Anwar Sudah Lebih Dari Bersedia Jadi Pm Penganalisis


Yasmin RamlanDiterbitkan Hari ini 9:30 pagi

Peralihan jawatan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim perlu ditunaikan bagi mengelakkan perbalahan tercetus dalam gabungan Pakatan Harapan, kata penganalisis politik.

Meskipun menurut Setiausaha Agung PH Saifuddin Abdullah berkata tiada tempoh waktu akhir rasmi yang pernah dipersetujui, namun umum ketahui bahawa jawatan tersebut akan disandang Anwar dalam tempoh dua tahun selepas Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Prof Dr Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), sekiranya janji itu tidak ditunaikan ia bukan sahaja akan menimbulkan masalah kepada penyokong presiden PKR itu tetapi juga mereka akan bertindak balas.

"Tempoh (rasmi) memang tidak ada tapi dalam lingkungan yang disebut oleh kedua-dua belah pihak sebelum ini adalah tempoh dua tahun. Seluruh dunia sudah tahu dan memang tidak ada tarikh yang pasti sekarang.

"Tapi Mahathir pun sedar bahawa tempoh usianya dalam dua tahun 95 tahun. Jadi keterbatasan itu beliau juga sedar bahawa orang menunggu itu sentiasa dalam keadaan menanti dan Anwar juga mahu duduk di kerusi itu.

"Selepas sudah kempunan pada tahun 1998, janji mesti ditunaikan. Jadi jangan salahkan Anwar, kita perlu faham kedudukan dan perasaan penyokong beliau," katanya kepada Malaysiakini.

Pada 1998 Dr Mahathir ketika menjadi perdana menteri keempat pernah memecat Anwar yang merupakan timbalan perdana menteri.

Anwar faham luar, dalam Mahathir

Jeniri menambah, jawatan yang pernah disandang Anwar sebelum ini sebagai TPM dan menteri kewangan membuatkan beliau lebih daripada bersedia untuk memegang jawatan mentadbir negara itu.

"Saya fikir dia (Anwar) sudah faham watak luar dan dalam Mahathir. Beliau telah belajar daripada peristiwa 1998. Jadi yang dituntut sekarang bukan sahaja kesabaran daripada pihak Anwar tetapi juga pada penyokong partinya, iaitu penyokong PKR sendiri.

"Untuk pemimpin Bersatu peringkat akar umbi untuk mendesak Mahathir terus kekal sehingga tamat tempoh menjelang PRU akan datang, saya fikir tidak kena.

"Pendapat saya, penyokong Dr Mahathir harus faham akan situasi itu dan tidak membuat gesaan yang bukan-bukan," katanya.

Mahathir PM sampai PRU15

Semalam, kumpulan penyokong Anwar Ibrahim, Otai Reformis mengadakan sidang media bagi menyatakan bantahan terhadap cadangan untuk mengekalkan Mahathir sebagai perdana menteri sehingga pilihan raya umum (PRU) ke-15.

Cadangan itu dibangkitkan pada Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu hujung minggu lalu oleh perwakilan Bersatu.

Bagaimanapun, Prof Madya Mohd Azizuddin Mohd Sani dari Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata ahli parlimen Port Dickson itu perlu membuat persediaan dalam meraih keyakinan rakyat terhadap dirinya dalam memegang jawatan perdana menteri.

Ini kerana menurut Mohd Azizuddin, masih terdapat pihak yang tidak bersetuju Anwar mengambil alih jawatan perdana menteri dari Mahathir, lebih-lebih lagi mereka yang dahulunya ahli Umno dan kini menganggotai Bersatu.

"Perasaan sebegitu mungkin ada lagi di kalangan penyokong-penyokong Bersatu. Jadi Anwar kena tarik keyakinan orang untuk sokong dia.

"Saya rasa itu dah jelas adanya perundingan peralihan jawatan itu, cuma tak semua orang setuju Anwar jadi perdana menteri. Tapi saya rasa Anwar pun perlu main peranan untuk beri keyakinan sebab kemungkinan orang bimbang kerana mereka tidak yakin dengan dia (Anwar).

"Jadi dia kena beri keyakinan supaya dia boleh mengambil alih Mahathir dengan keadaan harmoni, stabil dan PH akan jadi lebih kukuh selepas ini," katanya.

Takut kedudukan terancam

Prof Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya (UM) berkata isu peralihan kuasa ini timbul kerana terdapat pihak yang bimbang kedudukan, pangkat dan jawatan yang dipegang mereka selama ini terancam apabila Anwar menjadi perdana menteri yang sudah semestinya mempunyai orang-orang kepercayannya tersendiri dan teruji kesetiaan.

"Ini berlaku apabila berlakunya sikap tak sabar, hasutan orang sekelilingnya, kurang sikap walak kepada pemimpin mereka sendiri.

"Konsep berpegang kepada janji, menghormati yang lebih tua dan berjasa mulai terhakis akibat perubahan landskap politik negara yang melihat banyak peluang politik boleh diterokai dan disertai.

"Tambahan pula ketidakstabilan berlaku apabila pemilihan PKR diadakan dan nampaknya belum lagi pulih sepenuhnya," katanya tanpa menyebut nama pihak tertentu," katanya.

Namun, beliau berpendapat isu ini sewajarnya dibincang secara tertutup bersama pimpinan tertinggi PH.

Sementara itu, Mohd Azizuddin berkata tidak timbul isu Bersatu bimbang sekiranya Anwar diangkat sebagai perdana menteri sehingga menyebabkan parti itu akan kurang dominan dalam PH.

"Siapa parti dominan itu tak wujud dalam PH kerana dia lebih sama rata kepada semua parti. Kalau dalam Barisan Nasional ya (terdapat dominan parti), iaitu Umno, dominan. Jadi tak sepatutnya timbul isu siapa dominan, siapa tak," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/anwar-sudah-lebih-dari-bersedia-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr M Anwar Tak Pernah Kata Mahu Jadi Pm Lebih Awal

Dr M Anwar Tak Pernah Kata Mahu Jadi Pm Lebih Awal

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 202 hits
Dr M Anwar tak pernah kata mahu jadi PM lebih awal p p Mungkin lebih sedikit tapi saya sudah janji saya akan tunaikan janji kata Mahathir
Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 322 hits
KONSPIRASI JATUHKAN ANWAR KALI 2Mahu tidak mahu saya terpaksa menulis hakikatnya yg berlaku dlm keluarga PH bahawa konspirasi utk menidakkan Anwar menjadi PM ke 8 benar2 berlaku di kalangan pasukan PH sendiri Mula2 saya hairan kenapa sebaha...
Kini Perjuangan Anwar Lebih Jelas

Kini Perjuangan Anwar Lebih Jelas

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 204 hits
Bukan jawatan yang diburunya alhamdulillah cakap serupa bikin beri peluang pada Tun dan Kabinet termasuk Azizah uruskan Negara Sikap Anwar jika berterusan begini akan menjadikan penyokongnya insaf diri dan berdisiplin tidak mengada ngada ma...
Tahniah Pelakon Sensasi Izreen Azminda Kongsi Berita Gembira Hamil Selepas Lebih Setahun Kahwin

Tahniah Pelakon Sensasi Izreen Azminda Kongsi Berita Gembira Hamil Selepas Lebih Setahun Kahwin

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 480 hits
SELEPAS lebih setahun mendirikan rumah tangga pelakon sensasi Izreen Azminda kini hamil anak pertama bersama suaminya pemuzik Ude SELEPAS lebih setahun mendirikan rumah tangga pelakon sensasi Izreen Azminda kini hamil anak pertama bersama s...
Fahri Nilai Jokowi Bakal Lebih Berat Bawa Isu Ham Dibanding Prabowo

Fahri Nilai Jokowi Bakal Lebih Berat Bawa Isu Ham Dibanding Prabowo

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 230 hits
Fahri Nilai Jokowi Bakal Lebih Berat Bawa Isu HAM Dibanding Prabowo Fahri menilai Jokowi bakal ikut ditagih soal HAM masa lalu Berbeda dengan 2014 ketika belum berada si pemerintahan pusat
Menurut Eksperimen Sederhana Ini Rokok Elektrik Jauh Lebih Sehat Dibanding Rokok Biasa Lihat Deh

Menurut Eksperimen Sederhana Ini Rokok Elektrik Jauh Lebih Sehat Dibanding Rokok Biasa Lihat Deh

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 388 hits
Pemerintah Inggris bikin video percobaan ini demi meyakinkan warganya untuk beralih ke rokok elektrik Menurut mereka rokok elektrik jauh lebih sehat
Perutusan Ds Najib Sempena Tahun Baru 2019 Yang Akan Lebih Mencabar

Perutusan Ds Najib Sempena Tahun Baru 2019 Yang Akan Lebih Mencabar

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 376 hits
Tahun 2019 bakal menjadi tahun yang semakin mencabar untuk rakyat Pandangan DS Najib berhubung masalah yg sedang dihadapi oleh warga FELDA
Sony Akan Hadir Dengan Sistem Pengecaman Wajah Berasaskan Laser Lebih Jitu Daripada Face Id

Sony Akan Hadir Dengan Sistem Pengecaman Wajah Berasaskan Laser Lebih Jitu Daripada Face Id

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 170 hits
Sistem pengecaman wajah adalah cara baru yang lebih mudah untuk menyahkunci peranti Apple adalah yang pertama hadir dengan sistem pengecaman wajah 3D Samsung pula antara yang pertama hadir dengan imbasan mata melalui sensor infra merah dan ...
Berundur Atau Dipecat Agung Sultan Muhammad V Dispekulasikan Tamat Perkhidmatan Lebih Awal

Berundur Atau Dipecat Agung Sultan Muhammad V Dispekulasikan Tamat Perkhidmatan Lebih Awal

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 745 hits
Berundur Atau Dipecat Agung Sultan Muhammad V Dispekulasikan Tamat Perkhidmatan Lebih Awal
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord