Anwar Ibrahim Ucapan Di Muktamar Nasional Kali Ke 14





Longgarnya tradisi ilmu dalam kalangan rakyat Malaysia, khususnya umat Islam menyebabkan mudah terjadi perbalahan serta adu domba antara kaum dan intra kaum.

Tokoh politik terkenal Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sesi syarahan Muktamar Nasional Wadah kali Keempat Belas di Bangi, Selangor berkata, tradisi ilmu dalam kalangan umat Islam terdahulu amat kuat dan menjadikan masyarakat ketika itu maju berbanding negara-negara Islam hari ini yang kekurangan jati diri serta di belenggu ideologi Barat semata-mata.
"Kembali kepada budaya ilmu, membaca.
"Tidak semestinya (kita ada) idea yang original. Saya umpamanya menjadi Presiden ABIM tetapi belum kenal (ahli matematik) al Biruni.

"Kemudian saya bermalam di rumah seorang kenalan. Dia kuliahkan al Biruni sampai pukul 12 malam, saya mengantuk. Oleh kerana untuk memendekkan kuliahnya, saya janji untuk menghabiskan al Biruni.
"Rupanya ada satu gedung ilmu dalam gerakan Islam yang kita tidak tahu. Gerakan Islam tidak pernah bicara tentang al Biruni, hanya tokoh matematik, selesai. Rupanya dia tokoh yang memahami agama Hindu. Dia sanggup ke India dan duduk di depan sami semata-mata mahu menguasai ilmu tentang agama Hindu," katanya.

Kekurangan kemajmukan ilmu itu, menurut Anwar, punca umat Islam Malaysia lemah. Menyebabkan bukan Islam tidak melihat keindahan Islam.
Katanya, umat Islam yang kurang ilmu dan kurang memahami agama lain menyukarkan berlakunya dialog antara agama serta hal-hal remeh menjadi punca salah faham keagamaan yang kronik.
"Saya kongsikan pengalaman dalam negara kita, sama ada aliran mutaasibin, sekular, sebenarnya tidak sangat mendalam hujah mereka. Terutama bicara tentang pertembungan. Kalau wanita dia esktrem pertahankan wanita. Dia jadi sosok wanita sahaja, lelaki begitu, orang muda juga.

"Walhal kalau orang bicara tentang tuntutan suara anak muda. Saya kata dalam Quran amat jelas, bukan faktor umur tetapi idealisme. Idealisme dari mana? Terpahat di hati mereka keyakinan kepada Tuhan yang menjadikan langit dan bumi. Perjuangan anak muda itu tidak lari daripada keyakinan, akhlak, sahsiah juga menentang kezaliman dan kebobrokan.
"Apa kelamahan kita. Kelemahan kita untuk mengikat pelbagai agama dengan tradisi ilmu. Supaya anak Melayu faham tentang Islam dalam masyarakat majmuk. Anak Hindu atau Kristian faham tentang pendekatan kita dalam Islam," katanya lagi.
Anwar dalam ucapan itu juga menuntut gerakan Islam di Malaysia supaya lebih berhemah dan menjadikan kemajmukan negara sebagai sumber kekuatan bersama.
Beliau juga menghargai usaha NGO Wadah, ABIM dan sebagainya dalam gerakan Islam yang mewujudkan perpaduan kaum serta kesatuan ummah di Malaysia.


 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/live-tertunda-anwar-ibrahim-ucapan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuti Umum Sambutan Peringkat Nasional Hari Malaysia Dicetus Anwar Ibrahim

Cuti Umum Sambutan Peringkat Nasional Hari Malaysia Dicetus Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 333 hits
Selepas Malaysia terbentuk pada 16 September 1963 sambutan Hari Malaysia dan cuti umum hanya di peringkat negeri Sabah dan Sarawak Namun Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin mendedahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim be...
Zahid Akui Langkah Menyekat Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri Direstui Tun Mahathir

Zahid Akui Langkah Menyekat Anwar Ibrahim Jadi Perdana Menteri Direstui Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 215 hits
Senator Zahid Md Arip hari ini dalam dewan negara menafikan diri sebagai pencetus langkah Sharaton sebaliknya mengakui diri bersama beberapa rakan lain menggerakkan langkah politik untuk menyekat langkah Anwar Ibrahim dan DAP dalam negara Z...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher