Anwar Mohon Masuk Penjara


 

Alhamdulilah...urusan kerajaan dalam mempastikan kehidupan rakyat terjaga dan terbela di samping pelbagai pembangunan yang di rancang akan dapat dilaksana dengan kelulusan Bajet 2021 semalam.
Jelas bahawa, ketaatan kepada Titah SPB YDPA juga dapat dibuktikan sekali gus menjaga maruah Institusi Beraja. 
Anwar kalah dan Muhyiddin kekal PM. Cukup dulu buat masa ini. Buat kerja bantu rakyat dan bangunkan negara. 
Lepas ni masuk PRU bergasak la. Rakyat muak dengan politik sempit yang hanya berkisar kepada siapa yang layak bergelar PM. Tunggu PRU, kita saksikan siapa sebenarnya yang layak dan benar benar rakyat mahukan.
Ujian keyakinan: Muhyiddin berjaya, mampukah Anwar?Pada 23 September, presiden PKR Anwar Ibrahim mendakwa bahawa dia telah memperoleh sokongan ahli parlimen yang "kuat dan meyakinkan".
Ramai yang dilihat tidak yakin dengan dakwaan itu, memandangkan barisan pembangkang sendiri berpecah, yang seterusnya menimbulkan spekulasi bahawa Anwar harus bergantung pada sokongan beberapa ahli parlimen Umno sekiranya dakwaannya benar.
Dalam situasi ini, tumpuan orang ramai terhadap Rang Undang-Undang Perbekalan (Belanjawan) 2021 adalah apakah Anwar akan menggunakan Parlimen sebagai pentas untuk akhirnya membuktikan sokongan yang dimilikinya, seperti yang dilakukan di Perak.
Terdapat ketegangan ketika Anwar, sebagai pemimpin pembangkang, memerintahkan ahli parlimen Pakatan Harapan untuk tidak melakukan undi belah bahagi di peringkat dasar, menyebabkan banyak anggota parlimen dikecam.
Ketika undian peringkat jawatankuasa pula, beberapa anggota parlimen kerajaan tidak hadir, yang menimbulkan spekulasi kemungkinan mereka akan beralih sokongan.
Ketika RUU itu dibawa ke bacaan ketiga dan terakhir hari ini, 111 daripada 220 ahli parlimen, atau 50.45 peratus menyokong.
Di pihak pembangkang, 108 anggota parlimen membantah. Ini adalah jumlah undi tertinggi dimiliki pembangkan sepanjang pembentangan Belanjawan 2021.
Tengku Razaleigh Hamzah (BN-Gua Musang) tidak hadir semasa pengundian.
Kini, setelah Belanjawan PN berjaya melepasi undian, kredibiliti Anwar mula dipersoal kemungkinan akan menyebabkan pembangkang mempertikai sama ada dia masih layak memimpin barisan pembangkang.
Ujian keyakinan pada Anwar
Setelah memerintahkan anggota parlimen pembangkang untuk tidak menyokong undi belah bahagi di peringkat awal, ahli parlimen yang marah berdepan dengan Anwar. 
Dalam pertemuan itu, Anwar dikatakan secara sukarela menawarkan diri untuk mengundurkan diri sebagai ketua pembangkang jika dia tidak dapat membuktikan majoriti.
Tarikh akhir untuk Anwar membuktikan majoriti tamat dua minggu lalu. Namun, tidak jelas apakah tawaran meletakkan jawatan itu dianggap serius.
Mereka yang tidak tahu mengenai tawaran peletakan jawatan Anwar dalam pertemuan itu mengatakan bahawa beberapa ahli parlimen telah berusaha meyakinkannya sebaliknya.


Jawatan ketua pembangkang dianggap penting. Ia dinyatakan dalam Aturan Mesyuarat 4A. Parlimen memberi pejabat dan kakitangan untuk ketua pembangkang, yang tugasnya adalah untuk menyelaraskan pembangkang bagi agar dapat menyediakan semak dan imbang yang mencukupi.
Walaupun kebanyakan tidak menyangka Anwar akan berjaya membuktikan majoriti, dakwaannya yang dibuat secara terbuka - masing-masing pada 23 September dan 13 Oktober - telah menimbulkan keraguan sama ada Anwar mempunyai kredibiliti untuk memegang jawatan ketua pembangkang.
Ahli Parlimen boleh memilih pemimpin pembangkang baru jika mereka mahu, sebelum parlimen ditangguhkan pada hari Khamis.
Kegagalan Anwar membuktikan majoriti juga mungkin menyebabkan dia dicabar sebagai presiden PKR ketika pemilihan parti itu diadakan tahun depan.
Pada 2018, Anwar memenangi kerusi tersebut tanpa bertanding walaupun kubu lawan yang diketuai oleh timbalannya ketika itu, Mohamed Azmin Ali menyapu sebahagian besar jawatan.
Sesiapa yang dilantik sebagai presiden PKR berikutnya akan mempunyai kawalan ke atas blok kedua terbesar di bangku pembangkang dan akan diberi nama sebagai calon perdana menteri ketika pilihan raya akan datang.
PKR ketika ini tidak kekurangan calon pengganti, seperti naib presiden Nurul Izzah Anwar dan setiausaha agung Saifuddin Nasution.
Muhyiddin selamat
Bagi Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, kemenangannya dalam meluluskan belanjawan hari ini, walaupun tipis, akan memberi sedikit ruang untuk bernafas, sekurang-kurangnya untuk jangka masa terdekat.
Ini kerana sebarang percubaan untuk menyingkirkannya, paling tidak pada tahun berikutnya, tidak lagi dapat dilakukan melalui Dewan Rakyat.
Parlimen tidak perlu bersidang hingga April, dan ketika itu terjadi, speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun telah menjelaskan bahawa dia tidak akan membiarkan usul undi percaya Muhyiddin dibentangkan jika tidak disokong oleh kerajaan.
Ini bermakna satu-satunya cara untuk mengalahkan Muhyiddin di Dewan Rakyat adalah melalui undi belanjawan dan yang berikutnya, paling awal, adalah pada Oktober 2021.
Belanjawan tersebut dianggap sebagai undi keyakinan kerana kerajaan tidak akan dapat berfungsi jika peruntukannya tidak dipersetujui.
Setelah berbulan-bulan berusaha menangkis ancaman Anwar untuk menyingkirkannya sebagai perdana menteri, tumpuan kini kembali pada Anwar sama ada dia akan mampu melepasi ujian keyakinan daripada pembangkang.
Namun, Muhyiddin belum sepenuhnya boleh menarik nafas lega. Dengan hanya 111 ahli parlimen yang menyokongnya, dengan hanya dua ahli parlimen beralih sokongan, sudah cukup menjatuhkan kerajaan.
Gerakan politik seperti itu perlu mempunyai akuan bersumpah dan mampu meyakinkan Yang Di-Pertuan Agong.
Pada masa itu, pilihan raya umum mungkin telah diadakan.
Muhyiddin telah menyatakan bahawa dia merancang untuk mengadakan pilihan raya umum segera setelah pandemik Covid-19 reda dan penduduk Malaysia diharapkan akan diberi vaksin seawal Februari tahun depan.
sumber
Bagi mempastikan Aljub tak terus gila. Bagi menghindarkan rakyat negara ni dari terus sakit kepala melihat politik berebut kuasa sesama mereka, maka adalah lebih elok sementara menunggu PRU15 Aljub mohon berehat di tempat lama. 
Tempat yang dia selesa, dan pastinya bukan sahaja Aljub malah negara juga aman dengan ketiadaannya di persada politik negara.
Mana? Lu Fikir La Sendiri..!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://politikputramerdeka.blogspot.com/2020/12/anwar-mohon-masuk-penjara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yoursay Anwar A Victim Of His Own Hubris

Yoursay Anwar A Victim Of His Own Hubris

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 121 hits
YOURSAY M sians were led to believe the budget was proxy for a confidence motion MS Just go opposition leader Anwar Ibrahim You have no clue as to what the country really needs the reforms that will restore the country s potential and its o...
Anwar Hilang Sokongan Sebagai Calon Pm Jika Gagal Tolak Belanjawan

Anwar Hilang Sokongan Sebagai Calon Pm Jika Gagal Tolak Belanjawan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 259 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 9 18 pmAnwar IbrahimBeberapa penganalisis politik menyifatkan kredibiliti Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim akan tercalar sekiranya pembangkang gagal menolak Belanjawan 2021 Malah menurut Dr Nuurrianti Jal...
Why Spend Rm220 Mil On Fama Corporate Building Asks Anwar

Why Spend Rm220 Mil On Fama Corporate Building Asks Anwar

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 169 hits
Anwar Ibrahim wants to know if the government s priority is to help farmers or build a palace in Kelaya Jaya KUALA LUMPUR Opposition leader Anwar Ibrahim has hit out at Putrajaya over a proposed RM220 million corporate office for the Federa...
Buang Rasa Marah Pada Anak Selalulah Baca Bismillah Masuk Rumah Kaki Kanan

Buang Rasa Marah Pada Anak Selalulah Baca Bismillah Masuk Rumah Kaki Kanan

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 273 hits
Bergelar ibu bapa tak semestinya kita sempurna Pasti ada silapnya apatah lagi bila kita sering menjerit tinggi suara dan marah marah anak Jika ketiga tiga ni tak dapat kawal maknanya emosi anda sebagai ibu bapa masih belum stabil Mungkin ad...
Breakdance Masuk Olimpik 2024

Breakdance Masuk Olimpik 2024

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 182 hits
Anak Melayu masuk pertandingan breakdance di Aussie bai Jangan lupa insert zapin mana boleh https mlstudios my amir arsyad sukan
Hati Mereka Teringin Sangat Hendak Masuk Islam Tujuh Sekeluarga Kagum Ustaz Ebit Lew Peluk Islam

Hati Mereka Teringin Sangat Hendak Masuk Islam Tujuh Sekeluarga Kagum Ustaz Ebit Lew Peluk Islam

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 306 hits
555 total views 555 views today Tular di media sosial hari pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew membantu tujuh sekeluarga memeluk Islam Semuanya bermula ketika Ebit membuat kunjungan ke gerai buah mereka di Medan Gopeng Perak Rupanya setiap ha...
Grm Yakin Kebijaksanaan Percaturan Politik Anwar

Grm Yakin Kebijaksanaan Percaturan Politik Anwar

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 179 hits
Gabungan Reformis Malaysia berkeyakinan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai kebijaksaan politik tersendiri dalam percaturan politik negara Menurut Penyelaras GRM Mustaffa Kamil Ayub rakyat Malaysia juga semakin mata...
Ask Anwar Why He Didn T Object To Budget Says Warisan Treasurer

Ask Anwar Why He Didn T Object To Budget Says Warisan Treasurer

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 218 hits
Terrence Siambun takes Johor DAP s Dr Boo Cheng Hau to task for criticising eight Warisan MPs who abstained from two key votes on Monday It is pointless to debate on the 27 supply bills at the committee stage when Pakatan Harapan leaders th...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni