Apakah Kurma Mengandung Vitamin C Vitamin Apa Saja Yang Dikandung Kurma


Adakah kurma mengandungi vitamin C? Apakah Vitamin yang Mengandungi Kurma? Kurma merupakan buah yang merupakan sumber makanan yang baik untuk tubuh. Banyak khasiat kurma antaranya mampu melambatkan penuaan, memperbanyakkan susu ibu, masalah penghadaman dan pelbagai lagi.
Kredit Foto : Google
Kemudian apakah khasiat, zat dan vitamin yang terkandung dalam kurma? Adakah kurma mengandungi vitamin C? Apakah kebaikan kurma untuk kesihatan?

Adakah Kurma Mengandungi Vitamin C? Kurma, yang terkenal dengan rasa manisnya yang tersendiri, adalah makanan yang sangat baik untuk melawan beberapa penyakit dengan serat dan vitamin A, C, B1 dan B2 yang banyak.

Kurma mengandungi sejumlah kecil vitamin C dan sekurang-kurangnya enam vitamin, termasuk B(1) tiamin, B(2) riboflavin, asid nikotinik (niasin) dan vitamin A. 14 jenis kurma telah terbukti mempunyai serat makanan. setinggi 6.4-11.5% bergantung pada kepelbagaian dan tahap kematangan.


Berikut adalah nilai pemakanan yang terkandung dalam 100 gram kurma: Kalori: 300.4 kcal, Karbohidrat: 72.9 g, Protein: 2.2 g, Kolesterol: 0, Life (pose): 9.3 g, Dan vitamin: 0.5 g, Vitamin B1 : 0.1 mg, Vitamin B2: 0.1 mg, Vitamin B3: 2.2 mg, Vitamin B6: 0.153 mg, Vitamin B9 (Asid Folik): 24.9 mcg, Vitamin C: 3 mg, Kalsium (Ca): 59 mg, Besi (Fe) : 3 mg, Fosforus (P): 63 mg, Natrium (Na): 5.4 mg, Kalium (K): 700 mg, Magnezium (Mg): 58 mg.

Buah yang mempunyai sumber vitamin dan mineral yang tinggi ini juga mempunyai beberapa khasiat seperti mengawal kadar gula dalam tubuh manusia.

Apakah Kebaikan Kurma? Anda boleh mengambil 2 atau 3 biji kurma sehari untuk mendapatkan manfaat yang baik untuk tubuh. Kurma juga sangat baik untuk masalah sembelit dan senak dengan kandungan seratnya yang tinggi, ia berkesan mengawal aktiviti usus yang terganggu akibat rasa lapar yang berpanjangan ketika berpuasa. Lalu apa khasiat kurma?

Khasiat kurma yang terkenal dengan khasiat luar biasa untuk tubuh manusia cukup tinggi. Ia adalah makanan nombor satu untuk wanita dengan ciri penurunan berat badan dan mengenyangkan. Selain itu, jangan ketinggalan menjamu selera di bulan Ramadhan. Kami telah menyediakan khasiat kurma yang boleh anda makan dengan selamat pada bila-bila masa.

1. Kekebalan terhadap kanser

Kurma mempunyai kesan perlindungan terhadap kanser. Kurma adalah pelawan kanser yang sangat baik berkat vitamin yang terkandung di dalamnya, serta memastikan ia kenyang dan sumber serat yang hebat.

2. Menguatkan sistem imun

Dengan kandungan antioksidan yang tinggi, kurma menguatkan sistem imun dan meningkatkan fungsi seluruh badan.

3. Membantu mengekalkan kecantikan dan kesihatan kulit

Kurma memainkan peranan penting dalam mengekalkan kecantikan dan kesihatan kulit. Yang penting bukan kecantikan kulit, tetapi kesihatannya. Seperti mana-mana organ, adalah penting untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi kesihatan kulit.

4. Meningkatkan kesihatan penghadaman


Oleh kerana kurma adalah sumber yang kaya dengan serat makanan larut dan tidak larut, ia membantu dalam menggalakkan kesihatan dan fungsi sistem penghadaman serta mencegah gangguan usus tertentu seperti:

- Memperbaiki pergerakan usus dengan mencegah sembelit dan merawat cirit-birit.

- Mencegah jangkitan usus kerana sifat antibakteria dan peranannya dalam merangsang pertumbuhan bakteria bermanfaat dalam usus.

- Mencegah buasir dan kanser saluran penghadaman.

- Mengekalkan enamel gigi yang sihat dan mencegah kerosakan gigi.

5. Rawatan penyakit anemia

Kurma merupakan sumber mineral yang sangat baik, termasuk zat besi, menjadikannya memainkan peranan yang baik dalam rawatan anemia kekurangan zat besi, dan zat besi membantu membekalkan tenaga kepada badan dan melegakan keletihan yang disebabkan oleh anemia.

6. Memberi tenaga kepada badan

Kurma mengandungi peratusan tinggi karbohidrat dan gula semulajadi seperti glukosa, sukrosa dan fruktosa, membekalkan tenaga kepada badan, meningkatkan paras gula dalam darah dan menjadikan snek pra-senaman yang ideal sesuai untuk atlet.

7. Membina sistem saraf yang sihat

Kurma mengandungi sekumpulan vitamin yang penting dan penting untuk berfungsi sistem saraf dan otak. Kandungan glukosa yang tinggi dalam kurma adalah penting untuk otak berfungsi, kerana ia merupakan sumber tenaga utama.

Kurma mengandungi kalium, yang membantu saraf berfungsi dengan lebih berkesan. Selain itu, komponen kurma meningkatkan kewaspadaan, kecerdasan cepat, dan tindak balas terhadap pelbagai rangsangan.

8. Menjaga kesihatan jantung

Kurma sangat bermanfaat untuk kesihatan jantung, kerana ia merupakan sumber kalium dan magnesium yang hebat, yang penting untuk fungsi jantung, dan kekayaan serat dalam kurma membolehkannya memainkan peranan dalam menurunkan kolesterol berbahaya. (LDL).

Tubuh memainkan peranan dalam pencegahan strok dan sawan, kardiomiopati dan aterosklerosis.

9. Anti-radang

Kurma kaya dengan magnesium, sulfur dan antioksidan serta mempunyai kesan anti-radang.

Ia telah terbukti mempunyai peranan dalam mengurangkan kemungkinan penyakit jantung, arthritis, penyakit Alzheimer, arthritis, dan jangkitan gastrousus akibat daripada melawan tekanan oksidatif yang disebabkan oleh radikal bebas.

10. Mengawal tekanan darah

Kurma adalah sumber yang kaya dengan kalium dan magnesium, yang membantu menurunkan tekanan darah, serta elemen penting untuk mengekalkan keseimbangan cecair dalam badan dan mengawal tekanan darah.

11. Bermanfaat untuk pesakit kencing manis

Walaupun kurma merupakan sumber karbohidrat dan gula ringkas yang tinggi seperti glukosa, sukrosa dan fruktosa, penghidap diabetes boleh memakannya secara sederhana dan secara amnya disyorkan bahawa pesakit kencing manis memakan kurma sebagai sebahagian daripada pelan diet yang dikira.

Walau bagaimanapun, anda mesti berjumpa doktor untuk mengetahui peruntukan secara terperinci.

12. Baik untuk kesihatan tulang

Kurma mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan tulang dan pencegahan osteoporosis dan osteoporosis kerana ia mengandungi unsur penting untuk pertumbuhan dan penyelenggaraan tulang, seperti selenium, tembaga dan mangan.

13. Penting untuk kesihatan kanak-kanak

Kurma lembut, mudah dihadam, kaya dengan serat dan nutrien untuk kanak-kanak, dan kerana kelembutannya, kurma boleh digunakan semasa bercerai susu dan pada peringkat awal tumbuh gigi, tetapi perhatian harus diberikan kepada keperluan untuk membersihkan gigi kanak-kanak dengan teliti. selepas makan, untuk mengelakkan kerosakan gigi.

14. Baik untuk kesihatan seksual

Kurma didapati memainkan peranan dalam meningkatkan keupayaan seksual dan merawat beberapa gangguan seksual yang boleh menyebabkan ketidaksuburan, dan selain daripada fakta bahawa kurma menyediakan tubuh, kurma didapati mempunyai peranan dalam meningkatkan jumlah sperma dan memperbaikinya.

Sumber gula ringkas yang diperlukan untuk membekalkan tenaga kepada sel dan meningkatkan keupayaan ereksi.

Sekiranya anda ingin mendapat manfaat daripada kurma dalam hal ini, kami mencadangkan anda makan kurma dengan susu yang dimaniskan dengan madu sebelum tidur dan anda akan melihat perbezaannya.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/02/apakah-kurma-mengandung-vitamin-c.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Saja Duta Tak Mau My Sejahtera Pun Ke Laut Kah Kah

Bukan Saja Duta Tak Mau My Sejahtera Pun Ke Laut Kah Kah

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 133 hits
Shahrul Syafie Inilah yang berlaku apabila imej dan maruah negara dipandang rendah kerana kerajaan yang ada lemah dan pemimpin negara tidak mempunyai ketrampilan gara gara merebut kuasa sana sini sehinggalah jiran sendiri boleh memperlakuka...
Tanam Pokok Tapi Asyik Mati Saja Ini Mungkin Sebabnya

Tanam Pokok Tapi Asyik Mati Saja Ini Mungkin Sebabnya

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 139 hits
Teringin nak tanam pokok sayur tapi dah beberapa kali cuba asyik tak menjadi Lepas anak benih tumbuh dan alih tak sempat besar pokok dah mati Tak sempat merasa hasil
Semur Jengkol Atau Cumi Mercon Pesan Saja Menu Katering Ini Di Kitchenmamapekanbaru

Semur Jengkol Atau Cumi Mercon Pesan Saja Menu Katering Ini Di Kitchenmamapekanbaru

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 102 hits
Inspirasi membuka usaha kuliner ini berawal dari hobi membuatkan makanan untuk keluarga maupun disuguhkan saat arisan
Hiburan Ingat Dia Akan Baik Baik Saja Ibu Tinggal Anak Berseorangan Seminggu Pergi Bercuti Dengan Bf

Hiburan Ingat Dia Akan Baik Baik Saja Ibu Tinggal Anak Berseorangan Seminggu Pergi Bercuti Dengan Bf

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 162 hits
Mahkamah Daerah Tokyo menjatuhkan hukuman penjara 8 tahun terhadap seorang wanita selepas didapati bersalah mengabaikan anaknya sehingga menyebabkan mangsa meninggal dunia Menurut kejadian itu berlaku di Jepun pada tahun 2020 yang lalu di m...
Politik Perkauman Ph Dah Lama Buang Dah Umno Saja Tipu Orang Kampung

Politik Perkauman Ph Dah Lama Buang Dah Umno Saja Tipu Orang Kampung

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 115 hits
LIYANA MARZUKICerita pemimpin Melayu dengan kroni Cina bukan benda baru Sejak berzaman dulu Zaman Kesultanan Melaka Empayar Cina lah yang dijadikan kawan untuk jadi payung besar agar musuh tidak menyerang Melaka Awal kurun ke 15 Kongsi Gela...
Sembang Kari Saja Keluaq Dari Gomen Tak Mau Pulak

Sembang Kari Saja Keluaq Dari Gomen Tak Mau Pulak

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 138 hits
Premier Tan Sri Abang Johari Tun Openg Orang keliru dengan gelaran baru Dalam sebuah negara persekutuan macam Malaysia Australia dan Kanada ketua kerajaan pusat digelar Perdana Menteri Dalam bahasa Inggeris Prime Minister Ketua kerajaan neg...
Andai Saja Drama Forecasting Love And Weather Diadaptasi Indonesia Pasti Begini Judulnya

Andai Saja Drama Forecasting Love And Weather Diadaptasi Indonesia Pasti Begini Judulnya

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 155 hits
Beginilah jadinya judul drama Korea Forecasting Love and Weather versi warganet Indonesia Absurd banget
Hadi Patut Disaman Saja

Hadi Patut Disaman Saja

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 109 hits
AMANAH dan Muda ciptaan DAP Oleh HANIPA MAIDIN February 20 2022Ada seorang pemimpin tertinggi parti ehem menuduh kononnya Parti Muda dan Parti AMANAH dicipta oleh parti DAP Media lapor antara lain pemimpin itu dikatakan berkata DAP cipta AM...
Muda Hanya Seperti Teratai Lebih Baik Ph Putuskan Saja Hubungan Dengannya

Muda Hanya Seperti Teratai Lebih Baik Ph Putuskan Saja Hubungan Dengannya

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 191 hits
Apa yang sepatutnya harus dilakukan kepada Muda berikutan kenyataan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang memberi amaran kepada PKR bahawa akan berlaku pertembungan antara kedua dua parti jika rundingan pembahagian kerusi menemui kegagalan Mes...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional