Apa Jenis Makanan Yang Menggunakan Lemak Babi


Saya bukan lah traveler atau food hunter yang selalu kesana sini mencuba berbagai makanan luar. Tapi saya selalu menonton berbagai rancangan masakan dan dokumentari tentang makanan dan masakan luar negara.

Sedikit sebanyak memberi saya pendedahan berkaitan makanan dan masakan. Tak la kita ni dilabel sebagai kaki makan saja. Hahha.

Penting untuk kita tahu tentang masakan dan makanan luar  memandangkan kita ni orang islam yang  memang dilarang untuk makan makanan yang mengandungi bahan tidak halal.



Kali ni saya nak bercerita tentang penggunaan lemak babi dalam masakan. Mungkin ada yang rasa , betul ke ada lemak babi yang dimasuk kan dalam makanan? kenapa banyak sangat makanan yang boleh letak lemak babi? Macam tak logik je.. Tak kan Kek dan desert pun ada lemak babi?? Tak kan la laksa dan mee pun diaorang nak letak lemak babi?

Percaya atau tidak, lemak babi boleh la diumpamakan sebagai penyedap dalam masakan. Macam kita guna serbuk perasa la. Dalam mee goreng pun letak serbuk perasa, laksa , sup, inti-inti kuih pun letak serbuk perasa, sambal dan banyak lagi.

Macam tu la mereka menggunakan lemak babi dalam banyak maskan mereka.




Kebiasaan nya lemak haiwan yang digunakan dalam masakan ni ni mesti ianya datang dari Babi. Ada juga yang dari angsa atau itik. Tapi yang banyak digunakan ialah lemak dari babi. Lemak babi ni paling banyak sekali digunakan untuk buat sabun. So korang hati2 la kalau pergi luar negara nampak orang jual sabun comel2 tu tanya lah dulu sabun tu dibuat dari apa. Jangan main beli saja.

Walaupun lemak babi ni digunakan dalam masakan tapi bagi mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat mereka akan mengelak untuk ambil lemak babi dalam masakan diaorang la. Pertama nya nama pun lemak so boleh agak la banyak mana kandungan lemak tu walaupun ada yang mengatakan kandungan lemak tepu nya lebih rendah.



Kebanyakan chef bukan islam diluar negara memang suka menggunakan lard  (lemak babi) dalam hidangan pastri sebab ianya lebih ringan dan hasilnya lebih baik jika nak dibandingkan dengan penggunaan shortening. Jadi jangan fikir lard ni hanya digunakan untuk masak makanan berkuah macam mee dan sup sahaja.

Jumlah yang digunakan pun bukan nya banyak. Hanya sedikit dan korang pun tak kan perasan benda ni ada dimasuk kan dalam makanan korang.

Lemak babi atau lard juga digunakan dalam pembuatan roti. Ada roti yang guna mentega tapi ada juga yang menggantikan mentega dengan lard.



"semua sini makanan tak halal. I makan roti je la.." Padahal dalam roti pun ada yang menggunakan lard sebagai bahan ganti mentega.

Cara membuat lard tak la susah. Benda ni juga lepas di masak boleh tahan lama . sebab tu penggunaan lard dalam masakan diaorang ni sangat meluas.

Mula-mula lemak babi dibersihkan dan dipotong kecil2. Kemudian dimasak atas api dengan sedikit air. Dicampurkan sedikit bawang putih dan kulit kayu manis dan bunga lawang. Lama kelamaan minyak dari lemak akan keluar. Minyak tu la akan di tapis dan di simpan untuk digunakan dalam masakan.


Lepas baca ni terpulang lah pada korang sama ada nak terus yakin dengan apa yang korang makan atau nak letak kan sedikit rasa was-was pada makanan yang korang beli dari kedai yang tak pamerkan sijil halal.



Selalunya kalau kedai dalam mall memang senang kita nak pastikan ianya halal atau tak. Tapi kedai2 yang diluar malll atau dibangunan persendirian ni susah sikit la.

Saya pun kadang-kadang kagum jugak dengan segelintir umat silam yang dengan yakin nya melangkah masuk ke kedai yang bukan silam yang macam gambar atas tu.

Ada juga yang kat dalam kedai tu siap ada anjing tidur bawah meja. Dia selamba je masuk makan kat kedai tu. Entah la..selera manusia ni lain-lain..kan? Ada yang tak kisah..Asalkan kenyang.!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/12/apa-jenis-makanan-yang-menggunakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Jenis Makanan Snek Halal Dan Mesra Muslim Di Kedai Serbaneka Jepun

5 Jenis Makanan Snek Halal Dan Mesra Muslim Di Kedai Serbaneka Jepun

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 621 hits
Kini ada tidak perlu risau lagi untuk mendapatkan snek halal di Jepun Dengan usaha komuniti masyarakat Islam di sana produk makanan mesra Muslim semakin mudah didapati Organisasi seperti Halal Japan dan Halal In Japan telah melakukan kerja ...
7 Jenis Sayuran Yang Boleh Kita Tanam Menggunakan Segelas Air

7 Jenis Sayuran Yang Boleh Kita Tanam Menggunakan Segelas Air

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 258 hits
Jika teringin bercucuk tanam di rumah tapi tiada ruang anda mungkin boleh mulakan dengan menanam sayur ini Apa yang diperlukan untuk menanam sayur ini hanyalah segelas air saja Kubis CinaAnda boleh mencambahkan helaian baru kubis Cina denga...
5 Makanan Lemak Sehat Yang Wajib Dikonsumsi Sekali Seminggu

5 Makanan Lemak Sehat Yang Wajib Dikonsumsi Sekali Seminggu

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 143 hits
Makanan lemak sehat perlu dikonsumsi oleh sebagian wanita Bagi Anda yang merasa diet bukan berarti Anda tidak akan mengonsumsi lemak apapun Paling tidak Anda harus mencukupi lemak baik Anda
Dewannegara Wang Kertas Bebas Unsur Lemak Babi

Dewannegara Wang Kertas Bebas Unsur Lemak Babi

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 146 hits
Wang kertas negara bebas daripada lemak haiwan dan tidak mengandungi unsur lemak khinzir kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Amiruddin Hamzah Wang RM1 dan RM5 ini guna polimer sebab ia lebih tahan empat kali ganda berbanding wang kertas bi...
Video Tiktok Kini Boleh Menggunakan Lagu Tema Rasmi Bintang Bintang Wwe

Video Tiktok Kini Boleh Menggunakan Lagu Tema Rasmi Bintang Bintang Wwe

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 137 hits
Sudah agak lama kami tidak menonton rancangan gusti WWE tetapi sehingga kini ramai masih boleh mengenali lagu tema bintang bintang seperti The Rock dan The Undertaker Lagu tema mereka sangat malar hijau kerana mengingatkan pengguna kepada z...
Giliran Turki Pula Menggunakan Dron Yang Dilengkapi Senjata Membunuh

Giliran Turki Pula Menggunakan Dron Yang Dilengkapi Senjata Membunuh

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 101 hits
Beberapa prototaip dron yang dilengkapi raifal dan misil memusnahkan kereta kebal telah diperlihatkan sejak tiga tahun kebelakangan ini Penggunaan dron telah berevolusi dari sekadar merisik lokasi musuh kepada senjata yang boleh membunuh Tu...
Ikan Terbesar Di Dunia Yang Ditangkap Menggunakan Pancing

Ikan Terbesar Di Dunia Yang Ditangkap Menggunakan Pancing

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 173 hits
Pemancing bernama Dino Ferrari berjaya menangkap dan mengeluarkan kembali Catfish seberat 280 pon berukuran panjang 2 67 meter Catfish bersaiz gergasi itu dipercayai yang terbesar yang pernah ditangkap dengan cara dipancing Ferrari menangka...
Celcom Bekerjasama Dengan Pdrm Langkawi Untuk Membangunkan Sistem Keselamatan Dan Keamanan Menggunakan Teknologi 5g

Celcom Bekerjasama Dengan Pdrm Langkawi Untuk Membangunkan Sistem Keselamatan Dan Keamanan Menggunakan Teknologi 5g

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 274 hits
Pada hujung minggu yang lalu beberapa syarikat telekomunikasi tempatan yang terkemuka telah menunjukkan projek ujian rangkaian 5G mereka di Pulau Langkawi Celcom dilihat bekerjasama dengan pihak PDRM Langkawi dan juga Majlis Perbandaran Lan...
Jangan Asal Menggunakan Sabun Untuk Bayi Yang Baru Lahir

Jangan Asal Menggunakan Sabun Untuk Bayi Yang Baru Lahir

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 161 hits
Menjadi seorang ibu membuat Anda harus belajar banyak tentang dunia seputar bayi Belajar tentang bagaimana cara merawat bayi yang benar apa saja yang harus diperhatikan hingga memilih semua keperluan bayi Salah satunya adalah memilih sabun ...
3 Jenis Kaki Sembang Yang Tidak Di Gemari Oleh Rasullulah S A W

Sepatutnya Baca Doa Ini Dahulu Selepas Solat Dhuha

Kisah Orang Miskin Yang Diberikan Kekayaan Berpanjangan Oleh Allah

Simptom Sakit Akibat Jangkitan Covid 19

3 Dewan Dibina Di Pagoh Hospital Kapar Dibatal

Tular Rakaman Video Saintis Wuhan Digigit Kelawar Ketika Jalankan Penyelidikan Pada 2017

Tular Motosikal Terbang Atas Peti Surat

Salji Turun Di Arab Saudi



Kisah Filem Kultus Bollywood Popularkan Dewi Santoshi

Signal vs Telegram Yang Mana Lebih Bagus

Kehebatan Sistem Anti Banjir di Jepun

10 Penyelidik Dan Pengeluar Vaksin COVID 19

Tak Tahu Jarak Radius 10km Ketika PKP Laman Web Ini Boleh Bantu Anda


Tudung Periuk Dayang Nurfaizah

Ucapan Penuh Pm Pakej Bantuan Khas

Diuji Atau Tidak Kontak Rapat Mesti Diasingkan Noor Hisham

Sedapnya Durian Goreng Leleh Ni

Dak Kakak Kembali Ke Sekolah

Adun Malim Nawar Leong Cheok Keng Kena Pecat