Apa Jenis Makanan Yang Menggunakan Lemak Babi


Saya bukan lah traveler atau food hunter yang selalu kesana sini mencuba berbagai makanan luar. Tapi saya selalu menonton berbagai rancangan masakan dan dokumentari tentang makanan dan masakan luar negara.

Sedikit sebanyak memberi saya pendedahan berkaitan makanan dan masakan. Tak la kita ni dilabel sebagai kaki makan saja. Hahha.

Penting untuk kita tahu tentang masakan dan makanan luar  memandangkan kita ni orang islam yang  memang dilarang untuk makan makanan yang mengandungi bahan tidak halal.



Kali ni saya nak bercerita tentang penggunaan lemak babi dalam masakan. Mungkin ada yang rasa , betul ke ada lemak babi yang dimasuk kan dalam makanan? kenapa banyak sangat makanan yang boleh letak lemak babi? Macam tak logik je.. Tak kan Kek dan desert pun ada lemak babi?? Tak kan la laksa dan mee pun diaorang nak letak lemak babi?

Percaya atau tidak, lemak babi boleh la diumpamakan sebagai penyedap dalam masakan. Macam kita guna serbuk perasa la. Dalam mee goreng pun letak serbuk perasa, laksa , sup, inti-inti kuih pun letak serbuk perasa, sambal dan banyak lagi.

Macam tu la mereka menggunakan lemak babi dalam banyak maskan mereka.




Kebiasaan nya lemak haiwan yang digunakan dalam masakan ni ni mesti ianya datang dari Babi. Ada juga yang dari angsa atau itik. Tapi yang banyak digunakan ialah lemak dari babi. Lemak babi ni paling banyak sekali digunakan untuk buat sabun. So korang hati2 la kalau pergi luar negara nampak orang jual sabun comel2 tu tanya lah dulu sabun tu dibuat dari apa. Jangan main beli saja.

Walaupun lemak babi ni digunakan dalam masakan tapi bagi mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat mereka akan mengelak untuk ambil lemak babi dalam masakan diaorang la. Pertama nya nama pun lemak so boleh agak la banyak mana kandungan lemak tu walaupun ada yang mengatakan kandungan lemak tepu nya lebih rendah.



Kebanyakan chef bukan islam diluar negara memang suka menggunakan lard  (lemak babi) dalam hidangan pastri sebab ianya lebih ringan dan hasilnya lebih baik jika nak dibandingkan dengan penggunaan shortening. Jadi jangan fikir lard ni hanya digunakan untuk masak makanan berkuah macam mee dan sup sahaja.

Jumlah yang digunakan pun bukan nya banyak. Hanya sedikit dan korang pun tak kan perasan benda ni ada dimasuk kan dalam makanan korang.

Lemak babi atau lard juga digunakan dalam pembuatan roti. Ada roti yang guna mentega tapi ada juga yang menggantikan mentega dengan lard.



"semua sini makanan tak halal. I makan roti je la.." Padahal dalam roti pun ada yang menggunakan lard sebagai bahan ganti mentega.

Cara membuat lard tak la susah. Benda ni juga lepas di masak boleh tahan lama . sebab tu penggunaan lard dalam masakan diaorang ni sangat meluas.

Mula-mula lemak babi dibersihkan dan dipotong kecil2. Kemudian dimasak atas api dengan sedikit air. Dicampurkan sedikit bawang putih dan kulit kayu manis dan bunga lawang. Lama kelamaan minyak dari lemak akan keluar. Minyak tu la akan di tapis dan di simpan untuk digunakan dalam masakan.


Lepas baca ni terpulang lah pada korang sama ada nak terus yakin dengan apa yang korang makan atau nak letak kan sedikit rasa was-was pada makanan yang korang beli dari kedai yang tak pamerkan sijil halal.



Selalunya kalau kedai dalam mall memang senang kita nak pastikan ianya halal atau tak. Tapi kedai2 yang diluar malll atau dibangunan persendirian ni susah sikit la.

Saya pun kadang-kadang kagum jugak dengan segelintir umat silam yang dengan yakin nya melangkah masuk ke kedai yang bukan silam yang macam gambar atas tu.

Ada juga yang kat dalam kedai tu siap ada anjing tidur bawah meja. Dia selamba je masuk makan kat kedai tu. Entah la..selera manusia ni lain-lain..kan? Ada yang tak kisah..Asalkan kenyang.!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/12/apa-jenis-makanan-yang-menggunakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Jenis Sayuran Yang Boleh Kita Tanam Menggunakan Segelas Air

7 Jenis Sayuran Yang Boleh Kita Tanam Menggunakan Segelas Air

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 44 hits
Jika teringin bercucuk tanam di rumah tapi tiada ruang anda mungkin boleh mulakan dengan menanam sayur ini Apa yang diperlukan untuk menanam sayur ini hanyalah segelas air saja Kubis CinaAnda boleh mencambahkan helaian baru kubis Cina denga...
Dewannegara Wang Kertas Bebas Unsur Lemak Babi

Dewannegara Wang Kertas Bebas Unsur Lemak Babi

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 54 hits
Wang kertas negara bebas daripada lemak haiwan dan tidak mengandungi unsur lemak khinzir kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Amiruddin Hamzah Wang RM1 dan RM5 ini guna polimer sebab ia lebih tahan empat kali ganda berbanding wang kertas bi...
5 Makanan Lemak Sehat Yang Wajib Dikonsumsi Sekali Seminggu

5 Makanan Lemak Sehat Yang Wajib Dikonsumsi Sekali Seminggu

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 32 hits
Makanan lemak sehat perlu dikonsumsi oleh sebagian wanita Bagi Anda yang merasa diet bukan berarti Anda tidak akan mengonsumsi lemak apapun Paling tidak Anda harus mencukupi lemak baik Anda
5 Jenis Makanan Snek Halal Dan Mesra Muslim Di Kedai Serbaneka Jepun

5 Jenis Makanan Snek Halal Dan Mesra Muslim Di Kedai Serbaneka Jepun

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 153 hits
Kini ada tidak perlu risau lagi untuk mendapatkan snek halal di Jepun Dengan usaha komuniti masyarakat Islam di sana produk makanan mesra Muslim semakin mudah didapati Organisasi seperti Halal Japan dan Halal In Japan telah melakukan kerja ...
Cimb Memperkenalkan Cimb Tap N Pay Menerima Bayaran Dari Kad Debit Menggunakan Peranti Android

Cimb Memperkenalkan Cimb Tap N Pay Menerima Bayaran Dari Kad Debit Menggunakan Peranti Android

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 71 hits
https ift tt 34tGbWX CIMB sebelum ini sedia hadir dengan beberapa penyelesaian pembayaran memfokuskan para peniaga dalam usaha memudahkan mereka menerima pembayaran daripada kad kredit atau debit Terbaru menambah kepada penawaran mereka ada...
Sistem Pengecaman Wajah Alipay Dan Wechat Berjaya Ditipu Menggunakan Topeng 3d

Sistem Pengecaman Wajah Alipay Dan Wechat Berjaya Ditipu Menggunakan Topeng 3d

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 46 hits
Sistem pengecaman wajah adalah antara isu sensitif yang sedang hangat dibincangkan di negara Barat Di China sistem pengecaman wajah telahpun serta perkhidmatan menerusi AliPay dan WeChat Firma penyelidikan Kneron hari ini mendakwa sistem ya...
Celcom Bekerjasama Dengan Pdrm Langkawi Untuk Membangunkan Sistem Keselamatan Dan Keamanan Menggunakan Teknologi 5g

Celcom Bekerjasama Dengan Pdrm Langkawi Untuk Membangunkan Sistem Keselamatan Dan Keamanan Menggunakan Teknologi 5g

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 126 hits
Pada hujung minggu yang lalu beberapa syarikat telekomunikasi tempatan yang terkemuka telah menunjukkan projek ujian rangkaian 5G mereka di Pulau Langkawi Celcom dilihat bekerjasama dengan pihak PDRM Langkawi dan juga Majlis Perbandaran Lan...
Giliran Turki Pula Menggunakan Dron Yang Dilengkapi Senjata Membunuh

Giliran Turki Pula Menggunakan Dron Yang Dilengkapi Senjata Membunuh

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 44 hits
Beberapa prototaip dron yang dilengkapi raifal dan misil memusnahkan kereta kebal telah diperlihatkan sejak tiga tahun kebelakangan ini Penggunaan dron telah berevolusi dari sekadar merisik lokasi musuh kepada senjata yang boleh membunuh Tu...
Zack Snyder Akhirnya Dedahkan Foto Henry Cavill Menggunakan Sut Hitam Superman

Zack Snyder Akhirnya Dedahkan Foto Henry Cavill Menggunakan Sut Hitam Superman

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 76 hits
Sebelum filem Justice League ditayangkan kepada umum terdapat spekulasi yang cukup kencang dikalangan peminat mengenai Superman yang akan menggunakan sut hitamnya Teori sut hitam Superman mula timbul selepas peminat mengentahui adiwira ters...
Ppbm Gabung Dengan Umno Kerajaan Baru Akan Terbentuk Tahun Ini

Masa Depan Zuraida Dalam Keadilan Kini Samar

Lihat Bagaimana The Lion King Merenggut Pumbaa Si Babi Hutan Dari Lubang Persembunyiannya Di Bawah Tanah

Khasiat Mengamalkan Buah Lemon Setiap Hari

Drama Budak Tebing

Gurindam Seloka Orang Dibicara

Remaja Lelaki Nyaris Maut Dilanggar Todak

Terima Surat Pisiko Dari Peminat Misteri Buat Remaja Ini Takut Ke Sekolah



Resepi Sardin Homemade Paling Senang dan Ringkas

Mengapa Kita Tak Gunakan Panahan Kilat Sebagai Sumber Tenaga Elektrik

Biodata Cik B Anak Datuk Seri Vida

Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Erissa Puteri

Kenapa Keadaan Geografi Jepun Sangat Teruk


Bn Gagal Ph Berjaya Turunkan Kadar Tol 18 Tony Pua

Satu Keluarga Satu Botol Minyak Bidara Khalifah Banyak Khasiat Ramai Dah Cuba

Hiburan Pewarna Buat Rambut Rosak Pastikan Pewarna Rambut Anda Ada Tiga Bahan Semulajadi Ini Untuk Elakkan Rambut Rosak

9 Kes Terbaru Telah Terbunuh Dan Ia Semakin Merebak

Zero Frills A Post Apocalyptic Fx From Droog Moto

Cina Marah India Baby Boomers Sebab Tegur Budak Melayu Hahahaha