Azalina Bingung Kenapa Malaysia Tidak Mahu Meneruskan Sidang Parlimen




Cabang legislatif telah dilumpuhkan akibat keputusan eksekutif untuk menggantung Parlimen, kata Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat Azalina Othman Said dalam sepucuk surat kepada Peguam Negara Idrus Harun.
Menurut Azalina, ia menyebabkan cabang eksekutif seolah-olah mentadbir secara bebas dalam hal ehwal negara dan tidak dipertanggungjawabkan kepada Parlimen.
Idrus adalah abang kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun.


Dalam surat itu, Azalina berkata dia bingung mengapa Malaysia sama ada tidak dapat atau tidak mahu berusaha melaksanakan sidang Parlimen seperti negara lain, seperti dengan mengurangkan penyertaan ahli Parlimen, menggunakan waktu sidang yang anjal, mahupun menyiarkan persidangan kamar khas.
Azalina memetik Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan “jemaah menteri hendaklah bertanggungjawab secara bersama kepada Parlimen”.
“Saya perltu tekankan bahawa pertanggungjawaban kementerian (ministerial responsibility) dalah penting dalam sistem Parlimen kerana ia menjamin kebertanggungjawaban kerajaan kepada legislatif, dan maka, kepada pengundi secara keseluruhan,” katanya.
“Seolah-olah itu belum memadai, Pejabat Peguam Negara juga telah menasihati kerajaan, dan saya perlu tambah secara membatas, yang semua kegiatan jawatankuasa di Parlimen termasuk jawatankuasa pilihan khas tidak boleh lagi diteruskan walaupun jika dibuat secara maya,” katanya lagi.
Azalina yang juga ahli Parlimen Pengarang berkata lagi, nasihat yang dibuat oleh Peguam Cara Negara II Siti Zainab Omar itu menghalang ahli Parlimen yang menganggotai jawatankuasa tersebut daripada menyiasat atau meneliti isu-isu berkaitan.
Azalina berkata lagi, penggantungan Parlimen membangkitkan beberapa soalan, antaranya bagaimana eksekutif akan dipertanggungjawabkan dalam keputusan yang dibuat, dan apakah sebab untuk turut melarang jawatankuasa khas daripada meneruskan tugas mereka.


“Bagaimana untuk ada Kabinet yang berfungsi sepenuhnya jika tiada cara menjalankan pertanggungjawaban kementerian? Mengapa tiada Kabinet Khas Darurat?”
Azalina berharap Idrus dapat menimbang untuk menasihatkan agar Kabinet sekarang digantung dan digantikan dengan Kabinet Khas Darurat yang hanya merangkumi kementerian yang relevan pada masa ini.
“Kabinet Khas Darurat ini boleh dibenarkan untuk berfungsi dengan kuasa terhad sehinggalah Darurat tidak lagi dikuatkuasakan.
“Pada masa sama, jawatankuasa parlimen khas yang dianggotai ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang boleh dipengerusikan oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat yang antara lain untuk melaksanakan pertanggungjawaban kementerian dan melaksanakan semak dan imbang yang perlu,” katanya lagi.
Surat itu turut dihantar kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Takiyuddin Hassan, Yang di-Pertua Dewan Rakyat Azhar Harun, Ketua Whip Perikatan Nasional Azmin Ali, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Penasihat Lembaga Penasihat BN Najib Razak dan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional (PNBBC) Shahidan Kassim.
Surat bertarikh hari ini itu dikongsi Azalina di Twitternya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/azalina-bingung-kenapa-malaysia-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pimpinan Ph Bertemu Speaker Minggu Depan Desak Buka Sidang Parlimen

Pimpinan Ph Bertemu Speaker Minggu Depan Desak Buka Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 205 hits
Penggantungan Parlimen yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia biar pun ketika perintah darurat pada 1940an 1960an akan dibincangkan dalam pertemuan antara pimpinan Pakatan Harapan dan Speaker Parlimen Malaysia seawal minggu hadapa...
Ahli Mt Umno Cadang Sidang Parlimen Di Dewan Sekolah

Ahli Mt Umno Cadang Sidang Parlimen Di Dewan Sekolah

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 219 hits
TAHNIAH di atas kejayaan PKP Kalau PKP gagal mana mungkin shopping complex buka sepenuhnya apatah lagi PKP masih berkuat kuasa sehingga 4 Mac 2021 Ramai sungguh orang pergi shopping di Alamanda dan Mall IOI Putrajaya Macam nak sambut hari r...
Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 221 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 6 20 pmPH menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah untuk memanggil sidang Parlimen Ia ...
Restoran Sudah Dibuka Tapi Masih Tidak Boleh Adakan Sidang Parlimen

Restoran Sudah Dibuka Tapi Masih Tidak Boleh Adakan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 188 hits
POSTED BY AMIR WRLRKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan pelbagai perkara yang gagal ditangani kerajaan Perikatan Nasional sehingga ke hari ini Beliau berkata segala galanya bermula dengan masalah keabsahan kerajaan dan m...
Ph Gesa Kerajaan Adakan Sidang Parlimen Dalam Masa Terdekat

Ph Gesa Kerajaan Adakan Sidang Parlimen Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 237 hits
Pakatan Harapan tampil menyatakan pendirian bahawa sidang Parlimen seharusnya diadakan dalam masa terdekat walaupun tempoh darurat masih berkuatkuasa Ini selepas Jawatankuasa Khas Bebas yang ditubuhkan untuk menasihati Yang di Pertuan Agong...
Pas Pertikai Laporan Ahli Parlimen Asean Gesa Sidang Parlimen

Pas Pertikai Laporan Ahli Parlimen Asean Gesa Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 207 hits
Oleh Februari 17 2021 2 10pmKUALA LUMPUR PAS mempertikaikan laporan portal berita kononnya 90 Ahli Parlimen daripada tujuh negara ASEAN menggesa supaya sidang Parlimen negara ini diadakan segera Menyifatkan laporan itu sebagai mengelirukan ...
Buka Parlimen Untuk Sidang Bahas Tanggani Netizen Melampau

Buka Parlimen Untuk Sidang Bahas Tanggani Netizen Melampau

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 218 hits
RINA HAMZAH Sejak kemaluan Muhyiddin kerajaan PN tercemar selepas dihentam dikecam rakyat samada dalam negara mahupun di luar negara atas kegagalan serba serbi urus tadbir negara kawalan pandemik COVID 19 cara nak sekat suara mereka adalah ...
Dah Kena Cucuk Vaksin Pun Takut Mati Kah Jihad Tu Sidang Parlimen Ni Demi Rakyat Dan Negara

Dah Kena Cucuk Vaksin Pun Takut Mati Kah Jihad Tu Sidang Parlimen Ni Demi Rakyat Dan Negara

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 181 hits
Pas anggap desakan sidang Parlimen sekadar pendapat pembangkangFebruary 17 2021 Pas menganggap laporan Malaysiakini mengenai desakan 90 Ahli Parlimen daripada tujuh negara ASEAN supaya sidang Parlimen negara ini diadakan segera sebagai cuba...
Cuba Kalau Masa Ni Ph Perintah Fuh Habis Kena Kapir La Kabinet Malaysia Ni Sekarang Diam Membisu

Cuba Kalau Masa Ni Ph Perintah Fuh Habis Kena Kapir La Kabinet Malaysia Ni Sekarang Diam Membisu

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 140 hits
BOB KELANANGSEJAK HADI BEWOK JADI DUTA KHAS PM EMPAT NEGARA ARAB IKTIRAF ISRAEL Empat negara Arab mengiktiraf Israel hanya dalam tempoh lapan bulan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilantik sebagai Duta Khas Perdana Menteri ke Asia ...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy