Arkitek Playstation Kongsikan Butiran Ps5 Pro Dan Kerjasama Dengan Amd
Mark Cerny, arkitek utama PlayStation 5, baru-baru ini melakukan pembentangan selama 37 minit mengenai PS5 Pro. Dia berkongsi banyak maklumat teknikal tentang kebolehan ray tracing dan teknologi pemprosesan imej berkuasa AI yang ada.
Dalam pembentangan tersebut, Cerny memperkenalkan GPU yang dipertingkatkan, yang dinamakan “RDNA 2.X.” GPU ini menggabungkan ciri-ciri daripada seni bina RDNA 2 AMD dengan beberapa kapabiliti dari RDNA 3 dan teknologi masa depan. Antara perkara menarik ialah prestasi ray tracing yang lebih maju, walaupun tidak ada angka khusus yang didedahkan.
PS5 Pro juga menggunakan PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), teknologi pemprosesan imej berasaskan AI untuk meningkatkan kejelasan gambar dan kadar pandangan. Cerny menjelaskan mengenai cabaran dalam membangunkan perkakasan pembelajaran mesin yang berkesan untuk menyokong ciri ini, serta perbezaan antara FLOPS (operasi titik terapung sesaat) dan TOPS (operasi tensor sesaat).
Cerny juga mengumumkan kerjasama yang lebih mendalam dengan AMD, yang dikenali sebagai Project Amethyst. Kerjasama ini bertujuan untuk meningkatkan teknologi pembelajaran mesin untuk grafik dan permainan di pelbagai platform, bukan hanya PlayStation.
Projek jangka panjang ini berfokus kepada pembangunan seni bina perkakasan yang dioptimumkan untuk pembelajaran mesin, dengan tumpuan khas pada rangkaian saraf konvolusional yang ringan untuk grafik permainan. Berbeza dari teknologi eksklusif PlayStation sebelum ini, Project Amethyst akan menyokong pembangunan AI di pelbagai platform, termasuk PC, konsol, dan permainan awan.
“Melalui kerjasama teknologi ini, kami ingin menyokong usaha luas dalam pembelajaran mesin di pelbagai peranti,” kata Cerny dalam pembentangan. Kerjasama ini akan menggabungkan kepakaran AMD dan usaha Sony dalam PS5 Pro.
Dua matlamat utama kerjasama ini adalah untuk membangunkan seni bina ideal untuk pembelajaran mesin dan mencipta CNN yang berkualiti tinggi untuk grafik. Komponen ini diharapkan dapat meningkatkan grafik permainan dan memperluas penggunaan teknologi ray tracing serta path tracing.
Walaupun Cerny tidak memberikan waktu tertentu untuk pelancaran, dia memberi amaran kepada Digital Foundry agar tidak mengharapkan “pengumuman perkakasan besar segera.” Berdasarkan perkataannya, pembangunan konsol biasanya mengambil masa empat tahun, jadi teknologi ini mungkin akan dilancarkan dengan PlayStation 6 yang akan datang.
Source link
The post Arkitek PlayStation Kongsikan Butiran PS5 Pro dan Kerjasama dengan AMD appeared first on Edisi Viral Plus.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://plus.edisiviral.com/arkitek-playstation-kongsikan-butiran-ps5-pro-dan-kerjasama-dengan-amd/