Aplikasi 1 47 Juta Daftar Gerak Malaysia



SERAMAI 1.47 juta individu membuat pendaftaran aplikasi mudah alih Gerak Malaysia dengan 503,276 daripadanya memohon mendapatkan permit bagi melakukan perjalanan rentas negeri sejak 25 April lalu sehingga 12.30 tengah hari tadi.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata, pihaknya turut menerima 13,069 permohonan yang dibuat secara manual di balai polis sehingga semalam.

"Pemohon diminta untuk mengemas kini aplikasi Gerak Malaysia 2.5 yang boleh dicapai pada hari ini untuk pengguna Android, manakala pengguna IOS pula akan dapat capaian aplikasi versi berkenaan pada tengah malam ini."Sekiranya pemohon tidak dapat memuat turun aplikasi versi terbaru itu, mereka boleh memohon secara manual di balai polis berhampiran," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, hari ini.
Turut hadir, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Al-Ishsal Ishak.


Huzir berkata, terdapat dua kemungkinan orang ramai tidak dapat memuat naik versi terbaru aplikasi berkenaan iaitu disebabkan versi telefon serta rangkaian.

"Bagaimanapun mereka yang berdepan masalah ini mempunyai pilihan selain memohon secara manual iaitu menunjukkan profil yang dibuat pada aplikasi berkenaan sebelum ini."Saya akan mengarahkan petugas sekatan jalan raya membenarkan mereka yang berdepan situasi ini memadai sekadar menunjukkan profil pada aplikasi terbabit," katanya.
Orang ramai perlu kemas kini maklumat di Gerak Malaysia
Datuk Huzir memegang kod respon pantas(QR) untuk orang ramai yang memohon pergerakan antara negeri
ORANG ramai yang memohon pergerakan antara negeri diminta mengemas kini maklumat pada aplikasi Gerak Malaysia versi 2.5 bagi menjana kod respon pantas (QR) sebaik permohonan diluluskan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata, pendekatan itu diambil selepas pihaknya mendapati hanya 148,516 individu daripada 503,276 individu yang membuat pengesahan pergerakan antara negeri sebelum ini.

"Sebelum ini, kami memaklumkan tiada kelulusan menerusi kod QR diberikan kepada individu yang memohon. Bagaimanapun, kami mendapati ramai individu tidak mengemas kini maklumat mereka."Terjadi dua faktor yang mendorong kepada situasi ini iaitu orang ramai beranggapan mereka boleh bergerak selepas membuat permohonan tanpa perlu kelulusan selain menunggu pada saat akhir untuk mengemas kini maklumat," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di Kuala Lumpur, hari ini.
Turut hadir pada sidang media itu adalah Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Al-Ishsal Ishak.

Huzir berkata, pihaknya menetapkan untuk mewujudkan kod QR kali ini bagi memastikan orang ramai tidak mengambil kesempatan untuk merentas negeri tanpa membuat permohonan.

"Seperti sedia maklum, pergerakan antara negeri masih tidak dibenarkan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan hanya mereka yang terkandas dibenarkan merentas negeri."Selain itu, tujuan pelaksanaan kod QR adalah bagi membolehkan polis membuat perancangan penugasan, melancarkan aliran trafik dan menjimatkan masa ketika pemeriksaan di sekatan jalan raya nanti," katanya.

Beliau berkata, pemohon dikehendaki mengemas kini maklumat pada hari mereka bergerak seperti ditetapkan mengikut destinasi dituju kerana terdapat tarikh luput bagi pergerakan dilakukan iaitu dalam tempoh 24 jam.

"Sebagai contoh mereka yang mahu ke negeri lain dari Kuala Lumpur perlu mengesahkan pergerakan pada esok hari dan akan memperoleh kod QR sebagai bukti permohonan diluluskan."Bagi mereka yang mahu berpatah balik ke Kuala Lumpur semula selepas mengambil ahli keluarga yang terkandas di kampung halaman mengikut hari ditetapkan berdasarkan negeri," katanya.
Katanya, terdapat 98 sekatan jalan raya di sempadan antara negeri di seluruh Semenanjung untuk melakukan pemeriksaan selain pemantauan pergerakan orang ramai.

"Saya memberi amaran kepada mana-mana pihak yang cuba merentas sempadan tanpa membuat permohonan bahawa mereka boleh dikenakan tindakan mengikut Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020," katanya.
-myMetro

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/05/aplikasi-147-juta-daftar-gerak-malaysia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1 4 Juta Muat Turun Aplikasi Gerak Malaysia

1 4 Juta Muat Turun Aplikasi Gerak Malaysia

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR 6 MEI Sebanyak 1 4 juta kali aplikasi Gerak Malaysia telah dimuat turun manakala sebanyak 503 276 permohonan pergerakan antara negeri diterima kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed Beliau berkata...
Aplikasi Gerak Malaysia Dimuat Turun 1 3 Juta Kali 600 000 Permohonan

Aplikasi Gerak Malaysia Dimuat Turun 1 3 Juta Kali 600 000 Permohonan

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 316 hits
Aplikasi mudah alih Gerak Malaysia telah dimuat turun sebanyak 1 3 juta kali dengan lebih 600 000 permohonan perjalanan antara negeri telah diterima Polis Diraja Malaysia sejak Selasa kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk ...
Setengah Juta Orang Daftar Gerak Malaysia

Setengah Juta Orang Daftar Gerak Malaysia

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 389 hits
LEBIH 500 000 individu membuat pendaftaran aplikasi mudah alih Gerak Malaysia dengan lebih 250 000 daripadanya memohon untuk mendapatkan permit bagi melakukan perjalanan rentas negeri Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir...
Aplikasi Gerak Malaysia Boleh Mula Diakses Hari Ini

Aplikasi Gerak Malaysia Boleh Mula Diakses Hari Ini

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 662 hits
PKP Aplikasi Gerak Malaysia boleh mula diakses hari ini KUALA LUMPUR 26 April Aplikasi Gerak Malaysia untuk memudahkan urusan permohonan permit pergerakan orang ramai yang terkandas di kampung halaman sebelum tempoh Perintah Kawalan Pergera...
Cara Kemaskini Data Maklumat Peribadi Di Aplikasi Gerak Malaysia

Cara Kemaskini Data Maklumat Peribadi Di Aplikasi Gerak Malaysia

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 700 hits
CARA KEMASKINI DATA MAKLUMAT PERIBADI DI APLIKASI GERAK MALAYSIA Berikut adalah cara kemaskini data maklumat peribadi di aplikasi Gerak Malaysia 1 Pada paparan di bawah apps 2 Klik icon Profile sebelah icon Home 3 Kemudian klik icon pensil ...
300 000 Permohonan Aplikasi Gerak Malaysia Diterima

300 000 Permohonan Aplikasi Gerak Malaysia Diterima

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 875 hits
KUALA LUMPUR 3 Ramadan 1441H Ahad Polis Diraja Malaysia menerima kira kira 300 000 permohonan permit pergerakan antara negeri di bawah Perintah Kawalan Pergerakan dalam tempoh 12 jam melalui aplikasi Gerak Malaysia Pengarah Jabatan Sia
Skmm Menerbitkan Laman Soalan Lazim Mengenai Penggunaan Aplikasi Gerak Malaysia

Skmm Menerbitkan Laman Soalan Lazim Mengenai Penggunaan Aplikasi Gerak Malaysia

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 316 hits
Aplikasi Gerak Malaysia 2 0 telah diumumkan sehari yang lalu yang memfokuskan kepada permohonan perjalanan antara negeri Ketika pengumuman mengenai aplikasi ini dilakukan oleh kerajaan kami menyedari terdapat ribuan soalan ditanyakan oleh p...
Gerak Malaysia Kebenaran Diperlukan Untuk Perjalanan Antara Negeri Kemaskini Aplikasi Untuk Paparan Kod Qr

Gerak Malaysia Kebenaran Diperlukan Untuk Perjalanan Antara Negeri Kemaskini Aplikasi Untuk Paparan Kod Qr

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 469 hits
Aplikasi Gerak Malaysia merupakan salah satu aplikasi yang ditawarkan oleh SKMM dan digunakan oleh PDRM dalam menguruskan perjalanan dan pergerakan ketika Perintah Kawalan Pergerakan kini Aplikasi ini juga digunakan oleh PDRM dalam usaha me...
Senario Dibenarkan Tidak Dibenarkan Belum Mendapat Kelulusan Dalam Aplikasi Gerak Malaysia

Senario Dibenarkan Tidak Dibenarkan Belum Mendapat Kelulusan Dalam Aplikasi Gerak Malaysia

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 377 hits
SENARIO DIBENARKAN TIDAK DIBENARKAN BELUM MENDAPAT KELULUSAN DALAM APLIKASI GERAK MALAYSIA Berikut adalah beberapa contoh senario dibenarkan tidak dibenarkan belum mendapat kelulusan SENARIO YANG DIBENARKAN UNTUK MEMOHON PERJALANAN DALAM GE...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City