Arak Timah Penguat Kuasa Lemah Punca Pengusaha Besar Kepala


 Oleh Zuhayati Yazid
'Sayangnya mereka tidak menghormati kembali kebaikan yang kita hulurkan'
BANGI – Penguatkuasaan yang lemah menjadi punca pengusaha minuman keras di negara ini sewenang-wenangnya menggunakan nama tidak sepatut dalam produk keluaran mereka.
Seharusnya, pihak berkuasa menetapkan undang-undang khusus dalam pengeluaran minuman keras dan bukannya membiarkan pengusaha bermaharajalela.
Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Aminuddin Yahaya menyifatkan, kelemahan daripada pucuk pentadbiran itu sendiri menyebabkan penguasaha minuman keras semakin ‘besar kepala’ dan langsung tidak menghormati masyarakat Islam di negara ini.
“Sepatutnya pihak tertentu yang menguruskan perkara ini menghalang penggunaaan nama sebelum dipasarkan bukannya membiarkan berlalu seperti tiada masalah.
“Ini semua berpunca daripada kelemahan daripada penguat kuasa di negara kita yang tidak menetapkan undang-undang spesifik dalam hal berkenaan.
“Situasi itu menyebabkan mereka tidak hormati dengan menjaga dan memelihara suasana harmoni selama ini,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengeluaran sejenis wiski buatan Malaysia diberi nama ‘Timah’ yang tular di media sosial.
Keadaan itu menyebabkan Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Wan Salim Wan Mohd Noor menggesa kerajaan mengarahkan syarikat terbabit segera menukar jenama ‘Timah’ berserta gambar pada botol yang digunakan, demi memelihara suasana harmoni di antara pelbagai kaum di negara ini.
Bagi masyarakat Melayu, ‘Timah’ adalah singkatan daripada Fatimah iaitu nama puteri Nabi Muhammad SAW yang amat dihormati oleh umat Islam.
Mengulas lanjut, Aminuddin berkata, untuk mengharamkan operasi kilang arak adalah sesuatu yang sukar memandangkan itu adalah hak orang bukan Islam di negara ini.
Katanya, walaupun Malaysia sebagai negara Islam namun ianya tetap menghormati hak orang bukan Islam.
“Namun sayangnya mereka pula tidak menghormati kembali kebaikan yang kita hulurkan dan sanggup mengggunakan kesempatan itu dengan mudah.
“Seharusnya, penguasaha minuman keras membuat kajian terlebih dahulu sebelum membuat keputusan menggunakan nama Timah,” ujarnya.
Sehubungan itu, beliau menyarankan supaya orang ramai menggunakan kuasa untuk mengembalikan hak demi menjaga keharmonian dengan dengan membuat pemilihan pemimpin yang tepat.
“Ini peluang terbaik untuk mempelajari dari kesilapan yang semua itu berpunca dari sikap pemimpin yang tidak tepat kita pilih sebelum ini,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/oleh-zuhayati-yazid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Arak Timah Lulus Semasa Pas Dalam Kabinet Kerajaan

Arak Timah Lulus Semasa Pas Dalam Kabinet Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 535 hits
Pengeluaran arak jenama Timah difahamkan telah diluluskan pada Jun 2020 iaitu semasa Pas di dalam kerajaan Perikatan Nasional Menurut satu poster yang disebarkan produk arak tersebut dilihat mula mendaftarkan nama dan memohon kelulusan pada...
Tidak Wajar Mufti Pulau Pinang Kecewa Arak Jenama Timah Penghinaan Kepada Umat Islam

Tidak Wajar Mufti Pulau Pinang Kecewa Arak Jenama Timah Penghinaan Kepada Umat Islam

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 491 hits
GEORGETOWN Tindakan menjenamakan arak dengan nama Timah adalah tidak wajar serta penghinaan kepada umat Islam Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata amat mengecewakan apabila pihak pengeluar arak berkenaan menamaka...
Sebilangan Besar Pasaran Saham Asia Diniagakan Lemah

Sebilangan Besar Pasaran Saham Asia Diniagakan Lemah

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 190 hits
Data Keluaran Dalam Negara Kasar pada bulan Julai September meningkat 4 9 berbanding dengan tempoh yang sama tahun lalu yang merupakan kenaikan paling lemah direkodkan dalam tempoh satu tahun menurut data dari Pejabat Statistik Negeri RRC K...
Benarkah Arak Timah Diluluskan Oleh Kerajaan Pakatan Harapan

Benarkah Arak Timah Diluluskan Oleh Kerajaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 406 hits
Isu arak berjenama TIMAH terus menjadi polemik di media sosial Terbaru cybertroopers penyokong kerajaan khususnya Pas mendakwa arak keluaran tempatan itu diluluskan di zaman Pakatan Harapan Benarkah dakwaan ini pakatanharapan
Arak Timah Dulu Pas Sedap Tibai Kerajaan Sekarang Terdiam

Arak Timah Dulu Pas Sedap Tibai Kerajaan Sekarang Terdiam

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 401 hits
Kontroversi arak buatan Malaysia berjenama Timah yang popular di luar negara dan dianggap memalukan kerajaan Melayu Islam Perikatan Nasional boleh dielakkan sekiranya parti agama yang menjadi tunjang kerajaan itu berusaha mengurangkan aktiv...
Keh Keh Menteri Agama Mula Berlembut Kini Hanya Minta Syarikat Pengeluar Arak Tukar Nama Timah

Keh Keh Menteri Agama Mula Berlembut Kini Hanya Minta Syarikat Pengeluar Arak Tukar Nama Timah

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 176 hits
October 20 2021 Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Idris Ahmad menggesa syarikat pengeluar arak tempatan jenama Timah menukar kepada nama lain Menurutnya nama yang boleh menimbulkan kekeliruan tidak seharusnya berlaku dan mendatangk...
Idris Gesa Syarikat Pengeluar Arak Timah Tukar Jenama

Idris Gesa Syarikat Pengeluar Arak Timah Tukar Jenama

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 352 hits
Oleh SENATOR IDRIS AHMAD SYARIKAT pengeluar arak tempatan jenama Timah digesa menukar nama pada produk keluaran mereka walaupun mendakwa ia merujuk kepada bijih timah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Idris Ahmad semasa membuat ges...
Arak Timah Kerajaan Harus Menjaga Nama Baik Islam

Arak Timah Kerajaan Harus Menjaga Nama Baik Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 242 hits
1 Persoalan arak dalam kerangka sebuah pemerintahan perlu dilihat dari sudut hukum Syara dan panduan Siyasah Syari eyah Siyasah Syarieyah adalah dasar pemerintahan yang digerakkan mengikut keadaan semasa dan peruntukan perundangan terkini d...
Ummah Desak Jenama Arak Timah Ditarik Balik

Ummah Desak Jenama Arak Timah Ditarik Balik

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 939 hits
KUALA LUMPUR Gerakan Pembela Ummah memandang serius arak dengan label seorang individu lelaki berjenama Timah yang sinonim dengan nama Melayu Islam yang mengundang rasa kurang selesa dan kontroversi dalam kalangan umat Islam di negara ini b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya