Apa Punya Lekeh Jalan Kat Malaysia Ceh Memalukan


 
June 20, 2022 Berdasarkan data yang dikeluarkan pada Oktober 2021, sebanyak 63,900 jalan berlubang telah ditampal. oleh pihak konsesi di jalan-jalan persekutuan. seluruh semenanjung. Tahniah!
Tetapi, teruk sangatkah kualiti jalan raya .di Malaysia?.
lan raya di Malaysia masih berada dalam keadaan yang teruk dan. membimbangkan meskipun negara ini mempunyai bangunan antara yang tertinggi di dunia. Perlu diingat, jalan berlubang dan tidak. rata bukan sahaja boleh merosakkan komponen kenderaan, malah dia juga boleh mendatangkan. kemalangan, kecederaan serta kematian kepada pengguna, terutama pengguna motosikal.
Setiap tahun ada sahaja kemalangan yang disebabkan oleh keadaan jalan sendiri. Bila dah tular akibat. kemalangan, barulah laju jalan berlubang tersebut dibaiki. Berapa banyak .lagi nyawa yang harus dibayar.. sebelum masalah ini diselesaikan oleh pihak berwajib?
Malah, wujud juga karakter-karakter seperti ‘Lando’ yang lebih pantas dalam menampa.l lubang-lubang berbahaya di jalan raya berbanding pihak berkuasa. sendiri. Untuk pengetahuan anda, jalan yang berlubang perlu ditampal .dengan segera bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku kepada pengguna jalan raya lain. Selain itu, air yang bertakung di lubang juga boleh meresap masuk ke dalam jalan dan melemahkan asas jalan tersebut.
Sampai bila nak biarkan kualiti jalan raya Malaysia terus berada di takuk lama? Hanya mereka yang pernah .merasa sendiri seksaan jalan berlubang sahaja yang tahu keburukannya kepada kenderaan dan diri sendiri. Tapi nak .salahkan siapa? Siapa yang perlu bertanggungjawab dalam .hal berkaitan jalan berlubang di Malaysia?
Di Malaysia, jalan persekutuan diterajui oleh JKR Malaysia manakala jalan negeri, jalan bandar dan jalan. kampung berada di bawah seliaan kerajaan negeri. Persoalannya, teruk sangatkah kualiti jalan raya .di Malaysia ini sehingga hampir 64,000 lubang terpaksa ditampal pada tahun lalu? Itu baru jumlah yang berjaya ditampal, agak-agak berapa banyak jumlah sebenar lubang yang wujud di jalan raya di Malaysia?
Nak menuding jari memanglah mudah namun sebagai pembayar cukai .dan pengguna jalan raya, kita berhak bersuara bagi menuntut kualiti jalan yang lebih. baik untuk persekitaran jalan raya yan.g lebih selamat, betul tak? Nak takut apa, cukai kita bayar!
Berdasarkan hampir 64,000 turapan jalan yang berlubang, berapa banyak .agaknya jalan yang betul-betul diturap mengikut piawaian? Tahukah anda bahawa jalan yang tidak diturap dengan sempurna  di seluruh negara telah. menyebabkan sekurang-kurangnya 5 kes kemalangan jalan raya berlaku setiap hari?
Agaknya, apa yang membuatkan kualiti jalan di negara ini teruk? Adakah kerana kerja-kerja menurap jalan menggunakan hotmix dibuat ketika cuaca hujan? Bagi yang tidak tahu, proses penurapan jalan menggunakan hotmix tidak. boleh dilakukan ketika hujan kerana aspal (premix) mudah. menyerap air sebelum pemadatan lalu meninggalkan ruang udara pada. hamparan premix selepas air mengering.
Bagaimana pula dengan kualiti bahan yang digunakan untuk membina jalan. itu sendiri? Adakah ia menyamai standard jalan raya di negara maju yang lain? Mana taknya, banyak jalan yang baru dibina kelihatan mudah mendap ..dan terkesan setelah digunapakai untuk beberapa bulan. Di manakah silapnya?
Banyak betul persoalan yang timbul. Namun hanyak pihak kerajaan persekutuan dan negeri sahaja yang mempunyai jawapannya. Diharapkan kerajaan dapat membangunkan kaedah pencegahan masalah jalan berlubang, jalan. mendap dan jalan rosak yang lebih baik dan pantas bagi memastikan. jalan raya di Malaysia kekal selamat untuk digunakan.
Ketika ini, tidak susah pun. untuk mengesan jalan berlubang di Malaysia ini. Tidak kisahlah jalan. bandar atau jalan kampung sekalipun, pasti akan jumpa. Diharapkan kerja-kerja pembaikan jalan ..serta pembinaan jalan di masa hadapan dapat ditingkatkan bagi menaikkan taraf kualiti jalan di negara ini setinggi bangunan Merdeka 118.
Muhammad Sharil Tarmizee


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/apa-punya-lekeh-jalan-kat-malaysiaceh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapalah Yang Buat Prosedur Nikah Ni Jumpa Kat Akhirat Nanti Ya Lelaki Pertikai Prosedur Nikah Di Malaysia

Siapalah Yang Buat Prosedur Nikah Ni Jumpa Kat Akhirat Nanti Ya Lelaki Pertikai Prosedur Nikah Di Malaysia

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 138 hits
Tular di media sosial seorang pengguna Twitter mempertikaikan prosedur wajib untuk bernikah termasuk menjalani ujian HIV di Malaysia yang dianggapnya sebagai menyusahkan pasangan untuk mendirikan rumah tangga nbsp Lebih teruk lagi lelaki be...
Cakap Dalam Tiap Ceramah Minum Air Parit Dapat Jadi Mb Ajak Debat Tak Minat Apa Punya Lekeh

Cakap Dalam Tiap Ceramah Minum Air Parit Dapat Jadi Mb Ajak Debat Tak Minat Apa Punya Lekeh

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 141 hits
Debat Air Kelantan Sinar Harian update Dato Husam SETUJU Dato Mohd Amar TIDAK BERMINAT Isu air ni Husam terlibat sejak dari usaha pengambilalihan Kelantan Water lagi dari syarikat Thames Water United Kindom tahun 2003 2004 Mungkin Sinar Har...
Tuuu Dia Aihhhhh Awat La Hangpa Buat Lekeh Guna Penyodok Sampah Kah Kah Kah Lucu Sebenarnya Malaysia Ni

Tuuu Dia Aihhhhh Awat La Hangpa Buat Lekeh Guna Penyodok Sampah Kah Kah Kah Lucu Sebenarnya Malaysia Ni

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 110 hits
SELAIN DARI BEBERAPA PERKARA YANG HEBAT MALAYSIA AGAK LUCU1 ADA ORANG BUKAN ISLAM MENGAKU BERMIMPI NABI MUHAMMAD2 PARTI AGAMA YANG MELAUNGKAN ISLAM TETAPI BILA DIHINA TAK MAHU BUAT DEMONTRASI BANTAHAN3 DAP MERUPAKAN SEBUAH PARTI BERBILANG B...
Kerajaan Malaysia Stabil Tak Perlu Beria Desak Bubar Parlimen Annuar Musa

Kerajaan Malaysia Stabil Tak Perlu Beria Desak Bubar Parlimen Annuar Musa

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 152 hits
The ReporterKebelakangan ini sudah timbul desas desus menyatakan Plihan Raya Umum Ke 15 bakal dilaksanakan beberapa bulan lagi Pelbagai persepsi rakyat dapat dilihat dalam menentukan calon pilihan mereka Namun begitu menurut Menteri Komunik...
Maju Singapura Rakyat Malaysia Tak Mahu Negara Maju Sebab Banyak Walaun Dan Mahacai Yang Tak Cerdik

Maju Singapura Rakyat Malaysia Tak Mahu Negara Maju Sebab Banyak Walaun Dan Mahacai Yang Tak Cerdik

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 156 hits
MAJU SINGAPURA Posting panjang Pohon tarik nafas dalam2 sebelum baca 1 Ada kawan tanya saya Kenapa kebanyakan Orang Melayu taknak Malaysia maju macam Singapura Saya jawab padanya Mereka takut orang lain memerintah dan Melayu terpinggir Sepe...
Perasmian Francais Restoran Eurasia Pertama Di Malaysia Memorie Cafe

Perasmian Francais Restoran Eurasia Pertama Di Malaysia Memorie Cafe

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 159 hits
Timbalan Ketua Pengarah Lembaga Penggalakkan Pelancongan Malaysia YBhg Datuk Musa Haji Yusof merasmikan pelancaran gilang gemilang anjuran Memorie Caf untuk membina kesedaran tentang budaya Eurasia di Malaysia dan mempromosi tarikan tarikan...
Wanita Ini Dedah Kenapa Ramai Profesional Luar Negara Tak Nak Balik Malaysia

Wanita Ini Dedah Kenapa Ramai Profesional Luar Negara Tak Nak Balik Malaysia

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 153 hits
Kenapa orang tertanya tanya ramai profesional tak nak balik Malaysia Ini saya cerita gaji saya yang tak seberapalah kalau nak banding dengan profesional di sana 15 tahun lepas saya dapat lebih kurang 26 000 gaji final saya Tapi saya kena ba...
Selamat Tinggal Malaysia

Selamat Tinggal Malaysia

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 128 hits
NILAI RINGGIT MAKIN JATUH Harga barang akan makin meningkat
Politikus Malaysia Bagai Bagi Bunga Kepada Monyet

Politikus Malaysia Bagai Bagi Bunga Kepada Monyet

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 143 hits
Politikus Malaysia tidak ada visi atau pun wawasan Mereka hanya memberi tumpuan kepada bagaimana hendak menang pilihan raya sahaja Mereka tidak ada rancangan jangka masa panjang langsung Sebab itulah rakyat Malaysia menderita
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri

Impartiality In Business