Asal Usul Nama Bunga Telang Manfaat Dan Khasiatnya Luar Biasa



Bunga telang memiliki nama latin Clitoria ternatea. Ia dikenali juga dengan julukan kupu-kupu kacang biru, kacang biru, atau sayap burung merpati Asia. Bunga telang sejak lama dimanfaatkan sebagai bahan makanan ternakan dan tanaman pengikat nitrogen.


Bunga telang diaplikasi sebagai pewarna makanan dan kosmetik, pengubatan tradisional, serta sebagai sumber insektisida/ racun serangga yang mesra alam. Enzim yang terkandung dalam bunga telang sangat efisien dalam ligasi sebatian dan telah menjadi fokus banyak penelitian terbaru.


 



Asal Nama Bunga Telang

Dikutip dari Teahow, bentuk bunga telang (Clitoria ternatea) menyerupai seperti alat kelamin wanita. Oleh itu ia dinamakan "Clitoria" dari "Klitoris", iaitu benjolan kecil di atas vagina.
Dalam bahasa (Tamil, Malayalam) bermaksud bunga kacang telang dinamakan ‘kerang’ yang juga mempunyai bentuk organ seksual wanita.


Oleh sebab mempunyai persamaan bahagian tubuh manusia, bunga ini dikatakan mempunyai pengaruh kepada sistem pembiakan manusia. Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan penyakit seksual, seperti ketidaksuburan, gonore, mengendalikan kitaran menstruasi(haid), dan juga sebagai afrodisiak. 




Tanaman teh biru ini termasuk dalam keluarga kacang Fabaceae, sehinga disebut teh spesial, lantaran tidak berasal dari tanaman teh pada umumnya. Minuman berwarna biru cerah ini sudah lama menjadi sebahagian dari budaya Thailand, Vietnam, Bali, dan Malaysia.

 



Bunga Telang Dalam Eksperimen Warna
1. Tambahkan beberapa titis perasan lemon, akan mengubah teh biru menjadi berwarna ungu yang indah.
2. Campurkannya dengan beberapa helai daun bunga sepatu, akan mendapatkan teh merah yang cantik.
3. Tuang 250 ml air mendidih selama 4-15 menit. Maka akan menghasilkan warna biru navy.


Manfaat Bunga Telang Bagi Kesihatan


Bunga telang telah banyak digunakan dalam pengubatan tradisional terutama sebagai suplemen untuk meningkatkan fungsi kognitif dan meredakan gejala berbagai penyakit seperti demam, peradangan, nyeri, dan diabetes, penguatan rambut dan kesuburan. Berikut penjelasan manfaat bunga telang:
Bunga telang kering [ teh bunga telang]


1. Menurunkan Berat Badan

Manfaat bunga telang yang pertama ia mampu mengatasi masalah risiko kesihatan terkait dengan obesiti. Teh biru ini dipercaya mampu menurunkan berat badan.

 

Menurut penelitian yang diterbitkan oleh International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, teh biru membantu menurunkan berat badan dengan mencegah dan melawan penyakit hati berlemak.

 

Penyakit hati berlemak menyebabkan penambahan berat badan, terutama pada perut. Senyawa dalam teh biru dapat mempercepat proses pembakaran kalori dengan meningkatkan metabolisme.

 

2. Tinggi Antioksidan

Studi lain telah menemukan teh bunga telang mengandungi tingkat zat EGCG yang lebih tinggi, dibandingkan dengan teh lainnya, menjadikannya minuman penurun berat badan yang sangat berkesan.

 

Antioksidan yang ditemukan dalam teh bunga telang menunjukkan sifat anti-inflamasi dan diuretik. Ia membantu tubuh mendetoksifikasi tubuh dan membantu melepaskan berat air yang terkumpul.


3. Parasetamol Alami

Menurut sebuah penelitian, ekstrak teh biru, diberikan dalam dosis antara 200-400 miligram, terbukti secara signifikan menurunkan suhu tubuh sekitar lima jam selepas meminumnya.

 

Teh bunga telang membantu menurunkan demam dengan menyebabkan pembuluh darah di bawah kulit membesar lalu mendinginkan dengan meningkatkan aliran darah dan menurunkan suhu.

 

4. Menjaga Kesihatan Mata

The Biru atau Bunga Telang bagi masyarakat Bali bermaksud "penglihatan jernih". Masyarakat Bali menggunakan teh biru sebagai ubat alami untuk mengubati penyakit mata.

 

Salah satu antioksidan dalam bunga telang ialah proanthocyanidin. Ia bertanggungjawab dalam meningkatkan aliran darah ke kapiler mata, membuat teh bunga telang efektif dalam mengubati kerosakan retina, glaukoma, atau penglihatan kabur.

 

5. Efektif Melawan Stres, Kecemasan, dan Depresi

Teh biru ini telah digunakan untuk meredakan stres sejak zaman kuno dan memiliki efek adaptogenik pada tubuh dalam mengurangi stres.

 

Antioksidan yang ditemukan dalam teh bunga telang terbukti mengendurkan saraf, memungkinkan tidur malam yang nyenyak.
Video: Delihayat Kitchen


Manfaat Bunga Telang Lainnya:
-          Memerangi efek Diabetes

-          Nol Kafein

-          Baik untuk menjaga kesihatan jantung

-          Bersifat anti penuaan

-          Memerangi kerontokan rambut prematur atau pola kebotakan

-          Kesihatan otak secara Kkeseluruhan

-          Bersifat anti-inflamasi

 



Efek Samping Kembang Telang

Sebenarnya tidak ada efek samping yang diketahui dari teh biru ini.  Bunga telang diketahui sangat aman dan sangat sihat untuk dikonsumsi.

 

Namun, jika anda mengambil teh biru yang berlebihan ia akan menyebabkan mual dan diare. Selain itu, ibu hamil dan menyusui bayi juga disarankan untuk berkonsultasi dengan doktor sebelum meminumnya. [rujukan pelbagai sumber/ merdeka.com]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/02/asal-usul-nama-bunga-telang-manfaat-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuasa Luar Biasa Peguam Negara

Kuasa Luar Biasa Peguam Negara

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 228 hits
Tommy Thomas dan Kuasa AG Buku Tommy Thomas My Story Justice in the Wilderness telah mengundang pelbagai reaksi pemimpin dan masyarakat Malaysia Saya tidak ingin mengulas tentang isu peristiwa dan pengkisahan beliau Itu memoir beliau dan pa...
Webinar Media Sosial Untuk Pdpr Kreatif Catat Sambutan Luar Biasa

Webinar Media Sosial Untuk Pdpr Kreatif Catat Sambutan Luar Biasa

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 309 hits
Alhamdulillah rasa terharu sangat dengan sambutan sangat menggalakkan rakan guru bagi Webinar hari ini 7 RIBU pendidik yang setia menunggu sepanjang 2 jam bukti betapa dahaganya pendidik kita dengan ilmu PDPR Meskipun dah di maklumkan bahaw...
Hujan Lebat Sebanyak 65 Buah Rumah Telah Terjejas Akibat Banjir Kilat Luar Biasa Di Raub

Hujan Lebat Sebanyak 65 Buah Rumah Telah Terjejas Akibat Banjir Kilat Luar Biasa Di Raub

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 228 hits
RAUB Sekurang kurangnya sebanyak 68 buah rumah dinaiki air susulan banjir kilat melanda Kampung Sungai Klau di sini pada Jumaat Sekretariat Pengurusan Bencana Daerah Raub Leftenan Ariwan Bambang Ariadi berkata antara kawasan terjejas diland...
Bagaimana Pasangan Ikan Jerung Mengawan Gambar Gambar Luar Biasa Berjaya Dirakam

Bagaimana Pasangan Ikan Jerung Mengawan Gambar Gambar Luar Biasa Berjaya Dirakam

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 283 hits
Gambar gambar langka yang luar biasa mengungkapkan saat sepasang Jerung Terumbu Putih menikmati momen keghairahan di sebalik terumbu karang di Lautan Pasifik berjaya dirakam oleh seorang jurugambar profesional bawah laut Gambar yang terakam...
Korek Informasi Terkait Asal Usul Covid 19 Di Wuhan Ilmuwan Who Akhirnya Temukan Petunjuk Penting

Korek Informasi Terkait Asal Usul Covid 19 Di Wuhan Ilmuwan Who Akhirnya Temukan Petunjuk Penting

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 325 hits
Tim peneliti independen World Health Organization yang bertugas di Wuhan Tiongkok menyampaikan bahwa COVID 19 tidak berasal dari pasar makanan laut Huanan Kemungkinan terbesarnya adalah pasar tersebut sebagai klaster awal penyebaran SARS Co...
Sejarah Asal Usul Maksud Sebenar Di Sebalik Hari Valentine S Day 14 Feb

Sejarah Asal Usul Maksud Sebenar Di Sebalik Hari Valentine S Day 14 Feb

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 348 hits
Sejarah Asal Usul Maksud Sebenar Di Sebalik Hari Valentine s Day 14 Feb Hari Valentine berlaku setiap 14 Februari Di seluruh Amerika Syarikat dan di tempat lain di seluruh dunia gula gula bunga dan hadiah ditukar antara orang yang disayangi...
Air Laici Bunga Telang

Air Laici Bunga Telang

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 693 hits
Isnin lepas duk menonton rancangan Majalah 3 ada segmen khasiat bunga telang Setahu ana bunga telang ni hanya di gunakan untuk warna asli biru untuk nasi kerabu rupanya ada juga pelbagai menu yang di jadikan dari bunga telang Kandungan khas...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang