Anwar Ibrahim Kot Calon Perdana Menteri Oleh Umno




Petikan dari satu surat bertarikh 11 Oktober, 2020, yang didakwa dihantar Zahid sendiri kepada Yang di-Pertuan Agong ..
Selain nama dan tandatangan Ahmad Zahid sebagai pengutus, surat tersebut turut dilihat mempunyai tandatangan Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai saksi akuan berkenaan.
“Tujuan mengemukakan warkah ini untuk seikhlasnya mengesahkan bahawa patik bersama YB Dato’ Seri Najib Bin Razak selaku Ahli Parlimen Pekan (P085) dan sejumlah Ahli Dewan Rakyat UMNO telah menarik balik sokongan dan kepercayaan kami kepada Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) YAB. Tan Sri Dato’ Muhyiddin Bin Hj Mohd Yassin, Ahli Parlimen Pagoh (P143).
“..dan memberi sokongan dan kepercayaan kami yang tidak berbelah bahagi dan setia kepada YB. Dato’ Seri Anwar Bin Ibrahim, Ahli Parlimen Port Dickson (P132) untuk dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-9,” menurut surat yang telah tular di laman media sosial itu.
“Sehubungan itu, patik selaku Presiden UMNO bertanggungjawab memaklumkan kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Tuanku bahawa YAB. Tan Sri Dato’ Muhyiddin Bin Haji Mohd Yassin, Ahli Parlimen Pagoh (P143), telah kehilangan sokongan dan kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat selaras Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan.
“..dan YB. Dato’ Seri Anwar Bin Ibrahim, Ahli Parlimen Port Dickson (P132) telah mendapat dan mempunyai sokongan dan kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat untuk dilantik sebagai Perdana Menteri Ke-9, selaras Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan,” menurut kandungan surat itu lagi.
Annuar Musa pada 6 Januari mengesahkan salinan surat yang menyatakan ikrar setia ahli-ahli Parlimen Umno terhadap Presiden PKR Anwar Ibrahim, sehari selepas pemecatan beliau sebagai setiausaha agung Barisan Nasional (BN).
Bercakap pada sesi wawancara yang disiarkan secara langsung di Facebook semalam, ketua penerangan Bersatu Wan Saiful  memberi bayangan bahawa masalah dalam UMNO ditimbulkan presiden Umno sendiri - Ahmad Zahid Hamidi.
Wan Saiful berkata Zahid menerusi sepucuk surat memberikan sokongan kepada ketua pembangkang, Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri ketika Umno masih merupakan sebahagian daripada kerajaan Perikatan Nasional (PN).
"Betapa surat ni dihantar 11 Oktober 2020 oleh Presiden Umno kepada Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong.
"Tajuk dia pun kita dah saspen, ni nak sama-sama dalam kerajaan.
"Keputusan presiden bahawa ahli-ahli Dewan Rakyat Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) memberi sokongan dan kepercayaan tak berbelah bahagi dan setia kepada Yang Berhormat Anwar ibrahim, Ahli parlimen Port Dickson untuk dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia kesembilan," katanya membaca tajuk surat berkenaan.
"Setia kepada ketua pembangkang, sebagai presiden parti yang duduk dalam kerajaan dan mewakili semua ahli parlimen.
"Saya rasa tak ada laporan polis difailkan mengenai surat ini. Tak ada penarikan rasmi daripada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sendiri.
"Dan kalau tak diselesaikan isu dalaman Umno, simptomnya yang keluar macam inilah, tiba-tiba sokong pembangkang.
"Macam mana kita nak buat kalau macam ni?
"Saya tak nak campur urusan dalaman Umno, tapi saya mohon sangat rakan-rakan dalam Umno selesaikanlah isu ini supaya kita tak perlu menghadapi cabaran sebegini dan boleh terus fokus berkhidmat pada rakyat, bagi memastikan kebajikan rakyat dijaga, dan memastikan keadaan ekonomi akhirnya beri manfaat kepada rakyat," katanya.
Wan Saiful berkata demikian ketika ditanya oleh moderator Zaharin Mohd Yasin yang juga merupakan aktivis veteran Umno mengenai pertembungan antara Umno dan Bersatu.
Mengulas gabungan BN yang dipimpin Umno akan bergerak secara solo pada PRU akan datang., Wan Saiful berkata Umno harus mengumumkan calon perdana menteri mereka.

"Persoalan paling besar ialah siapa calon perdana menteri? Kita PN jelas Muhyiddin. PH jelas Awnar Ibrahim. Kalau duduk tengah-tengah, tak duduk sebelah Muhyiddin, tidak duduk sebelah Anwar, nak calonkan siapa sebenarnya?
"Nak calon daripada parti sendiri atau menolak Muhyiddin dan naikkan Anwar dan (Setiausaha Agung DAP) Lim Guan Eng? Ini persoalan besar yang rakyat nak tahu. Bagi saya kena putuskan sekarang. Kalau nak duduk dalam PN marilah duduk sama-sama adik beradik, tadbir negara untuk kebaikan rakyat. Kalau tak nak, bagitahu siapa nak jadi perdana menteri," katanya.
Laporan penuh sila baca di SINI

Hmm.. adakah UMNO di bawah Zahid sekali lagi akan menamakan Anwar Ibrahim sebagai Calon Perdana Menteri? 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/04/anwar-ibrahim-kot-calon-perdana-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mereka Nak Gunakan Kita Lawan Politik Dalam Umno Anwar Ibrahim

Mereka Nak Gunakan Kita Lawan Politik Dalam Umno Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 198 hits
PRESIDEN PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap rakaman perbualan telefon bersama Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi seperti sengaja digunakan untuk melawan politik dalam UMNO Menurut Anwar dia sudah mengarahkan supaya satu lap...
Anwar Ibrahim Komen Abang Besar Menteri Luar Yang Lalu Telah Memberi

Anwar Ibrahim Komen Abang Besar Menteri Luar Yang Lalu Telah Memberi

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 266 hits
KENYATAAN MEDIA 4 April 2021 Kerajaan Perikatan Nasional tampaknya telah tersalah langkah dalam banyak hal penting negara dan kadarnya terus memuncak naik Tanpa pengimbangan dari institusi Parlimen dan sikap kebertanggungjawaban pada badan ...
Anwar Briefs Harapan On Umno Meet No Ge15 Commitments Made

Anwar Briefs Harapan On Umno Meet No Ge15 Commitments Made

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 264 hits
Pakatan Harapan chief Anwar Ibrahim briefed component parties this afternoon about his recent meeting with Umno figures The matter was then discussed but no commitments were made as to whether the opposition coalition will work with Umno in...
5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan Umno

5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 400 hits
Seramai lima ahli Parlimen pembangkang menyatakan kekecewaan mereka terhadap Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang mengadakan perbincangan dengan Umno 5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan UmnoDalam satu kenyataan bersama R...
Sources Pakatan Set To Follow Anwar S Lead If Overtures Towards Umno Work In Pact S Favour

Sources Pakatan Set To Follow Anwar S Lead If Overtures Towards Umno Work In Pact S Favour

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 182 hits
Even as Datuk Seri Anwar Ibrahim dropped the bomb that there are steps towards a possible cooperation between PKR and Umno several sources within Pakatan Harapan said no such serious discussion has been made at the top level However they to...
Anwar Ibrahim Dan Pakatan Harapan Sudah Sesat

Anwar Ibrahim Dan Pakatan Harapan Sudah Sesat

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 249 hits
Anwar Ibrahim dan Pakatan Harapan sudah sesat jalan Perjuangan mereka bukanlah lagi untuk negara dan rakyat tetapi hanyalah untuk memenuhi kepentingan peribadi mereka Apa sudah jadi kepada Deklarasi Rakyat pada tahun 2008 Agenda Reformasi p...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu