Apa Yang Dimaksudkan Dengan Nama Akronim Airbnb


Apakah sebenarnya terdapat maksud tertentu pada nama singkatan Airbnb atau ia sekadar nama yang tak ada sebarang maksud?

Laman web Airbnb adalah merupakan sebuah portal yang menghubungkan antara individu yang mencari tempat penginapan dengan individu yang mempunyai tempat penginapan atau ruang tamabhan untuk disewakan.
 
Sebagai individu yang memerlukan tempat untuk menginap, kita boleh menggunakan laman web Airbnb untuk menempah tempat penginapan seperti rumah jenis apartment, bilik hotel, hostel dan sebagainya. Bukan itu sahaja, malahan kita juga boleh menemui tempat-tempat penginapan yang unik seperti vila, istana, bot, manor, rumah pokok, tipis, igloo, pulau persendirian dan harta benda lain.
 
Bagi pemilik kediaman, mereka boleh mendapatkan penyewa dengan lebih mudah apabila mereka menyenaraikan hartanah atau kediaman milik mereka di laman web Airbnb.
 
Memandangkan laman web Airbnb ini adalah laman web antarabangsa, kita boleh menempah tempat penginapan dimana-mana lokasi di serata dunia, yang menyertai program ini. Tempat penginapan yang terdapat di laman web dan applikasi Airbnb ini tidak terhad untuk tempat penginapan disatu-satu kawasan semata.
 
Sekiranya anda mempunyai tempat kediaman yang ingin disewakan, dan anda iklankan kediaman anda melalui laman web Airbnb, ada kemungkinan anda juga bakal menerima tetamu dari luar negara. Ini bermakna, bakal pelanggan anda tidak terhad kepada penduduk setempat atau sesuatu negara sahaja.
 
Tiada sebarang caj dikenakan untuk menyenaraikan atau meletakkan iklan di laman web Airbnb. Anda boleh mula dengan mendaftarkan akaun di laman web mereka secara percuma melalui pautan ini.
 
Idea tentang penubuhan Airbnb bermula sejak dari tahun 2007 lagi. Anda boleh baca temubual bersama pengasas bersama Airbnb iaitu Brian Chesky yang saya petik dari laman web Quora.
Joe [Gebbia – co-founder] and I had just moved to San Francisco and become roommates in 2007. Neither of us had a job and we needed money for rent. We were both designers and we knew the International Design Conference was coming to San Francisco in October, yet all the hotels were sold out.
We thought we could make some money if we rented out our place and turned it into a bed and breakfast. We got three airbeds and created a Web site called “Air Bed and Breakfast.” People signed up to rent the airbeds and we cooked them breakfast every morning and acted like tour guides. We didn’t mean to start a business. It just sort of happened. There was no flash of genius.
In the beginning, we didn’t realize that this would be the big idea. It was the thing that would pay the rent until we thought of the big idea. Gradually it became obvious that this was the big idea. Eventually we expanded beyond our apartment and our three airbeds and shortened the company name to Airbnb.
 

Sumber asal temubual ini adalah dari laman web Inggeris http://greylockvc.com, namun saya dapati laman web ini sudah tidak dapat diakses pada masa catatan ini saya lakukan.
 
Dari sini kita dapat mengetahui, yang nama Airbnb adalah berasal dari perkataan “Air bed and breakfast”. Ini merupakan konsep asal, bagaimana Airbnb bermula. Kemudian nama tersebut ditukar kepada satu nama yang lebih catchy dan lebih mudah disebut serta diingati.
 
Tempah tempat penginapan beserta pakej sarapan pagi Konsep asal Airbnb, tetamu akan menempah tilam angin (tempat tidur) beserta dengan sarapan pagi. Namun, pada hari ini konsep sedemikian sudah tidak lagi digunakan secara meluas, dan kita boleh lihat dari laman web Airbnb itu sendiri, kita boleh tempah satu rumah (entire home) ataupun sekadar menempah bilik hotel.
 
Walaubagaimanapun, ada juga bilik-bilik yang kita tempah melalui Airbnb, turut menawarkan set sarapan pagi. Salah satu yang saya pernah tempah adalah semasa menginap di H Benjamin Residence yang terletak di Kundasang.
Baca juga: Pengalaman menginap di H Benjamin Residence, Kundasang

Dari segi kos, untuk membuat tempahan tempat penginapan menerusi laman web Airbnb tidaklah lebih murah kalau nak dibandingkan dengan lain-lain laman web yang terdapat diinternet. Harga dipengaruhi oleh faktor seperti jenis kemudahan yang disediakan, jenis kediaman, lokasi dan sebagainya.
 
Pengguna perlu tahu, pada setiap harga yang dipaparkan, mungkin akan terdapat harga atau kos lain yang tidak dinyatakan, misalnya
Kos untuk bawa tetamu tambahan (additional guest) Kos pembersihan (cleaning fee)  
Kesemua kos tambahan ini, akan kita ketahui pada step terakhir sebelum bayaran dilakukan. Satu lagi yang anda perlu tahu, untuk tempahan melalui laman web Airbnb, pengguna perlu membuat bayaran penuh, dan setakat ini Airbnb tidak menggunakan konsep bayaran deposit terlebih dahulu.
 
Sebelum nak pergi bercuti, kita bayar full payment terlebih dahulu. Kemudian pada hari kita akan bercuti, kita akan diberikan arahan bagaimana untuk mendaftar masuk ke rumah kediaman yang ditempah.
 
Sama ada kita akan diberikan kod akses, ambil kunci dipondok pagar ataupun berurusan dengan kaunter pendaftaran. Setiap rumah yang disenaraikan di Airbnb menggunakan sistem daftar masuk yang berbeza.
 
Saya berpendapat, ramai orang yang suka guna Airbnb sebab mudah untuk berurusan. Dari pengalaman saya sendiri, kebanyakkan rumah kediaman yang saya tempah melalui Airbnb, saya tak pernah jumpa dengan pemilik (host) rumah tersebut.
 
Segala urusan dan komunikasi dilakukan sama ada melalui whatsapp atau gunakan sistem mesej dari Airbnb sahaja. Begitu juga dengan proses untuk daftar keluar (check out). Kita sebagai tetamu yang menginap, dengan sendirinya perlu faham, yang kita perlu kosongkan kediaman yang kita sewa melalui Airbnb sebelum atau pada waktu akhir kita perlu mendaftar keluar.
 
Baiklah, jika anda masih belum pernah gunakan laman web Airbnb ini, sama ada untuk membuat tempahan tempat menginap, atau untuk sewakan homestay mahupun guesthouse milik anda, mungkin lepas ini anda boleh pertimbangkan untuk berbuat demikian.

Bagi menghargai kesudian anda membaca perkongsian saya ini, apa kata anda dapatkan travel credit Airbnb bernilai RM120 dari pautan ini. Syaratnya mudah sahaja, anda hanya perlu daftar sebagai ahli di laman web Airbnb.
 
Setelah menjadi ahli, anda boleh gunakan travel credit tersebut untuk dapatkan diskaun apabila buat tempahan di laman web Airbnb. Jika anda ingin buat duit melalui Airbnb, menerusi akaun yang sama, anda juga boleh mula mengiklankan homestay milik anda.
 
Sebenarnya ada banyak lagi kelebihan yang terdapat pada laman web Airbnb ini. Selain membuat tempahan tempat untuk menginap, sekarang ini kita juga boleh menempah aktiviti dan merasai pengalaman unik melalui laman web yang sama.
 
 
The post Apa yang dimaksudkan dengan nama akronim Airbnb? appeared first on Soal Jawab .MY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://soaljawab.my/apa-maksud-perkataan-airbnb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kepada Kaki Travel Ke Luar Negara Khususnya Inilah Nama Panggilan Lain Daging Babi Yang Harus Anda Ketahui

Kepada Kaki Travel Ke Luar Negara Khususnya Inilah Nama Panggilan Lain Daging Babi Yang Harus Anda Ketahui

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 552 hits
Bagi orang Islam melancong ke luar bandar atau ke luar negara mempunyai cabaran tersendiri terutamanya soal makanan Lebih lebih lagi jika bandar atau negara mempunyai majoriti masyarakat bukan Islam Mereka mesti memilih dengan teliti apakah...
Kentut Sudah Bertukar Nama

Kentut Sudah Bertukar Nama

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 256 hits
Seorang lelaki yang mempunyai nama yang rare iaitu Kentut menjadi tumpuan Kalau fikirkan dengan nama ini sudah tentu ianya menajdi bahan ketawea dan lawak orang lain dan masyarakat terutama ketika kecil dan sekolah Tetapi akhirnya lelaki in...
Ini Identitas Pemilik Porsche Yang Gunakan Nama Orang Lain Buat Data Kepemilikan

Ini Identitas Pemilik Porsche Yang Gunakan Nama Orang Lain Buat Data Kepemilikan

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 223 hits
Badan Pajak dan Retribusi Daerah DKI Jakarta tengah mengejar pemilik mobil mewah Porsche yang diduga menggunakan data orang lain sebagai data kepemilikan untuk menghindari pajak progresif Pemilik asli kendaraan mewah itu menggunakan identit...
Semakan Nama Layak Program Rebat Bil Elektrik Percuma Rm40

Semakan Nama Layak Program Rebat Bil Elektrik Percuma Rm40

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 705 hits
Bermula 1 Januari 2019 depan kerajaan akan mula melaksanakan program Rebat Bil Elektrik RM40 00 untuk membantu keluarga miskin tegar dan miskin yang berdaftar dan disahkan dalam sistem eKasih Melalui program bantuan kerajaan secara bersasar...
Gerindra Pks Bahas Wagub Dki Besok Sebelum 25 Januari Sudah Ada Nama

Gerindra Pks Bahas Wagub Dki Besok Sebelum 25 Januari Sudah Ada Nama

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 283 hits
Dia menjelaskan pertemuan tersebut direncanakan berlangsung di kantor DPD Partai Gerindra DKI pukul 16 00 WIB Nantinya dari pihak Partai Gerindra juga akan dihadiri oleh dua tim uji kelayakan dan kepatutan yakni Syarif dan peneliti senior L...
Debat Perdana Capres Terdapat 8 Panelis Ini Nama Namanya

Debat Perdana Capres Terdapat 8 Panelis Ini Nama Namanya

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 146 hits
Komisi Pemilihan Umum menetapkan delapan panelis untuk sesi debat pertama calon presiden dan wakil presiden pada 17 Januari 2019 Di antaranya para ahli dari bidang Hukum Korupsi HAM dan Terorisme sesuai tema debat pertama
Soal Nama Rosiana Silalahi Kubu Jokowi Mau Moderator Berjarak Dengan Capres

Soal Nama Rosiana Silalahi Kubu Jokowi Mau Moderator Berjarak Dengan Capres

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 191 hits
Jubir Prabowo Sandiaga Dahnil Anzar Simanjuntak menyebut kubu Jokowi menolak usulan nama Rosiana Silalahi menjadi moderator pada debat Pilpres 2019 yang akan digelar 17 Januari nanti Namun hal itu dibantah oleh kubu Jokowi
Kenali Nama Dan Jenis Pisang

Kenali Nama Dan Jenis Pisang

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 679 hits
Terdapat berbagai jenis pisang yang selalu kita makan secara terus atau dibuat pisang goreng atau cekodok Buah pisang amat sinonim dengan rakyat Malaysia sebagai makanan pelengkap seharian Terdapat juga kek pisang yang enak selalu dijual di...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong