Apabila Menteri Agama Kurang Peka All Expenses Paid Trip Serta Maksud Persepsi Umum


 I would like to state here that every programme and important meetings concerning haji, umrah and Islamic affairs during my trip in Saudi Arabia was arranged and fully sponsored by the Muslim World League.






Religious Minister explained trip to Saudi fully sponsored by Muslim World League
refuted private jet, he took commercial flight by Saudi Airlines
flight from Riyadh - Madinah in the video fully managed by Muslim World League
fully sponsored trip sign of respect by Saudi Royalty, govt, Muslim World League
I would like to state here that every programme and important meetings concerning haji, umrah and Islamic affairs during my trip in Saudi Arabia was arranged and fully sponsored by the Muslim World League.
I see this as a sign of respect by the Royalty, Saudi govt and Muslim World League 
accusations I misused public funds to board luxurious plane there, isn't true 
My comments: 
Kepada Dato Menteri Agama. Tuan kurang faham bahawa lawatan tuan ke Arab Saudi sebenarnya adalah urusan bisnes atau business trip di mana isu kuota haji, bayaran "yuran" pakej haji kepada kerajaan Arab Saudi dsbnya telah dibincang. 
"Jemputan" oleh Arab Saudi adalah untuk putuskan isu duit. It is all about money. 
Tuan harus faham bahawa kerajaan Arab Saudi mempunyai kuasa mutlak naikkan 'yuran' naik haji ke tanah mereka. Sebab itu juga kos pakej haji makin bertambah dan naik harganya. 
Ikut website Tabung Haji (https://www.tabunghaji.gov.my/ms/haji/kos-haji-dan-bayaran)
"Kos langsung Jemaah Muassasah terdiri daripada kos penerbangan, kos pengangkutan, kos penginapan di Mekah dan Madinah, kos makan minum dan bayaran kepada pihak berwajib di Arab Saudi.."
Tuan harus jelaskan apa maksudnya :    "dan bayaran kepada pihak berwajib di Arab Saudi" ??
Ikut website Tabung Haji kos pakej haji sekarang hampir RM23,000 seorang. Hampiri harga beli kereta Perodua Axia baru. Kalau sepasang laki-bini saja kosnya adalah RM46,000.  


Kenyataan "Tanggungan Kos TH" itu adalah sangat kurang tepat. TH adalah simpanan 'tabung' dana oleh bakal jemaah haji. Maksudnya segala duit dalam TH adalah kepunyaan jemaah yang simpan duit dalam Tabung Haji. (Dan mungkin ditambah duit peruntukan Bajet Kerajaan - maksudnya duit rakyat juga. Duit bapak kita.)
Jadi TH tidak boleh 'tanggung kos' apa pun. Kesemua 100% duit dalam Tabung Haji itu adalah duit bapak kita. Bukan duit Tabung Haji pun. Maksudnya kita yang tanggung semua kos RM22,900 untuk naik haji itu. 
Apa yang TH perlu jelaskan ialah daripada kos pakej haji RM22,900 itu berapa banyak kah bayaran kepada pihak berwajib di Arab Saudi" ??   
Setiap tahun kos untuk "naik haji" pun naik juga. 
Pada tahun ini sepatutnya Arab Saudi mesti beri diskaun bayaran oleh jemaah haji seluruh dunia kerana masalah Covid yang telah haramkan atau kurangkan penerbangan antarabangsa dan pergerakan manusia termasuk untuk berhaji dan umrah. Hotel seluruh dunia semua kosong dan pesawat penerbangan semua tidak bergerak pun. 
Jadi Tuan Menteri Agama, jangan pula dalam keadaan Covid ini Arab Saudi naikkan lagi bayaran kepada pihak berwajib di Arab Saudi" ! !
Sebab itulah Arab Saudi begitu rela, sudi, seronok dan merasa berbaloi dan menguntungkan untuk belanja fully sponsored lawatan Menteri Agama kita yang kurang peka.  Mereka telah memberi 'suapan' atau gratification kepada Tuan Menteri Agama. Arab Saudi hanya mencari untung. Tentu sekali pihak Arab Saudi rela "melayan" Menteri kita dengan segala keselesaan dan kemewahan sebab mereka mencari keuntungan daripada lawatan Menteri itu.
Percayalah bahawa Arab Saudi tidak akan fully sponsor lawatan Menteri Agama sekiranya fully sponsor mereka itu tidak membawa untung bagi mereka.  Segalanya adalah untuk membuat duit. Tambah lagi ekonomi Arab Saudi sedang menghadapi banyak masalah dan kemelesetan. 
Dalam dunia bisnes dan perniagaan 'cuti dan lawatan fully sponsored  dibenarkan bagi sesebuah syarikat  untuk menghargai pencapaian pekerja, staff dan agen mereka.  Contohnya jika seorang salesman atau agen jualan berjaya mencapai kuota dan sales targets menjual sesuatu produk maka syarikat itu mungkin memberi ganjaran 'free holiday' ke luar negara kepada salesman dan agen jualan yang successful itu. Tetapi ini adalah sistem yang transparent sebab sasaran kuota jualan dimaklumkan kepada semua pekerja dan salesman daripada awal lagi. Tidak ada rahsia atau subahat jahat. Maksudnya syarikat itu telah pun mendapat keuntungan besar daripada prestasi salesman dan agen jualan mereka. Jadi mereka berkongsi-lah sedikit keuntungan itu dengan salesman dan agen jualan.
Tetapi 'suapan' seperti ini tidak dibenarkan antara syarikat yang berlainan. Contohnya jika manager syarikat pembangunan diberi 'fully sponsored free holiday' oleh syarikat pembekal simen atau besi dan keluli. Itu adalah suapan atau rasuah. 
Dan begitu juga pegawai Kerajaan (dan Menteri) tidak dibenarkan menerima satu sen pun hadiah (gift) atau sebarang jenis "gratification" (suapan) daripada sesiapa pun  untuk menjalankan tugas mereka. Sebarang perbuatan seperti itu adalah rasuah.
Jika Menteri Agama kita masih kurang faham, cuba bayangkan keadaan jika Menteri Pertahanan kita diberi "fully sponsored trip" oleh agensi Amerika Syarikat (contohnya) untuk melawat ke Amerika Syarikat untuk rundingan pembelian senjata atau pesawat kapalterbang atau kapal dan sebagainya. Tidak ada sedikitpun keraguan bahawa perbuatan seperti itu melibatkan suapan dan rasuah. Tujuan mereka (sebagai contoh sahaja) adalah untuk 'memberi makan rasuah' kepada Menteri Pertahanan untuk membeli produk mereka.  Tentu sekali pihak Amerika akan rela "melayan" Menteri Pertahanan kita dengan segala keselesaan dan kemewahan sebab mereka mencari keuntungan daripada lawatan itu.
Satu lagi contoh - katakanlah Menteri Perdagangan menerima tawaran lawatan 'fully sponsored' oleh agensi kerajaan negeri China untuk ke Beijing untuk membincangkan isu perdagangan dua hala China dan Malaysia. Tentu sekali pihak China akan rela "melayan" Menteri kita dengan segala keselesaan dan kemewahan sebab mereka mencari keuntungan daripada lawatan itu.
Segalanya melibatkan duit. It is all about money. Tambah lagi 'no money no religion'. 
Saya diberi faham bahawa mengikut SOP Jabatan Perkhidmatan Awam, semua pegawai kerajaan dan Penjawat Am (civil servants) tidak dibenarkan menerima atau mengambil sebarang jenis hadiah atau habuan daripada sesiapa pun.  Sebab perbuatan seperti itu boleh membawa kepada suapan dan rasuah.
Akhir kalam, persepsi umum (public perception) terhadap Menteri dan pegawainya akan menjadi kurang baik jika kos haji dan umrah tetap naik juga terutama sekali setelah Menteri mendapat 'fully sponsored trip' yang telah dibayar oleh pihak Arab Saudi.
Apakah sebabnya Menteri Agama tidak dapat diskaun harga pakej haji dan umrah daripada pihak Arab saudi memandangkan hotel dan pesawat penerbangan diseluruh dunia (termasuk Mekah dan Madinah) semua kosong akibat Covid19? 
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/04/apabila-menteri-agama-kurang-peka-all.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mu

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Igp Pegawai Tinggi Kurang Yakin Pdrm Umum Tidak Selesa Fe El Pdrm Yab Perdana Menteri Patut Risau

Igp Pegawai Tinggi Kurang Yakin Pdrm Umum Tidak Selesa Fe El Pdrm Yab Perdana Menteri Patut Risau

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 219 hits
This is taken from Malaysia Chronicle Ex inspector arrested for spreading rumours of cop cartelarrested former inspector who spread rumours about cartel within forceafter article about Bukit Aman D7 cartel group involved in abuse of power a...
Takkan Menteri Agama Nak Berdusta Di Bulan Puasa

Takkan Menteri Agama Nak Berdusta Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 167 hits
MALAYSIA DATELINETokoh wartawan Datuk A Kadir Jasin yakin Menteri Agama Datuk Dr Zulkifli Albakri bercakap benar ketika berkata beliau menaiki kapal terbang eksekutif semasa di Arab Saudi atas tajaan pihak tertentu Takkan lah Menteri Agama ...
Dituduh Salah Guna Wang Rakyat Menteri Agama Jawab Netizen

Dituduh Salah Guna Wang Rakyat Menteri Agama Jawab Netizen

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 182 hits
M Dr Zulkifli Mohamad AL Bakri KUALA LUMPUR Satu video tular di aplikasi Tik Tok mengenai dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifili Mohamad Al Bakri menyalahguna peruntukan kerajaan Video berdurasi 57 saat itu memap...
Bekas Calon Amanah Cerita Beza Sikap Mujahid Dengan Menteri Agama Sekarang

Bekas Calon Amanah Cerita Beza Sikap Mujahid Dengan Menteri Agama Sekarang

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 172 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSusulan tersebar video Menteri Agama ke Arab Sudi yang didakwa bersama individu dari syarikat travel haji bekas calon AMANAH Azhar Abdul Shukur menceritakan bagaimana permohonan beliau sendiri pernah ditolak ketika mem...
Beza Menteri Agama Dahulu Dan Sekarang

Beza Menteri Agama Dahulu Dan Sekarang

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 186 hits
Suatu ketika Tuan Guru Dato Nik Aziz Nik Mat berhasrat ke Mekah Kemudian diberitakan pemergiannya itu ditaja seseorang Terjadi polemik di kalangan rakyat pro dan kontra Tuan Guru kemudiannya membatalkan rancangan ke Mekah Sekian adanya Demi...
Menteri Agama Kata Kerajaan Belum Tetapkan Bila Pindaan Ruu355 Akan Dibentangkan Di Parlimen

Menteri Agama Kata Kerajaan Belum Tetapkan Bila Pindaan Ruu355 Akan Dibentangkan Di Parlimen

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 151 hits
April 7 2021 Biarpun mendapat bantahan kumpulan bekas penjawat kanan kerajaan kerajaan masih mahu meminda Akta Mahkamah Syariah atau Akta 355 bagi membolehkan hukuman lebih berat terhadap perbuatan lesbian gay biseksual dan transgender yang...
Menteri Umno Dalam Kabinet Pn Kurang Prinsip Kata Kuli

Menteri Umno Dalam Kabinet Pn Kurang Prinsip Kata Kuli

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 172 hits
Pengerusi Jemaah Penasihat Umno Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan pemimpin pemimpin Umno yang berada dalam kabinet kerajaan Perikatan Nasional kurang prinsip dan tiada hala tuju Menurut veteran Umno itu hal tersebut dapat dilihat apabila ...
Rentasan 869 Wml Taja Sepenuhnya Perjalanan Menteri Agama Ke Riyadh

Rentasan 869 Wml Taja Sepenuhnya Perjalanan Menteri Agama Ke Riyadh

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 182 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8691 BEZA MENTERI AGAMA DAHULU DAN SEKARANG 2 DAP BERTEGAS PARTI BERBILANG KAUM 3 WANITA AMANAH DIAM DIAM UBI 4 ICERD ITU IDEA SIAPA
Pemilihan Umno Perlulah Disegerakan Serta Diadakan Sebelum Pilihan Raya Umum Ke 15

Pemilihan Umno Perlulah Disegerakan Serta Diadakan Sebelum Pilihan Raya Umum Ke 15

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 198 hits
PUTRAJAYA Pemilihan UMNO perlu disegerakan dan diadakan sebelum Pilihan Raya Umum ke 15 selaras ikrar supaya tiada penangguhan bagi pemilihan berikutnya yang disebut berulang kali dalam pemilihan 2018 Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun