Baby Shima Terkandas Di Indonesia






Wabak Covid-19 nampaknya semakin ‘mengganas’ dan menyerang hampir seluruh dunia.

Di Malaysia, kerajaan mengeluarkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi mengawal situasi dan cuba sedaya upaya untuk memutuskan penularan pandemik itu.

Bagi penyanyi, Baby Shima, dia juga tak terlepas daripada kebimbangan, lebih-lebih lagi apabila dia kini berada di Jakarta, Indonesia, manakala keluarganya di Malaysia.

Shima yang popular menerusi lagu Pura Pura Bujang ini berkata, dia sendiri cuba untuk kerap berhubung dengan keluarganya menerusi telefon.

“Tipulah kalau saya cakap, saya tak risaukan keadaan keluarga di Malaysia lebih-lebih lagi dengan situasi krisis seperti sekarang.

“Mujurlah dengan adanya teknologi, kami masih lagi dapat berhubung walaupun terpisah dengan jarak dan alhamdulillah, mereka sentiasa memaklumkan saya mengenai perkembangan terkini dan keadaan mereka,” katanya.

Shima berkata, dia juga sentiasa meyakinkan keluarganya bahawa dia tahu menjaga diri.

“Itu sedikit sebanyak tak membuatkan mereka risau kerana mereka tahu, walaupun saya berada di tempat orang, saya tahu menjaga diri. Lagipun, Jakarta sudah menjadi rumah kedua saya memandangkan saya memang bekerja dan mencari rezeki di sini,” katanya.

Berkongsi mengenai keadaan di Jakarta, Shima memaklumkan bahawa situasinya tak jauh berbeza dengan apa yang berlaku di Malaysia.

“Kalau di Malaysia, kerajaan keluarkan PKP. Kalau di sini, mereka gunakan terma lockdown atau penguncian, tapi prosesnya sama juga seperti PKP di Malaysia.

“Kami di sini masih lagi dibenarkan keluar dari rumah sekiranya perlu untuk membeli barang keperluan harian dan sebagainya,” katanya.

Menurut Shima yang berada di Jakarta sejak awal Februari lalu, pihak berkuasa di sana juga semakin tegas dalam memastikan keselamatan rakyatnya.

“Kalau sebelum ini, Jakarta cukup dikenali sebagai ibu kota padat dan sering berdepan masalah kesesakan lalu lintas, sekarang jalan raya nampaknya sudah semakin lengang.

“Sebelum ini, ada juga rakyat yang masih berdegil dan keluar dari rumah. Tapi, baru-baru ini saya tonton video pihak berkuasa menyerbu satu majlis kenduri dan mengarahkan semua yang berada di situ pulang.

“Di situ, saya dapat lihat bahawa pihak berkuasa Indonesia semakin tegas dalam memastikan rakyatnya patuh kepada arahan selepas jumlah jangkitan dan kematian semakin meningkat,” katanya.



Bercerita mengenai perkembangan karier seninya di Indonesia, Shima berkata, dia sepatutnya melancarkan lagu baru yang dijadualkan selepas Aidilfitri.

“Saya sudah rakamkan lagu baru sebelum Covid-19 menular, cuma video muzik dan beberapa sesi fotografi belum sempat disiapkan. Kalau mengikut jadual asal, lagu baru yang belum ada judul ini sepatutnya dilancarkan selepas Aidilfitri. Tapi, melihatkan keadaan situasi sekarang, berkemungkinan besar ia akan ditunda ke tarikh lain,” katanya.

Shima juga tidak menolak bahawa situasi yang berlaku sekarang sedikit sebanyak mengganggu perjalanan kerjaya seninya, namun dia bersyukur kerana masih lagi mampu untuk meneruskan kehidupan.

“Kalau nak diikutkan, ada beberapa acara persembahan yang terpaksa ditunda. Kalau tak salah saya, di sini mungkin selepas tiga bulan, barulah semuanya akan disusun semula.

“Alhamdulillah sebab setakat ini, saya masih lagi mampu untuk menampung keperluan harian saya.

“Cumanya, saya sentiasa berharap dan berdoa agar semuanya kembali pulih kerana ramai orang yang kurang berkemampuan, paling rasa terkesan dengan situasi sekarang,” katanya.

Yang pasti, Shima sentiasa mengharapkan agar seluruh masyarakat mendoakan kesejahteraan semua bukan sahaja di Malaysia dan Indonesia, bahkan di seluruh dunia.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://artismeletop.blogspot.com/2020/04/baby-shima-terkandas-di-indonesia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Indonesia Tak Akan Lockdown Karena Ada Negara Yang Gagal

Indonesia Tak Akan Lockdown Karena Ada Negara Yang Gagal

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 174 hits
Kepala Gugus Tugas Penanganan Covid 19 Doni Monardo menegaskan pemerintah tidak akan menerapkan opsi lockdown atau karantina wilayah demi mencegah penyebaran virus corona atau Covid 19 Pemerintah berkaca pada negara lain yang mengambil kebi...
Pt Freeport Indonesia Sumbang 2 Milyar Melalui Ypmak

Pt Freeport Indonesia Sumbang 2 Milyar Melalui Ypmak

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 119 hits
MIMIKA Pemerintah Daerah Kabupaten Mimika mendapat kabar gembira Dalam rangka pencegahan penyebaran Covid 19 PT Freeport Indonesia memberikan bantuan senilai Rp 2 milyar melalui Yayasan Pemberdayaan Masyarakat Amungme dan Komoro kepada Pemd...
Lima Biarawati Asal Indonesia Di Italia Positif Corona

Lima Biarawati Asal Indonesia Di Italia Positif Corona

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 118 hits
Dari lima suster tiga di antaranya tinggal di satu biara atau rumah yang sama dua lainnya di dua tempat yang berbeda Lima suster itu tinggal di luar Kota Vatikan
Wabah Corona Di Indonesia Pkpi Tak Masalah Jika Pilkada 2020 Ditunda

Wabah Corona Di Indonesia Pkpi Tak Masalah Jika Pilkada 2020 Ditunda

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 160 hits
Tetapi jika ditunda Ketua Umum Partai Keadilan dan Persatuan Indonesia Diaz Hendropriyono mengatakan maka Presiden harus mengeluarkan Perppu Karena menunda itu bukanlah kewenangan KPU Bila benar ditunda maka anggaran pilkada bisa dialihkan ...
Deddy Corbuzier Resah Wna Masih Masuk Indonesia Tapi Kita Disuruh Dirumahaja

Deddy Corbuzier Resah Wna Masih Masuk Indonesia Tapi Kita Disuruh Dirumahaja

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 124 hits
Sudah sebulan Indonesia dilanda wabah Corona Pemerintah pun mengimbau agar masyarakat tak keluyuran alias di rumah aja demi memutus rantai penyebaran Covid 19 Namun Deddy Corbuzier resah Sebab pemerintah masih memperbolehkan Warga Negara As...
Peneliti Separuh Penduduk Indonesia Bakal Terinfeksi Jika Tak Lockdown

Peneliti Separuh Penduduk Indonesia Bakal Terinfeksi Jika Tak Lockdown

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 147 hits
Setengah dari populasi Indonesia diperkirakan akan terinfeksi virus corona di Indonesia jika tak kunjung diberlakukan lockdown Hingga Jumat tercatat ada 893 kasus virus corona yang dikonfirmasi Indonesia dengan jumlah kemarian mencapai 78 j...
Menko Luhut Wna Masuk Indonesia Harus Di Karantina 2 Minggu

Menko Luhut Wna Masuk Indonesia Harus Di Karantina 2 Minggu

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 377 hits
Menteri Koordinator bidang Kemaritiman dan Investasi Luhut binsar Panjaitan mengatakan kedua area tersebut menjadi mobilitas terbanyak masuknya warga dari luar Indonesia Sehingga nantinya jika ada warga negara asing masuk akan di karantina ...
Koronavirus Indonesia Isytihar Darurat

Koronavirus Indonesia Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 197 hits
Kerajaan Indonesia pada Jumaat mengisytiharkan tempoh darurat selama dua minggu di Jakarta sebagai usaha mengekang penularan wabak COVID 19 Gabenor Jakarta Anies Baswedan berkata kesemua pusat hiburan akan ditutup bermula Isnin dan sistem p...
Lucunya Orang Indonesia Habis Lockdown Kampung Malah Kumpul Kumpul Sepanjang Hari Hadeeeh

Lucunya Orang Indonesia Habis Lockdown Kampung Malah Kumpul Kumpul Sepanjang Hari Hadeeeh

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 404 hits
Kalau udah melakukan lockdown mandiri ya jangan malah terus pada ngumpul dong Sama aja
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan