Anak No 2 Ye Memang Macam Tu Kisah Ibu Ini Mengenai Anak Keduanya Cukup Sebak


Selalunya ramai yang melabelkan anak kedua perangai lain sikit dan berbeza dengan adik beradik lain. Sikapnya orang kata susah nak dijangka tapi jika kena cara didikan dia boleh jadi orang yang hebat.
Istimewa juga anak kedua, mereka lebih pandai berdikari walaupun sesekali agak keras. Ingat walau apa sekalipun, anak-anak kita adalah amanah. Boleh jadi ia ujian, boleh jadi tauladan. Percayalah tiada anak yang lahir terus nakal, cuma kadang-kadang kita yang hilang kesabaran.

Bagaimanapun, perkongsian dari seorang ibu, Nur Haslaily benar-benar menyentuh hati dan boleh membuatkan sesiapa pun mengalir air mata. Beliau berkongsikan sisi lain anak keduanya yang membuatkan hatinya cukup tersentak sehingga tak mampu tahan air mata. Allahuakbar hebat angah!
Orang suka label anak no 2 lain dari yang lain
“Anak nombor 2 ye?”
“Anak nombor 2 memang macam tu…”
Itu ayat biasa yang ibu selalu dengar. Kebanyakan orang suka labelkan anak kedua ini lain daripada anak-anak yang lain. Pelik, unik atau aneh. Malam ni, Allah izinkan ibu melihat anak kedua ibu ini dengan pandangan berbeza. Usai solat Maghrib, ibu minta angah bacakan doa.
“Baca slow-slow boleh ke ibu?” Dia cuba mengelak. Seperti kebiasaannya. “Bacalah kuat-kuat angah. Ibu nak aminkan. Angah nak minta apa? Along dengan adik pun nak aminkan. Malaikat pun nak aminkan.”

“Ala, tak pandai. Malu,” sambil dia tersipu-sipu. “Doalah angah kan nak lego,” along pula menyampuk.
“Bacalah ngah. Bahasa Melayu pun tak apa. Angah anak syurga. Doa angah makbul, Insya Allah.” Ibu pujuk lagi. Dia tarik nafas dalam-dalam sambil menadah tangan.
“Ya Allah tambahkanlah ilmu kami.” “Ya Allah tambahkanlah rezeki kami.” “Amin. Amin.” Ibu sambut. “Ya Allah, bagilah abang aku dapat A dalam semua subjek dia. Janganlah ada B dan C.” “Ya Allah, bagilah abang aku dapat nombor 1 dalam peperiksaan-peperiksaan dia.” “Ya Allah, jadikanlah adik Mu’az ni baik dan bijak.” Kuat dan jelas. Ibu aminkan satu demi satu doanya. Waktu itu mata ibu dah jadi seperti air terjun. Tak mampu ditahan-tahan.

Tulusnya hati mu anak, air mata ibu mengalir laju
Dalam kepala ini automatik terbayang drama dalam TV yang pernah ditonton beberapa tahun dulu. Kisah abang yang hebat, kaya dan berjaya tinggal di kota raya. Adiknya OKU, buta huruf yang tinggal di kampung. Abangnya bila berjaya pandang rendah kepada adiknya yang dilihat serba sederhana. Katanya doanya sentiasa Allah makbulkan. Berbeza dengan adiknya berdoa pun perlu baca pada kertas. Ditakdirkan Allah, adiknya kembali ke Rahmatullah. Ketika abangnya mengemas rumah selepas kematian adiknya, Allah temukan dengan kertas yang terselit di songkok arwah. Teresak-esak abangnya membaca kertas itu. Rupanya doa adiknya. “Ya Allah makbulkanlah segala doa abangku….. ”
Angah Mus’ab masih khusyuk dalam doanya. “Ya Allah banyakanlah rezeki ayahku dan ibuku.” “Ya Allah mudahkanlah kerja ayahku.” “Amin Ya Robbal Alamin.” Terus dipeluk ciumnya ibu.
ARTIKEL BERKAITAN [Orang Kata Anak No 2 Nakal Sikit. Jangan Banding, Kena Caranya Dia Boleh Jadi Hebat]
Pelik agaknya melihat airmata ibu yang masih lebat menitis-nitis laju. “Terima kasih angah doakan kami. Nanti angah doa untuk diri angah juga ye.” Hari ini Allah didik ibu. Pandanglah anak-anak dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing.
Tanpa label. Tanpa persepsi. Tanpa sangsi. Kata ulama, “Segemuk-gemuk ikan pasti ada tulangnya, Sekurus-kurus ikan pasti ada isinya. Begitulah juga kita manusia. Sebaik-baik manusia pasti ada kekurangannya. Seburuk-buruk manusia pasti ada kebaikannya.” Kita tak tahu doa ikhlas siapa yang Allah pandang.

Anak-anak kita semua ada kelebihan 
Barangkali doa anak kecil yang kita selalu rasa banyak ragamnya. Mungkin juga doa anak yang kita rasa banyak menduga. Ataukah doa anak yang kita rasa biasa-biasa sahaja pencapaiannya.

Boleh jadi doa tulus suci anak yang kita selalu marah-marah.
“Ya Allah ampunilah kami. Kami ini ibubapa yang serba kekurangan, yang banyak silap dalam mendidik anak-anak. Tapi mereka ada Engkau, Allah yang Maha Penyayang. Dengan rahmat dan kasih sayangMu, sayangi anak-anak Syurga kami semuanya selama-lamanya…”
Nur Haslaily – Ibu yang sentiasa menumpang doa anak-anak.
Kredit: Nur Haslaily

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Anak No 2 Ye?, Memang Macam Tu.” Kisah Ibu Ini Mengenai Anak Keduanya Cukup Sebak!  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-no-2-ye-memang-macam-tu-kisah-ibu-ini-mengenai-anak-keduanya-cukup-sebak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Anak Dehaka Apa Salah Ibu Nak

Kisah Anak Dehaka Apa Salah Ibu Nak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 316 hits
Sekadar Gambar Hiasan Dahulu Dia Sering Aku Manja kan Dahulu Dia Dapat Segala Keinginannya Walaupun Aku Terpaksa Berkorban Jiwa Dan Raga Demi Seorang Anak Tapi Apa Salahku Apa Silapku Hingga Di zalimi Di sakiti Tanpa Belas Kasihan Oleh Seor...
Nak Berjaya Macam Ustaz Kisah 5 Beradik Ibu Ayah Dalam Tahanan Dapat Perhatian

Nak Berjaya Macam Ustaz Kisah 5 Beradik Ibu Ayah Dalam Tahanan Dapat Perhatian

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 454 hits
Kisah lima beradik yang abang dan kakak Muhammad Faris 12 dan Nurul Farisha 11 menggalas tanggungjawab sebagai ibu dan ayah kepada tiga lagi adik yang masih kecil akhirnya telah mendapat perhatian pendakwah terkenal Ebit Lew Berita gembira ...
Hampir Seminggu Hilang Jumpa Dalam Tong Angkara Ayah Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

Hampir Seminggu Hilang Jumpa Dalam Tong Angkara Ayah Anak Kecil Hilang Kasih Ibu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 803 hits
Kehilangan seorang wanita berumur 38 tahun dan juga ibu kepada dua anak berusia tiga dan empat tahun yang tidak pulang ke rumahnya di Taman Saujana Kota Tinggi sejak Isnin lalu terjawab dengan penemuan mayat mangsa di dalam tong air biru di...
Risau Tengok Anak Orang Lebih Pandai Dari Anak Sendiri Punca Ramai Ibu Bapa Stres

Risau Tengok Anak Orang Lebih Pandai Dari Anak Sendiri Punca Ramai Ibu Bapa Stres

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 332 hits
Dalam keadaan hari ini semua ibu bapa berlumba lumba nak anak pandai dan berjaya Hasrat itu betul tetapi kita lupa dari aspek psikologi perkembangan anak kita masih lagi gagal jadi ibu bapa yang sepatutnya menyokong setiap kelebihan dan kek...
Curi Hp Akbar Ajudan Pribadi Alasan Ibu Ini Untuk Sekolah Daring Anak

Curi Hp Akbar Ajudan Pribadi Alasan Ibu Ini Untuk Sekolah Daring Anak

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 198 hits
Dua pencuri handphone di terminal 3 Bandara Soekarno Hatta yang merupakan anak dan ibu diamankan Polres Kota Bandara Hal tersebut diketahui setelah korbannya Akbar selebgram pemilik akun Ajudan Pribadi melaporkan kejadian itu ke Polres Band...
Tak Seperti Ibu Anak Pose Risma Nilawati Dan Leya Anaknya Curi Perhatian

Tak Seperti Ibu Anak Pose Risma Nilawati Dan Leya Anaknya Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 580 hits
Risma Nilawati mantan istri Ferry Maryadi sukses mencuri perhatian karena penampilan terbarunya yang terlihat tetap seperti ABG Wanita kelahiran Jakarta 30 Agustus 1984 itu bahkan menjadi sorotan kala berpose dengan anaknya Leya yang kini s...
Tak Ada Kes Mak Kutu Lari Ibu Ini Kongsi Main Kutu Cara Selamat Cukup Masa Duit Masuk

Tak Ada Kes Mak Kutu Lari Ibu Ini Kongsi Main Kutu Cara Selamat Cukup Masa Duit Masuk

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 226 hits
Golongan wanita memang gemar bermain kutu apabila cukup bulan setiap pemain akan mendapat nilai yang dipersetujui Menyimpan cara ini sangat mudah dan cepat untuk mendapatkan nilai yang besar Namun menyimpan cara ini ada pros and cons nya Ji...
Sebak Tengok Muka Anak Anak Hadiahkan Mainan Baju Pada Anak Yatim Wargamaya Puji Tindakan Anzalna Nasir

Sebak Tengok Muka Anak Anak Hadiahkan Mainan Baju Pada Anak Yatim Wargamaya Puji Tindakan Anzalna Nasir

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 268 hits
Disaat kita menyediakan segala keperluan dan kehendak anak anak kita ada anak anak lain yang dahagakan perhatian dan kasih sayang tanpa kita ketahui nasib mereka Anak anak yatim yang kini menghuni Rumah Asnaf dan juga di rumah anak yatim an...
Youtube Memberikan Ibu Bapa Pilihan Kawalan Kandungan Lebih Baik Untuk Anak Remaja

Youtube Memberikan Ibu Bapa Pilihan Kawalan Kandungan Lebih Baik Untuk Anak Remaja

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 180 hits
Menjadi ibu bapa moden adalah amat mencabar kerana tiada ilmu diturunkan dari ibu bapa mereka sendiri tentang cara mengawal masa anak menonton YouTube Berita baiknya ialah pelbagai ciri pada YouTube boleh digunakan untuk mengawal kandungan ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort