Apa Cerita Kerajaan Pn Rakyat Curi Rm40 Tabung Masjid Untuk Hidup



Kes mencuri RM40 wang tabung masjid untuk membeli keperluan harian dan dihadapkan ke mahkamah di Kedah, menjadi satu indikator baru keterdesakan hidup rakyat di bawah pemerintahan kerajaan Perikatan Nasional 2.0.
Menurut Ahli Majlis Pimpinan Wanita Pusat KEADILAN, Mahani Abdul Moin, kes wanita berusia 28 tahun yang tidak mengaku bersalah kerana mendakwa jumlah yang dicurinya hanya RM28 untuk mengisi minyak motor, membeli makanan dan tambah nilai telefon bimbit itu menunjukkan betapa buruknya taraf hidup rakyat Malaysia sejak kerajaan Pakatan Harapan (PH) digulingkan pada Februari 2020 lalu.
“Biar apa pun tujuannya, perbuatan mencuri tetap salah dari segi undang – undang apatah lagi dari sisi agama Islam. Walau jauh disudut hati saya punya rasa empati terhadapnya dan juga amat sedih kerana negara kita sudah 64 tahun merdeka tetapi masih ada rakyat yang terpaksa mencuri untuk hidup.
“Lebih menyedihkan pada hari ini (semalam) wanita dari kategori ibu tunggal itu didakwa bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun, maka sudah pasti tertuduh yang sudah tiada pendapatan tetap harus turun naik mahkamah pula untuk dibicarakan,” katanya.
Bagi Mahani, terdapat dua perkara yang menjadi persoalan dalam isu berkenaan. Pertama, keprihatinan masyarakat setempat terhadap penderitaan orang lain dan kedua, betapa lembabnya kerajaan PN dalam mengagihkan bantuan terutama pada waktu pandemik Covid 19 yang mana majoriti rakyat mengalami kesusahan.
“Dua perkara yang menjadi persoalan, iaitu keprihatinan pihak jawatan kuasa qariah masjid dalam menangani masalah kesempitan hidup anak mukim atau masyarakat setempat dan peranan menteri-menteri yang berkaitan dalam menyelesaikan pemasalahan rakyat, terutama dari golongan rentan. Saya cuba bayangkan kemampuan tertuduh untuk membayar wang jaminan sebanyak RM2000 yang nilainya hampir 100 kali ganda wang yang dicuri.
“Adalah jelas kerajaan PN melalui Kementerian Hal Ehwal Agama dan Kementerian Hal Ehwal Wanita masih gagal menangani pemasalahan rakyat yang perlukan bantuan yang mana agensi-agensi di bawah Kementerian masing – masing seperti YADIM dan JKM seharusnya lebih proaktif mengenalpasti dan menjejak mereka yang sangat terkesan ekonomi disebabkan pandemik Covid 19.
“Adakah mungkin kerana mereka ditinggal terbiar atau tersisih sehingga semakin ramai terpaksa mencuri untuk hidup?” tanya lagi.
Menurut Mahani, dua menteri PN wajar bertanggungkawab sepenuhnya dalam insiden itu. Mereka, katanya, tidak boleh mengelak kerana sebelum ini berbangga menggulingkan kerajaan PH dan memberitahu rakyat bahawa pentadbiran mereka yang pro Melayu-Islam akan menjadikan negara lebih baik dan rakyat terbela.
“Datuk Seri Rina Harun dan Ustaz Idris Ahmad adalah diingatkan supaya tidak terus lena dikerusi empuk, sedangkan rakyat marhaen nak bermimpi pun tidak mampu,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32973

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tukang Cuci Mengaku Tak Salah Curi Rm40 Tabung Masjid

Tukang Cuci Mengaku Tak Salah Curi Rm40 Tabung Masjid

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 277 hits
Tangkap layar CCTV ketika kejadian Sabtu laluOleh NUR NAZLINA NADZARIKANGAR Seorang wanita mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan mencuri tabung di sebuah masjid di Padang Pauh dekat sini pada Sabtu lalu ...
Wanita Beri Alasan Curi Tabung Masjid Untuk Isi Minyak Beli Makanan

Wanita Beri Alasan Curi Tabung Masjid Untuk Isi Minyak Beli Makanan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 145 hits
Mengisi minyak motor membeli makanan dan tambah nilai telefon bimbit Itu antara alasan diberikan seorang wanita berusia 28 tahun yang bertindak mencuri tabung masjid di Masjid Padang Pauh di sini Sabtu lalu Kejadian tersebut disedari ahli k...
Kes Tukang Cuci Curi Tabung Masjid Aktivis Tawarkan Diri Sanggup Bayar 10 Kali Ganda

Kes Tukang Cuci Curi Tabung Masjid Aktivis Tawarkan Diri Sanggup Bayar 10 Kali Ganda

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 221 hits
TEMERLOH Seorang aktivis alam sekitar sanggup membayar ganti rugi 10 kali ganda terhadap sebuah pengurusan masjid di Padang Pauh di Perlis Khaidir Ahmad 59 menawarkan diri untuk membayar RM400 berikutan pertuduhan yang dihadapi seorang tuka...
Rakyat Melihat Dan Menilai Curi Juta Juta Billion Billion Tak Kena Gari Curi Rm 40 Kena Gari

Rakyat Melihat Dan Menilai Curi Juta Juta Billion Billion Tak Kena Gari Curi Rm 40 Kena Gari

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 125 hits
Kerana didakwa curi tabung masjid RM40 wanita ini digari dan ditahanSeptember 2 2021 Seorang wanita didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan mencuri tabung di Masjid Padang Pauh Padang Besar Sabtu lalu Tertuduh Nor Ami...
Letak La Nama Kerajaan Khianat Rakyat Atau Mudah Sekali Kerajaan Bangsat

Letak La Nama Kerajaan Khianat Rakyat Atau Mudah Sekali Kerajaan Bangsat

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 292 hits
Berebut pulak dah nama kerajaan Pak Mail kata kerajaan Umno sebab Umno tiada kaitan dengan PN Abah cow pulak perasan kerajaan tebuk atap 2 0 sekarang ini adalah kerajaan PN yang gagal tu Kalau tanya lebai Hadi dia mesti kata ini kerajaan ya...
Apa Nak Dikata Kerajaan Dibentuk Oleh Para Mp Dan Bukan Rakyat

Apa Nak Dikata Kerajaan Dibentuk Oleh Para Mp Dan Bukan Rakyat

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 113 hits
Fuh kalau buat di Malaysia tiada siapa la boleh jadi PM dan Menteri menteri dalam kerajaan skg ni Nasib baik kerajaan yang ada dibentuk oleh MP bukan rakyat
Dua Minggu Jadi Kerajaan Pn 2 0 Hanya Tambah Beban Rakyat

Dua Minggu Jadi Kerajaan Pn 2 0 Hanya Tambah Beban Rakyat

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 209 hits
Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 genap dua minggu ditubuhkan namun tidak kelihatan apakah perancangan masa hadapan yang ditawarkan kepada rakyat kecuali meneruskan kegagalan pentadbiran Mahiaddin Yassin sebelum ini Bagi Ahli Parlimen Kapar D...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah

Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India