan dan juga organ dalaman.
Untuk memastikan ia dicaj dengan baik bagi mengembalikan fungsi-fungsi badan agar tidak mudah rosak, manusia dinasihatkan agar mendapatkan tidur yang berkualiti.
Malah, melalui tidur juga dapat menyebabkan minda dan otak seseorang lebih tenang setelah penat berperang dengan masalah.
Walau bagaimanapun, hidup kita ini tidak akan pernah tenang kerana walau dalam tidur, syaitan akan menganggu manusia dengan perkara-perkara yang tidak disukai atau melalaikan seseorang.
Itulah yang dinamakan dengan mainan tidur atau mimpi yang sering kita dengar bahawa ia adalah datangnya dari syaitan.
Para ahli dan ilmuan menyifatkan mimpi sebagai sesuatu yang unik kerana ia hadir dari minda dan pemikiran seseorang. Ia bermaksud, segala apa yang pernah difikirkan itu yang akan hadir dalam mimpi.
Malah, menurut beberapa pakar lagi, jika mimpi itu merupakan sebuah mimpi buruk, ia adalah kerana refleksi daripada minda kita yang cuba mendapatkannya setelah gagal diperoleh di dunia nyata.
sebagai contoh, jika anda bermimpi kawan anda meninggal dunia, ia mungkin di dunia nyata anda pernah membencinya dan mengharapkan bahawa dia tidak pernah wujud dalam hidup anda.
Begitu juga jika mimpi yang baik. Semuanya adalah refleksi daripada pemikiran dan isyarat yang dihantar oleh perlakuan kepada minda anda.

Apa Kata Islam Mengenai Mimpi
Walau bagaimanapun, menurut jumhur ulama’ mimpi boleh dikategorikan kepada tiga jenis, iaitu mimpi yang baik dan benar, mimpi akibat daripada permainan syaitan dan dengan tujuan yang menakutkan serta jenis yang ketiga ialah mimpi yang datangnya daripada kehidupan nyata.
إِنَّ الرُّؤْيَا ثَلاَثٌ : مِنْهَا أَهَاوِيلُ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ بِهَا ابْنَ آدَمَ ، وَمِنْهَا مَا يَهُمُّ بِهِ الرَّجُلُ فِي يَقَظَتِهِ ، فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ ، وَمِنْهَا جُزْءٌ مِنْ سِتَّةٍ وَأَرْبَعِينَ جُزْءًا مِنَ النُّبُوَّةِ
Maksud: “Mimpi itu ada tiga jenis: Mimpi yang merupakan gangguan syaitan untuk meresahkan anak Adam. Mimpi yang pada asalnya perkara yang difikirkan manusia ketika jaga lalu terbawa hingga ke dalam tidur. Mimpi yang merupakan satu bahagian daripada 46 bahagian kenabian.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah, no. 3907)
Mimpi itu merupakan rahsia Allah kepada hambaNya yang tidak dapat dirungkai dengan akal manusia. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai dalil yang membuktikan bahawa Allah tidak menghadirkan mimpi secara sia-sia dan ia juga merupakan salah satu bukti kekuasaan Allah.
Walau bagaimanapun, jika kita mengalami mimpi yang buruk sehingga boleh menjejaskan kualiti tidur, Rasulullah menganjurkan umatnya untuk membaca sebuah doa kerana mimpi yang sedemikian ialah datangnya dari syaitan sebagai gangguan.
إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ ۚ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
Mafhum: “Sesungguhnya perbuatan berbisik (dengan kejahatan) itu adalah dari (hasutan) syaitan, untuk menjadikan orang-orang yang beriman berdukacita; sedang bisikan itu tidak akan dapat membahayakan mereka sedikit pun melainkan dengan izin Allah; dan kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman berserah diri.” (Surah Al-Mujadalah, 58:10)
Oleh itu, jika anda terbangun dari tidur disebabkan oleh gangguan mimpi yang buruk dan kurang menyenangkan, bacalah doa ini sebagai penghalang dan untuk menghindarkan dari terus diganggu serta boleh tidur dengan tenang.
اَللّٰهُمَّ إِنّىِ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ وَسَيِّئاَتِ اْلأَحْلاَمِ
Maksud: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlidungan kepada Engkau dari perbuatan syaitan dan dari mimpi-mimpi yang buruk.”
Doa ini juga dikatakan boleh dibaca sebelum tidur, iaitu sekali dengan doa sebelum tidur.
Jumhur ulama’ juga berpendapat bahawa, Rasulullah SAW apabila didatangi mimpi yang buruk, Baginda akan bangun membasuh kaki serta menukar kedudukan tidurnya.
Wallahu a’lam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Baca Doa Ini Untuk Elak Diganggu Mimpi Buruk appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/baca-doa-ini-untuk-elak-diganggu-mimpi-buruk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sayyidah Fatimah Az Zahrah Baca Doa Ini Tiap Senin

Sayyidah Fatimah Az Zahrah Baca Doa Ini Tiap Senin

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 246 hits
Sayyidah Fatimah az Zahrah merupakan putri bungsu kesayangan Rasulullah Saw Terdapat beberapa riwayat dimana Nabi Muhammad mengajarkan doa doa kepada putrinya itu Salah satunya adalah doa doa yang ditemukan dalam Shahifah Fathimiyyah tentan...
Baik Atau Buruk Pelbagai Petanda Mimpi Ular

Baik Atau Buruk Pelbagai Petanda Mimpi Ular

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 816 hits
Mimpi mimpi yang baik berasal dari Allah SWT sedangkan yang buruk berasal dari Syaitan Terdapat tiga faktor utama yang menyebabkan seseorang Islam itu bermimpi iaitu Bisikan jiwa Gangguan syaitan Petunjuk Allah S W T Berkemungkinan antara s...
Hukum Wanita Sedang Haid Baca Doa Dari Al Quran

Hukum Wanita Sedang Haid Baca Doa Dari Al Quran

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 366 hits
SOALAN Adakah harus bagi perempuan yang sedang haidh membaca sebahagian dari ayat ayat Al Quran ketika hendak tidur JAWAPAN Harus bagi orang perempuan bahawa membaca ia akan satu ayat atau beberapa ayat Quran kerana memelihara dengannya dar...
Doa Mohon Perlindungan Dari 5 Manusia Bersifat Buruk

Doa Mohon Perlindungan Dari 5 Manusia Bersifat Buruk

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 419 hits
Doa Mohon Perlindungan dari 5 Manusia Bersifat Buruk Rasulullah Sallallahu A laihi Wasallam Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari tetangga yang jahat dari pasangan yang menjadikanku tua sebelum waktunya dari anak yang mengusai...
Elak Kontroversi Keputusan Kerajaan Bn Wajib Disemak Kabinet

Elak Kontroversi Keputusan Kerajaan Bn Wajib Disemak Kabinet

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 275 hits
Elak kontroversi Keputusan kerajaan BN wajib disemak kabinetOleh August 12 2019Majoriti rakyat Malaysia tidak tahu keputusan melaksanakan pengajaran seni khat Jawi oleh Kementerian Pendidikan adalah keputusan lama yang telah dibuat oleh ker...
Perlu Ke Pakai Stoking Untuk Elak Masuk Angin Masa Berpantang Ini Penjelasan Doktor

Perlu Ke Pakai Stoking Untuk Elak Masuk Angin Masa Berpantang Ini Penjelasan Doktor

papar berkaitan - pada 18/8/2019 - jumlah : 205 hits
Orang tua selalu berpesan kalau lepas bersalin mesti jaga pantang sekurang kurangnya 44 hari Antara pantang yang paling penting dilakukan adalah dengan memakai stoking Ya mengikut kepercayaan orang dulu dulu kalau tak pakai stokin boleh mas...
Bayi 7 8 Bulan Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Cuba Buat Ini

Bayi 7 8 Bulan Mula Nak Ikut Itu Normal Nak Elak Menangis Kena Tinggal Cuba Buat Ini

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 323 hits
Bayi takut berpisah biasa terjadi Apa yang mama papa boleh lakukan untuk menghadapi kelakuan ini Ketahui 5 strategi menghadapinya Tengok mama pakai tudung atau papa bersiap nak keluar dia pun mulalah tidak tentu arah Mula menangis minta did...
Tips Elak Mengantuk Untuk Pemandu Lori Grab Dan Teksi

Tips Elak Mengantuk Untuk Pemandu Lori Grab Dan Teksi

papar berkaitan - pada 18/8/2019 - jumlah : 357 hits
Anda Pemandu Lori Anda Pemandu Grab Anda Pemandu Teksi Wristlet Vken memberi tenaga kepada tangan dan sesuai dipakai bila bila masa saja Pakai ditangan kiri untuk peredaran jantung dan pakai ditangan kanan untuk menambahkan tenaga Pemandu l...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree