Anak Muda Serik Sokong Pakatan Harapan



(Harakah) – Ketika ditanya betulkah anak-anak muda sekarang tidak hiraukan politik, seorang usahawan muda menjawab, tidak semuanya begitu.
Peniaga pakaian dan makanan itu berusia 29 tahun, sekarang membina perniagaan di tempat kelahiran ibunya di Kuala Terengganu.
Mohammad Idris Halim lepasan UiTM Sabah dalam bidang perniagaan. Beliau memilih bekerja sendiri selepas ramai rakannya bekerja di sektor awam dan swasta.
Beliau berhujah orang muda tidak faham kenapa orang politik sering berbalah sesama sendiri.
“Apa yang anak muda mahu apa yang kerajaan dapat bantu mereka. Cuba bayangkan ramai yang tamat belajar, belum ada pekerjaan tetap.
“Rumah dan kereta usah cerita. Anak muda melihat apa yang mampu kerajaan lakukan unutk membantu mereka. Alhamdulillah di Terengganu saya dibantu modal untuk memulakan perniagaan.
“Hasil bantuan itu membolehkan saya memulakan perniagaan selepas kembali ke kampung menjelang pilihan raya umum (PRU) lepas. Sebelum ini saya bekerja di Cyeberjaya,” katanya ketika ditemui di Kuala Nerus baru-baru ini.
Ditanya adakah bantuan serupa tidak diberi ketika era Barisan Nasional (BN) mentadbir Terengganu, jawabnya ringkas ada.
Bagaimanapun bantuan itu hanya tertompok dalam kalangan penyokong Umno dan BN. Rakyat yang tidak menyokong parti itu usah harap dapat bantuan.
Namun kerajaan Terengganu sekarang tidak memilih bulu. Kata Idris, mereka yang layak diberi bantuan.
Terpengaruh kempen PH
Anak muda terbabit juga mengakui pernah terpengaruh dengan janji Pakatan Harapan (PH) menjelang PRU lepas. Katanya ramai rakan terpengaruh dengan janji manis PH termasuk melupuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
“Sekarang rata-rata anak muda sudah serik dengan janji PH. Ada kawan-kawan sebut kalau kerajaan tidak hirau anak muda, kita tukar kerajaan lain puka,” ujarnya.
Namun berdasar situasi yang berlaku sekarang nampaknya anak-anak muda menghampiri semula politik. Hampir dua pertiga daripada mereka yang menyertai himpunan dan program mega kebelakangan ini kelihatan anak-anak muda.
Banyak dalil yang ditemui. Ia ditemui di Kota Bharu, Alor Setar dan Kuala Terengganu. Begitu juga di tempat-tempat lain.
Ketika pelancaran Perikatan Nasional (PN) di Tanah Merah, Kelantan pada 2 Julai lepas lebih separuh yang hadir anak-anak muda.
Begitu juga pada sambutan ulangtahun PN kedua di Kota Bharu juga kelibat anak mudah lebih ramai. Di Alor Setar muktamar PAS yang berlangsung di Kota Sarang Semut pada 3 dan 4 September lepas juga ramai anak muda.
Dan di Kuala Nerus, Terengganu pada pra Himpunan Teguh Pertahan pada 22 dan 23 September lepas juga ditemui ramai anak muda.
Kelibat mereka boleh dilihat sama program membabitkan Dewan Muslimat, Ameerah atau pemuda. Lebih membanggakan lagi pasangan muda bawa anak kecil ke tempat perhimpunan.
Ada yang bawa atuk dan nenek bersama. Begitu juga golongan pelajar sekolah dan mahasiswa. Mereka lah yang mewakili kelompok pengundi muda.
Berdasar isyarat itu bolehkah kita simpulkan bukan semua anak muda tolak politik. Namun tidak dapat dinafikan ada yang menjauhinya. Anak-anak muda yang tidak hiraukan politik tidak kisah apa yang berlaku di sekeliling.
Berdasar kepada perkembangan itu bermakna masih ramai anak muda mengikuti politik negara. Mereka lebih cepat tahu perkembangan semasa mengenai isu dalam dan luar negara.
Sebelum berita keluar di radio atau televisyen mereka sudah tahu. Berdasar pemerhatian itu, dakwaan mengatakan anak muda menolak politik agak tidak tepat.
Tidak keluar mengundi
Petunjuk yang sering digunakan sebelum ini tidak ramai keluar mengundi di Johor. Pengundi 18 ketika itu baharu dapat kelulusan mengundi. Malangnya tidak ramai keluar menunaikan tanggungjawab tersebut.
Itu tidak dapat dinafikan. Ia berlaku ada sebab musababnya. Antaranya ketika itu suasana negara masih lagi berada dalam mood Covid-19.
Prosedur Operasi Standard (SOP) masih banyak lagi yang perlu dipatuhi. Selain itu kekangan untuk balik mengundi bagi mereka yang bekerja di ibu kota.
Fenomena pilihan raya yang terlalu kerap juga membosankan mereka. Hanya empat bulan selepas pilihan raya negeri (PRN) Melaka, tiba-tiba rakyat Johor juga diarah mengundi.
Ia jelas disengajakan, bukan kerana terpaksa seperti kematian wakil rakyat atau parlimen bubar. Tidakkah elemen-elemen seperti itu membuatkan ramai anak muda jemu.
Apabila anak muda kurang berminat keluar mengundi kerajaan kena cari asbab. Tidak boleh biarkan sentimen itu berterusan. Bahaya masa hadapan politik negara.
Ini kerana bukan semua anak muda bersikap begitu. Bagi anak muda kaum bukan Melayu, mereka nampaknya lebih ghairah. Sebelum pelaksanaan undi automatik, jumlah pengundi baharu dalam kalangan mereka lebih besar.
Minat mereka untuk menyertai pilihan raya begitu tinggi. Tidak seperti anak muda Melayu. Mereka memberi pelbagai alasan untuk tidak mendaftar sebagai pemilih.
Ada yang kata tiada masa, tidak sempat dan aneka alasan. Namun, setelah kerajaan melaksana daftar automatik, dan nama mereka berada dalam daftar pemilih, ada lagi alasan lain diberi untuk tidak keluar mengundi.
Alasannya berulang-ulang sejak dahulu sehingga sekarang. Kerajaan terutamanya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh biarkan keadaan begitu.
Kesannya besar kepada politik keseimbangan kaum di negara kita. Sehingga sekarang belum kelihatan SPR aktif turun padang menjalankan kempen kesedaran mengundi.
Gerakan kesedaran perlu berakar umbi sehingga ke bawah. Tidak boleh sekadar dibuat iklan di layar televisyen sahaja. Penonton hanya lihat sepintas lalu sahaja.
Perlu ada gerakan kesedaran di peringkat bawah. SPR boleh jengok di institusi pengajian tinggi, di kampung atau desa.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/09/26/anak-muda-serik-sokong-pakatan-harapan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ge15 Harapan Holds Meeting With Muda Psm To Negotiate Partnership

Ge15 Harapan Holds Meeting With Muda Psm To Negotiate Partnership

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 181 hits
Pakatan Harapan held a meeting earlier today with Muda to negotiate their participation as a component party in the coalition It also held a meeting with Parti Sosialis Malaysia to negotiate political cooperation for the 15th general electi...
Pakatan Harapan Sukar Lakukan Perubahan Ketika Mentadbir Kerana Tun M Tidak Komited Anwar

Pakatan Harapan Sukar Lakukan Perubahan Ketika Mentadbir Kerana Tun M Tidak Komited Anwar

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 123 hits
Irwan Muhammad ZainSeptember 23 2022 Pakatan Harapan sukar melakukan reformasi ketika 22 bulan pentadbiran kerana diketuai oleh seorang yang tidak berminat melakukan perubahan dakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim Gambar failKUALA LUMPUR Pakatan H...
Mat Sabu Pakatan Harapan Amanah Will Face A Tough Battle During Ge15

Mat Sabu Pakatan Harapan Amanah Will Face A Tough Battle During Ge15

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 131 hits
Pakatan Harapan and Parti Amanah Negara will be facing an uphill task to overcome the challenges in store during the coming 15th general election Amanah president Mohamad Sabu or popularly known as Mat Sabu acknowledged that PH was embroile...
Resolusi Temurapat Pimpinan Ph Pakatan Harapan Sedia Hadapi Pilihan Raya

Resolusi Temurapat Pimpinan Ph Pakatan Harapan Sedia Hadapi Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 113 hits
BORHAN AHMADPakatan Harapan menegaskan kesediaan mereka untuk memasuki serta memenangi Pilihan Raya Umum ke 15 yang boleh diadakan pada bila bila masa Kesediaan ini dicapai dalam temurapat di Seremban Negeri Sembilan yang telah mengumpulkan...
Pakatan Harapan Will Get It Right This Time Anwar

Pakatan Harapan Will Get It Right This Time Anwar

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 160 hits
Back in 2018 the Pakatan Harapan coalition unveiled its ambitious 138 page election manifesto which sought to tackle the rising cost of living address demands made by various communities and reduce the powers of the prime minister among oth...
Pakatan Harapan Failed To Deliver Promises To Sabah Says Shafie

Pakatan Harapan Failed To Deliver Promises To Sabah Says Shafie

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 141 hits
Datuk Seri Mohd Shafie Apdal went on the offensive against Pakatan Harapan as talk of the 15th General Election gains momentum claiming DAP and PKR had failed to protect the rights of Sabahans when they were in power The Parti Warisan presi...
Kisah Anak Muda Desa Kebunrejo Banyuwangi Berternak Domba

Kisah Anak Muda Desa Kebunrejo Banyuwangi Berternak Domba

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 169 hits
Salah satu peternak domba di Desa Kebunrejo adalah kelompok tani Maju Bersama yang dipimpin oleh Wagino Bersama dengan 30 an anak muda dari desa setempat mengembangkan peternakan domba aneka jenis Mulai dari jenis Marino hingga Sopas
Muda No 2 Says No Question Of Party S Sincerity As Doubts Linger In Pakatan Over Ge15 Electoral Pact

Muda No 2 Says No Question Of Party S Sincerity As Doubts Linger In Pakatan Over Ge15 Electoral Pact

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 146 hits
Muda deputy president Amira Aisya Abd Aziz said she understood why some might have misgivings about the party s intentions to be part of Pakatan Harapan for GE15 8211 Photo from Facebook JOHOR BARU The Malaysian United Democ
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa