Anthony Loke Orang Pertama Ingatkan Tentang Kapal Israel




Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook adalah orang pertama yang memperingatkan kepada beliau tentang wajarkah kapal Israel diberi kebenaran berlabuh di negara ini.
Perdana Menteri (PM) berkata pemimpin DAP itu berkata adakah kerajaan ingin mengekalkan dasar yang diambil pada tahun 2002 apabila memberikan kebenaran kepada kapal berpangkalan di Israel berlabuh di pelabuhan negara ini.
“Saya sebut kepada Anthony Loke kerana dia yang pertama ingatkan saya apakah harus kita perlu teruskan dengan dasar yang telah dibuat pada tahun 2022 dengan membenarkan (kapal Israel berlabuh), saya kata ini tidak mungkin satu negara merdeka dan berdaulat dan punyai peri kemanusiaan dan benci dengan kezaliman serta pembunuhan anak-anak dibiarkan berleluasa tanpa tindakan.
“Kita tidak ada kekuatan lebih daripada itu tapi sekurang-kurangnya kita ada kesungguhan dan tekad untuk membetulkan keterlaluan,” katanya.
Terdahulu dalam ucapannya Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata beliau bersyukur kerana terdapat ketegasan dalam kalangan Jemaah Menteri terdiri daripada pelbagai kaum dalam dasar utama berhubung penentangan terhadap kekejaman Israel ke atas rakyat Palestin.
“Atas nama kemanusiaan kita tidak lagi mengikut pendekatan lama termasuk umpamanya bicara dengan keras tentang jenayah dan pencerobohan ke atas Paletin dan Gaza tetapi dalam masa sama secara senyap beri kebenaran kepada penerbangan mereka (Israel) dan kapal-kapal mereka berlabuh di sini.
“Saya mengucapkan terima kasih kepada menteri pengangkutan kerana mengingatkan saya tentang hal ini patut… dilarang kemasukan kapal Israel.
“Ya ia melibatkan sedikit kerugian tetapi saya percaya lebih banyak keberkatan kerana kita menunjukkan ada keyakinan dan sifat peri kemanusiaan, jadi terima kasih,” katanya.
Pada 20 Disember lalu, Perdana Menteri dalam kenyataan berkata kerajaan memutuskan syarikat perkapalan berpangkalan di Israel, ZIM kini dilarang daripada berlabuh di mana-mana pelabuhan Malaysia.
Beliau berkata, Kementerian Pengangkutan akan mengambil tindakan segera dengan mengenakan larangan kekal terhadap syarikat ini berkuatkuasa serta-merta.
Sekatan ini adalah tindak balas terhadap tindakan Israel yang mengenepikan prinsip asas kemanusiaan dan melanggar undang-undang antarabangsa menerusi pembantaian dan kekejaman berterusan terhadap warga Palestin.
Untuk rekod, Kabinet pada 2002 mula membenarkan kapal milik syarikat ini berlabuh di Malaysia. Pada 2005, Kabinet ketika itu memberi kebenaran kepada kapal tersebut untuk mendarat di Malaysia.
“Namun, kerajaan hari ini memutuskan untuk membatalkan semua keputusan Kabinet lalu. Pada masa yang sama, Kerajaan Malaysia turut memutuskan untuk tidak lagi menerima kapal yang menggunakan bendera Israel untuk berlabuh di negara ini,” katanya dipetik.
Perdana Menteri berkata, Malaysia juga mengenakan larangan kepada mana-mana kapal yang dalam perjalanan menuju ke Israel daripada memuatkan kargo di pelabuhan Malaysia.
Pada Mei 2021, Kementerian Pengangkutan mengesahkan pesawat Boeing 737-400 milik syarikat Israel Aerospace Industries-Elta (IAI-Elta) mendapat kebenaran melalui ruang udara Malaysia sebelum mendarat di Singapura.
Pesawat itu melalui ruang udara negara berlepas dari Malé, Maldives dan menuju ke Paya Lebar, Singapura pada hari Rabu, 19 Mei 2021 pada pukul 2.55 pagi.
Sebelum itu, kewujudan pesawat prototaip pengintip bernombor pendaftaran 4X-AOO milik Israel ketika dalam penerbangan dari Tel-Aviv ke Singapura memasuki ruang udara negara dan berlegar empat jam sebelum mendarat menimbulkan kegusaran yang banyak diluahkan di media sosial.
Pesawat itu dikesan memasuki ruang udara Malaysia menerusi laman web Flight radar sebelum dilaporkan beberapa agensi berita tempatan.
The post ‘Anthony Loke orang pertama ingatkan tentang kapal Israel’ first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36958?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=anthony-loke-orang-pertama-ingatkan-tentang-kapal-israel

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anthony Loke Airasia To Lock One Way Airfares To Sabah Sarawak For Cny Period

Anthony Loke Airasia To Lock One Way Airfares To Sabah Sarawak For Cny Period

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 122 hits
Loke said from now until Feb 15 AirAsia will offer travellers flying to Sabah and Sarawak fixed ticket prices for the Chinese New Yearperiod 8212 Bernama photo SEPANG From now until Feb 15 AirAsia will offer travellers flying to Sabah and S
Kapal Terbang Tersangkut Di Bawah Jejambat

Kapal Terbang Tersangkut Di Bawah Jejambat

papar berkaitan - pada 31/12/2023 - jumlah : 228 hits
KOSMO SEBUAH pesawat yang diangkut sebuah lori tersangkut di bawah jejambat di Motihari semalam Foto PTINEW DELHI nbsp Sebuah pesawat yang diangkut menggunakan treler tersangkut di bawah jejambat di Motihari Bihar semalam lapor portal berit...
Tentera Colombia Rampas Kapal Selam Bawa Lebih 1 Tan Kokain

Tentera Colombia Rampas Kapal Selam Bawa Lebih 1 Tan Kokain

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 120 hits
KOSMO Kapal selam membawa muatan kokain bernilai hampir AS 1 juta XPASTO COLOMBIA Tentera Colombia merampas penghantaran kokain bernilai hampir AS 1 juta yang ditemui di dalam sebuah kapal selam separa di Lautan Pasifik lapor portal berita ...
Langit Kelam Di Putrajaya Di Israel As Biadap

Langit Kelam Di Putrajaya Di Israel As Biadap

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 149 hits
Langit kelam di PutrajayaSEDANG kita sibuk menguruskan hal dan kehidupan masing masing semalam sesuatu yang sangat memilu dan mendukacitakan berlaku di Putrajaya Rupanya langit kelam semalam menangisi peristiwa ini Mahkamah Rayuan di sana t...
Israel Roboh Rumah Palestine Pas Roboh Rumah Rakyat Sendiri

Israel Roboh Rumah Palestine Pas Roboh Rumah Rakyat Sendiri

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 107 hits
Mukhlis EddieNak Islam ke nak rumah kata Nik Amar apa2 tetap membangun isley bersama Yahudi roboh rumah palestinPAS roboh rumah anak kelatan
Kenderaan Tentera Israel Langgar Mayat Syuhada

Kenderaan Tentera Israel Langgar Mayat Syuhada

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 117 hits
AgensiRamallah Kementerian Luar Palestin pada Selasa mengecam sebuah kenderaan tentera Israel yang didakwa melanggar mayat seorang syuhada di Tulkarm di utara Tebing Barat Agensi Anadolu melaporkan kementerian itu juga mengutuk sekeras kera...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura