Apa Salah Terima Kerajaan Campuran Sementara Tunggu Pru 15


Home

MASIH bergolak. Itu suasana politik semasa tanah air ketika ini. Sehingga kini, belum ada kata sepakat diputuskan bagi menamatkan huru-hara politik yang tercetus sejak beberapa hari lalu.

Mesyuarat demi mesyuarat terus berlangsung. Masing-masing mungkin dengan agenda sendiri. Hakikatnya, tidak sukar untuk membuat keputusan sekiranya kepentingan rakyat yang diutamakan.

Malangnya apa yang tergambar adalah setiap parti politik mahu pelbagai kehendak mereka dipenuhi.

Hal rakyat hanya sebagai alasan untuk mereka menghalalkan cara. Perlu diingat kita kini berada di tahun 2020.

Usaha parti-parti politik pembangkang mahu menyerahkan mandat kepada rakyat supaya diadakan pilihan raya umum semula secara dasarnya memang langkah baik.

Kita faham, mandat yang diterima daripada rakyat wajar diserahkan kembali kepada rakyat.

Namun, keadaan ekonomi semasa yang terjejas teruk, memungkinkan perkara tersebut sukar dilakukan. Untuk mengadakan pilihan raya umum memerlukan perbelanjaan yang sangat besar.

Bukan satu atau dua juta ringgit tetapi beratus juta ringgit. Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) sahaja memakan kos RM500 juta. Itu angka rasmi dikeluarkan pihak Suruhanjaya Pilihan Raya, yang tidak rasmi, mungkin lebih besar.

Dalam situasi sekarang, wang itu lebih bermanfaat digunakan untuk kebajikan rakyat – bukan memuaskan hati pemimpin-pemimpin politik. Lagi pun, PRU-15 hanya dua atau tiga tahun lagi.

Sekiranya cadangan awal Tun Dr. Mahathir Mohamad (seperti digembar-gemburkan) mahu mewujudkan kerajaan campuran atau diistilahkan sebagai Perikatan Nasional diterima, ini dapat mengimbangi tindakan-tindakan pentadbiran yang selama ini menimbulkan kemarahan rakyat.

Menerima kemasukan parti-parti pembangkang dalam kerajaan sedia ada, diyakini dapat membantu kerajaan melaksanakan tanggungjawab dengan lebih berkesan.

Malaysia ketika dipimpin Dr. Mahathir sebelum ini, telah terbukti mampu melepasi cabaran ekonomi. Di kala dunia hilang punca, beliau bekerja dan menyelesaikan kekusutan itu dengan baik.

Kini, negara berdepan dengan masalah yang sama. Tiada ruginya membiarkan beliau sekali lagi mengemudi negara untuk mengharungi liku-liku yang kita percaya beliau mempunyai jawapannya.

Kita juga percaya Dr. Mahathir benar-benar mahu menyelamatkan Malaysia. Jika tidak, beliau boleh sahaja mengekalkan jawatan dengan Kabinet sedia ada. Mungkin juga benar, halangan-halangan dalaman mendorong beliau membuka laluan kepada kerjasama parti-parti lain untuk membantu.

Mengambil kira kemungkinan-kemungkinan ini, janganlah dibiarkan beliau bersendirian.

Kewujudan Perikatan Nasional juga bukan muktamat kepada persoalan ini. Parti-parti gabungan boleh sahaja dihadkan kerjasamanya sementara menunggu PRU-15.

Bermakna, dalam tempoh itu, kerjasama atau muafakat yang terjalin hanya membabitkan dasar tanggungjawab mentadbir urus negara – membantu rakyat melepasi fasa sukar ekonomi semasa.

Bagi rakyat kebanyakan, mereka sebenarnya tidak kisah siapa yang menjadi pemerintah. Selagi keadilan dapat ditegakkan, letak lah parti apa pun, rakyat dapat menerimanya.

Kekalahan Barisan Nasional (BN) dan kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada PRU-14 telah membuktikan perkara ini. Namun, jangan dikhianati kepercayaan yang diberi.

Jika Dr. Mahathir memilih meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri untuk mengajak parti-parti lain ke arah menyelamatkan negara, ini lah masanya harapan itu disambut dengan hati terbuka.

Ketepikan sementara ego diri. Kerana sebagai Perdana Menteri interim, Dr. Mahathir masih mempunyai kuasa prerogatif dalam menentukan barisan Kabinet dalam kerajaan pimpinannya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/02/apa-salah-terima-kerajaan-campuran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Boleh Terima Kenyataan Tun M Umno Hanya Tunggu Kenyataan Rasmi Istana Negara Annuar

Tak Boleh Terima Kenyataan Tun M Umno Hanya Tunggu Kenyataan Rasmi Istana Negara Annuar

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 339 hits
UMNO sedang menunggu kenyataan rasmi Istana Negara selepas Perdana Menteri interim Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Yang di Pertuan Agong tidak menemui mana mana Ahli Parlimen yang memperoleh majoriti yang jelas untuk dilantik sebagai Pe...
Terima Pingat Panglima Gagah Berani Ini Kisah Salah Seorang Komando 69 Wira Lahad Datu

Terima Pingat Panglima Gagah Berani Ini Kisah Salah Seorang Komando 69 Wira Lahad Datu

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 1308 hits
Tugas menjaga keamanan negara memerlukan keberanian yang tinggi Hal ini kerana mereka sering dijadikan sasaran dan boleh dibunuh penjenayah pada bila bila masa dalam situasi yang tidak terjangka Kisah keberanian mereka sewajarnya dipateri k...
Artikel Menarik Untuk Dibaca Kerajaan Sementara Siri 1

Artikel Menarik Untuk Dibaca Kerajaan Sementara Siri 1

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 203 hits
Oleh AYMAN RASHDAN WONG Article ni panjang sikit but worth reading THE KING AND THE CHIEF SERVANTFenomena yang sedang melanda Malaysia ni dipanggil government formation deadlock Deadlock ni boleh berpunca daripada samada hung parliament iai...
7 Sebab Kerajaan Ph Runtuh Bukannya Salah Umno Pas

7 Sebab Kerajaan Ph Runtuh Bukannya Salah Umno Pas

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 636 hits
Dengan perletakan jawatan Tun Mahathir selaku PM maka secara automatik terbubarnya Kabinet di kalangan Menteri dan Timbalan Menteri sebagaimana yang diperkenankan oleh KDYMM SPB Yang Di Pertuan Agong Secara mudahnya KENAPA Kerajaan PH runtu...
Dap Kerajaan Pintu Belakang Salah Di Sisi Undang Undang

Dap Kerajaan Pintu Belakang Salah Di Sisi Undang Undang

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 324 hits
KUALA LUMPUR Timbalan Setiausaha Agung DAP Nga Kor Ming menegaskan pembentukan kerajaan pintu belakang adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan salah di sisi undang undang Beliau juga berkata pembentukan kerajaan berkenaan juga...
Kerajaan Sementara Mungkin Dibentuk Ag

Kerajaan Sementara Mungkin Dibentuk Ag

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 320 hits
MALAYSIAKINI Pejabat Peguam Negara dijangka mengeluarkan butiran mengenai kerajaan sementara di tengah tengah kegalauan politik ekoran runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan Ya saya sedang sediakan kenyataan media Berkenaan kandungan sila tungg...
Hamis Al Gacir Hilang Kaki Kanan Lepas Serangan Bom Di Syria Terima Kasut Bola Dari Mo Salah

Hamis Al Gacir Hilang Kaki Kanan Lepas Serangan Bom Di Syria Terima Kasut Bola Dari Mo Salah

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 443 hits
Sejak berpindah ke kelab Liverpool nama Mohamed Salah menjadi sebutan peminat sukan bola sepak seluruh dunia Malah ada yang menggelar beliau sebagai The Egyptian King Pemain yang berasal dari Mesir itu sudah semakin disayangi penyokong Live...
Tan Sri Muhyiddin Perdana Menteri Ke 8 Terima 114 Sokongan Pas Akhirnya Dalam Kerajaan

Tan Sri Muhyiddin Perdana Menteri Ke 8 Terima 114 Sokongan Pas Akhirnya Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 739 hits
Selepas hampir 1 minggu rakyat Malaysia bermain teka teki dengan ketidaktentuan politik negara akhirnya satu keputusan telah dicapai apabila Yang di Pertuan Agong membuat keputusan untuk menjadikan Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Perdana Me...
Siri 2 Kerajaan Sementara

Siri 2 Kerajaan Sementara

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 206 hits
SIRI 2 KERAJAAN SEMENTARA OLEH AYMAN RASHDAN WONG Bagi demokrasi berparlimen yang tak ada raja seperti Israel Itali dan Singapura presiden mereka memainkan peranan ketua negara sama macam raja di negara yang mengamalkan sistem raja berperle...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2