Ayamas Yang Lemas


Saya bukan nak kata lah. Tapi orang-orang atas ni kalau masa dia berceramah dekat kita, macam-macam nasihat dia. Kena berani ambil risiko lah, jangan berputus asa lah, jangan harapkan orang sokong kita lah, kena berdikari lah. Penuh buku kalau kita suruh tulis. Idea bisnes berderet sampai tak sempat nak salin. Tapi bila kena tang dia, serupa tu juga.
Mi Sedap tu, kalau bahasa pasarnya kita sebut makanan bodo. Tapi dengan usaha dan idea, boleh jadi satu bisnes baru. Saya tengok dah ramai buat jualan mi sedap segera. Modal? Air panas, besen dan telur. Sampai beratur orang menunggu! Itu baru dalam skala kecil.
 
Ayamas pula, bukannya perniagaan tepi jalan. Dah lama bertapak dan produk pun berderet-deret sampai dah boleh buka kedai sendiri. Kalau setakat nak ganti menu kedai ayam goreng terkemuka tu boleh sangat. Tapi, ada tak kita nampak kedai Ayamas ni serata Malaysia?

Ya, kita semua tahu Ayamas ni milik QSR. QSR juga pemilik KFC Malaysia. Lagilah kita boleh kata, mereka sebenarnya dah ada cukup pengalaman dan pengetahuan pun sebenarnya kalau nak buka perniagaan kedua seiring dengan KFC.
Ok lah, orang kata nak buka kedai ni tinggi kos. Jadi kenapa tak tukar model francais? Zaman sekarang ni niche kedai serbaneka dengan makanan segera tumbuh macam cendawan. Mana tidaknya, sampai kedai dari Korea Selatan sana boleh berduyun-duyun buka kedai di negara kita. Padahal, apa saja yang dia jual? Makanan segera juga. Modal cuma mesin goreng, dan goreng makanan sejuk beku dia.

Ayamas tak ada makanan sejuk beku ke? Tak kan tak boleh buat juga? Kalau tak nak bersaing dalam model restoran, kenapa tak nak cuba dulu dalam model kiosk kecil sebegini? Stesen minyak pun dah mula buat kafe sendiri tau?
Tapi itulah, saya hanya mampu bersembang. Sama macam orang-orang atas bersembanh bila dia ajar kita bisnes. Pucuk pangkalnya, tuan badan tu sendiri. Nak ke tak nak? Berani ke tak berani? Berhenti buat cerita sedih minta orang membeli. Siapa yang main sentimen sebenarnya ni?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/ayamas-qsr-yang-lemas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bapa Bersama Dua Anak Ditemukan Lemas Di Sungai Balak

Bapa Bersama Dua Anak Ditemukan Lemas Di Sungai Balak

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 108 hits
Seorang bapa bersama dua anaknya yang masing masing berumur sembilan dan enam tahun ditemukan lemas di Sungai Balak Batang Kali hari ini Memetik laporan Sinar Harian Mangsa terdiri daripada seorang lelaki warga tempatan berumur 43 tahun dan...
Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 141 hits
tiga beranak ditemukan tidak lagi bernyawa selepas mandi manda di Sungai Balak Kegembiraan tiga beranak mandi manda di Sungai Balak Jalan Genting Lama Batang Kali bertukar tragedi apabila mereka ditemukan meninggal dunia dipercayai lemas Le...
3 Lemas 3 Lagi Hilang Dibadai Kepala Air

3 Lemas 3 Lagi Hilang Dibadai Kepala Air

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 80 hits
Menurut bomba sembilan mangsa membabitkan enam lelaki dan tiga wanita berjaya dibawa keluar kira kira 12 tengah malam tadi PETALING JAYA Tiga ditemukan lemas manakala tiga lagi masih hilang dan dikhuatiri lemas dalam kejadian kepala air di ...
Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air

papar berkaitan - pada 12/5/2024 - jumlah : 176 hits
KEPALA BATAS Seorang wanita maut selepas kereta dipandunya dipercayai terbabas sebelum terjunam ke dalam sungai dekat Jalan Lahar Kepar Penaga di sini pagi tadi Jurucakap Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Pulau Pin...
More Than One Reason To Dump Blackrock

Pengambilan Jawatan Kosong Kwsp Jun 2024

Mahb Blckrock Serah Nyawa Negara Pada Israel

Why Regular Roof Maintenance Lowers Insurance Costs

Stadium Sultan Ibrahim Rekabentuk Kapasiti Lawatan

Terungkap Penyebab Kebakaran Gudang Elpiji Tewaskan 18 Orang Di Bali

Penjadualan Penstrukturan Semula Ptptn

Parti Keadilan Rakyat Pahang Bentuk Satu Jawatankuasa Kepimpinan Baharu Pada Sabtu



Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan


Makan Sedap Masakan Hainan Di Restoran Chuen 1954 Wangsa Walk

Basmalah Tulisan Arab Arti Tafsir Keutamaan

Boleh Ke Beli Frame Tempat Lain Tukar Cermin Tempat Lain

Anak Pokok Moringa Kelor

Bila Maknya Tak Sihat

Beyond The Boardroom Second City Livery Your Chicagoland Transportation Concierge