Anwar Berunding Dengan Zahid Dan Najib Kata Dap


 malaysiatoday
BERITAHEADLINE
By MT Webmaster On Mar 22, 2021

(Utusan) – Pengarah Biro Pendidikan Politik Kebangsaan DAP, Liew Chin Tong mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim berunding dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau merujuk tentang tindakan Presiden PKR itu untuk membentuk kerajaan melalui rundingan dengan ‘Kluster Mahkamah’.

Namun, kata beliau, DAP mungkin boleh bersetuju untuk tidak bersetuju tentang inisiatif PKR itu, tetapi lebih baik ia dilakukan tanpa mengubah sejarah.

Chin Tong mengulas kenyataan pihak tertentu berhubung Langkah Sheraton yang menyatakan bahawa Anwar didekati untuk menyertai rampasan kuasa untuk membentuk kerajaan yang hanya berbangsa Melayu tetapi menolak tawaran tersebut kerana syaratnya adalah mengecualikan DAP.

“Mungkin pandangan tersebut bertujuan untuk memberi ingatan kepada pimpinan DAP supaya bersyukur dan tidak mempersoalkan tindakan Anwar berunding dengan Ahmad Zahid dan Najib dari UMNO.

“Kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju tentang inisiatif PKR untuk membentuk kerajaan melalui rundingan dengan ‘Kluster Mahkamah’. Tetapi adalah lebih baik ia dilakukan tanpa mengubah sejarah,” kata Chin Tong dipetik menerusi blog beliau, semalam.

Dalam satu wawancara bersama portal dalam talian, Ketua Setiausaha Pengelola PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad mengatakan Anwar dijemput untuk membawa PKR menyertai Langkah Sheraton.

Nik Nazmi yang juga Ahli Parlimen Setiawangsa itu mendakwa Anwar pernah ditawarkan untuk menggantikan Pakatan Harapan (PH) sebagai Kerajaan Persekutuan tetapi Ketua Pembangkang itu menolak tawaran tersebut.

Sementara itu, pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang turut dilaporkan berasa terkejut dengan kenyataan Nik Nazmi itu yang mengatakan Anwar dijemput untuk membawa PKR menyertai Langkah Sheraton.

“Ini adalah kali pertama saya mendengar cerita bahawa Anwar telah dijemput untuk membawa PKR untuk menyertai Langkah Sheraton, namun presiden PKR tersebut telah menolak tawaran untuk menyertai kerajaan baharu tersebut dan memilih untuk kekal setia dengan PH,” katanya.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Iskandar Puteri berkata, beliau telah berjumpa dengan Anwar berkali-kali selepas gerakan politik yang membawa kepada kejatuhan PH itu.

Namun, jelasnya, Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson tidak pernah sekali pun menyebut mengenai dakwaan itu.

“Saya telah berjumpa dengan Anwar beberapa kali dalam minggu-minggu selepas Langkah Sheraton pada bulan Februari 2020 dan juga dalam bulan-bulan selepas itu, namun tidak ada sekali pun Anwar menceritakan mengenai Langkah Sheraton seperti yang diceritakan oleh Nik Nazmi ini,” jelasnya.

Baru-baru ini, Pemangku Ketua Bahagian UMNO Jeli, Datuk Abdul Aziz Derashid berkata, Ahmad Zahid perlu berterus-terang dan menjelaskan kepada akar umbi parti mengenai isu kerjasama dengan DAP-PH.

Ujar Abdul Aziz, ini kerana banyak spekulasi tersebar di mana-mana platform media sosial apatah lagi dibuktikan dengan gambar-gambar Ahmad Zahid dengan Anwar yang diketahui ramai mempunyai hubungan akrab suatu masa dahulu.

Justeru, pengakuan secara terbuka perlu dibuat Ahmad Zahid pada Perhimpunan Agung UMNO hujung bulan ini sekali gus menepis segala dakwaan tidak benar bahawa wujudnya satu hubungan yang melanggar dasar parti, ‘No DAP, No Anwar’, jelasnya.

Pada 16 Mac yang lalu, Anwar tidak menafikan kemungkinan berlakunya kerjasama antara PKR dengan UMNO tetapi menyifatkan ia masih terlalu awal untuk diputuskan.

Bagaimanapun, sehari selepas itu lima wakil rakyat pembangkang termasuk seorang Ahli Dewan Negara menolak sebarang kerjasama dengan kleptokrat dan menggesa blok pembangkang terus diperkukuhkan.

Mereka melibatkan Ahli Parlimen Pulai, Datuk Seri Salahudddin Ayub (Timbalan Presiden Parti Amanah Negara); Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Mohd. Azis Jamman (Ketua Wira Parti Warisan Sabah) dan Chin Tong yang juga Ahli Dewan Negara.

Dua lagi ialah Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Pengasas Muda) dan Ahli Parlimen Selangau, Baru Bian (Parti Sarawak Bersatu).
Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/03/anwar-berunding-dengan-zahid-dan-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Sahkan Perbincangan Positif Dengan Umno Puji Najib Zahid

Anwar Sahkan Perbincangan Positif Dengan Umno Puji Najib Zahid

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 196 hits
Anwar Ibrahim mengesahkan wujud usaha menjalin kerjasama dengan Umno ketika negara menuju PRU15 malah memuji Najib Razak dan Ahmad Zahid Hamidi sebagai pemimpin berwibawa dan peduli namun mereka harus menjawab tuduhan yang dihadapi di mahka...
Zahid Berunding Dengan Anwar Tanpa Pengetahuan Umno

Zahid Berunding Dengan Anwar Tanpa Pengetahuan Umno

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 147 hits
Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan mendakwa tidak tahu menahu wujudnya perbincangan antara parti itu bersama PKR bagi membentuk jalinan kerjasama baharu pada Pilihan Raya Umum ke 15 nanti Malah ujarnya beliau tidak dimaklumkan ...
Panasss Der Audio Zahid Mesyuarat Mahu Kerjasama Anwar Dap Tersebar

Panasss Der Audio Zahid Mesyuarat Mahu Kerjasama Anwar Dap Tersebar

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 280 hits
Baru seketika tadi aku tengok banyak portal dah start tulis pasal audio yang mendedahkan suara zahid mahu bekerjasama dengan Anwar dan DAP Blog pun dah ada yang tulis pasal ni Audio katanya dah tersebar di whatsapp Tapi youtube belum ada ak...
Nasib Kau La Lokman Dengan Anwar Kau Belah Dengan Najib Tunggu Nak Masuk Dalam Dengan Zahid Kau Tak Setuju Kah

Nasib Kau La Lokman Dengan Anwar Kau Belah Dengan Najib Tunggu Nak Masuk Dalam Dengan Zahid Kau Tak Setuju Kah

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 216 hits
Panas Bekas MT UMNO bagi amaran pada peguam MuhyiddinMarch 25 2021 BEKAS ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Lokman Noor Adam memberi amaran kepada Rosli Dahlan agar tidak bermain dengan api selepas peguam itu membuat laporan polis terhadapnya...
Audio Mirip Suara Zahid Sokong Dap Anwar Tersebar

Audio Mirip Suara Zahid Sokong Dap Anwar Tersebar

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 212 hits
Rakaman audio dengan suara mirip Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dipercayai sedang memberi taklimat kepada pemimpin parti tentang kerjasama bersama musuh politiknya dalam Pakatan Harapan bagi membentuk kerjasama tular hari Ini dalam bebera...
Kerjasama Umno Pkr Dap Adalah Propaganda Pn Kata Najib

Kerjasama Umno Pkr Dap Adalah Propaganda Pn Kata Najib

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 272 hits
March 16 2021 DESAS DESUS kerjasama Umno dengan PKR dan DAP adalah propaganda kerajaan Perikatan Nasional kata bekas presiden Umno Najib Razak Propaganda itu bagaimanapun katanya mengarut
Anwar Syok Sendiri Naib Ketua Bahagian Umno Kata

Anwar Syok Sendiri Naib Ketua Bahagian Umno Kata

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 335 hits
Kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa parti itu sedang merintis persefahaman dengan UMNO dianggap sebagai mimpi yang tidak akan menjadi kenyataan Naib Ketua UMNO Bahagian Simpang Renggam Datuk Onn Hafiz Gh...
Pau Pentas Terbaik Zahid Perjelas Pada Ahli Isu Kerjasama Dengan Pkr Kata Annuar

Pau Pentas Terbaik Zahid Perjelas Pada Ahli Isu Kerjasama Dengan Pkr Kata Annuar

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 281 hits
March 26 2021 1 24 PMAnnuar Musa berkata kesamaran mengenai isu kerjasama Umno dengan PKR boleh diperjelaskan oleh Ahmad Zahid Hamidi pada perhimpunan agung parti itu PETALING JAYA Perhimpunan Agung Umno kali ini adalah pentas terbaik buat ...
Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

Jika Umno Tidak Segera Keluar Kerajaan Dibimbangi Zahid Hamidi Dan Najib Masuk Penjara Dulu Sebelum Tibanya Pru

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 234 hits
Apa akan berlaku pada Perhimpunan Agung UMNO atau PAU esok Berdasarkan sentimen semasa PAU kali ini dijangka tidak berdepan banyak masalah untuk memuktamadkan usul putus hubungan dengan Bersatu yang telah diluluskan oleh sebahagian besar UM...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan