Antara Sinovac Dan Pfizer Yang Mana Lebih Baik



Vaksin COVID-19 diberikan untuk mengawal penularan penyakit COVID-19. Apabila semakin ramai orang mendapat vaksinasi, semakin ramai penduduk membentuk antibodi dan seterusnya mengurangkan kebarangkalian kejadian penyakit COVID-19 yang lebih teruk.
Secara tidak langsung ia boleh melindungi golongan yang berisiko yang tidak layak menerima vaksinasi.

Sehingga Februari 2021, Malaysia telah mendapat akses bekalan vaksin COVID-19 sebanyak 66.7 juta dos melalui Fasiliti COVAX dan pembelian awal daripada 5 pengeluar vaksin COVID-19.
5 vaksin tersebut adalah: Vaksin Pfizer-BioNTech, Vaksin AstraZeneca, Vaksin Sinovac, Vaksin CanSinoBIO, Vaksin Sputnik V
Daripada 5 pengeluar vaksin tersebut, vaksin daripada Pfizer-BioNTech telah memperolehi kelulusan bersyarat daripada Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) dan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) pada 8 Januari 2021.
Dan pada 16hb Julai 2021, Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) telah memberikan kelulusan pendaftaran bersyarat untuk kegunaan bencana membabitkan dua lagi vaksin COVID-19, iaitu vaksin Sinopharm dan Johnson & Johnson (J&J).
Ia sekali gus menyaksikan jenis pelalian keenam serta ketujuh dimasukkan dalam portfolio Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, ketika mengumumkan perkara itu, berkata COVILO iaitu vaksin yang dibangunkan China National Biotec Group Company Limited (CNBG), Sinopharm, dikenali sebagai vaksin COVID-19 Sinopharm.
Vaksin J&J yang membabitkan suntikan satu dos pula dibangunkan oleh Janssen Pharmaceutica N.V. dari Belgium.
Antara ke tujuh-tujuh Vaksin itu ada yang mempertikaikan keberkesanannya terutamanya Vaksin Sinovac yang dibandingkan dengan Vaksin Pfizer.
Malah ada golongan yang menolak pemberian Vaksin Sinovac tanpa sebab yang kukuh, boleh jadi kerana terpengaruh dengan khabar angin yang memperlekehkan keberkesanan Vaksin tersebut.
Jadi persoalannya sekarang benarkan ada perbezaan keberkesanan antara dua Vaksin tersebut?
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah ada jawapannya.. 
Bacalah!!
SHAH ALAM - Data perubatan menunjukkan penggunaan vaksin Sinovac dan Pfizer mempunyai keberkesanan yang sama dalam melawan virus pandemik Covid-19, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.
Menurutnya, perkara itu dibuktikan melalui data perubatan mengenai pengalaman Chile menggunakan vaksin Sinovac yang diterbitkan dalam laporan New England Journal of Medicine 7 Julai lalu.
“Tidak banyak perbezaan ditemui antara vaksin Sinovac dan Pfizer dalam penggunaan secara praktikal.
“Kedua-duanya sangat efektif dalam mengelakkan penyakit teruk Covid-19 sehingga dimasukkan ke hospital, namun kurang berkesan menentang kesan ringan atau yang tidak mempunyai gejala," katanya dalam kenyataan di Facebooknya pada Selasa.
Mengulas lanjut, Noor Hisham berkata, laporan berkenaan menunjukkan seramai 4.2 juta penduduk lengkap divaksin berbanding 5.5 penduduk yang tidak divaksin bagi tempoh Februari hingga Mei tahun ini.
"Sinovac didapati mengurangkan jangkitan Covid-19 sebanyak 65.9 peratus, mengurangkan kemasukan ke hospital sebanyak 87.5 peratus.
"Selain itu ia mengurangkan kemasukan ke unit rawatan rapi (ICU) sebanyak 90.3 peratus dan mengurangkan kematian sebanyak 86.3 peratus," ujarnya.
Dalam pada itu, beliau berkata, Kementerian Kesihatan Israel turut menunjukkan vaksin Pfizer mengurangkan jangkitan sebanyak 64 peratus.
Menurutnya, kementerian itu juga menjelaskan, Pfizer menunjukkan keberkesanan sebanyak 93 peratus terhadap simptom yang menyebabkan kemasukan ke hospital dan gejala serius.
Pada Jumaat, kerajaan memutuskan untuk menggunakan vaksin Pfizer-BioNTech bagi Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) mulai bulan depan manakala stok simpanan Sinovac hanya dikhususkan untuk mereka yang mempunyai alahan terhadap vaksin lain.
Menteri Penyelaras PICK Khairy Jamaluddin berkata, pemberhentian pemberian vaksin Sinovac dalam PICK adalah kerana pembekalannya telah selesai dan tiada kaitan dengan soal keberkesanannya lapor Sinar Harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/sinovac-dan-pfizer-apa-bezanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Schema Markup Blog Blogposting Vs Newsarticle Mana Lebih Baik

Schema Markup Blog Blogposting Vs Newsarticle Mana Lebih Baik

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 210 hits
Sebelumnya CB sudah beberapa kali posting tentang Schema Markup untuk blog ini Di antaranya Cara Pasang Schema di Blogger dan Schema untuk Blog Berita Ada juga tentang cara mengatasi Error di Structured Data Testing Tools Google Kali ini CB...
Sinovac Pfizer Equally Effective Says Health Dg

Sinovac Pfizer Equally Effective Says Health Dg

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 212 hits
The health ministry says it will stop administering the Sinovac vaccine once its supply ends as other vaccines such as Pfizer s are sufficient PETALING JAYA Health director general Dr Noor Hisham Abdullah has rubbished claims on the substan...
Vaksin Sinovac Pfizer Sama Sama Berkesan Melawan Covid 19 Dr Noor Hisham

Vaksin Sinovac Pfizer Sama Sama Berkesan Melawan Covid 19 Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 269 hits
Vaksin Sinovac Pfizer sama sama berkesan melawan Covid 19 Dr Noor HishamSejak kebelakangan ini ramai netizen membincang isu keberkesanan vaksin Covid 19 di media sosial terutamanya vaksin Sinovac dan Pfizer BioNTech sehingga ada yang sanggu...
Bekas Pengurus Besar Aksb Antara 3 Ditahan Berkait Rasuah Lebih Rm27 Juta

Bekas Pengurus Besar Aksb Antara 3 Ditahan Berkait Rasuah Lebih Rm27 Juta

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 281 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan tiga lelaki termasuk seorang bekas pengurus besar Air Kelantan Sendirian Berhad bagi membantu siasatan berhubung kes rasuah yang membabitkan projek bernilai lebih RM27 juta antara 2015 dan 2019...
Simak Perbedaan Kartu Atm Berbasis Magnetic Dengan Chip Mana Yang Lebih Aman

Simak Perbedaan Kartu Atm Berbasis Magnetic Dengan Chip Mana Yang Lebih Aman

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 206 hits
Kartu ATM magnetic stripe menyimpan data nomor kartu expiry date nama nasabah dan lainnya disimpan pada magnetic stripe
Kelantan Ganti Penggunaan Sinovac Mula Guna Pfizer Sepenuhnya Bulan Depan

Kelantan Ganti Penggunaan Sinovac Mula Guna Pfizer Sepenuhnya Bulan Depan

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 205 hits
BAKAL penerima vaksin Covid 19 di negeri Kelantan akan menerima vaksin jenis Pfizer bermula bulan Ogos Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Datuk Dr Zaini Husin berkata penggunaan Pfizer adalah untuk menggantikan bekalan Sinovac dengan kadar...
Asb Vs Emas Mana Lebih Menguntungkan

Asb Vs Emas Mana Lebih Menguntungkan

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 461 hits
Entri kali ini saya kongsikan salah satu soalan yang pernah ditanya oleh prospek suatu masa dahulu serta jawapannya Cara jawab pun berubah seiringi dengan peningkatan dalam ilmu pengetahuan dan pengalaman diri Adakah ini satu penanda kemata...
Kajian Buktikan Pfizer Lebih Bagus Daripada Astrazeneca

Kajian Buktikan Pfizer Lebih Bagus Daripada Astrazeneca

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 148 hits
Pfizer lebih bagus daripada AstraZeneca LONDON Satu kajian menunjukkan warga emas Britain yang menerima suntikan vaksin AstraZeneca kemungkinan memiliki antibodi Covid 19 yang kurang berbanding golongan yang diberi vaksin Pfizer Lapor Daily...
Hari Yang Lebih Baik Daripada Jihad

Hari Yang Lebih Baik Daripada Jihad

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 256 hits
Hari yang lebih baik daripada jihad 1 HARI ini merupakan hari kedua bulan Zulhijjah Tahukah anda bahawa 10 hari pertama dari bulan Zulhijjah ini dapat memberikan pahala yang lebih besar dari Jihad Sabda Rasulullah Tiada amalan yang dilakuka...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid