Asia Dihantui Corona Tapi China Sudah Bebas Kemana Mana


Foto: Tembok besar China ramai wisatawan ditengah pandemi. AP/
Asia Dihantui Corona, Tapi China Sudah Bebas Kemana-mana
China sepertinya sudah benar-benar bebas dari corona (Covid-19). Jumlah pengeluaran wisata domestik yang dilakukan masyarakat China meningkat. A turan penutupan perbatasan dan tingkat infeksi virus corona yang rendah membuat masyarakat mulai berani berwisata. Dilansir dari The Straits Times, Kementerian Kebudayaan dan Pariwisata China mengatakan sekitar 230 juta perjalanan dalam negeri dilakukan selama lima hari libur "Minggu Emas" di bulan Mei ini yang berakhir Rabu (5/5/2021) lalu.

"Jumlah tersebut meningkat 3% dari angka pandemi," tulis media itu mengutip kementerian setempat, Jumat (7/5/2021).

Industri pariwisata menunjukkan pemulihan yang kuat antara April dan Agustus 2020 lalu. Namun, gelombang kedua kasus Covid-19 dan seruan kuat pemerintah untuk tinggal di rumah selama liburan Tahun Baru Imlek awal tahun ini menghambat pemulihan.

Tetapi angka-angka terus menunjukkan rebound sejak Festival Kubur Qingming bulan lalu. Meskipun memang, para turis pada akhirnya menghabiskan lebih sedikit dari sebelumnya.

Tercatat pula, wisatawan membayar 113,23 miliar yuan selama liburan. Jumlah ini mengalahkan 47,6 miliar yuan tahun lalu, periode ketika China baru saja pulih dari pandemi.


Sektor perjalanan mulai bangkit dengan batasan kapasitas yang ketat pada atraksi. Namun angka tersebut masih lebih rendah dari 117,7 miliar yuan yang dibelanjakan pada 2019.

Di Makau misalnya, wilayah dengan satu-satunya perjanjian "travel bubble" dengan daratan China ini, telah menyambut 165.500 pengunjung pada liburan akhir pekan. Angka resmi menunjukkan jumlah tersebut jauh dari 531.000 pengunjung pada 2019, di mana banyak di antaranya datang dari Hong Kong.

Berbeda dengan China yang sudah bisa berwisata dalam negeri, negara-negara di sebagian besar benua Asia malah mengalami kenaikan kasus Covid-19 yang parah. Salah satunya India yang mengalami kenaikan kasus harian corona terbanyak sejauh ini.

Berdasarkan data Worldometers per Jumat (7/5/2021), India mencatat 414.433 kasus infeksi dan 3.920 kematian baru dalam sehari sehingga totalnya menjadi 21.485.285 kasus infeksi dan 234.071 kematian.

Akibat tingginya kasus infeksi baru, situasi corona di India kian parah. Banyak rumah sakit di negara bagian yang kekurangan oksigen karena tingginya angka penularan.

Di ASEAN, Singapura dan Malaysia memperlihatkan kenaikan kasus. Singapura mencatat 18 kasus infeksi dalam sehari, menjadi total 61.286 infeksi tanpa penambahan 31 kasus kematian.

Malaysia mencatat 3.551 kasus infeksi dan 19 kematian baru dalam sehari, menjadi total 427.927 kasus positif dan 1.610 kematian. Kenaikan kasus dua hingga empat digit juga terjadi di Filipina, Kamboja, Laos, Myanmar, Thailand dan Vietnam.

Sementara di Asia Timur, Jepang mencatat 3.763 infeksi dan 47 kematian baru, menjadi 616.123 kasus infeksi dan 10.517 kematian. Korea Selatan mencatat kenaikan kasus positif tiga digit, yakni 574 infeksi dan 4 kematian, menjadi 125.519 kasus infeksi dan 1.851 kematian.

Jika digabungkan, seluruh negara di benua Asia mencatat kenaikan 519.678 kasus infeksi dan 5.483 kematian. Ini menjadikan total 42.485.041 orang yang positif dan 552.523 kematian sejauh ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/05/asia-dihantui-corona-tapi-china-sudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
China 5 Negara Asia Selatan Bincang Darurat Kesihatan

China 5 Negara Asia Selatan Bincang Darurat Kesihatan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 215 hits
China 5 negara Asia Selatan bincang darurat kesihatan Dikemas kini 47 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Apr 2021 6 43PM
Laju Laju Nak Ke Mana Tak Salah Anak Pandai Tapi Kesian Paksa Jadi Pintar Awal Usia

Laju Laju Nak Ke Mana Tak Salah Anak Pandai Tapi Kesian Paksa Jadi Pintar Awal Usia

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 232 hits
Ibu ayah laju laju nak ke mana Dengan zaman yang makin mencabar anak anak dipaksa menjadi pintar seawal usia Ye tak salah Tapi jika anak hanya pintar akademik itu yang menjadi kerisauan Akhlak dan adab kian terhakis Anak tak mampu kawal emo...
Mengapa Kerajaan Pn Terlalu Bimbangkan Kesihatan Ahli Parlimen Sektor Lain Bebas Dibuka

Mengapa Kerajaan Pn Terlalu Bimbangkan Kesihatan Ahli Parlimen Sektor Lain Bebas Dibuka

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 176 hits
Alasan tidak membenarkan Parlimen bersidang konon kerana banyak Ahli Parlimen warga emas dan berisiko dijangkiti Covid 19 terus dipertahankan Terbaharu kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan menyebut mengenai kesihat...
Apakah Majikan Sebegini Akan Lepas Bebas Tanpa Sebarang Hukuman

Apakah Majikan Sebegini Akan Lepas Bebas Tanpa Sebarang Hukuman

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 310 hits
Majikan kejam kurung 22 pekerja restoran bayar gaji RM10PETALING JAYA Tindakan kejam majikan yang sanggup mengurung pekerjanya terbongkar selepas 22 warga asing diselamatkan Polis Diraja Malaysia di sebuah restoran di Taman Chi Liung Klang ...
Dahulukan Mana Yang Patut Didahulukan

Dahulukan Mana Yang Patut Didahulukan

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 148 hits
Life aku ni mudah saja sama je macam orang lain Pagi hantar anak anak ke sekolah then hantar isteri pergi kerja last barulah aku pergi kerja Petang pula Aku balik kerja then ambil isteri balik kerja lepas tu ambil anak anak balik sekolah te...
Ibu Yang Suruh Bunuh Wanita Dibunuh Anaknya Yang Baru Bebas Dari Penjara Selepas Terdengar Bisikan Suara Halus

Ibu Yang Suruh Bunuh Wanita Dibunuh Anaknya Yang Baru Bebas Dari Penjara Selepas Terdengar Bisikan Suara Halus

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 558 hits
Ibu yang suruh bunuh Wanita dibunuh anaknya yang baru bebas dari penjara selepas terdengar bisikan suara halusSeorang wanita warga emas berusia 55 tahun maut dibunuh oleh anak sulungnya sendiri dalam kejadian di Kampung Pesagi Chenor Pahang...
4 503 Narapidana Di Lampung Dapat Remisi Idul Fitri 11 Langsung Bebas

4 503 Narapidana Di Lampung Dapat Remisi Idul Fitri 11 Langsung Bebas

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 177 hits
Sebanyak 4 503 narapidana dan anak pidana yang tersebar di lembaga pemasyarakatan dan rutan di Provinsi Lampung akan memperoleh remisi khusus pada Hari Raya Idul Fitri 2021
Perawat Dan 4 Pedagang Pembuat Surat Bebas Covid 19 Palsu Di Kapuas Dibekuk Polisi

Perawat Dan 4 Pedagang Pembuat Surat Bebas Covid 19 Palsu Di Kapuas Dibekuk Polisi

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 165 hits
Mereka dipergoki saat ingin masuk wilayah Kapuas dengan menunjukkan surat keterangan hasil tes anti bodi atau rapid test negatif
Hiburan Bebas Kontroversi Mizz Nina Jadi Contoh Baik Buat Orang Ramai

Hiburan Bebas Kontroversi Mizz Nina Jadi Contoh Baik Buat Orang Ramai

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 287 hits
Suatu ketika dahulu bekas penyanyi Mizz Nina mengejutkan orang ramai dengan perubahan dirinya dan sehingga kini beliau masih membuat warganet kagum melihat dirinya Walaupun Mizz Nina melalui perubahan itu tidak pernah sekali pun namanya dik...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya