Apa Rahsia Panjang Umur Sampai 100 Tahun Atok Ini Jawab Dia Merokok Setiap Hari


Atok atok, hati kau keras tok Apa Rahsia Panjang Umur Sampai 100 Tahun? Atok Ini Jawab Dia Merokok Setiap Hari

Semua manusia mahu hidup lama. Malah dalam sejarah manusia itu sendiri, telah ramai yang mencari penawar ataupun ubat untuk hidup selama lamanya. Namun benda tu memang tak ada. Kerana manusia pasti akan mati jua pada satu hari nanti.
Menurut life expectancy, purata umur manusia adalah 72.6 tahun. Di China seorang atok meraikan harijadinya ke-100 tahun. Dia adalah centenarian yang telah melalui banyak perkara dalam hidupnya.
Sudah pastinya soalan paling glamor akan ditanya kepadanya adalah, bagaimana tips dia hidup lama?
Agak mengejutkan kerana atok yang bernama Zhang Kemin itu menyatakan dia merokok setiap hari untuk memastikan dirinya kekal cergas dan bersemangat.
Selain daripada merokok dia juga seorang peminum minuman keras. Dan lebih mengejutkan dia tidak menjaga pemakanannya, dan makan apa saja benda dia nak makan.
Sepertinya perkara yang diberitahu oleh atok Zhang itu akan membuatkan manusia pendek umur. Tetapi dia berpendapat sebaliknya.
Zhang yang berasal dari Jinjin di China, sangat yakin bahawa itulah yang membuatkannya panjang umur.
LadBible turut melaporkan bahawa minuman keras dan rokok adalah ‘nafsu terbesar’ dalam hidupnya.
Dia mulai merokok secara tegar pada usia 20 tahun, dan masih merokok sebungkus setiap hari.
Pada usia 90 tahun dia sudah mengurangkan pengambilan alkohol kerana dia tidak mahu terlibat dalam kemalangan di tempat kerja.
“Sekarang saya tidak dapat mengetahui sama ada merokok dan minum itu baik atau buruk,” katanya LadBible.


Satu-satunya tanda kematian, baginya, mungkin rambutnya yang kelabu dan pendengarannya yang semakin teruk, serta pergerakannya mulai semakin perlahan.
Kemin kini bekerj menjadi penjaga buku di kedai buku. Oleh sebab dia sangat cintakan pekerjaannya, dan buku, maka dia mengurangkan pengambilan alkohol.
Kisah serupa dari 2018, di mana seorang lagi atok bernama Fredie Blom yang menyambut ulang tahunnya yang ke-114 dua tahun lalu – mengaku merokok setiap hari.
Namun Blom memberitahu Newsweek dia tidak yakin rokok adalah sebabnya untuk panjang umur.
Dengan ini, penulis ingin membuat penafian bahawa, artikel ini hanyalah laporan, dan penulis masih percaya bahawa merokok itu membahayakan kesihatan.
Depetik daripada infosihat.gov:
Bahaya merokok:
Asap Rokok Mengancam Kanak-KanakKanak-kanak juga dikategorikan sebagai perokok pasif. Ini kerana kanak-kanak menyedut asap rokok basi yang disebarkan oleh perokok.
Akibatnya, kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok basi mempunyai risiko lebih tinggi untuk mengalami pelbagai masalah kesihatan. Di antara masalah kesihatan yang mungkin dialami adalah batuk, asma serta jangkitan paru-paru dan telinga.
KKM lancar kempen untuk galakkan org ramai khususnya bukan perokok untuk menegur perokok yg merokok di tempat larangan.
Kempen Speak Out: Suarakan Hak Anda bertujuan mendidik masyarakat untuk menegur secara berhemah.
Kempen ini selaras penguatkuasaan penuh larangan pic.twitter.com/rshDiNmmqx
— KKMalaysia🇲🇾 (@KKMPutrajaya) January 7, 2020
Berikan Anak-Anak Anda Kehidupan Yang Sihat
Kanak-kanak adalah permata hati kita. Oleh itu, menjadi tanggungjawab kita untuk menyediakan persekitaran yang kondusif bagi menjamin keselesaaan dan kesihatan kanak-kanak. Di antara langkah yang boleh diambil bagi memastikan kanak-kanak tidak terdedah keapda asap rokok adalah;
Jangan merokok di dalam rumah/kereta yang mempunyai kanak-kanakJangan pegang kanak-kanak tanpa membasuh tangan selepas menghisap rokokJangan dukung kanak-kanak selepas menghisap rokok. Mendukung kanak-kanak hanya boleh dilakukan selepas mandi dan menukar baju selepas menghisap rokok.Jangan merokok dihadapan kanak-kanak. Perkara ini bukan sahaja mendedahkan kanak-kanak kepad bahaya asap rokok malah mendedahkan kanak-kanak kepada tingkahlaku yang tidak sihat.Jangan meneruskan tingkahlaku merokok jika kanak-kanak kerap sakit. Tunjukkan rasa tanggungjawab kepada kanak-kanak.Berhenti merokok – Kalau bukan untuk diri anda. Lakukan untuk anak-anak anda. 
Kesan merokok terhadap kesuburan lelaki Tingkahlaku merokok akan mengakibatkan gangguan pada tahap kesuburan lelaki. Di antara gangguan yang mungkin berlaku adalah;
Mati pucuk yang mana saluran darah ke zakar menjadi sempit dan tersebut.Kualiti sperma terganggu sehingga mengakibatkan kesukaran untuk mendapatkan zuriat mahupun zuriat yang kurang sempurnaLemah tenaga batin kerana terjadi gangguan pada lemampuan menghasilkan ereksi.Jangan pentingkan diri anda, berhenti merokok. Fikirkan tentang orang lain, fikirkan tentang pasangan anda. 
Merokok Mengakibatkan StrokMerokok menambahkan risiko penyakit berbahaya dan menyebabkan 10–12% dari kematian di Malaysia. Salah satu penyakit yang dikaitkan dengan kesan merokok adalah Strok (Angin Ahmar)
Strok disebabkan oleh salur darah tersumbat di dalam otak.
Kerosakan ini disebabkan oleh kesan nikotin yang menjadikan salur darah akan menjadi tebal dan sempit sehingga menyukarkan aliran darah
Akibatnya, sebahagian badan mungkin menjadi lumpuh dan mengakibatkan maut. Kurangkan Risiko Anda Mendapat Strok.
Tidak ada bukti vape selamat untuk rawat ketagihan merokok – KKMhttps://t.co/wiGgULgVPo#AWANInews #AWANI745 pic.twitter.com/QTyzV9LrL0
— 🇲🇾Astro AWANI🇲🇾 (@501Awani) October 23, 2019

Oleh itu, anda seharusnya;Jangan merokok kerana merokok menambahkan risiko strok (Angin Ahmar).Lakukan aktiviti yang sihat seperti bersukan mahupun melakukan hobi harian. Alihkan keinginan untuk merokok dengan berfikir secara positif.
Banyakkan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan
 
Rokok Mengakibatkan Serangan Sakit JantungMerokok juga dikaitkan dengan serangan jantung. Statistik Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan bahawa merokok adalah faktor risiko utama bagi penyakit bahaya dan menyebabkan 10–12% kematian di Malaysia. Malangnya 50% golongan lelaki di Malaysia adalah perokok.
 
Sayangkan Jantung Anda Oleh itu, anda seharusnya;
Berhenti merokok kerana merokok menambahkan risiko serangan sakit jantung.Jauhkan diri daripada asap rokok basiLakukan aktiviti fizikal seperti bersukanSentiasa berfikiran positif 
Fakta Membimbangkan Akibat Merokok50% dari golongan lelaki di Malaysia adalah perokok. Di Kuala Lumpur, nisbah antara perokok lelaki dan wanita di bawah umur 30 tahun adalah 5:1. 25% dari pelajar sekolah berumur 15 tahun ke atas pernah mencuba merokok dan 70% dari kumpulan ini akan menjadi perokok apabila meninggalkan bangku sekolah.
60-75% dari asap rokok akan disedut oleh orang yang tidak merokok. Hanya 50% perokok akan dapat menjangkau umur 70 tahun.
Rakyat Malaysia membelanjakan RM1.5 bilion setiap tahun untuk membeli rokok.
U can now lodge a complaint via call/ws if u come across an eatery without a "No Smoking" sign or if u see someone smoking at such places.
For smokers, u can get help to quit 🌟
Merokok membawa padah bkn shj pd perokok but also to those around them – kudos to KKM for this! pic.twitter.com/GAOsNJ9Yzs
— Ezzaty Hasbullah 🇲🇾 (@ezzatyhasbullah) September 25, 2020

Rokok Mengakibatkan Kanser Paru-ParuMerokok menambahkan risiko penyakit merbahaya seperti kanser paru-paru. Ia merupakan kanser paling kerap dialami golongan lelaki dan amat berkait rapat dengan tabiat merokok. Punca penyakit adalah asap rokok yang mengeluarkan hampir 4,000 bahan kimia beracun dan 53 dari bahan kimia ini boleh mengakibatkan kanser.
Asap rokok . Jika anda mengalaminya, peluang untuk sembuh amat kecil sekali.
Selamatkan Diri Anda Dari Kanser Paru-ParuPerkara yang boleh dilakukan bagi mengelakkan kanser paru-paru
Berhenti merokok atau jangan mula merokok.Elakkan diri daripada perokokElakkan pergi ke tempat-tempat yang boleh mendedahkan anda kepada asap rokok basiAmalkan cara hidup sihat dengan melakukan aktiviti fizikal dan berfikiran positifKeluarga Anda dan Orang TersayangKeluarga dan rakan-rakan anda pasti akan merasa amat sedih sekiranya mereka tahu bahawa anda sedang menderita akibat kanser paru-paru. Emosi insan-insan kesayangan anda akan terganggu apabila hidup anda menjadi hancur lebur di hadapan mata mereka. Kehidupan anda akan hanya berkisar pada keperluan perubatan yang membebankan.
Berhenti merokok – Kalau bukan untuk diri anda, lakukanlah untuk anak-anak anda.
Bahan Toksik Dalam Asap Rokok


Terdapat beribu-ribu jenis bahan kimia beracun di dalam asap rokok. Di bawah hanya beberapa bahan-bahan dan di mana ia kerap dijumpai.
Sumber: Ladbible / Infosihat





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penyakit-sifar.blogspot.com/2020/11/apa-rahsia-panjang-umur-sampai-100.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nggak Jadi Libur Ekstra Panjang Cuti Bersama Akhir Tahun Dipotong 3 Hari Sabar Ya

Nggak Jadi Libur Ekstra Panjang Cuti Bersama Akhir Tahun Dipotong 3 Hari Sabar Ya

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 277 hits
Tanggal 28 29 dan 30 Desember 2020 tidak jadi cuti bersama Katanya ini pengurangan jadi nggak bakal diganti
Kerajaan Pahang Sasar Bina 100 Rumah Bantu Golongan Kurang Berkemampuan Tahun Depan

Kerajaan Pahang Sasar Bina 100 Rumah Bantu Golongan Kurang Berkemampuan Tahun Depan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 160 hits
LIPIS Kerajaan Negeri Pahang menyasarkan pembinaan 100 rumah lagi menerusi program Rumah Rakyat Pahang pada 2021 membabitkan peruntukan RM6 5 juta bertujuan membantu golongan kurang berkemampuan memiliki kediaman sendiri Menteri Besar Pahan...
Tak Tahan Dianiaya Suami Selama 10 Tahun Isteri Nekad Bayar Pembunuh Upahan 100 Juta Untuk Bunuh Suaminya

Tak Tahan Dianiaya Suami Selama 10 Tahun Isteri Nekad Bayar Pembunuh Upahan 100 Juta Untuk Bunuh Suaminya

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 349 hits
The ReporterKesal kerana selalu dianiayai suami selama 10 tahun membuatkan seorang wanita di Kramat Jati Jakarta Timur nekad untuk mengupah orang bagi membunuh suaminya Wanita terbabit kemudian meminta adik kandungnya Gugun Gunawan untuk me...
Minum Air Coklat Setiap Hari Pun Boleh Kurus

Minum Air Coklat Setiap Hari Pun Boleh Kurus

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 481 hits
AssalamualaikumMinum Air Coklat Setiap Hari Pun Boleh Kurus Hari nie nak berceloteh sikit untuk lepaskan rasa jealous di hati Jujur cakap bila tengok orang lain kurus alahai cantiknya body dia Waktu tu mula lah pasang angan angan nak berbad...
Sebelum Ini Sering Mengelilingi Dunia Setiap Hari Dengan Kapal Terbang Bekas Juruterbang Kini Jual Burger

Sebelum Ini Sering Mengelilingi Dunia Setiap Hari Dengan Kapal Terbang Bekas Juruterbang Kini Jual Burger

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 371 hits
Kuala Lumpur Kokpit pesawat komersil Boeing 737 pernah menjadi pejabat pemuda ini sejak lebih enam tahun lalu Namun pandemik Covid 19 menukar norma kehidupan Mohammed Naeem Md Nassir 30 yang kini bergelar usahawan burger Menceritakan kisah
Hiburan Sembuh Covid 19 Walaupun Umur Dah 91 Tahun Alif Satar Kongsi Berita Gembira Datuk Kesayangan Bebas Wabak

Hiburan Sembuh Covid 19 Walaupun Umur Dah 91 Tahun Alif Satar Kongsi Berita Gembira Datuk Kesayangan Bebas Wabak

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 233 hits
Penyanyi dan pelakon Alif Satar baru baru ini telah berkongsikan berita gembira apabila datuk kesayangannya Mohamad Che Noh atau lebih mesra dipanggil Pak Wan telah pulih daripada penyakit COVID 19 Menurut Alif Pak Wan kini sudah sihat dan ...
Demam Suhu Lebih 38 Celcius Sawan Tanda Anak Dijangkiti Influenza Kena Ambil Vaksin Ini Setiap Tahun

Demam Suhu Lebih 38 Celcius Sawan Tanda Anak Dijangkiti Influenza Kena Ambil Vaksin Ini Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 237 hits
Influenza selesema dan demam denggi ramai ibu bapa yang keliru untuk membezakannya Demam bersuhu tinggi menggigil dan sawan panas adalah antara tanda tandanya Tidak patuh kepada arahan kuarantin punca ia merebak Menurut Dr Mohammad Iqbal Mo...
Kempunan Makan Kari Kambing Budak 7 Tahun Maut Tertusuk Pisau Di Dada Pada Malam Hari Deepavali

Kempunan Makan Kari Kambing Budak 7 Tahun Maut Tertusuk Pisau Di Dada Pada Malam Hari Deepavali

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 354 hits
Hasrat menyambut perayaan Hari Deepavali dengan suasana kekeluargaan bertukar menjadi tragedi apabila seorang kanak kanak lelaki berusia tujuh tahun maut akibat tertikam pisau di dada oleh sepupunya Dalam kejadian yang berlaku pada Jumaat 1...
Vide0 Budak Umur 2 Tahun Kena Mild Str0ke Gara Gara Ker4p Tengok Telefon

Vide0 Budak Umur 2 Tahun Kena Mild Str0ke Gara Gara Ker4p Tengok Telefon

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 229 hits
loading Tahukah anda penggunaan gajet tanpa kawalan boleh memberi kesan buruk kepada kanak kanak
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor