Azmin Belajar Dari Donald Trump



Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mungkin belajar daripada pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump.

Itu sindiran Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila menteri berkenaan menegur negeri-negeri yang menangguhkan membuka semula ekonomi di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Beliau berkata, kenyataan Mohamed Azmin yang juga Menteri Kanan (Ekonomi) 'mengugut' kerajaan negeri juga melambangkan sikap angkuh dan takbur beliau yang menganggap pandangan dirinya sahaja yang terbaik.

"Menteri Kanan (Ekonomi) ini mewakili industri korporatkah? Negeri-negeri dalam sistem pentadbiran kerajaan Persekutuan ada kuasa dengan menteri besar dan ketua menteri kena bincang bersama majlis perbandaran dan daerah sebelum buat apa-apa langkah.

"Bila Menteri Kanan (Ekonomi) ugut suruh syarikat saman kerajaan negeri, ini saya tidak faham dan melambangkan sikap angkuh, takbur dan menganggap pandangan dirinya sahaja yang terbaik sehingga tidak ambil tahu pandangan kerajaan negeri.

"Jangan ikut kaedah pentadbiran Trump. Saya ingat beliau belajar daripada Trump yang mengugut akan mengambil tindakan saman kepada mana-mana gabenor tidak mahu ikut arahannya," katanya pada sesi Facebook secara langsung hari ini.

Mohamed Azmin semalam berkata, negeri-negeri yang tidak membuka semula ekonomi di bawah PKPB terdedah kepada tindakan undang-undang daripada pihak industri.

Menurutnya, PKPB bukanlah dilaksanakan secara tergesa-gesa oleh kerajaan memandangkan pembukaan ekonomi sudah dilakukan secara berperingkat mulai 18 Mac hingga 28 April di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Tahap Satu hingga Tiga dengan pematuhan syarat kesihatan.

Namun menurut Anwar, keputusan enam kerajaan negeri menangguhkan arahan PKPB kerana mereka mempunyai kuasa dan perlu mengadakan perbincangan susulan bersama majlis perbandaran serta daerah sebelum membuat kata putus.

Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) menasihatkan Mohamed Azmin supaya menjalankan rundingan dengan kerajaan negeri dalam mencari penyelesaian terbaik terhadap isu pematuhan perlaksanaan PKPB di setiap negeri.

Menurutnya, Mohamed Azmin sepatutnya kembali memanggil semua ketua menteri dan menteri besar untuk berunding kerana semua maklum masalah koronavirus (Covid-19) bukan sekadar masalah ekonomi terjejas dan pengangguran pekerja, sebaliknya turut membabitkan masalah kesihatan dan nyawa rakyat.

"Apa salah berunding dengan mereka dan kalau mereka minta ditangguhkan, takkanlah ada menteri besar, ketua menteri yang tidak fikir soal pekerjaan dan pengangguran? Mereka kena fikirkan juga soal kesihatan dan keselamatan," katanya.

Anwar turut menegaskan pendirian PH mengkritik tindakan kerajaan membuka kembali sektor ekonomi secara tergesa-gesa adalah berdasarkan aspek objektiviti apabila kerajaan memberi alasan penjanaan ekonomi yang tidak jelas.

Menurutnya, kerajaan kena mengimbangi langkah pembukaan semula sektor perniagaan dengan lebih kemas dan mengambil contoh inisiatif dilakukan kerajaan Thailand serta Singapura.

"Kita (PH) hanya bersetuju untuk mengambil langkah memulihkan ekonomi secara berperingkat, tetapi ada kelemahan-kelemahan kerajaan dalam mengendalikan isu Covid-19 ketika ini seperti keupayaan kita mengadakan ujian saringan penyakit itu.

"Kita faham keperluan kerajaan menjana ekonomi tetapi mereka kena runding dengan semua pemegang taruk sektor ekonomi negara termasuk menteri besar, ketua menteri dan pakar ekonomi," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malayjaya.blogspot.com/2020/05/azmin-belajar-dari-donald-trump.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Jokowi Minta Bantuan Ventilator Ke Amerika Donald Trump Tentu Akan Kami Berikan

Presiden Jokowi Minta Bantuan Ventilator Ke Amerika Donald Trump Tentu Akan Kami Berikan

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 280 hits
Di sisi lain peneliti ITB sedang membuat ventilator yang harganya lebih murah Kenapa nggak dukung karya dalam negeri aja Pak
Donald Trump Cuts Us Research On Bat Human Transmission Over China Ties

Donald Trump Cuts Us Research On Bat Human Transmission Over China Ties

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 228 hits
The Trump administration abruptly cut off funding for a project studying how coronaviruses spread from bats to people after reports linked the work to a lab in Wuhan China at the centre of conspiracy theories about the Covid 19 pandemic s o...
Donald Trump Bersumpah Bakal Buat China Tanggung Jawab Soal Corona

Donald Trump Bersumpah Bakal Buat China Tanggung Jawab Soal Corona

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 253 hits
Presiden Amerika Serikat Donald Trump bersumpah akan terus melakukan investigasi agar China bertanggung jawab terhadap pandemi virus corona yang melanda dunia Trump percaya bahwa China seharusnya bisa mencegah Corona menjadi pandemi yang me...
Donald Trump S Business Empire Owes 211 Million To State Controlled Bank Of China

Donald Trump S Business Empire Owes 211 Million To State Controlled Bank Of China

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 357 hits
President Donald Trump s company holds a multi million debt to the state owned Bank of China and it will come due in the middle of his second term Trump s ownership of the 43 story Manhattan tower has been known publicly for years and came ...
Bahas Solusi Kekurangan Apd Tiap Negara Jokowi Dan Donald Trump Sharing Via Telepon

Bahas Solusi Kekurangan Apd Tiap Negara Jokowi Dan Donald Trump Sharing Via Telepon

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 299 hits
Senyumperawat com Donald Trump selaku presiden Amerika Serikat melakukan sambungan telepon dengan Presiden Republik Indonesia Joko Widodo Salah satu yang dibahas adalah soal solusi kekurangan APD di masing masing negara Komunikasi tersebut ...
Ini Suami Isteri Kena Belajar 17 Tips Memasak Yang Mungkin Korang Tak Pernah Tahu

Ini Suami Isteri Kena Belajar 17 Tips Memasak Yang Mungkin Korang Tak Pernah Tahu

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 502 hits
Bagi kaum wanita semestinya selalu memasak untuk keluarga tambah tambah lagi bila sudah berumah tangga Pasti pelbagai tips dan petua dijadikan rujukan untuk memudahkan urusan memasak mereka Petua dapur ini sangat penting untuk sang isteri k...
Guru Dan Orang Tua Harus Siap Belajar Di Rumah Bakal Diperpanjang Hingga Akhir Tahun 2020 Ini

Guru Dan Orang Tua Harus Siap Belajar Di Rumah Bakal Diperpanjang Hingga Akhir Tahun 2020 Ini

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 716 hits
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan tengah menyiapkan skenario belajar dari rumah hingga 2020 sebagai antisipasi andai wabah virus corona masih belum berakhir di Indonesia hingga akhir tahun 2020 ini Kita sedang siapkan kalau nanti belaja...
Idea Kreatif Murid Belajar Tentang Penyakit Tabiat Pemakanan Guna Konsep Green Screen

Idea Kreatif Murid Belajar Tentang Penyakit Tabiat Pemakanan Guna Konsep Green Screen

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 465 hits
Nih satu lagi contoh bagaimana pengintegrasian teknologi boleh digunakan untuk meningkatkan kreativiti murid Bagi tajuk Penyakit Akibat Tabiat Pemakanan murid murid kena hasilkan video menggunakan konsep green screen Penyampaian atau konsep...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Baru Draf La Benggong Rupanya

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Doa Naik Kapal Laut


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group