Anifah Beri Amaran Malaysia Boleh Jadi Macam Ukraine



Bekas menteri luar Anifah Aman memberi amaran serius jika Malaysia tidak memeriksa pencerobohan secara berkala ke dalam perairan wilayahnya, maka suatu hari nanti negara mungkin akan mengalami nasib sama dengan Ukraine, yang sedang menghadapi pencerobohan Rusia.
“Kerajaan Malaysia perlu mengambil sikap lebih tegas dalam menggesa semua pihak yang terlibat (dalam konflik di Ukraine) untuk menghentikan pencerobohan mereka dan komited kepada rundingan damai. Tidak cukup dengan hanya mengulangi sentimen negara lain.
“Malaysia mesti berpegang teguh dengan sentimen kita dalam isu ini dan mengambil tindakan untuk menghentikan pencerobohan.
“(Ini) kerana terdapat isu geopolitik semasa yang mengelilingi perairan Malaysia dengan pencerobohan demi pencerobohan oleh negara ‘super besar’ di timur, kita mungkin akan berada dalam keadaan yang sama seperti Ukraine,” katanya pada satu kenyataan.
Walaupun dia tidak menamakan ‘negara super’ itu, namun pada 4 Okt tahun lepas, Kementerian Luar Malaysia berkata pihaknya telah memanggil Duta Besar China Ouyang Yujing untuk membantah kehadiran dan aktiviti kapal China di perairan Malaysia.
Putrajaya menyifatkan keberadaan dan aktiviti kapal-kapal itu bertentangan dengan Akta Zon Ekonomi Eksklusif 1984 dan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Undang-Undang Laut (KUUL) 1982.
Menurut Wisma Putra, Malaysia juga sebelum ini pernah membantah pencerobohan oleh kapal-kapal asing yang lain ke dalam perairan negara.
Anifah, yang berkhidmat sebagai menteri luar dari April 2009 hingga Mei 2018, berkata keutamaan keselamatan negara adalah untuk melindungi wilayah perairannya daripada penceroboh asing.
“Kerajaan Malaysia tidak seharusnya bertolak ansur dengan sebarang ancaman terhadap kedaulatan negara dan perlu mengambil semua langkah yang perlu untuk menjaga sempadan kita.
“Saya menggesa semua pihak untuk berwaspada dan mengambil langkah tambahan untuk mengekalkan integriti wilayah kita,” kata Anifah, yang mengetuai Parti Cinta Sabah.
Dia juga menekankan hubungan rapat antara Malaysia dan Ukraine.
“Saya tegas, jelas dan tidak goyah dalam kepercayaan saya bahawa keganasan hanya akan membawa kepada lebih banyak penderitaan kepada rakyat.
“Malaysia mempunyai kaitan yang mendalam dengan ketegangan di Ukraine apabila enam tahun lalu pesawat MH17 kita ditembak jatuh ketika terbang di atas ruang udara timur Ukraine dan serpihan jatuh di wilayah Donetsk yang dikuasai pemberontak.
“Kami telah mengalami kesan mendalam daripada isu antara Rusia dan Ukraine.
“Tragedi MH17 telah menyebabkan kami sedih, dan saya percaya ketegangan yang semakin meningkat yang kami lihat antara Rusia dan Ukraine mungkin hanya menyebabkan lebih banyak kesedihan kepada lebih ramai orang,” katanya.
Anifah juga memberi amaran terhadap “perang siber yang meluas dan taktik sebar maklumat salah yang digunakan oleh Rusia.”
“Saya menyeru semua pihak yang terlibat dalam telekomunikasi dan sistem digital di Malaysia untuk meningkatkan keselamatan infrastruktur kami dalam menghadapi sebarang kemungkinan serangan siber atau kempen maklumat salah.
“Memandangkan Malaysia bersedia untuk teknologi rangkaian 5G sambil memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai akses yang saksama kepadanya, kita juga mesti mempertimbangkan aspek keselamatannya.
“Isu keselamatan 5G benar-benar membimbangkan saya kerana beberapa penyedia teknologi 5G telah mendakwa ada kaitan dengan kuasa besar yang sentiasa menceroboh perairan kita yang menjejaskan kehidupan dan mata pencarian, terutamanya untuk rakyat Sabah saya,” katanya sambil menyeru Malaysia memastikan infrastruktur digitalnya kukuh dan selamat.
Baca Artikel Menarik:
PRN Johor: BN dilihat lebih terkehadapan – Penganalisis Hampir 400 Pelancong Terkandas Di Pulau Perhentian Ekoran Cuaca Buruk [VIDEO] BN Tidak Amal Politik Balas Dendam, ‘Kita Bukan Jenis Balas Dendam’ Calon MUDA adalah calon kitar semula Pakatan Harapan Anwar kecewa dan kesal kerana mempercayai MUDA Tiada seorang anak saya ditawar kerja dengan Goldman Sachs – Najib Leissner sogok suami Zeti Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi – Hamid Saya tak ada kroni – Mahathir Mahkamah tolak rayuan Anwar kembalikan semula saman kes liwat Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Shashic minta Shuk turunkan ilmu curang M’sian Penthouse Adult Model Releases A Song & Netizens Are Amazed By The MV And Her Voice Gempar! Babi Hutan Pecah Masuk Rumah, Selamba Lepak Atas Sofa Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

#PRNJohor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

The post Anifah beri amaran Malaysia boleh jadi macam Ukraine appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/28/anifah-beri-amaran-malaysia-boleh-jadi-macam-ukraine/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Backs Resolution On Ukraine At Un Special Session

Malaysia Backs Resolution On Ukraine At Un Special Session

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 333 hits
Malaysia has serious concern over the escalation of military conflict in Ukraine at the emergency special session of the United Nations General Assembly The speech by the permanent representative to the UN Syed Mohamad Hasrin Aidid yesterda...
Ukraine Ambassador To Malaysia Hits Out At Putin Over Needless Bloodshed

Ukraine Ambassador To Malaysia Hits Out At Putin Over Needless Bloodshed

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 129 hits
Ukraine s Ambassador to Malaysia Olexander Nechytaylo has hit out at Russian President Vladimir Putin over the invasion of his home country He said the conflict was unnecessary and was motivated by ego Like probably every Ukrainian I feel s...
Tak Pernah Lagi Malaysia Jadi Negara Separiah Macam Ini

Tak Pernah Lagi Malaysia Jadi Negara Separiah Macam Ini

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 232 hits
MOHD SHAH RIMWisma Putra lembab Menteri lembab macam siput negara lain dah arahkan rakyat dan diplomat meninggalkan Ukraine nilah nasib rakyat Msia dibawah rejim kerajaan sekarang KERANA ITU RAKYAT PERLU SERAHKAN MANDAT PADAPAKATAN HARAPAN
Hadi Kesal Di Malaysia Hukum Islam Boleh Dibatal Dengan Undang Undang Ciptaan Manusia

Hadi Kesal Di Malaysia Hukum Islam Boleh Dibatal Dengan Undang Undang Ciptaan Manusia

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 133 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Presiden PAS Abdul Hadi Awang kesal Perlembagaan tidak ditafsirkan mengikut kefahaman Islam sehingga agama yang di bawah naungan raja raja tidak boleh bertindak mengatasi undang undang ciptaan manusia Beliau berka...
Aset Malaysia Seluruh Dunia Boleh Dirampas

Aset Malaysia Seluruh Dunia Boleh Dirampas

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 158 hits
Tanpa UMNO melayu merempat Bala bala bala KeHKeHKeHKeH Aset kerajaan Malaysia di seluruh dunia berdepan kemungkinan dirampas secara global menurut Konvensyen New York yang membenarkan penguatkuasaan anugerah timbang tara selepas didapati me...
Hiburan Tak Boleh Bayang Apa Dia Rasa Tular Video Bapa Di Ukraine Ucap Selamat Tinggal Pada Anak Bikin Sebak

Hiburan Tak Boleh Bayang Apa Dia Rasa Tular Video Bapa Di Ukraine Ucap Selamat Tinggal Pada Anak Bikin Sebak

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 211 hits
Pasti ramai yang mengetahui tentang konflik antara Ukraine dan Rusia Malah banyak kisah menyayat hati yang dikongsikan media tentang keadaan penduduk Ukraine yang dalam ketakutan dan dilihat berlindung di stesen metro bawah tanah Baru baru ...
Hiburan Dah Macam Syarat Sah Solat Pulak Masjid Tetapkan Syarat Lengkap Booster Baru Boleh Masuk

Hiburan Dah Macam Syarat Sah Solat Pulak Masjid Tetapkan Syarat Lengkap Booster Baru Boleh Masuk

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 157 hits
Semalam tular video memaparkan beberapa jemaah Masjid yang kecewa kerana niat mereka untuk solat jumaat secara berjemaah di masjid terhalang Menerusi video yang dimuat naik di laman ramai yang mempersoalkan syarat baru yang dikuatkuasakan p...
Bitcoin Boleh Jatuh Mendadak Kepada 18 000 Di Tengah Tengah Konflik Yang Semakin Meningkat Antara Rusia Dan Ukraine

Bitcoin Boleh Jatuh Mendadak Kepada 18 000 Di Tengah Tengah Konflik Yang Semakin Meningkat Antara Rusia Dan Ukraine

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 160 hits
Dengan peningkatan konflik antara Rusia dan Ukraine dan kemasukan tentera Persekutuan Rusia ke dalam DNR dan LNR Bitcoin boleh berundur kepada 18 000 Pasaran mata wang kripto dan pasaran saham bertindak balas secara mendadak terhadap pening...
Why Russia S War Against Ukraine Must Matter To Malaysia

Why Russia S War Against Ukraine Must Matter To Malaysia

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 181 hits
From Peter Blomeyer and Roland GalharagueRussia has just started a war of aggression against Ukraine This is a clear violation of international law and the United Nations Charter in particular the prohibition to use or threaten to use force...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku