Apa Yang Perlu Kita Buat Jika Malaysia Lock Down


Apa Yang Perlu Kita Buat Jika Malaysia Lock Down? Pertama sekali admin ingin tegaskan di sini posting ini adalah berdasarkan perkongsian daripada seorang di media sosial.
Apa Yang Perlu Kita Buat Jika Malaysia Lock Down Perkongsian ini menyarakan kepada kita semua tentang persediaan yang perlu kita buat JIKA diulangi sekali lagi JIKA negara kita kena sehingga tahap LOCK DOWN disebabkan oleh wabak COVID-19.
Malaysia masih bebasa Lock Down sehingga posting ini dibuat iaitu 16 Mac 2020 lock down masih belum dibuat kerana tiada keperluan hingga ke tahap ini buat setakat ini.
Jadi jangan panik. Jangan buat pembelian panik. Jangan
Jom sama-sama kita baca :-
Covid-19.
Ramai yang mesej acik. Panik. Takut Malaysia kena lockdown @ perintah berkurung. Apa nak buat sekarang ni acik? Takut sangat rasa.
Kalau tanya acik, ini jawapannya. Yang bertanya, sila baca jawapan acik di sini. Tak larat nak reply satu-satu:
1. Bertenang. Masuk dapur tengok apa yang masih ada. Ambil kertas dan pen, tengok apa yang kurang, senaraikan. Paling utama ialah beras sebab tu makanan ruji kita. Beli lebih sikit daripada biasa. Biasa beli beras 10kg satu beg? Esok pergi beli dua beg. Begitulah. Lebihkan beras kalau ada bajet. Tak perlu beli beras sampai 10 beg. Guna otak, jangan ikut perasaan. Kalau rumah awak selalu ada masalah air, simpan air. Utamakan barang yang penting macam beras, lauk, gula, garam. Kalau ada anak kecik pastikan ada stok susu, pampes. Kalau ada bajet lebih boleh beli makanan dalam tin, bihun, pasta. Kalau ada bajet banyak sikit, boleh beli barang dalam senarai ini:
Ikan bilis
Telur
Tepung
Kurma
Gula
Garam
Ikan masin
Ikan kering
Bawang
Kentang
Kismis
Kacal dal
Kacang hijau
Kacang merah
Makanan dalam tin
2. Ubat-ubatan. Kalau awak sakit dan perlu makan ubat setiap hari, tak boleh terputus ubat, sila tambah stok ubat. Ubat adalah sangat penting selain makanan. Ada bajet beli ubat-ubatan basic sikit macam panadol, painkiller, chi kit teck aun, vicks, bla bla bla.
3. Beli ikut keperluan. Beli apa yang awak perlukan sahaja. Tak guna tisu tandas tak payahlah beli tisu tandas. Duit tu guna untuk barang lain yang awak perlu. Jangan sebab tengok orang lain beli awak pun pakat beli juga.
4. Beli ikut kemampuan. Ukur poket sendiri. Tengok orang memborong sampai 3 troli, jangan awak pun beli sampai 3 troli. Sudahnya kat kaunter orang lain bayar cash, awak pula berhutang bayar dengan kredit kad. Salah tu. Acik tak galakkan buat macam tu.
5. Jangan bergolok-gadai semata-mata nak memborong makanan. Seeloknya jangan jual emas. Gunakan cash yang ada. Kenapa acik cakap macam ni? Supaya awak tak menyesal dikemudian hari.
6. Beli dalam keadaan yang tenang. Jangan berebut. Jangan bertolak-tolak.
7. Ambil barang dalam jumlah yang awak perlukan. Jangan buat benda mengarut seperti borong daging burger sampai 2 troli, beli telur 30 papan, beli tisu tandas 10 pek, beli megi penuh bonet kereta. Banyak mana awak perlu? Beli banyak itu sahaja.
8. Kalau awak beragama islam, solat awal waktu. Ini pesanan penting dari acik. Solatlah diawal waktu. Jangan dilupa. Dalam keadaan genting macam ni solatlah talian hayat yang menghubungkan kita dengan Allah.
Tapi acik, saya takde duit sekarang. Tengah bulan betul-betul kering. Kena tunggu gaji baru dapat beli barang. Saya susah hati tengok orang lain memborong sakan.
Sabar. Bahagian masing-masing. Cuba tengok semula berapa duit yang ada, beli mana yang dapat. Tak boleh beli beras 10kg, beli beras 5 kg atau beras timbang. Atau boleh beli bihun, satu pek lebih kurang RM2 lebih sahaja harganya. Beli setakat yang mampu. Tolak perbelanjaan yang tak diperlukan. Kedai eco ada banyak jual makanan murah dengarnya, boleh cuba tengok di sana.
Pesanan terakhir: tak usah tayang barang yang awak borong di media sosial. Troli penuh, bonet kereta penuh, kabinet dapur penuh. Perbuatan awak akan mencetuskan panik, menyebabkan orang yang tak mampu beli semakin tertekan, dan dalam masa yang sama akan membahayakan awak sendiri. Bahaya macam mana pulak acik? Fikirkan sendiri. Dah dewasa.
Semoga bermanfaat! – Nurul Kasmadillawati Zakaria –

The post Apa Yang Perlu Kita Buat Jika Malaysia Lock Down appeared first on Berita Viral Terkini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beritaviralterkini.com/apa-yang-perlu-kita-buat-jika-malaysia-lock-down/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Malaysia Lock Down Jangan Panik Bertenang Beli Barang Ikut Keperluan Sahaja

Jika Malaysia Lock Down Jangan Panik Bertenang Beli Barang Ikut Keperluan Sahaja

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 752 hits
Lock down atau istilahnya perintah berkurung hanya akan dikeluarkan oleh pihak berkuasa Namun setakat hari ini masih belum ada sebarang perintah berkurung yang dikeluarkan rentetan wabak Covid 19 JIKA MALAYSIA LOCKDOWN JANGAN PANIK Ramai ya...
Hari Ke Empat Lock Down Di Malaysia

Hari Ke Empat Lock Down Di Malaysia

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 236 hits
Assalammualaikum Dunia Salam sejahtera untuk saudara saudara ku sekalian Lama tak mengetuk papan kekunci nie Kekok laaa pulak Ada nie haaa tak kemana mana Before lock down sempatlah bawa bebudak nie naik flight Nanti cikbunga ciritera yer T...
Nasi Goreng Simple Masa Lock Down

Nasi Goreng Simple Masa Lock Down

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 488 hits
Hari ini adalah hari ketiga negara melaksanakan perintah kawalan pergerakan atau dipanggil juga sebagai lock down Memang istilah lock down ini saya hanya baru dengar ketika Wuhan dilanda dengan Covid 19 Ketika itu sangat menakutkan bila mel...
Ini Negara Negara Yang Terapkan Lock Down Untuk Cegah Penyebaran Corona

Ini Negara Negara Yang Terapkan Lock Down Untuk Cegah Penyebaran Corona

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 143 hits
Beberapa bulan terakhir ini dunia tengah digegerkan dengan kasus virus corona Virus corona mulai mencuat ke publik pada awal tahun lalu yang dilaporkan pertama kali dari Kota Wuhan China dan kini telah menyebar ke lebih dari 100 negara di d...
6 Fase Penyebaran Virus Corona Di Italia Sejak Awal Hingga Lock Down

6 Fase Penyebaran Virus Corona Di Italia Sejak Awal Hingga Lock Down

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 297 hits
Menurut informasi yang dilansir dari Worldometer hingga Minggu jumlah penderita corona di Italia telah mencapai 21 157 orang Dari keseluruhan korban tersebut sebanyak 1 441 orang meninggal dunia dan 1 966 orang diantaranya dinyatakan sembuh...
Aktivitas Lock Down Google Fasilitasi Hangouts Meet Gratis Untuk Pendidikan

Aktivitas Lock Down Google Fasilitasi Hangouts Meet Gratis Untuk Pendidikan

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 246 hits
Hangouts Meet Gratis Melihat kondisi seperti ini dimana semakin banyak karyawan pendidik dan siswa yang akan melakukan aktivitas secara jarak jauh maka Google mengambil kebijakan khusus dalam menanggapi penyebaran COVID 19 Google memiliki f...
Persediaan Asas Bila Negara Lock Down Disebabkan Covid 19

Persediaan Asas Bila Negara Lock Down Disebabkan Covid 19

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 638 hits
Apakah persediaan paling asas yang telah aku buat bila satu hari nanti negara kita lockdown disebabkan oleh wabak covid 19 yang semakin bertambah Sebelum itu aku cuma nak bagitau yang ini cuma langkah persediaan bukan terlalu paranoid atau ...
Rencana Busuk Di Balik Lock Down

Rencana Busuk Di Balik Lock Down

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 625 hits
Kawanku Sedunia Saat ini Presiden Joko Widodo berada di dalam tekanan terbesar sepanjang pemerintahannya Banyak orang orang yang semula mendukung Jokowi saat ini berbalik menyerangnya gegara Covid 19 seperti anak durhaka yang menusuk orang ...
Kabinet Malaysia 2020 Kerajaan Perikatan Nasional

Kabinet Malaysia 2020 Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 2723 hits
1 Tamat sudah teka teki siapa yang menerajui Kerajaan Malaysia selepas runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan dan diambil alih oleh Perikatan Nasional Jumlah menteri dan timbalan menteri kabinet yang diketuai oleh Perdana Menteri TS Muhyiddin Y...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord