Arab Saudi Edar Gambar Lebih Jelas Maqam Nabi Ibrahim


Oleh Wartawan UtusanTV GAMBAR beresolusi tinggi Makam Nabi Ibrahim di Masjidil Haram yang tidak pernah didedahkan kepada umum diedarkan pihak berkuasa Arab Saudi buat pertama kali, semalam.
GAMBAR beresolusi tinggi Makam Nabi Ibrahim di Masjidil Haram yang tidak pernah didedahkan kepada umum diedarkan pihak berkuasa Arab Saudi buat pertama kali, semalam.
Memetik Saudi Gazette, Presidensi Hal Ehwal Dua Masjid Suci berkata, gambar itu diambil menggunakan teknik baharu ‘stacked panoramic focus’, sama seperti gambar Hajarul Aswad.
Makam itu turut merangkumi batu yang mengabadikan bekas tapak kaki Nabi Ibrahim ketika berdiri untuk membina Kaabah apabila temboknya semakin tinggi.
Batu yang dilitupi emas dan perak itu diletakkan dalam bingkai bercermin bagi memelihara jejak kaki Nabi Ibrahim.
Ciapan yang dimuat naik di akaun Twitter, Presidensi Hal Ehwal Dua Masjid Suci antara lain menunjukkan beberapa keping gambar yang menampilkan sisi tempat suci itu, yang tidak pernah dilihat sebelum ini.
Berdasarkan keterangan pada gambar, Makam Nabi Ibrahim adalah sebutir delima dari syurga, yang terletak di depan pintu Kaabah, iaitu antara 10 hingga 11 meter di timur Kaabah, menuju ke Safa dan Marwah.
GAMBAR beresolusi tinggi Makam Nabi Ibrahim di Masjidil Haram yang tidak pernah didedahkan kepada umum diedarkan pihak berkuasa Arab Saudi buat pertama kali, semalam. Jelas ciapan itu, tempat suci terbabit ialah batu arkeologi segi empat yang berukuran 40 sentimeter (sm) panjang, 20 sm tinggi dan 20 sm lebar, mengabadikan Nabi Ibrahim semasa berdiri ketika pembinaan dinding Kaabah semakin tinggi.
Selain itu, warna batu berkenaan yang kekuningan dan putih kemerahan, dengan bekas tapak kaki berukuran 27 sm panjang dan 14 sm lebar pula terletak di tengah batu berkenaan.
Berdasarkan kepercayaan Islam, Allah menurunkan Batu Hitam dan batu makam itu dari syurga kepada Nabi Ibrahim serta Ismail, selepas mereka diarahkan untuk mengangkat tapak Kaabah.
Batu ditanda kesan dua bekas tapak kaki dan menurut sejarah, ia kekal berada di sisi Kaabah sebagai antara mercu tanda utama Mekah.
Semasa Nabi Muhammad menawan kota Mekah, baginda dan para sahabat memutuskan untuk mengalihkan batu tersebut dari lokasi asal berdekatan Kaabah ke lokasi sekarang, sejauh lebih 10 meter.
Ini bagi memudahkan urusan melakukan tawaf dan memberi ruang kepada orang ramai untuk solat di belakang batu suci itu, seperti terkandung dalam al-Quran.
Mengikut ahli sejarah, pemimpin pertama yang menutup batu suci itu ialah Khalifah Abbasiyah, Al-Mahdi dan Khalifah Al-Mutawakkil pula menutupnya dengan emas serta perak bagi mengangkat martabatnya.
Semasa pemerintahan Raja Faisal, kerja memperluaskan kawasan itu dilakukan dan beberapa struktur dikeluarkan bagi melancarkan urusan ibadat tawaf.
Kawasan sekeliling batu Makam Nabi Ibrahim itu dikemaskan dengan saduran emas dan ikatan bingkai perak serta dan dilindungi tirai besi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/arab-saudi-edar-gambar-lebih-jelas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Arab Saudi Keluarkan Gambar Terbaru Hajarul Aswad

Kerajaan Arab Saudi Keluarkan Gambar Terbaru Hajarul Aswad

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 276 hits
Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan gambar terbaru Hajarul Aswad dan Makam Ibrahim dengan lebih jelas Jabatan Pengajian Kejuruteraan Reasah Alharmain mengambil gambar itu menerusi teknologi Focus Stack Panorama di mana gambar mencapai 49 000 m...
Jemaah Pelawat Asing Ke Arab Saudi Perlu Ada Insurans Covid 19

Jemaah Pelawat Asing Ke Arab Saudi Perlu Ada Insurans Covid 19

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 192 hits
Sedia rawatan kepada individu dilindungi insurans RIYADH Jemaah dan pelawat asing yang berkunjung ke Arab Saudi kini mesti mempunyai perlindungan insurans COVID 19 Syarat terbaharu itu diumumkan Bank Pusat Saudi dan Majlis Koperasi Insurans...
Syarat Insurans Covid 19 Untuk Ke Arab Saudi Diteliti

Syarat Insurans Covid 19 Untuk Ke Arab Saudi Diteliti

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan meneliti syarat terbaharu diumumkan Arab Saudi yang mewajibkan warga asing ke negara itu bagi tujuan umrah lawatan dan visa pelancongan mempunyai perlindungan insurans COVID 19 Menteri di Jabatan Perdana Menteri H...
Arab Saudi Benarkan Jemaah Iktikaf 10 Hari Terakhir Ramadan

Arab Saudi Benarkan Jemaah Iktikaf 10 Hari Terakhir Ramadan

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 230 hits
Kakitangan kerajaan perlu divaksin sebelum masuk tempat kerja JEDDAH Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi akan membenarkan jemaah beriktikaf selama 10 hari terakhir bulan Ramadan Pengumuman itu dilakukan menerusi aplikasi Tawakkalna dan Ea...
Mengapa Azmin Tak Bawa Duta Khas Ke Arab Saudi Perli Netizen

Mengapa Azmin Tak Bawa Duta Khas Ke Arab Saudi Perli Netizen

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 196 hits
FAZLI RADZIRata rata warganet menyindir Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang berpakaian ihram ketika mengerjakan ibadah umrah Mereka bertanyakan mengapa Ketua Penerangan Perikatan Nasional itu tida...
Hiburan Rafidah Ibrahim Syukur Dapat Bernikah Sebelum Pkp 3 0 Kongsi Gambar Suami

Hiburan Rafidah Ibrahim Syukur Dapat Bernikah Sebelum Pkp 3 0 Kongsi Gambar Suami

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 239 hits
Pelakon dan juga penyanyi Rafidah Ibrahim memaklumkan bahawa dia kini sudah pun bergelar isteri kepada lelaki pilihannya Shahzemir Shahzulkarib pada 5 Mei yang lalu Rafidah dalam pada itu turut meluahkan rasa lega kerana dapat menjalankan m...
Gambar Resolusi Tinggi Hajar Aswad Dikongsi Kerajaan Saudi Untuk Tatapan Umum

Gambar Resolusi Tinggi Hajar Aswad Dikongsi Kerajaan Saudi Untuk Tatapan Umum

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 336 hits
Gambar resolusi tinggi Hajar Aswad yang dikongsi kerajaan saudi melalui akaun twitter HaramainInfo sungguh cantik Gambar batu hitam suci yang diambil oleh Jabatan Pengajian Kejuruteraan Reasah Alharmain melalui teknologi Focus Stack Panoram...
Wanita Hamil Di Arab Saudi Boleh Ambil Vaksin Covid 19

Wanita Hamil Di Arab Saudi Boleh Ambil Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 194 hits
Komplikasi teruk boleh ancam kehamilan jika dijangkiti virus RIYADH Wanita hamil di Arab Saudi kini boleh mendaftar untuk mendapatkan vaksin COVID 19 kata Kementerian Kesihatan Kajian menunjukkan tidak ada bahaya bagi wanita hamil atau jani...
Mana Dia Fdi Arab Saudi Uae Fdi Lama Pula Lari Pi Singapura

Mana Dia Fdi Arab Saudi Uae Fdi Lama Pula Lari Pi Singapura

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 220 hits
Here is a picture of our MITI Minister while he was leading that recent trade delegation to Saudi Arabia Here is the old news from The Star trade delegation will leave for Saudi Arabia UAE on April 26headed by MITI Minister Mohamed Azmin Al...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Dashi Packet Recipe

Hiburan Betul Ke Tak Melayan Acah Suci Masih Berhubung Dengan Aliff Aziz Sophia Al Barakbah Pula Jadi Sasaran Sarah

Ustaz Fadhzli Kena Kuat Sikit Bagi Kuliah

Hipokrit Pak Lebai

Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung